{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.346 visninger | Oprettet:

Hvorfor ikke stoppe at avle.. {{forumTopicSubject}}

Hej HG. det er jo avlstema denne uge smiley Så jeg hopper på bølgen.
Jeg synes dog at man bør stoppe at avle for nogle år og i stedet give de heste der er et godt hjem. Der er desværre ALT for mange heste.. Og dette bør gøres noget med. Selvfølgelig skal man sørge for at avle på de sjældne racer så de bibeholdes men stop avlen på de mest gængse racer. Bare for nogle år..Og giv de der behøver et godt hjem dette. Vi alle elsker jo vores heste uanset hvilken race de har så hvorfor skulle vi ikke komme til det med den næste blanding e.l. der behøver et godt hjem?

Mvh TT der har ondt af alle de uønskede heste der fortjener et godt liv smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor ikke stoppe at avle..
  • #1   23. apr 2014 Enig! Dog har jeg stadig en drøm om at avle mit eget føl med min egen hoppe om 4 år smiley

  • #2   23. apr 2014 Man siger jo der om nogle år vil være for få heste pga krisen fordi man ikke har avlet så meget som almindeligvis så hvad ville der ikke ske med priserne om nogle år hvis vi helt stopper med avl. Så vil der jo slet ikke være nok heste og priserne vil være i top jo... Men ja på den anden side har vi også rigeligt heste

  • #3   23. apr 2014 Hvis der er krise om nogle år så må man jo bare nøjes med det der er og desuden er priserne helt i bund nu så hvis de stiger lidt ville det ikke ligefrem skade! Så ville der hellere ikke være så mange heste der endte dårlige steder fordi en eller anden lige har sparet sammen 3000kr og bare køber en hest uden at have den nødvendige økonomi og erfaring til hesten. smiley

  • #4   23. apr 2014 hej også enig i øjeblikket kan man næsten få heste i nakken og de rigtig svære at sælge også de race rene. de skal næsten være unikum men selvfølgelig er det da hyggeligt at få føl basser smiley men de koster har fået to mini sidste år og det var dyrere at lave pas end de værd men nu de så også bare Mascot her

  • #5   23. apr 2014 Og hvis man er bekymret for eliten har de uanset pengene til at købe om det er her i landet eller udenfor! smiley

  • #6   23. apr 2014 Jag gav ingenting for min, og hun er ca. 15.000 værd som hun står nu. Jeg kan sige at jeg gav under det halve for hende. Det er købers marked og alle heste uden papire osv. bliver givet gratis væk næsten. Mange kommer hen til steder og bliver kastebolde, og det er jo heller ikke fair smiley

  • #7   23. apr 2014 Jeg er også enig, jeg ville gerne have haft føl på min egen hoppe, men valgte at se udover mit eget egoistiske jeg, og købte istedet en unghest som ikke havde det godt, og det har jeg på intet tidspunkt fortrudt! smiley

  • #8   23. apr 2014 Tanken er jo meget god, men der er jo en grund til de "uønskede" heste eksisterer. Nej salget af heste er muligvis grundet krisen ikke så højt som det var engang, MEN der er stadig salg i heste. Af kvalitet. Og det er der folk glemmer at tænke. Det er desværre "skrammel" hestene der står og ikke blir solgt, og det blir de altså heller ikke hvis man holder op med at avle. Så er der bare plusli ingen af de gode heste som er dem der er salg i. Og så vil der jo være ramaskrig.
    Hvis du avler 10 heste så er der måske 2-3 af dem der er af kvalitet indenfor konkurrencesporten hvis du er heldig, og der er uanset hvad man tænker og hvor meget man end elsker heste, der salget er og pengene er. Alle de andre mere almindelige heste der "bare" er en hest de kan osse blive solgt, men udvalget blandt dem vil altid være større. og dermed vil der altid ende op med at være overflødige heste.
    De avlere der avler forsøger jo at avle hen mod allesammen at få de bedste heste, dem der kan komme længst og dermed indtjene mest, om det så er fornuftigt set med nøgterne øjne på at nogen ender med at blive avlet med skavanker af disse årsager er en anden sag.
    Jeg synes personligt hvis der skal ses kritisk på avl så skal den nok ikke stoppes, men der burde være mere kritiske øjne på vores avlshingste og hopper, der er desværre rigtig mange i bla. den danske avl der render rundt med både mus og KS som gladeligt avler videre med chancerne for at avle endnu flere heste med disse gener. Der skulle man nok sætte en stopklods og sige nej.
    Men det er jo blot min personlige mening smiley


