{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
923 visninger | Oprettet:

Hvad koster det egentlig at avle?? {{forumTopicSubject}}

Hej alle! Hvad koster det egentlig at avle sit eget føl??
Altså udover bedækningspris, hvad skal jeg så regne med at det bliver samlet set??
Det jeg har tænkt på jeg skal bruge penge på er:
Bedækning
Svaberprøve
Transport til og fra hingst
Opstaldning
Foder
Vaccine
Ormekur
Dyrlæge (Hvor mange gange i løbet af drægtigheden?)
Følfoder efter 6 måneders drægtighed for at give føllet den allerbedste start.
Dyrlæge under foling (hvis dette bliver nødvendigt)
Vaccine af hoppen og føllet efter foling.


Hvad skal jeg ellers tænke på? Er der andre udgifter?
Nogen der avler/ har gået føl for nyligt som har lyst til at skrive hvad det har kostet og hvad de har brugt? ´
Hilsen Christina!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad koster det egentlig at avle??
  • #1   23. apr 2014 Jeg er i færd m at avle mit første føl. Det lander om 2 mdr, og indtil videre har jeg kastet omkring 19k efter dyrlæge, bedækning og vitaminer. Der ryger nok en del mere når følle lander, men jeg har ikke regnet på det. Det tør jeg ikke. smiley

  • #3   23. apr 2014 Man skulle virkeligt have boet i Jylland, man skulle... Min dyrlæge har en magisk evne til altid at lande på ca 2000kr, uanset hvad besøget handler om. smiley

  • #6   23. apr 2014 Haha! Nu er hun " desværre" ikke islænder xD
    Men det kunne være at jeg så skulle overbevise hende om at hun faktisk VAR en ishest når hun skulle i fol om nogen år, og så efter foling og det hele, så fortælle hende at hun faktisk er PRE xD smiley smiley


  • #7   23. apr 2014 Mit føl havde fra start af til han var 3 år kostet mig over 50.000 så det er en dyr affære smiley

  • #8   23. apr 2014 Ja, jeg bor så på Bornholm, så der er liiiidt vej. Det koster 3000 pr. vej hvis hun skal transporteres til Jydeland. 2000 til Djævleøen... smiley

  • #9   23. apr 2014 Uh...50.000...Det var en sjat...

  • #10   23. apr 2014 Min avler-ven sagde, at hun regnede med, at føllene har kostet hende ca 25.000 det øjeblik, de dumper ned i halmen. Så hvis ikke føllet er til en selv, skal man altså være rimelig sikker på at have avlet noget af kvalitet, hvis det ikke skal blive en kæmpe underskudsforretning.

  • #12   23. apr 2014 Der kan ske meget når man får føl. Midt føl kom på hestehospitalet midt om natten 2 dage efter hun var født. Det kostede mig 7000 kr, bare at have hoppe og føl opstaldet der fra kl 4 om natten til 12 om middagen. Udover det en vagtdyrlæge der kostede 3000. så 10,000 kr fik jeg fyret af, på bare en uge smiley Det er dyrt men 100 % alle pengene værd, når man får et skønt lille føl smiley

  • #13   23. apr 2014 Jeg vil ikke have noget herovre fra. Der er intet der siger mig noget- medmindre det skal være en traver eller en tinker. Måske en ismule, men det bliver ikke det jeg søger.

    Føllet skal ikke sælges. Det bliver jo avlet af en grund xD Min grund er at jeg gerne vil have noget afkom fra min hoppe som er bedre end hende,. Hun er fantastisk, men der er altså mange ting der kunne være bedre, og det vil jeg gerne rette op på ved et føl smiley Så føllet er kun til mig selv. Ingen salg her. smiley


  • #15   23. apr 2014 Bor du på Bornholm? Fedt! Der bor jeg nemlig også. Kender dog desværre ingen hingste, men kan godt holde udkig hvis det er?

  • #16   23. apr 2014 Ja det gør jeg smiley Tror faktisk godt jeg ved hvem du er. Det er dig der rider på Siegård ikke?? smiley

    Der går nok ca. 4 år før jeg vil ligge føl på hende, det var bare spændende at vide hvor meget det egentlig koster. Har en hingst som er DV som jeg egentlig kan bruge som jeg vil for et lille beløb. Jeg vil bare ikke have DV på hende.
    Jeg leger lidt med tanken om Urfürst af Hvarre, en PRE hingst eller en knappedut..( har en svaghed for massere af hårpragt og store heste med pletter) så en blanding af de tre ville være perfeeekt! xD


  • #17   23. apr 2014 Du er desværre ikke garanteret, at dine hoppes "fejl" bliver forbedret, når du putter en hingst på med de kvaliteter, hun mangler. Føllet bliver ikke bare et gennemsnit af faren og moren.
    F.eks. så er min lillesøster 10 cm højere end mig, men hendes ben er nok 25 cm længere end mine. I andre ord, så har jeg ikke fået længere ben, bare fordi min far har det smiley
    Genetik er ikke en matematisk formel, men et gamble. Selv erfarne avlere skyder forkert en gang i mellem.

    Du er heller ikke garanteret, at du kan beholde føllet resten af dens liv. Meget kan ændre sig, og det skal også være til at sælge videre smiley


  • #18   23. apr 2014 Jeg sælger ikke videre. Og jeg må jo tage det sats smiley
    Hvis jeg sælger, så har jeg allerede en køber- min far. Han ville købe den af mig og betale for den imens jeg ikke kan selv. derefter ville jeg kunne få den igen. Ingen salg her smiley


  • #19   23. apr 2014 Jeg ville da kigge nærmere på PRE avlsforeningen og kigge på deres hingsteliste. Når du nu har en racehest, så er der ingen grundt til at lægge en tilfældig DV-hingst på hende smiley


  • #20   23. apr 2014 Hun er ikke en racehest smiley


  • #21   23. apr 2014 Jeg har fået et smukt travføl efter In cap´n gown.. hun bliver 2 år her til maj, og vi er også noget op på den forkerte side af 50.000 kr nu. hvis jeg regner hingst, dyrlæge, opstaldning, indregistring, smed, osv med.. ;/ (stoppede med at tælle for et halvt år siden, da jeg begyndte at få ondt i pengepungen, heh)
    Satte jeg hende til salg nu, så skulle jeg være heldig hvis jeg ku få 15.000 kr for hende. heh... så det er absolut ikke noget der giver overskud.... man skal gøre det fordi man kan li det, ikke for at tjene penge....


  • #22   23. apr 2014 Jeg kunne ikke drømme om at gøre det for pengene. Jeg gør det fordi jeg synes det er sjovt at have lavet sit eget, hvis du forstår hvad jeg mener smiley
    Jeg vil selv være med HELT fra starten af babys liv, og det må man jo sige at jeg er når jeg har haft moderen fra hun var 2 år gammel smiley


  • #23   23. apr 2014 Det var også derfor vi fik føl, min gamle hoppe kunne ikke klare at blive brugt til trav mere, så vi besluttede os for at trække føl på hende... og trods udgifterne har hun været det hele værd smiley det er virkelig sjovt at være med helt fra start af, selv at udpege far osv...


  • #24   23. apr 2014 Travere er skønne... smiley Har selv haft to og har arbejdet i en travstald fra jeg var 9 år gammel smiley

  • #26   23. apr 2014 Ja de er dyre, men kan de løbe og har hjertet det rette sted, så er de alle 150.000 værd, som de ender op i smiley

Kommentér på:
Hvad koster det egentlig at avle??

Annonce