{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.960 visninger | Oprettet:

Mantape, fletninger {{forumTopicSubject}}

Ja, kald mig bare retro. Men det har altså altid været en lille drøm for mig at flette en hest op med mantape. Nu har jeg jo redet i ca. 13 år, og det er jo bare blevet mindre og mindre moderne smiley

Så jeg søger nogen af de lidt ældre herinde, som har lidt erfaring med sådan noget. Hvordan fletter i, og hvordan folder i? Jeg går ud fra at fletningerne skal foldes.
Men skal de flettes på den side af hesten som manen falder på, den modsatte side, eller lodret op i luften? Hvordan bukker i, og hvilken vej gør i det?

Jeg lavede for noget tid siden et lille forsøg inden jeg skulle til undervisning - derfor lavede jeg kun to. http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/435949-fletninger
Jeg skulle lige prøve at bruge sådan en http://www.horze.dk/kamme/horze-flettekam/26132.html så den har jeg brugt til at lave de to fletninger. De er flettet på den side manen falder, og så er de bukket to gange. Begge gange bagover. Jeg får desværre ikke lejlighed til at prøve igen før maj, men jeg kan da se at de ikke skal bukkes bagover begge gange, for nok har jeg ikke klippet for enden af fletningen, men der vil da altid være en pistijauert der smiley

How to do?
Hvad angår det grimme i mantape: Så skulle jeg lige vende mig til det, men jeg blev faktisk ret glad for det mens jeg red. Hesten er rød og har ret mange aftegn, så jeg synes faktisk godt at den kan bære det. Men enhver har frihed til at mene sit smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mantape, fletninger
  • #1   15. apr 2014 Det er noget med at man skal flette "op af".. (altså stå med hår totterne lodret op i luften.. og så skal du rulle den sammen ned af og tape omkring



  • #2   15. apr 2014 Jeg synes det er sejt! smiley Men jeg kan bedst li' dem, hvor fletningerne står lige op i luften og tæt sammen.
    Så får man virkelig fremhævet halsen på hesten.


  • #3   15. apr 2014 sandie: Rulle sammen? Bliver de så ikke mærkelige at sætte tape på?

  • Scout
    Scout Tilmeldt:
    aug 2006

    Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 447
    #4   15. apr 2014 Du starter med at dele manen op i små dele - når du er "begynder" kan du med fordel sætte en elastik omkring hårtotten i bunden. Når du har en hel række af små hårtotter skal du sørge for at de alle står lige og på række. Herefter fletter du opad, så din fletning står lige op. Så bukker du den en gang om sig selv og så endnu en gang så den hviler på mankammmen. Elastik omkring og så tape over smiley Håber det gav mening? Jeg er fra den tid hvor man både kunne sy og flette, og jeg synes det er lidt synd at tape er gået af mode, for det er ikke alle heste det passer til at blive flettet med tråd, hvis du spørger mig smiley

    Det der med at flette opad kommer hurtigt - jeg kan flette en man med tape på ca tyve minutter, men jeg har selvfølgelig også øvet mig meget smiley god fornøjelse smiley


  • #5   15. apr 2014 Hvis du syr, synes jeg det er pænest med runde knopper, gerne store, ikke alt for tætte. Så er tape ikke pænt.

    Hvis du derimod laver mange små, helt tætte og de ER HELT ENS, kan tape være flot. Men det kræver de er helt præcise og ens, ellers fremhæver tapen blot skævhederne endnu mere.


  • #6   15. apr 2014 Tak Scout smiley
    Det der med mankammen, hvordan gør du det? Sætter du mankammen i bunden og så fletter?

    Og kan man godt flette så det holder natten over? Det er ikke en hest der gnider sig op af alt muligt og jeg har indtryk af at sådan nogle fletninger holder ret godt.


  • #7   15. apr 2014 Sådan her er vildt retro, og ik noget jeg ville gøre i dag.

    profilbillede
  • Scout
    Scout Tilmeldt:
    aug 2006

    Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 447
    #8   15. apr 2014 Nej du sætter en elastik i bunden - det er kun noget man gør i starten - når man har teknikken kan man uden. Med mankam mener jeg hesten smiley kan godt se at det kunne misforstået. Ville gerne have lavet en lille video til dig, men jeg bor desværre et sted hvor der ikke er nogen heste... Måske jeg kan opstøve en isbjørn og flette?