  • #9   23. apr 2014 Klummen side 2 i senest udgave af DRF Spot tager emnet op: http://ipaper.ipapercms.dk/DanskRideForbund/DRFSpot12014/

  • #11   23. apr 2014 team er det ikke bedre at have nogle få dyre heste
    hvor man er næsten er sikker på at ejeren bruger tid på dyret og har penge til at passe den

    mange heste bliver jo efterladt fordi man finder dem billigt og efter det finder ud af at man ikke har råd til dem

    men hvis de fra start var lidt dyre så var der ikke nogle der kunne få et billigt impuls køb og der ved ikke anskaffet sig dyret fra starten af og så kommer den ikke til at blive efterladt fordi den var dyre i drift end regnet

    self er dette over en kam og der er andre historier smiley


    tindur var lige lidt hurtigere end mig


  • #12   23. apr 2014 Miracle - Så er det mærkeligt at stutteriet har været nødt til at sælge sine heste til langt under prisen af hvad de er værd. De kommer fra en prima hoppestamme og i foles kun de bedste hingste UDEN skavanker og bliver sendt i prof. tilridning så de er alderssvaret uddannet! Så det er noget fis.. For hvis det stadig var nok salg i toppen havde de ikke behøvet at skære ned på hesteholdet.
    Mvh TT


  • #13   23. apr 2014 Ina - Du læser vidst ikke hvad jeg skriver hvad?? smiley

  • #15   23. apr 2014 tindur jeg gik igang med at skrive til team miracl før du havde lavet en besked og så sendte du før jeg blev færdig såe smiley smiley


  • #16   23. apr 2014 Man burde starte med at droppe hovedløs avl på papirløse krikker med skæve ben, dårligt temperament osv....

    Hvordan??? Jeg forestiller mig at prisen for at reg. papirløse heste skulle være tårnhøj og at bedækningsprisen for papirløse hopper skulle være dobbelt-op...

    Lad os fortsætte med at avle kvalitetsheste med korrekt eksteriør og godt temperament og gode kvaliteter indenfor sport.


  • #19   23. apr 2014 Mange af de (billigere) heste er heste med fejl, skader og andre skavanker !

    en hest af egen avl ved du præcis hvad har gennemgået

    når du køber lotte på 12 år så aner du intet om hende og risikerer at få stukket 107 løgne og står med en hest der ikke kan bruges til noget


  • #21   23. apr 2014 Det er jo totalt underordnet om hoppestammen og hingsten er af prima kvalitet hvis udkommet ikke er det. Så kan de være nok så fri for skavanker men hvis de ikke kan gå og ikke har potentialet så sælger de ikke.
    Det er jo lige præcis det jeg har skrevet at der kommer MÅSKE 2-3 gode heste ud af 10 og det er muligvis endda højt sat.
    Jeg kender en der havde en som du siger "prima avlshoppe" og satte en dyr dyr hingst på, og fik ja undskyld mig noget værre lort ud af det. Den var ikke korrekt sat sammen så selvom den ikke fejlede noget ku den hverken gå eller la vær (Gangartsmæssigt, den gik ikke rundt og væltede...)
    Så ja de store stutterier kan osse lukke ned hvis de er uheldige med deres avl.


  • #22   23. apr 2014 Nadia: Korrekt, og her er det jo så spørgsmålet om man vil hjælpe Lotte som har det dårligt, eller efterlade Lotte til en uvis skæbne.

    Jeg vil gerne hjælpe heste der har det dårligt, og har da kun positive ting at sige om de 3 jeg har købt, 2 af dem fra vanrøgts sager. Men jeg har i mange år været enig i at vi kun skal avle på heste med stambog.

    Jeg har 3 skønne heste, alle uden stambog - så det er bestemt ikke fordi jeg er stambogs freak, men jeg syntes uden tvivl der bliver avlet ALT for meget "hyggeavl" som netop ender på markeder osv, og det er fandeme synd for hestene.


  • #23   23. apr 2014 Der er jeg Fuldstændig enig Camilla S.

  • #25   23. apr 2014 Faktisk bliver der slet ikke avlet nok. Avlen er styrtdykket de sidste år og forventes ikke at blive bedre foreløbigt.. Folk er begyndt at spare på deres penge, så bare rolig.. Hvis man stoppede avlen i nogle år, så ville der snart ikke være flere heste tilbage.

