FrieserBanden FrieserBanden Østjylland, Danmark Bruger på hestegalleri.dk - alt om heste
Dato: 2012-4-26
Vist 340 gange
profil billede
Emner: 131
Svar: 702

Heste: 9
Fotoalbum: 14
Annoncer: 1

Fravænning

26. apr 2012 kl. 18:51

Jeg ved godt at dette emne sikkert har været oppe 1000 gange, men synes stadig jeg sidder lidt med at spørgsmålstegn over hovedet efter at have kigget nogle af trådene i gennem :P

Hvordan fravænner I jeres føl, og hvornår? Jeg vil have detaljer :D

Min plan er, at når følle er fravænnet og mor ikk producerer mælk mere, skal de gå sammen igen. I hvert fald til han er et års tid. Vil ikk risikere indavl! ;)

Hvornår kan man regne med at hoppens mælkeproduktion er stoppet?

Og hvordan starter man fravænningen og afslutter den så føl og hoppe kan blive sat sammen igen?

Svar til emnet: Fravænning

Emner: 114
Svar: 5.201

Heste: 10
Fotoalbum: 27
Videoer: 26
# 1 26. apr 2012 kl. 18:57

Vi fravænner gradvis, starter med at de sover i hver deres boks fra ca 3½ mdr. ca. når de er 5-6 mdr. så er de 100% fravænnet, og går hver for sig i et stykke tid. Nogle gange er det nok med et par uger, andre gange tager det længere tid. Er hoppen blev ifolet igen så lader hun nogle gange ikke føllet patte særlig længe, og så går fravænnelsen helt af sig selv. :o)

der kan være risiko for at hingsteføllet bedækker med "succes" selvom han er under et år. Det er sjældent dog. Men hvis han begynder at blive "frisk" så være meget obs.

held og lykke med lille følle :o)

profil billede

# 2 26. apr 2012 kl. 19:00

Tak for dit svar! Jamen han er faktisk begyndt at hoppe rundt og lege hingst :S Han er kun 2 måneder!! xD Han er mystisk :P Men hvis jeg så fx. når han er 4 mdr. sætter ham over i en boks ved siden af hans mor i en uges tid, hvor de så går sammen om dagen, er det så en fin start? Så kan jeg efter en uge tage ham helt fra?

profil billede
Emner: 104
Svar: 1.110

Heste: 4
Fotoalbum: 13
Videoer: 3
Annoncer: 6
# 3 26. apr 2012 kl. 19:00

ang fravænning, så gør jeg det, at jeg skiller dem ad hver nat i 1-2 uger , når føllet bliver ca. 6 mdr.. efter 1-2 uger, vælger jeg at skille dem ad permanent, så de hverken går i boks eller på fold sammen...

jeg vil mene, at de skal være adskilt 2-3 mdr, før føllet mister interessen i at patte hoppen op igen...
man kan sagtens være uheldig, at føllet efter 3 måneders adskillele patter hoppen op igen, og at hoppen faktisk lader føllet gøre det.., så er den eneste ting man kan gøre, at skille følle og hoppe ad i endnu længere tid..

hvis de kommer til at gå langt fra hinanden, altså at man flytter hoppen eller føllet i en hel anden stald i 2 mdr, så er det som lidt nemmere at lukke dem sammen igen, uden følelt patter hoppen op (det er dog sket før)

ang. mælkeproduktion, så stopper den ret hurtigt, en måde at gøre det ldit hurtigere på er ikke at give hoppen krybbefoder de første par dage. kun vitaminer.
men selvom produktionen stopper hurtigt, kan den som jeg har skrivet ovenfor godt pattes op igen.

Emner: 42
Svar: 165

Heste: 4
Fotoalbum: 10
Videoer: 2
# 4 26. apr 2012 kl. 19:06

Hejsa :D

Da vi skulle vænne Athenes føl fra gjorde vi det sådan at vi øvede inde i stalden først. De kom i hver sin boks og vi blev og overvågede at føllet ikke ville forsøge at stejler op over lågen eller sådan noget i sen stil. og til at starte med var det kun i 15-20 min og så øgede vi tiden gradvist. Da det så gik rigtig godt blev de sat på hver deres fold. vi havde på det tidspunkt 2 føl og 2 hopper. føllene var lige gamle så de fik fravænningen samtidig ;) så føllene gik på en fold og hopperne gik på den anden fold lige ved siden af ;)

er det gik simpelthen så super så allerede efter et par dage kunne de gå på hver deres fold næsten hele dagen. og så blev de genforenet med deres mor om aftenen ;)

da der så var gået et stykke tid så blev det også til at de var adskilt fra deres mor om natten hvor de så fik lov at gå sammen.

og da de så kunne gå 24 uden deres mor i et godt stykke tid blev føllene hentet af køberne ;)

ang det at du vil have mor og søn til at gå sammen til han er 1 år skal du passe på med. jeg kan nemlig fortælle at ham som jeg er ved at tilride (kig evt. mit album) han gjorde en shetter hoppe blanding med føl da han var 1 år.

ejeren troede nemlig heller ikke at han overhovedet ville kunne til den tid, men som tiden gik blev hoppen tykkere og tykkere og tykkere og de kunne slet ikke forstå hvorfor. lige ind til en morgen i december da hoppen pludselig stod med et føl ved sin side.

og der var ingen andre hingste end ham, så vi VED det er ham der er faderen. føllet ligner ham osse ;) Så pas på med at have dem gående sammen helt ind til 2 års aldreren.

hvis du har muligheden ville jeg når han er et sted mellem 6-8 måneder fravænne ham helt og evt. sætte ham på fold med en vallak permanent ;)

håber det vil gå godt med fravænningen ;)

knus

profil billede

# 5 26. apr 2012 kl. 22:03

Tak alle :D
Jeg har kun den mulighed at sætte følle i en boks overfor hans mor (hvor de ikk kan nå hinanden) eller en boks ved siden af hende (hvor de kan nå hinanden). Jeg har også kun hopper, så mht. fold ved jeg ikk lige hvad jeg gør :O Vil ikk lade bøllen gå alene!!

Hmm. Kan være jeg kan være mega heldig og anskaffe mig et andet lille hingsteføl

Emner: 114
Svar: 5.201

Heste: 10
Fotoalbum: 27
Videoer: 26
# 6 26. apr 2012 kl. 23:11

du kan også sende ham i hingste-børnehave :o)
God ide at fjerne krybefoderet fra hoppen.
Det er vigtigt at vænne ham til at være adskilt fra sin mor fra starten af, bare 1-2 min her i starten og så trappe op, så det ikke bliver et chok for ham når han skal sove alene

profil billede

# 7 27. apr 2012 kl. 12:30

Oka :D Jamen hvis jeg så starter med at lade ham sove i boksen ved siden af hende i en uges tid, og så bagefter sætter ham over i den hvor de ikk kan nå hinanden?

Har nemlig tænkt på at finde et sted hvor han kan gå i løsdrift med andre unge drenge ;D

Gå til første svar

Du skal være logget ind for at kunne besvare emner.

Opret bruger   Log ind

Besvar emne: Fravænning

Bazoom - Vi elsker passionerede mennesker
HesteGalleri anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer.         Læs mere
Personer, der synes godt om dette