{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
713 visninger | Oprettet:

Part til stævne for første gang.. {{forumTopicSubject}}

Sagen er den at min hests part genre vil ud og starte stævner, hun vil helst have at det er mig som udvælger stævner til hende.

Hesten er vant til at springe, meget temperamentsfuld, ofte hidsig, 20år og i god form.
Hun springer til stævner med mig op til LD, ikke højere da jeg er en kylling på hende.

Hun kan sagtens springe 1.00 -1.10 i bane til træning med mig.

Parten er ny i spring, har dog sprunget på min hest mange gange efterhånden, men aldrig over de 80cm..

Parten stoler blindt på hesten og hesten har aldrig stoppet med hende + den redder hende konstant (hvilket den ikke gør med mig, den stopper ofte med mig).

Hvor højt mener I hun bør starte til sit første stævne på hesten?

Btw så har hun et godt tag på hesten.


Kommentarer på:  Part til stævne for første gang..
  • #1   13. aug 2012 Hvis det er partens første gang, så er det bedre at vælge sikkert, så både hesten og parten får en god oplevelse, synes jeg.


  • #2   13. aug 2012 syntes en 70 cm ville være passende smiley
    det er bedre med en sikker start med succes:)


  • #3   13. aug 2012 Nu har jeg ikke voldsomt styr på springhøjderne, men vælg noget som du er sikker på de kan klare - altså noget der er mindre end det de springer hjemme, hellere at hun tænker "Fuck det her er nemt!" end at hun er ved at gå fra hinanden fordi springene lige pludselig føles 2 meter høje smiley

  • #4   13. aug 2012 Det er ikke partens første stævne, hun er dog stadig grøn i det med stævner (startet 4 stk).

    Parten virker ligeglad med højden, men hun har ikke sprunget rigtig højt på futten endnu.

    Jeg tænkte på om det var klogt at melde dem i en pony klasse (uden for kategori) og så en lav heste klasse, så de kan komme i gang?

    Jeg havde i planerne at lade dem starte en LF eller LE for pony (kat1) = 50/60 og en LF for hest (70cm), lyder det ikke meget realistisk?

    Det er først om en måned de vil komme til stævne, så der er rig mulighed for at øve sig.

    Parten har hesten for sig selv, da jeg pt er skadet og ikke kommer til at ride hende de næste par måneder..


  • #5   13. aug 2012
    Hun må da ikke både starte heste og ponyklasser på samme pony til samme stævne?


  • #6   13. aug 2012 Det har da aldrig været noget problem?

    Du starter såmænd blot hesten udenfor kategori i pony klassen? Dit resultat tæller ikke, det vil sige at du intet kan vinde, men blot få den gode oplevelse?

    Jeg er sikker i dette, da jeg tit til stævne har set både ponyer og heste starte udenfor kategori i pony og heste klasser.


  • #7   13. aug 2012 Mine parter er også begyndt at tage til stævner med mine ponyer smiley
    Vi har snakket frem og tilbage, og da de også er nye ude på stævnepladserne starter de med de helt små klasser først, og så snart de har mere styr på det der med at styre hesten og ride ordenligt rundt på banen kan de langsomt starte lidt højere smiley


  • #8   13. aug 2012 Du må ikke starte både heste og pony klasser, men ellers lad hende starte LF'en for hest og lad det være det. Så hvis det går godt så kan hun altid starte LF og så en klasse højere næste gang smiley

  • #9   13. aug 2012 Det må man da godt?
    Hvordan kan jeg ellers starte mod en hest i en hestklasse som samme dag springer en ponyklasse?


  • #10   13. aug 2012
    Du må ikke starte det :o).
    Og at en gør det, gør det ikke korrekt - den er hest pr. mål, derfor skal den holde sig i heste klasser. Også selvom du ikke er med i kamp om placering.


  • #11   13. aug 2012 Du kan da sagtens deltage på en hest i ponyklasser, du kan da også deltage i ponyklasser selvom rytteren er for gammel?

    Jeg vil gerne se bevise for at jeg ikke må starte en hest i ponyklasser hvis den startes udenfor kategori.

    Om den er hest eller pony er sagen her lige meget, da det handler om højden på springene. Er rytteren endnu ikke tryg ved de små spring i hesteklasserne, så kommer de da aldrig videre? Det er derfor man lader dem starte ponyklasser, for at lære dem det?


  • #12   13. aug 2012
    Hesten er for høj til at være pony, derfor hører den ikke til en pony klasse.
    Samt det tit er voksne der rider heste = bare ikke fair.