  • #26   23. apr 2014 Camilla; jeg synes det er fint det du og nyt hesteliv gør, men det er ikke alle der tør satse på en misrøgtet hest, for det kan gå begge veje - du kan få en super hest, men du kan også stå med dyrlægeregninger til op over ørene og have en hest du ikke kan bruge til andet end foldbums

    en misrøgtet hest kræver bare det mere, både i træning (fordi de ofte har haft meget lidt eller dårlig erfaring med mennesker) og samtidig kan de fejle alverden og kræver ekstra dyrlægepenge

    en hest du har fulgt fra den blev født ved du alt om, du kan selve forme den som du ønsker og får hurtigere en tillidsfuld og håndterlig hest

    og når du køber en misrøgtet hest, om det er fra rideskole, privat, hestehandler eller slagter, ja så står der bare en ny hest klar i køen til at blive misrøgtet
    så længe der er salg i de heste, så kan det også betale sig at have dem gående


  • #27   23. apr 2014 Jeg siger jo ikke at vi skal totalt stoppe med at avle! Men stoppe med at OVER avle for nogle år. Og ja det med bedækningen. Dyrere for papirløse/ikke samme forbund osv. Det var virkelig en god ide smiley Og hvad hvis der i et par år mangler nogle ungheste.. De kommer igen smiley Og ja når man skal avle burde man avle på race/raceforbedring. Men man skal jo huske på at hvis ingen tog chancer og blandet lidt så ville vi jo ikke have de racer vi har i dag! smiley Synes bare det er vigtigt vi får hjulpet de uønskede heste. Enten til de evige græsmarker eller til at uddanne de så de kan gå min LA så de er ønskelige hos de unge ryttere eller rytteren der ikke går op i stævner. Og ingen gider jo at bruge tiden/pengene på disse hvis der er en overflod af "gode" raceheste da vi jo ved at det at ride en feks: DV er så meget "flottere" end at ride en blanding.. Noget der i mine øjne er noget værre snobberi. Jeg personlig sætter større ære i at nogle rider feks. en traver eller fjordhest til at gå godt end en hest der er "bygget" til det hele. "Traver/fjordhest" rytteren er i mine øjne en MEGET dygtigere rytter smiley
    Mvh TT


  • #29   23. apr 2014 Jeg syntes altid at der i avlsdebatter er fokus på konkurrence heste.

    Hvad med fokus på den stabile, god i hovedet, og dem som er medfødt rolige i sind. Jeg tror faktisk at der er flere ryttere på hyggeplan end på det "dyre" plan.

    Min tidligere hest Sussi blev solgt i krisen og i fin pris, trods ingen stævner og kun hyggeridning. Det tog en uge, og jeg havde 2 købere at vælge imellem.

    Hun blev let solgt, fordi hun kunne rumme en hel families forskellige behov (6 børn + 2 voksne).

    Jeg har kendt en del heste i flere prisklasser og lille musses føl holder faktisk godt til alm brug, så hvorfor skal avlen nødvendigvis stoppe på hende.

    Jeg er heller ikke enig i at de heste der afstamningsmæssigt er velsete er lige så billige som blandingerne. Fordi en fjordhest er jo bare billig, det skal den jo være. En DV og en fjordhest på samme niveau har jeg ikke set på samme niveau når vi snakker pris.

    Der er også mode fænomenet i det.

    Stod det til mig, skulle det kommende avlsfokus være holdbarhed, holdbarhed, holdbarhed.

    Jeg ved godt at avlsliner kan give et praj herom. Måske skal avlere aflive de mindre gode dyr, hvad enten det er Musses føl eller et bluehorse et eller andet.


  • #30   23. apr 2014 Jeg har personligt selv avlet min kommende føl, hvilket er en beholder!

  • #31   23. apr 2014 Jeg er ramt af krisen og oveni det så har jeg fået en uoprettelig skade der nu nok ender med at koste mig både ponyer, hus og familie... Jeg havde da påtænkt at avle på Mulle, men nåede det heldigvis ikke, da der dukkede uventede ting op... ellers var hun og hendes føl endt på det marked... hun er taget ind fra en knap så pæn fortid og en uvis skæbne... hun er shetlænder uden tavle og hun sælges ikke for under 3000kr... kan du ikke give hende det, har jeg jo ingen ide om hvad du vil byde hende hvis hun bliver syg... personligt har jeg ikke givet noget for hende, men hun har kostet mange penge at rette op... de to andre har været solgt for tre år siden og skiftede hjem tre gange og er nu tilbage... de ryger tilbage til tidligere ejer når de skal væk...

    man må ikke stoppe avl og om man vil forbyde hyggeavl vil jeg slet ikke anbefale

    at prisen skal være højere for en papirløs hoppe er jo helt ude i hampen... for så ender det jo med at man bruger naboens hingst frem for en der er godkendt... man kender jo som oftest hoppen men man kan kun anse hingsten ud fra godkendelser og ejerens udtalelse...

