{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
861 visninger | Oprettet:

DRF begrunder stilspringskravet i de små klasser {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Da 2014 reglementet i spring blev præsenteret var det med en masse sure miner. Dette var pga kravet om at de helt små klasser (LC og under) kun må blive udskrevet i B0 eller S4, de mange sure miner mente at nu ville det ikke længere være sjovt at ride stævner fordi man ikke længere kunne vinde pga en hurtig omspringning.
DRF har nu forklaret hvorfor de har lavet denne regel, og I kan læse den her:
http://www.rideforbund.dk/Information/Nyheder/2014/01%20-%20Januar/Hvorfor%20vil%20vi%20have%20mere%20stilspringning.aspx

Personlig har jeg intet i mod det nye tiltag og syntes faktisk der burde være endnu flere stilspringsklasser smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DRF begrunder stilspringskravet i de små klasser
  • #1   20. jan 2014 Det er da et genialt tiltag. Det har til alle tider været frygteligt at stå på sidelinjen til springklasser, hvor rytter presser ponien frem i et tempo, der er farligt for dem selv og banepersonalet.

  • #2   20. jan 2014 Anna: Helt enig, jeg sukkede selv efter dette dengang jeg var ponyrytter.

  • #3   20. jan 2014 Jeg synes også at det virker som et fint tiltag. Og et rigtig godt eksempel på situationen.

    Jeg selv springer dog ikke, grundet en lille frygt efter fald og dårlige spring, men skulle jeg igang med stævner, ville jeg klart være glad for stilspring, da der vil gå rigtig lang tid før jeg får tempo ind i mit spring. Hvis jeg nogensinde får det smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   20. jan 2014 Jeg syntes det er et tiltag der viser at man tænker i den rigtige retning. Dvs. er man tænker mere hestens ve og vel..

    Jeg tager hatten af for DRF utroligt gode argument, og eksempel på problemet, som de jo har helt ret i..

    Jeg tænker lidt, at de ryttere der er imod de nye tiltag må være de ryttere der rider for at vinde, uden at tænke på hesten og udd. Til højere niveauer..
    Tror faktisk at vis dette tiltag pg dets ændringer fungere optimalt kommer mange flere op og ride over uddannelses klasserne, altså over LC, fordi de lærer at styre og kontrollere deres ridning.


  • #6   20. jan 2014 Synes det er helt fint, synes bare det er svært for os der er helt nye indenfor springningen..

    Jeg er HELT ny indenfor spring, og ville rigtig gerne ud og starte mit første springstævne i det nye år, men jeg ved ikke om jeg tør mere, når jeg som er en ekstremt nervøs rytter i forvejen, nu skal tænke over hesten skal gå i korrekt galop, SKAL galopere, selvom jeg ville trave rundt, og at jeg også selv bliver bedømt, i min opstilling og så videre, ja, det gør mig endnu mere nervøs og jeg overvejer at droppe det igen..

    Det er der sikkert mange der vil kommentere på og komme med negative kommentarer på, men sådan har jeg det bare personligt! smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   20. jan 2014 Cecilie: hvis du overvejer at droppe en ide, uden overhovedet at have forsøgt og prøvet, jamen så er det jo fordi du ikke vel det nok..

    Prøv og tænk nogle gode muligheder du har for at blive en endnu bedre rytter, ved at ride de stilsprings klasser..

    Og der er jo også B0 klasserne, hvorfor du bare skal ride en fejlfri hovedrunde så får du en rosette.


  • #9   20. jan 2014 Jeg har haft angst for at springe, jeg har kæmpet mig op til at turde springe bare en smule nu, jo jeg vil rigtig gerne ud og prøve at springe til stævne, men når der er en masse regler og ting jeg skal tænke over, jamen så bliver jeg endnu mere nervøs og usikker på mig selv og angsten kommer igen! smiley

    Havde kun om stilspringsklasserne, hvor der var de regler om galop osv, hvor der er bedømmelser og så videre og der går det galt for mig og den angst jeg kæmper med! smiley

    Men som jeg også skrev, så synes jeg initiativet er godt, det gør bare MIG nervøs og usikker, fordi jeg netop har de problemer at kæmpe med smiley


  • #10   20. jan 2014 Er der nogen, der kan finde et link til Metode s4? Kan ikke finde på google.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   20. jan 2014 Cecilie: du kan jo bare ride for at øve, man behøver ikke ride for at vinde smiley
    Alle starter et sted smiley

    Da jeg var ponyryttere, elskede jeg stævner, men vidste på forhånd at jeg blev disket, oftes ved første spring pga. Nervøsitet, men meldte til hvergang alligevel..
    Efter nogle stævner blev jeg først disket på andet sidste spring, og jeg var lykkelig smiley


  • #12   20. jan 2014 Et super godt tiltag smiley Men jeg har svært ved at se hvorfor man siger at TD'er og domme melder tilbage på uhensigtsmæssig ridning, det er godt nok sjældent jeg har hørt eller set at nogle fået påtale på dette både uden og indenfor banen til distriktsstævner - det skal være ret så voldsomt før påtale kommer. Har faktisk oftere set dette på klubplan, så stævneinstanserne kunne også effektiviseres således at der blev grebet mere fat i dette også.

