{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.041 visninger | Oprettet:

inspiration til hingstevalg {{forumTopicSubject}}

Min drøm at avle rideheste er endnu en gang blevet realisieret og med denne sætning kunne jeg godt ønske mig noget inspiration til hingstevalg til denne hoppe.

Der er tale om en 9 års fuldblod der er kåret i dv i DH med 8 i helhed, i krop har hun fået 8-6-7-7 og en lemmer har hun fået 7-7, hendes kåringsbeskrivelse lyder: passende ædel og markeret hoppe med god bevægelse. (jeg kunne godt have ønsket lidt mere beskrivelse).

Jeg kunne godt tænke mig en hingst der ikke avlet alt for stort, han skal forbedre ben og gerne give en lidt bedre forpart, jeg har leget lidt med både dressur eller spring linier i tankerne, men hoppen har selv været brugt til jagt og er en god springer, så det kunne jo være nærliggende at prøve at avle et spring afkom, men jeg synes kun at kunne finde dressur hingste der har ordenlig ben, jeg har kigget efter hingste der har fået 8 i lemmer, men jeg er ikke lige helt med i hvilke der reelt forbedre ben.

Af hingste jeg har haft i tankerne kan jeg nævne:

Hoftanz

Bøgegårdens Boney M

Weltjunge

Chandler

D l'or

Zodiac

BH Zatchmo

Bøgegårds Graf Stakkato



Nye ideer modtages med kyshånd samt erfaringer med de forskellige hingste og om de giver den ønsket forbedring af forpart og lemmer og ikke avler alt for højt.


Kommentarer på:  inspiration til hingstevalg
  • #1   10. dec 2013 Nu ved jeg det ikke 100 procent, men jeg har selv en 4 års efter blue hors Zack som jo også er Far til BH Zatchmo,

    hvis din hoppe er meget ædel tror jeg jeg ville holde mig fra den siden, da Zack ihvertfald også avler meget ædelt, men som sagt ved jeg ikke om Zatchmo avler ædelt også ;/

    Men vælger de zack/ zatchmo gener bliver det nok ikke en springer smiley



  • #2   10. dec 2013 nu er 7 i lemmer jo absolut ikke dårligt. Så jeg ville ikke være så bekymret for lemmerne på den.

    Jeg har en plag efter favorit ask som har rigtigt fine ben. Den har en rigtigt dejlig front og er både godt travende og virkelig godt galoperende. http://linebergmann.dk/galleri/faraday-2/

    Hvilket fuldblod er din hoppe ud af?


  • #3   10. dec 2013 jamen så notere jeg lige at faren til zatchmo avler ædelt smiley

    Nej 7 er bestemt ikke en dårlig karakter, jeg er har bare indtil videre haft fokus på det for ikke at blive fuldstændig blind på alle de hingste der er


  • #4   10. dec 2013 nu har jeg absolut ingen forstand på avl , men er helt vild med crelido smiley

  • #5   10. dec 2013 hun er efter: Sherzad xx og har Scottish reel xx som morfar. hendes mormor er ligeledes kåret i DV i DS

  • #6   10. dec 2013 Vil sige du bør droppe tanken om weltjunge.. Alt for mange af hans afkom er nogle sarte typer hvad angår berøring af især hovedet - ligesom ham selv.. Har også set flere med tendens til at passe i skridt..

    Jeg havde som ovennævnte også Crelido i tankerne. Han avler ofte mange aftegn og rigtig mange af hans afkom er super i deres hoveder.. Og så er han jo både dressur og spring smiley

    Ellers er der Tailormade Lancelot?


  • #7   10. dec 2013 Måske Cellestin SEKT kunne være en ide?
    http://varmblod.dk/hingste/liste/hingst/default.aspx?horseid=537

    Super sød hingst, som fik rigtig gode karakterer til sidste hingstekåring.
    Hingstekåring springbetonet karakterer og beskrivelse;
    Krop: 8-7-8-9
    Lemmer: 7-7
    Galop: 8
    Helhed: 9
    Springteknik løsspringning: 9.5
    Kapacitet løsspringning: 9.5

    Storrammet, højtstillet, passende ædel, knap harmonisk hingst af særdeles god type. Kønt hoved. Trang forening. Middellang, velansat hals. Lang, skrå, fremskudt skulder med god albuefrihed. Lang, markeret manke. Smidig overlinie. Middellangt, velformet kryds med god lårmuskulatur. For-lemmerne jævnt føre, tørre, bløde koder. Baglemmerne passende føre, bløde koder. Velbalanceret og effektiv galop. Springer smidigt og rationelt med særdeles stor kapacitet. Præmiehingst.


  • #8   10. dec 2013 DEt var godt at vide det med Weltjunge, for det er nok ikke noget der vil give det bedste match med en ellers super rolig og overskudsagtig hoppe men som jo er fuldblod.
    Crelido vil jeg egentligt helst undgå da der er så mange afkom af ham, men han bliver lige skrevet bag ørerne Tailormade Lancelot synes jeg bare at have set nogle meget store og meget spinkle afkom af, men det kan godt være jeg husker forkert.
    Cellestin Sekt lyder utrolig spændende, er der nogen der har nogen erfaring med ham eller venter afkom med ham ?


Kommentér på:
inspiration til hingstevalg

Annonce