    Jeg har tre shettere uden tavle og alle tre har deres at byde ind med... de hunde jeg har haft er også hyggeavl, og de har da også deres at byde på...
    Ser desværre ofte flere renracede heste der har skavanker end hyggeavlsafkom...

    men man skal ikke avle med salg for øje, hvis ikke man har et ordenligt fundament at avle på, så langt er vi enige...
    men til eget brug, som det også var planen med Mulle, ser jeg intet galt i...

    Tingene ændrede sig dog drastisk for mig og nu må jeg helt ud af sporten i nogle år, desværre, måske kommer jeg ikke tilbage... hvem ved... men hvis jeg gør så bliver det også på grund af et "redningsprojekt" da jeg gerne vil give de "glemte" en chance til...



  • #32   23. apr 2014 Jeg synes nu der er ekstrem mangel på fine ungheste pt. Jeg går selv og søger, og ja vil indrømme jeg er kræsen, men jeg finder ikke det udvalg jeg gjorde for få år tilbage. Jeg tvivler på at en lækker hest med stamtavle ender som foldbums der bliver behandlet dårligt - det er mere markedshestene, de små ponyer folk ikke længere kan bruge! Jeg synes ikke avlen bør stoppes men som altid kan man trænge til finjusteringer i ridesporten smiley Hvad end det gælder avl, ridning eller bare pasning af hestene.

  • #33   23. apr 2014 Jeg er ikke sikker på, at det er den rigtige vej frem at stoppe avlen. Jeg læste for noget tid siden en artikel der beskrev, hvor meget mangel på rideheste der bliver om nogle år, fordi avlens er faldet så drastisk som den er. Det er vigtigt hele tiden at få lavet noget nyt så der kommer nye kvaliteter på markedet.
    Jeg tror det man skal droppe er alt det der "hovsa" avl, eller hvad man siger, for det er dem vi har for mange af. Heste af "kvalitet" skal nok blive solgt smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #34   23. apr 2014 Måske skulle man bare lade de professionelle avlere om arbejdet så slupper vi for alt det skrammel der bliver lavet rundt omkring...

    Desuden er der også MASSER af salg i ordentlige heste, altså +75.000kr.


  • #35   23. apr 2014 Nej for i og med at ALLE heste skal reg., skal prisen på reg. af papirløse heste blot være højere end hesten med papir.

    Det er som end ikke fordi jeg noget i mod papirløse heste, ejer selv min allerførste pony som er et mix af div., men risikoen for at for noget "ikke forventet" er bare for stor i mine øjne. Der er for mange ukendte gener til at man kan vide hvad der kommer ud af Musse og naboens hingst. Bruger man derimod en hoppe med kendt afstamning + kåret og afprøvet hingst, har man en fair chance for at vide hvad man får. Jeg synes jeg har se for mange papirløse heste med dårligt eksteriør, som der bliver forlangt ting af som de slet ikke kan honorere qua deres eksteriør.

    (Og nej jeg ved godt at bare fordi hesten har papir, bliver den behandlet eller reet bedre, men jeg mener hestens chancer for at honorere rytterens krav er bedre...)


  • #37   23. apr 2014 Astrid - Så sjovt du siger dette da vi(stutteriet) har haft problemer med at sælge sine selv om de kostede 100 000 kr og 150 000kr og bestemt var dette værd...

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #39   23. apr 2014 Team tindur: og hvad er det så for et stutteri?

    Det er vel fordi det enten ikke er den rigtige type hest, eller fordi hestene ikke er det værd..


  • #40   23. apr 2014 Det handler jo også om hvad andre synes hesten er værd - ikke kun en selv! Jeg fravælger da flere heste pga. prisen og det er samtidig også fordi hesten er sat langt højere end de præstationer den har vist!:)

  • #41   23. apr 2014 Hestene er sat til denne pris af træner og berider Hans Jørgen Hoeck.
    http://h-j-hoeck.dk/DK.aspx

    Jeg undlader at hænge stutteriet ud. Så navnet er ligegyldigt. De har valgt at stole på at denne mand + andre kan finde ud af at prissætte ift. kvaltiet, ridelighed og stamtavle. Da de vægtlægger anerkende personer til at ride og sælge sine heste.