  • #13   20. jan 2014 Jeg tænker skam slet, slet, slet ikke på at vinde noget som helst! smiley

    Men når jeg har den angst at kæmpe med, så kan små ting hurtigt få mig 10 skridt tilbage igen, fx, hvis jeg bare får sat springet 5 cm for højt, jamen så kan jeg gå tilbage igen og springer ikke i lang tid fordi jeg simpelthen frygter det, på trods af jeg ikke er faldet af Tjalfe i spring nogensinde! (har redet ham snart 4 år),

    Så det der stopper mig er hvis jeg får en masse kritik på min springning, i en S4, så kan det få mig til at gå tilbage igen..
    Især fordi jeg ved jeg kommer til at trække hesten ned i trav hver gang han sætter i galop, vi kommer sikkert til at vise forkert galop og min opstilling er tydeligt præget af at jeg er nervøs i springning smiley

    Ikke at det er sagt jeg ikke kommer afsted nogensinde, men den nye metode får min angst til at bryde frem, når jeg sidder og ser på de mange regler, begynder angsten at sige til mig at jeg ikke er god nok, at det går galt, ja, det hele bliver bare negativt i mit hoved, fordi jeg netop har angsten at kæmpe med! :-))


    MEN igen, synes det er godt initiativ, især for at få stoppet de mange som sparker, pisker, river og flår, i hesten for at vinde smiley


  • #14   20. jan 2014 Jeg syntes det er en rigtig god ide, men savner stilspring på middel niveau altså C-stævner i LA klasserne.

  • #15   20. jan 2014 Til dem der spørger efter S4 tjek reglementet smiley Men her kommer det smiley

    1.13. Metode S3 - stilspringning
    Der gives karakterer for følgende:
    - Rytteren skal kunne ride en relateret afstand – som er på min. 3 og
    max. 5 galopspring.
    - Hesten/ponyen skal være i rigtig galop eller rettes til at være i rigtig
    galop rundt i vendinger.
    - Helhedsindtryk af ekvipagen – herunder indgår, at ekvipagen skal være
    reglementeret påklædt, og hesten/ponyen velsoigneret og
    konkurrenceklar.
    Det bemærkes, at dommerne giver en fælles karakter. Der gives karakter
    med to decimaler. Der kan give halve og kvarte point. Der kan udleveres et
    bedømmelsesskema efter ridtet.
    Der anvendes følgende karakterskala:
    10 fremragende
    9 særdeles godt
    8 godt
    7 ret godt
    6 tilfredsstillende
    5 Godkendt
    4-1 Udgået
    Der registreres derudover fejl/strafpoint som beskrevet i punktet ”Fejl ved
    stilspringning” og tid som beskrevet i punktet ”Tidtagning”.
    Ekvipagens slutpoint findes ved at trække strafpoint fra den opnåede
    stilkarakter.

    De 5 ekvipager med højeste pointtal og evt. ligeplacerede med nr. 5
    deltager i en omspringning, der afvikles som i metode B1 på tid.
    De efterfølgende placeringer afgøres efter højeste point og hvis flere har
    samme antal point er de ligeplacerede.

    1.14. Metode S4
    Afvikles som S3, men omspringningen udløser en ny stilkarakter. De 5
    ekvipager med højeste pointtal og evt. ligeplacerede med nr. 5 deltager i en
    omspringning, Såfremt der er ligeplacerede i omspringningen, vil det
    derefter være tiden, der afgør placeringen.


  • #16   20. jan 2014 Så mangler vi bare nogle flere dressurdommere, der dømmer på andet end hovedet i de små klasser, så tror jeg vi er klar til en lys fremtid smiley

    Jeg har dog mine tvivl om, hvor mange der vil udskrive s4 smiley


  • #18   20. jan 2014 Det ved jeg Caroline.
    Men jeg synes ofte, der kun bliver lagt vægt på hovedets placering, end i hele hestens holdning smiley


  • #19   20. jan 2014 Cecilie: Så skal du bare prøve en B0 klasse istedet for, der handler det bare om at ride en nulrunde også får du en rosette smiley

    Maria Mølgaard: Jeg er skam enig, jeg syntes faktisk alle L-klasserne burde være stilspringsklasser ligesom det er i Tyskland og England. Tror faktisk også det ender sådan, men de var nok bare lige nød til at starte i de helt små også bygge det op derfra smiley


Kommentér på:
DRF begrunder stilspringskravet i de små klasser

Annonce