    Kat 1 ponyer kan opklasses dvs. de konkurrere på lige fod med heste, men har en ulempe pga. deres højde og ofte manglende gang i forhold til heste.
    Satte man en hest i en ponyklasse ville den have fordele.

    Så nej, det er ikke tilladt.

    Hvis rytteren ikke er tryg ved springene så start en B0 klasse, se om der er baby spring nogen steder og river hun ned - så skidt med det smiley

    Sådan er det - skriv til DRF og få det svar.


  • #13   13. aug 2012 Den deltager jo uden for katagori, så må den altså gerne smiley

  • #14   13. aug 2012 Det er jo klubstævner vi snakker om her, så jeg tror nu nok hun kan melde til i både en pony- og hesteklasse hvis hun skriver til rideklubben smiley (selvfølgelig uden for konk. i ponyklassen)

  • #15   13. aug 2012 Det kan godt være hesten har en fordel i en ponybane, men når den starter udenfor kategori har det ikke nogen betydning for ponyrytteren.

    Hesten vil ingen placering få, resultat tæller ikke, så hvad er der galt i at lade en hest starte i en ponybane?

    Der er meget sjældent babyjump, hvis man ønsker at komme ud på stævnebanerne skal man vel starte ét sted?

    Du ville da for pokker ikke lade en unghest der er helt ny i faget starte en høj bane og ja 60cm kan være højt for en hest? Det er da bedre at dens første gang er en god oplevelse og ikke en katastrofe? smiley

    Jeg er ikke nervøs for om hesten river ned, min gør det aldrig, men jeg vil gerne at parten har en god oplevelse på hesten til deres første stævne sammen..


  • #16   14. aug 2012 Jeg ville aldrig starte en hest i ponyspring - uanset om klubben ser gennem fingre med det eller ej. Det er simpelthen for svært at få afstandene til at passe.

  • #17   14. aug 2012
    Man kan sagtens få en god oplevelse på en 60cm og som Mimre også skriver kan der blive problemer med at få afstande til at passe = dårlig oplevelse.

    Hvis hesten ikke river ned ville jeg slet ikke være bange for at lade parten starte en B0 i 60cm. Tiden er så lang ofte at man kan skridte i mål, så man kan tage det helt roligt.


  • #18   14. aug 2012 Øh "krikken", så har jeg bare uno problemo, der er ingen hesteklasser som er 60cm?
    De er enten 70cm eller 80cm som det mindste.

    Min hest er en araber, hun er dog hest i mål, men ellers er hun som en kat 2 pony. Hun tager ponyskridt og har derfor svære i hesteklasser (taler af erfaring, da hun kan finde på at tage noget der minder om et halvt galopspring i en kombination). Hun er jo kun 1.53, så derfor ville jeg lade dem starte en ponyklasse, hvis hun havde været større ville det jo være dumt.


  • #19   14. aug 2012
    Det siger jeg ikke :o).
    Siger så men bare at jeg finder det underligt at man vil starte pony klasser. Kræet er hest og hører ikke til i en hesteklasse.

    Det er op til klubben om de vil gå imod regler og risikere at folk melder dem for det, samt dig.


  • #20   14. aug 2012 øh har du bevis for det udsagn du lige er kommet med?

    Jeg tænker på om du kan bevise at det er imod reglerne? Ellers er det jo en fejludtalelse du kommer med.


  • #21   14. aug 2012
    Skriver gerne en mail til DRF - men de er til tider lang tid om at svare smiley
    Men for mig er det logik at en hest skal holde sig i hesteklasser.

    Er hesten start berettiget, må den ikke starte uden for konkurrence.


  • #22   14. aug 2012 Det må du da gerne smiley

    Synes blot at en lille hest og rytter fortjener at komme ud og se hvor godt det er på stævnebanerne, så de næste gang kan deltage i højere klasser.


  • #23   14. aug 2012
    Det er en sød tanke - men er som sagt imod reglementet, så må man væbne sig med tålmodighed til der kommer babyspring.

    Skriver en mail til DRF.

    Bare så vi er enige, så mener du at man godt må stille op uden for konkurrence på en hest i pony spring klasser ikke?


  • #24   14. aug 2012 jo, det mener jeg.

    hesten deltager på den måde ikke som sådan i konkurrencen på den måde.

    Min udtalelse omhandler som sagt også kun d-stævner (klubstævner). Jeg kunne ikke finde på det til et distriktsstævne smiley


Kommentér på:
Part til stævne for første gang..

Annonce