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #42   23. apr 2014 Team tindur: det er ikke navnet, men hvilke type heste er det?



  • #43   23. apr 2014 Astrid - DV. Hoppestammen er efter Weltmeyer og Rosario og hingstene er Furstenball, BH Zack osv. Kun Hingste der har gjort det suverænt smiley

  • #44   23. apr 2014 Et problem kan være billige heste gives væk eller koster et par tusind. Frem for at netale endnu et par tusind på aflivning og daka. Vælger folk lige at sende dem vider igen igen, for ikke at tabe penge. Alle heste er nærmest udelukket fra konsum og ingen penge i at slagte. Fik vi ændret dette så folk fik lidt penge for at slagte de trætte udslidte heste med skavanker frem for folk ikke vil betale for aflivning. Tror jeg vi ville løse en del problemer på lige det marked. Men ja hvordan man får det løst ved jeg ikke. Men folk der har knapt med penge er ikke særligt motiveret for den sidste dyrlæge regning. Og ofte har de ikke haft disse kaste bolds heste ret længe smiley så de når ikke at knytte bånd. Men ja krisen har vist pt sat avlen gevaldigt ned rundt om. Folk er blevet mere obs på hvad det koster at holde hobby dyr.

  • #45   23. apr 2014 Jeg ville sørme være ked af, hvis man pludselig ikke kunne anskaffe sig billige heste mere!
    Jeg selv købte Akando MEGET billigt og langt under avlspris! Men havde han ikke været så billig, havde jeg ikke haft råd til ham (eller en anden hest)!
    Han fejler intet! Og han bliver passet til UG! Skal forhåbentligt aldrig sælges, men skal han, ville jeg kunne sælge ham til alle og en hver (selvfølgelig ikke som OL hest).
    Jeg tror problemet ligger i alle de heste med "skader", som folk tager til sig af melidenhed, og alligevel ender som kastebold. Ville ønske folk ville se lidt mindre kritisk på aflivning. Hesten mærker trods alt ikke mere, hver psykisk eller fysisk, ved en aflivning, selvom det virker nok så forkert, at avle for at aflive. Men det er nok nærmere det man skal se på!
    Jeg ønsker også, at fremtidig avl vil have større fokus på holdbarhed (psykisk og fysisk), om det er heste til skovtur eller OL smiley
    Men ikke at man skal stoppe avl, bare have fornuften med sig også! smiley


  • #47   23. apr 2014 Jeg irriteres og provokeres kraftigt af, at DV og stamtavler skulle være "den eneste legale avlsgang, som kvalitetssikrer avlen"!

    Blah! Welsh licens-godkender hingste, DV avlsgodkender hingst(e) uden at vide hvem hingsten nu liiiiiige var efter. Åh - stamtavler er langtfra garanti for kvalitet.

    Hvor mange herinde ejer heste til 100.000 og derover? Ikke mange. Flere af hingstene indenfor DV og varmblodsavlen avler så meget konkurrenceheste at den almindelige rytter ikke får optimal glæde ud den.

    Det der betyder noget er brugbarheden til den rette målgruppe - er temperament og sind og ridelighed på sin plads, så kan de fleste heste sælges. Forudsat at prisen afspejler "produktet". Mange større stutterier har kørt deres avl som forretning og ikke lagt større arbejde i hvert enkelt individ. Det er måske fint til de ryttere, der mangter en sådan RIDEhest, men for de, som der er flest af, ønsker hellere en stabil ridehest med grundtræning på sin plads.


  • #48   23. apr 2014 Jeg er selvfølgelig enig i en del af TS' synspunkter. Det smerter i mit hjertens de mange overflødige små ponyer, som flyver rundt. Kan ponyerne derimod bruges, så er de stadig eftertragtede. Det er desværre ikke mange, som vil lægge tid og penge i at forme den slags små ponyer. smiley

  • #50   23. apr 2014 Nej stamtavle er ingen garanti for hverken korrekt eksteriør, sundhed/holdbarhed eller godt temperament, men chancen er langt større da du kender X og Y. Havde man brugt Musse og naboens hingst, ja så ved ved man det, men ofte ved man ikke mere end det, dvs. man har ingen ide om disse to indivier er de to eneste "heldige" afkom/udfald af noget tilfældig avl, måske ud af 5-6 eller mere afkom. Du ved ikke om det er et tilfælde at Musse er god til dressur eller at hun tilfældigvis kan finde ud af at hoppe over en pind (det samme gælder for naboens hingst). Kender du hoppestammen (afstamningen generelt) er der altså bare større chance for at man ved hvad der kommer ud, både eksteriørmæssigt, temperament og holdbarhedsmæssigt.