    Du kan forresten kigge mine profiler - både Brune og Pony har billeder med tape- fletninger.


  • #9   15. apr 2014 Nåå, dén mankam smiley Det kunne ellers være fint med en isbjørn. Tak for hjælpen smiley

    Marie-Louise: Ja, det er noget retro. Men jeg mener at hesten kan bære det. Og så står jeg lidt i den situation, at jeg hvis jeg skal prøve det til et stævne, så er det NU. For jeg ved ikke hvornår jeg får muligheden igen.
    Men jeg rider så også med brunt stævnetøj og slips, så skal det være anderledes, så lad det være anderledes smiley


  • #10   15. apr 2014 Mantape er dejligt, for det skjuler hvis man fletter grimt. Man ser jo stortset kun tapen. Jeg lærte (i tidernes morgen på rideskolen) at lave rosenknopper og så tape rundt om til sidst. Vi flettede og vaskede gerne aftenen før og så tape på om morgenen. Så holder tap'en også de små totter hår, som måske har fundet vej ud af fletningerne natten over.

  • #11   15. apr 2014 Har har altid og Gør det stadig, fletter og tape i bagefter smiley
    Se evt Lara på min profil. Syndes at det giver lige det sidste finish.
    Jeg deler manen op med en mankam og en og en elastik om totten, når jeg så har alle totter bruger jeg en hår klemme til at holde de andre "væk" fra den jeg fletter, så har jeg kun en tot fremme af gangen. Bruger så den elastik jeg satte omkring totten. Foller ind ad og elastik omkring så stritter den lige op i luften og til sidst tape på


  • #12   17. maj 2014 Så er der billeder! Det tog mig en forfærdelig tid at flette fletningerne. Men jeg blev ret meget fan af at jeg kunne undgå at sy, og skjule elastikkerne med tape. Jeg flettede og folde fletningerne fredag. Lørdag fiksede jeg dem der havde foldet sig ud, og satte tape omkring smiley

    Fletninger:
    http://cdn-scale.ntacdn2.net/simple/e0996da5b64c92ce9a34b4b0022b75ecafd1ff95/hn_b8mlae3ezkr2esxm4wdagsw0ek71r14v_500_375.jpg

    Fuld figur:
    http://cdn-scale.ntacdn2.net/simple/b8a937a2cff17c0f00c0699d3f106cdeaa54f050/hn_doxvgxpa49dzqccimgty194a2k09ehc4_500_375.jpg

    Her kan man lidt bedre se vores begges outfit. Jeg har før lavet en tråd om slips til stævne, her kan man se det lidt bedre:
    http://cdn-scale.ntacdn2.net/simple/313c95746ae1730121e01025f9863f0905062248/hn_rqq64by8255zct4lzm7rqudzkicezwt6_500_666.jpg


  • Scout
    Scout Tilmeldt:
    aug 2006

    Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 447
    #13   17. maj 2014 Ikke dårligt, ikke dårligt smiley Du skal lige lærer at bukke dem lidt mere korrekt, så de kommer til at stå snorlige, men de er tusind gange flottere end de første jeg lavede!

    Godt gået, klap dig selv på skulderen smiley


  • #14   17. maj 2014 Mange tak smiley

    De var lidt mere lige fredag aften. Jeg er også ret stolt af dem når det er første forsøg. Jeg har generelt ikke flettet meget op de sidste mange år. Jeg ved desværre ikke hvornår jeg får chancen igen. Dette var måske sidste stævne i mange år smiley


  • Scout
    Scout Tilmeldt:
    aug 2006

    Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 447
    #15   17. maj 2014 Åh nej, det lyder ikke godt smiley Håber det var et godt stævne så, og jeg føler med dig! Heroppe er der heller ikke nogen heste (ja okay, de er vist nogen i Sydgrønland).

Kommentér på:
Mantape, fletninger

Annonce