{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.345 visninger | Oprettet:

Sommereksem? {{forumTopicSubject}}

Hej alle! smiley

Jeg er så heldig, at jeg har fået mig en helt igennem fantastisk hest. Hun er importeret fra Island som ganske ung (3-4mdr gammel), og har fået at vide fra den gamle ejer at hun har en mild sommereksem. Jeg har aldrig haft en hest med sommereksem før, og vil derfor gerne have nogle råd:
Hvornår begynder i at bruge eksemdækkener, og er de gode? hvilke er bedst? Jeg har tænkt på at bestille zebraeksemsdæknet hjem, men hvad er jeres erfaringer med dette? Kan man ligeså godt købe et af de normale uden striber, og hvilket virker bedst?

Udover det, har jeg hørt man kunne mikse noget hvidløgshalløjsa som skulle holde insekterne væk. Er der nogle som har erfaringer med dette? Bruger i det kun under ridning, eller er det noget i også smører på inden hesten kommer på fold? og hvor tidligt begynder i med det?
Er det noget man kan forebygge, så kløen ikke bliver værre? Vil gerne forsøge at holde den nede.
Og ellers hvis i har erfaret noget andet godt mht sommereksem, så skriv!!

Min hest (Smella fra Blesastødum), har ligenu en lang, tyk man og en fyldig hale, og ellers ingen "huller" i pelsen, men man kan se på halen og manen at den har været kløet i. Smella er ung(2009), og før jeg købte hende har hun gået på unghestefold uden nogen form for behandling med sommereksem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sommereksem?
  • #1   20. apr 2014
    Du skal have fat i et rigtigt eksemdækken - det er zebradækkenerne IKKE.
    Det er forskel på insekt og eksemdækkener. Du skal have et eksemdækken.

    Og hvis hesten har sommereksem skal du igang så snart de små bæster viser sig - fx i morgen når det bliver noget så varmt.

    Hvidløg syntes jeg kun virker kort hvis det overhovedet virker. Nogen bruger også Tektonic/Flusa til og hælde på hesten. Men havde jeg en hest med sommereksem så blev den pakket ind alligevel.


  • #2   20. apr 2014 Okay. Havde hørt noget med at zebraernes striber skulle gøre bæsterne forvirrede så de måske ville lade hesten være. Så må jeg på udkog efter et EKSEMDækken så smiley har du et godt forslag til et som virker, holder og som hesten ikke dør af sved i?

  • #3   20. apr 2014 Har fået anbefalet et bucas?

  • #4   20. apr 2014 Eksemdækken og tektonic og på nu mitter er aktive i de tidlige timer på dagen morgen og aften er værst fra marts til september.

  • #5   20. apr 2014 Der bedste du kan gøre, er ar sætte hende på boks hver nat.
    Min hoppe med mild sommereksem kan holdes helt symptomfri med boks om natten og insektspray. Ellers kan det i nogle tilfælde være nok med et af de der zebra dækkener, sådan et får min på på de værste dage, dog har hendes ikke striber. smiley
    Hvis hun skal stå ude, skal du have fat i et rigtigt eksemdækken, så er den anden slags ikke nok.
    Jeg kan også anbefale ar du væsker hende jævnligt med aleovera shampoo,å og sørger for at få skyllet sveden ud af pelsen efter ridning, når vejret er til det. smiley


  • #6   20. apr 2014 Vi har en pony som lider af slem sommer eksem. Han har nu haft sit dækken på to gange i år, de dage hvor det er virkelig varmt(idag f.eks) smiley
    Du skal have et rigtig eksemdækken, med en der tilhørende eksemhat. Så kan du evt. supplere med en insekt spray smiley
    Jeg har i år tænkt mig at prøve denne tilskud blanding hvis han skulle begynde at klø sig helt vildt: (link fjernet)
    Endvidere vil det være en god idé at stille den ind i boksen, i skumringen til sommer da, det er der mitterne er værst smiley


  • #7   20. apr 2014
    Foreskellen på eksem og insektdækken er at mitterne kan stikke igennem på et insektdækken, det kan de ikke på eksem. Striberne forvirre kun alm. fluer - ikke mitter.

    Hvis hesten er hårdt ramt så fås der en del modeller her fx Saela der dækker fra hoved til bagdel også kan man købe dele til det. Men det tager noget tid om at komme hjem.
    http://www.rsh-eksemdaekken.dk/9187270

    Mange eksemdækkener dækker ikke maven særligt godt eller "armhulerne" så og sige.


  • #8   20. apr 2014 Jeg fodrer med "think Icelandic" urter. Det har kureret min vallak med mild sommereksem fuldstændigt. Han har nu en dejlig lang man året rundt. Han går uden dækken og i et mitte-fyldt område (små søer over alt). Det kræver, at man kan fodre med det mindst 3 gange om dagen for bedst effekt. Jeg kan absolut kun anbefale det, og jeg er virkelig imponeret over effekten (jeg er ellers ganske skeptisk overfor diverse tilskud).

  • Silje Hagen
    Silje Hagen Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 79
    #9   20. apr 2014 Jeg giver min noget hvidløgsblanding. Jeg kan ikke huske hvad det hedder, men der er også nogle urter og noget eddike i. Hun får det kun en gang om dagen i foderet. Jeg synes det virker rigtig godt, man kan tydeligt mærke når hun ikke har fået det. Forskellen er at hun går meget mere uforstyrret, hun ser ikke så irriteret ud på marken.

    Mht. dæknet så kommer det meget an på hvor hesten skal stå. Min behøver slet ikke dækken, hvis der er åbent så det kan blæse lidt, men hjemme skal hun bare have dækken på. Jeg har altid haft de alm. eksemdæknet man trækker over hovedet. Men i år har jeg prøvet noget nyt. Jeg har købt et fra Weather Beeta, det går helt op over ørene, det synes jeg er vigtigt da de ellers kan være slemme til at klø det, og så fordi det bare er meget mere behageligt at få af og på. Jeg er bare super glad for det, det er simpelthen så lækkert og det virket dejlig åndbart.
    http://hoffmannsrideudstyr.dk/hest_pony/dækken/eksem_dækken_weatherbeeta

    Jeg.begynder at holde øje med min når det begynder at blive lidt varmere i vejret. Hvis hun viser tegn på kløe får hun det på, og så tager jeg det altså ikke af hende før der igen er jævnligt frost grader.

    Din er jo en islænder, så du klipper nok alligevel ikke i den :). Selvom jeg er helt vild med en kort sportsman, så har min pony altså en lang man. Det bliver selvfølgegt varmere, men manen yder også en god beskyttelse


  • #10   20. apr 2014 Chagall får eksemdækken på med maveklap, hals og maske..
    Derudover får ham hvidløg hver dag. (Det skal man give 2-3 måneder før der har fuld effekt) og får tectonik på. (Ikke hver dag;))
    Så har han fået en urte blanding fra stenholtgård. Men de er umulige at handle med. Har endnu ikke haft en handel med dem uden problemer. Og pt er det udsolgt og har været det siden januar.

    Det er værst med mitterne i skumringstiden.

    Bare husk det er vigtigt det er EKSEM og IKKE INSEKT dækkener smiley


  • Trine G
    Trine G Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Heste: 1 Svar: 1
    #11   11. maj 2014 Jeg bruger selv et bucas eksemdækken og maske til min hest, da jeg syntes det er det mærker som sidder bedst på min hest.
    Nu er min hest også en ordentlig basse så de andre mærker jeg har prøvet har ikke sat ordenligt hvilket resulteret i at den fik revet det i stykker efter få dage.


Kommentér på:
Sommereksem?

Annonce