    Jeg avler selv DV'er og har intet imod at man blander XX, OX, hann osv ind, men lukkede stambøger fx Islænder, Nordbakker osv, uhhh jeg krummer tæer når folk ikke har respekt for disse racer...


  • #55   23. apr 2014 Tina - Behøver vi at tage denne igen? Vi har snakket avl tidligere hvor vi var enige i en hel masse ting.. Men mener du seriøst at den danske topsport vil tage skade af at der i et par år ikke avles heste til toppen?
    Mvh TT


  • #57   23. apr 2014 Men hvad så med alle de heste der avles med top afstamning og ikke bliver til noget....?? Burde der ikke være en pause så vi ikke får for mange sådanne heste der hverken er bu/be....?? smiley

  • #58   23. apr 2014 Mangler og mangler...Kan vi ikke nøjes med det vi har nu??? Hvor mange heste skal der være pr. person?? Jeg har rigeligt i 1...

  • #60   23. apr 2014 Men så er der jo stadig gode udenlandske heste.... De i toppen køber jo ikke kun dansk da de har pengene til at vælge.. Men som avler ønsker man vel at antallet bliver mindre så man kan få flere penge for de gode heste man avler i fremtiden og så ens heste faktisk bliver solgt og man ikke taber penge?? smiley

  • #61   23. apr 2014 De færreste avlere tjener kassen på deres føl. Men det er vel heller ikke essensen i avlen?

    Tina J; hvad er et top avlsdyr for dig? Hvad betyder det økonomisk - hvilke udgifter har du, får du dem solgt, og præsterer afkommene? Du lyder meget bedrevidende, så udpensl nu gerne hvad du helt præcist skriver om avlen.


  • #62   24. apr 2014 Jeg mener ikke at avlen bør stoppes og jeg tror bestemt at krisen har en selvforstærkende og begrænsende effekt. Derfor ser jeg ikke grund til yderligere indgriben. Dog mener jeg at de der vælger at avle skal holde sig for øje hvilke heste der efterspørges, da det vil holde gang i salget.
    Målet for mange stutterier er at avle den næste tophest til toppris, men de er altså de færreste der er på jagt efter denne hest. Der er langt mere salg i en god stabil allroundhest til mellem 20.000 og 30.000 kr. Problemet er at tophesten og den middelgode allroundhest koster det samme at opfostre. Det er desværre uhyre sjældent at udfaldet af selv planlagt avl ender ud som prima grand prix materiale. De fleste bliver såmænd blot meget lovende stævneheste i den ret dyre ende af skalaen, som et relativt lille udpluk af de danske ryttere efterspørger.
    Da jeg sendte min gamle hoppe til hingst var det med planen om at lave et godt sundt solidt føl med et ordentligt hoved. Hun er ikke kåringsmateriale, hun er ikke den næste verdensvinder, men ikke desto mindre har jeg 3 købere til hesten og den er ikke engang hverken færdigtilredet eller til salg for den sags skyld.


  • #63   24. apr 2014 Louise K - Nu snakker vi ikke nødvendigvis føl, men ungheste der er blevet brugt mange penge på for at tilride og videreuddanne. smiley
    Tine B - Jeg er enig i din tanke om målet... Og at mange burde nøjes med de 20-30 000. Men så er det jo svært at få forretningen til at løbe rundt da det som du siger, jo koster mange penge at inseminere, fodre og få op trænet disse heste smiley


  • #64   24. apr 2014 Vil ikke sige at alle på toppen har råd til hest i udlandet. Nu ved jeg ikke hvad du definerer som toppen, men både jeg og min kæreste som rider henholdsvis MA og S - vi har ikke betalt kassen for vores heste. Min egen har koster under 50, og hans under 150! Jeg ville ikke kunne være med hvor jeg er hvis jeg skulle ud at finde en lignende hest med samme kunnen i udlandet. Nu har vi godt nok selv redet vores heste op, men alligevel! Jeg mener avlen skal fortsætte

  • #65   24. apr 2014 Jeg har aktuelt 3 hopper i stalden. En er dog i ridning og skal gerne kåres i år, en er kåret i Tyskland og den sidste er færdig kåret herhjemme.

    Den ældste er ud af solid hoppestamme, bl.a helbror der er A-dressur, en anden helbror der har gået egenthedstest, 4 og 5 års DSA. Alle hopperne er enten kåret med rideprøve eller har elitestatus, der er et hav af B- og A-heste i både spring og dressur og enkelte kårede hingste.

    Hoppen kåret i Tyskland, er kåret i tysk oldenborg i Stutbuch 1 og har bestået egenthedstest herhjemme. Hoppestammen er den berømte Pari-stamme som næppe behøver den store præsentation.

    Den sidste hoppe er et afkom af hoppe nr 1. Hende var planen har hun skulle ha været i sporten indtil næste sommer og derefter skulle lave et enkelt føl og så i sporten igen. Men hendes faste rytter rejser desværre til USA i 6 mdr. Men jeg regner da med at hun skal rides igen når hun kommer hjem.

    Så ja jeg synes at jeg har et par ganske udemærkede hopper især hvis man tænker på jeg er startet helt fra bunden med at købe et føl og i øvrigt ikke har brugt en formue på hopper.

    Nej det er ikke medaljehopper jeg har, men det mener jeg heller ikke det behøver at være, bare hoppestammen er i orden....


  • #67   24. apr 2014 Nu er både DV og DSP jo ikke en race, men en type, derfor mener jeg at man godt kan blande de forskellige sportsheste/ponyer til netop disse racer. Nu er hverken Holst, hann, (tysk) oldenborg eller trakhner vel lukkede stambøger, at vi så bruger forædler racer fx XX eller OX, mener jeg er et must, da vil ellers ender med en "jysk" model i stedet for en sportshest.

  • #68   24. apr 2014 ja har 3 oldenborg hvoraf moren er renstammet gammeldags oldenborg og begge hendes afkom er dr fuldblod i så de bliver den lette og de er stadig lige så rolige i hovedet som deres mor og endda en mere ridehest type hvor imod mor har være super som kaper hest på bakken og bryllupshest for vogn i kbh. og avler super rideheste i den lette men vil ikke avle mere pt da det ikke hænger sammen økonomisk hvis man ikke selv skal beholde føl

  • #70   24. apr 2014 Stald Abli ; jeg er fuldt ud enig med den mening omkring DV. Mange har en forestilling om at sålænge der står DV på kræet så er der tale om kvalitet - og avler man indenfor DV , så "er" man "noget".

    Det er ironisk nok de samme, som ofte har noget imod papirløs avl med begyndelse af at kvaliteten ikke er tilfredsstillende - og det kommer fra et forbund, som du siger, vælger avlsdyr, som er kasseret andre steder. Eller hingste, som viser sig at være af anden DNA end liiiiiiige antaget. Seriøst? Ikke specielt.

    Desuden så er nogle af de papirløse dyr med til at "øge" prisen på dem MED stamtavler.


  • #74   24. apr 2014 Nu skal denne debat ikke handle om Sezuan, men han er jo netop eksempel på at andre lande gerne vil ha ham. Og ja han er ikke fejlfri, men han er kåret pga andre kvaliteter (ifølge DV med kvaliteter der kan bruges i avl).

    (Jeg glæder mig iøvrigt til den dag man kan se om det OCD hesten har er arvelig eller foder/miljøbetinget, så kan vi nemlig rigtig begynde at sortere i hestene...)


  • #76   24. apr 2014 Det må jo så være op til avlerne om de ønsker at bruge ham (eller øvrige hingste med OCD). Der er jo heller ingen (andre end avler formentlig) som ved om det ligger i stammen eller om det er fordi det bette føl er fodret forkert og har stået i en boks det meste af sin opvækst.

  • #77   25. apr 2014 problemet er egentligt ikke at der bliver lavet for mange heste, problemet er at der bliver lavet for lidt kvalitetsheste og for mange "baghavehyggeupser" føl.
    mange af de avlere jeg har kontakt med har venteliste på deres afkom helt frem til 2016.
    hvis avlen går som den gør nu i forhold til efterspørgelse til ridesporten, vil der om ganske få år ikke være heste nok, hvor markedet derimod er ved at drukne i nuttede shetlænderføl uden papirer og tvivlsomme blandinger.

    inden nogen hidser sig op, så har jeg ikke noget imod blandingsavl, og jo blandingsavl kan være lige så godt som race avl, hvis avlerne sætter sig ind i hvad de laver og ikke bare anvender naboens hingst på lille tygge tulle omme bag i stalden, fordi det kunne være herrenuttet og sjovt at have et føl i et lille års tid, men hvis man derimod kigge på lille tygge tulle omme bag i stalden og måske indså at hun var en rigtig god børnepony, men hun måske mangler noget løft eller bedre ryg, forbedret skulderparti ? whatever, for at kunne blive en god ridepony, og man så valgte en hingste der gav dette, ser vi lige pludselig en helt anden avl og et helt andet marked.
    jeg har bl.a to henvendelser på et fremtidig afkom, hvor det ene er fra sverige af, men begge kender den hoppe og har set den hingst jeg har tænkt mig at lægge på og forventer at det bliver et føl de vil få brug for om 4-5 år og derfor kontaktede mig ang. køb


  • #78   26. apr 2014 Tina J: Du er behagelig, som altid i dine svar herinde smiley <3 smiley

    Det kan være svært at forstå det skrevne ord, når man har set sig arrig og snævertsynet på hele verden, men for din skyld, vil jeg prøve at opsummere ganske kort.

    JEG har ikke noget problem med avlen. JEG er af den opfattelse, at folk må avle hvad de vil, sålænge der ikke er tale om hovedløs avl. JEG udtrykte irritation over, at NOGLE (tilfældigvis oftest DV-avlere) var store modstandere af avl udenfor forbundene, fordi der ikke var tale om kvalitet. DV har lavet mange fine heste, men de er på flere områder et levn fra fortiden, når det kommer til procedurer og hvad de lader gå igennem - og DET er direkte provokerende, når de mener "andre" skal stoppe selvsamme avl.



  • #79   26. apr 2014 Nu er det jo ikke fordi jeg avler DV, at jeg mener at man ikke bør avle på ukendt materiale, men af grunde jeg tidligere har ridset op fx risikoen for at ukendt og ukendt giver nogen knap så heldigt, hvorimod chancen er større for at kendt og kendt giver et vellykket afkom.

    Når man ikke kender afstamningen har man ingen chance for at kende generne form temperament, sundhed/holdbarhed, kapacitet/talent indenfor de forskellige discipliner.


  • #80   26. apr 2014 Lene; Det var nu ikke henledt til dig - og du har da ret! Helt sikkert!

    Men at vælge avlsdyr MED konstaterede fejl, skavanker og arvelige defekter - det er faktisk værre end "at prøve lykken", som du måske ville kalde det smiley


  • #81   26. apr 2014 Der er vi da enige, men problemet med det sk*de OCD er jo desværre (endnu) at man ikke kan se om det er arveligt, altså genetisk, foder- eller miljøbetinget...

    Selv undgår jeg hingste med kendte fejl....


  • #82   26. apr 2014 og så længe hingste kan blive erklæret fri fra Ocd hvis de bliver opereret for det

  • #83   26. apr 2014 Jeanette; Den er jo næsten sjooooov smiley smiley (Sorry, men når man arbejder I sundhedssektoren, så synes man altså det er en sjov måde at sige, der ikke er problemer ....)

  • #84   26. apr 2014 det er morsomt når man ved det, men kan huske hvor skuffet vi blev det ene sted jeg arbejde da vi havde ifolet 4 hopper med en ny hingst og der så kom frem 6 måneder efter at han var erklæret fri for ocd til kåringen, men det viste sig at den et år forrinden var blevet opereret i 3 ben for det

  • #85   26. apr 2014 smiley smiley Det vidste jeg faktisk ikke at man måtte skjule... smiley

  • #87   29. apr 2014 Her er der kun haflingere og der kommer ikke andet ind for dørene. jeg har haft frederiksborger (som vi også fik føl på), men nu er det kun racerene haflingere.

  • #90   30. apr 2014 Hører ofte folk der siger 'Jeg kan ikke ride på min hoppe, den er skør i hovedet, lad s avle et føl på den, for så bruges den da til et eller andet'
    Hvorfor avle videre på noget, som man ikke engang selv gider ride på. Det giver jo ikke mening at avle de dårlige genere videre (:


  • #91   30. apr 2014 ååeejj det var godt nok en farlig holdning at have, så når man er erfaren avler behøver man ikke at have bekymringer om knogle og struktur fejl ? især når man ved at det mest arvelige ved alle pattedyr er kønsorganer og knoglestruktur

  • #93   30. apr 2014 tina. det var da godt nok en kedelig måde at debattere på. har du nogen former for belæg for både din mus udtalelse samt din mening omkring mig og lektier, for jeg må være ærlig og sige at du virker lidt mere som om du vil gå efter spilleren istedet for bolden

Kommentér på:
Hvorfor ikke stoppe at avle..

Annonce