{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.309 visninger | Oprettet:

Æv ifol {{forumTopicSubject}}

Vi købte / byttede os i efteråret til en dejlig 4 års DSP hoppe. Planerne for hende blev lagt = hun skulle deltage i en masse arrangementer sommeren over.
Nu står hoppen så høj drægtig, og hun skulle ha været sat i ridning i starten af maj.
Vi har kontaktet begge tidligere ejere, som benægter, at hoppen har været i kontakt med en hingst..!!!
Planen for hoppen var ridning, IKKE avl.. Men ridning og salg henover vinteren.
Udover at min hoppe nu ikke kan komme i uddannelse, så står vi også med et pirat føl, hvilket jeg også er modstander af..
Hvordan står vi ren juridisk?? Vi er jo ikke blevet informeret om, at hoppen var ifol..


Kommentarer på:  Æv ifol
  • #1   25. apr 2013 Puha det har jeg set rigtig mange gange..
    Det er noget møg, at folk ikke kan informere købere om at pony/hesten er ifol eller muligvis er det.
    Folk burde skamme sig, selvfølgelig ved man godt om hesten har været i nærheden af en hingst eller om en hingst er sprunget ind på folden eller lign..
    Det er jo ikke det rene magi !

    Nu er jeg så ikke imod "pirat" føl .. jeg er fuldstændig ligeglad om hesten har tavle eller er blandet, det er lige før jeg synes at blandinger er flottere end rent avlede.
    men hvis man selvfølgelig er avler, og bruger sin tid i det, kan jeg godt se ulempen ved det..
    hele din plan er faldet i vasken. det er noget møg, men du kan sælge føllet for en mindre sum og så træne hoppe efter? eller sælge hoppen som avls hoppe eller som rå i ridningen ?
    men ihvertfald held og lykke med det hele :o)


  • #3   25. apr 2013 du får lavet dns af føllet når dette er kommet til verden og finder ud af hvem af de tidligere ejer har en hingst der matcher og der efter kan du jo så se om du kan gøre noget juridisk eller måske hente nogle penge for tabt "fortjeneste" i og med i har købt hoppen som ridepony!??

  • #4   25. apr 2013 Se positivt: Måske er det en elite hingst der er løbet ud af en fold i nærheden og bedækket hende xD, ej skal nok være særiøs nu, det var da træls:-( men er sikker på at i falder for den når den er født, hvem elsker ikke små føl??? xD

  • #5   25. apr 2013 Øv hvor træls, at I står med de udgifter, specielt når det ikke var noget I lige havde regnet med..
    Mit bedste bud må også ende på Helligånden, nu hvor hoppen ikke har været i kontakt med nogen hingst!
    Hvor er det træls for jer!


  • #6   25. apr 2013 Har i fået tjekket hoppen ved en dyrlæge siden i med garanti ved at den er drægtig og ikke bare tyk ?? smiley Blot en tanke..

  • #7   25. apr 2013 Da jeg gik i rideskole oplevede vi det samme med en rideskolehest, der kontaktede vi sælger og fik kompensation. Hvad siger kontrakten? For hvis der står at hun er solgt som ridehest vil jeg mene at i måske også kunne få noget kompensation? Og at benægte at hun har været i nærheden af en hingst, tja, det er da lidt for dumt når nu beviset er ret tydeligt

  • #8   25. apr 2013 Hva mener du med "pirat" føl ?

    Men så længe du ikke ved hvilke hingst det er samt hvem der ejer den hingst så tror jeg ikke du kan gøre noget det kan jo sagens være at tidligere ejer snakker sandt og det måske er naboens hingst der er brudt ind til hende uden nogen har vist det og på den måde er blevet bedækket

    Men surt når det ikke lige var planlagt men lige på hestens område så er der vist intet at gøre end at vente til hun er over det føl og udskyde planerne


  • #10   25. apr 2013 pirat føl er vel generelt føl der ikke er født ind i en avlsforening.. men nu kan jeg se på din profil at mange af de føl du har lagt op, og avlet, står under anden særlig race, så de er vel også piratføl???

  • #11   25. apr 2013 Og vis du er så meget imod det havde du fået dyrlægen til at tjek sådan noget os inden køb sammen med handels undersøgelse

  • #12   25. apr 2013 Jeanette
    Var nemlig os det der undrede mig da hun selv avler blandings heste så vis det fordi det et gadekryds så er ts da dobbelt moralsk


  • #13   25. apr 2013 kan det ikke stadig nås at få føllet aborteret ud??

  • #14   25. apr 2013 Team Fjordhest ; nej, det er aaaaaalt for sent!

    Til TS ; rent juridisk er det forrige ejer, altså vedkommende, som har solgt dig hoppen, som sidder uheldigt. Man kan ikke lægge sag an flere led bagud - hvis vedkommende som solgte dig hoppen, så selv har købt hoppen ifol uden hendes vidende, så må hun selv gå leddet længere bagud og rette juridisk henvendelse.

    Det er da ærgeligt, men (at dømme) så er der ikke tale om en direkte formue, som er tabt. Jeg har en gang købt en pony hos en dygtig rytter, som stod med en springhoppe til omkring 200.000,- som ikke kunne rides da den ved et uheld var blevet bedækket af en af stutteriets plage (som solgte springhoppen som konkurrencehest). Den handel gik retur. En meget pinlig affære for stutteriet.

    Men ja - jeg ville tage det som det kom, glæde mig istedet for at ærge mig.


    Trods handelsundersøgelser, er det ikke normalt at tjekke for drægtighed i den forbindelse. smiley


  • #15   25. apr 2013 Hvad siger kontrakten! Det kan være ret vitalt, hvad der er nedskrevet i den. Handelundersøgelse kan udemærket være inkl. en håndprøve for drægtighed.
    Men ja det kan være, at du har mulighed for at lade handlen gå tilbage på denne baggrund, men det afhænger muligvis af kontraktens indhold.


  • #16   25. apr 2013 Vi har valgt at gå videre med sagen, og tak for alle jeres input..
    Vedr alle vores anden særlig race, så skyldes de fleste at forældre er fra to avlsforbund, og at ikke alle vores ponyer er på hg smiley
    Vi forventer det uventede føl indenfor 14 dage, og ja hun er tilset af dyrlæge smiley I mine øjne er det ikke iorden at sælge en hoppe der måske er drægtig, da vi i vores tilfælde ikke har fodret hende som drægtig, samt hun er redet på normalvis (gør vi ikke ved drægtige)..


  • #17   25. apr 2013 Det skal siges, at hun kom til os i november og vi har ikke haft hingste / vallakker før marts smiley

  • #18   26. apr 2013 Tina V : jeg har aldrig oplevet at man håndprøver "bare lige for at tjekke" ved en handelsundersøgelse, medmindre man selv har mistanke/ønske om dette. Kutyme vil jeg bestemt ikke betegne det som.

    Stald Anto : Så må du lige meddele en gang, hvad du får ud af at gå videre med sagen smiley


  • #19   26. apr 2013 Tager du et billede af føllet og lægger her ind, når det er født???:-) ved godt føllet er u-ønsket men det kunne være sjovt at se et billede af det;-) håber at de forrige ejere får en "straf" for det, eller i får noget erstatning af en slags, hvis man kan det??!!! (ved ikke så meget på dette område) held og lykke med sagen:D

  • #20   26. apr 2013 Hvis man eks køber en hest, og man opdager at den har en skade, så kan købet gå tilbage, hvis køber kan bevise, at skaden er pådraget før salget - også selvom sælger ikke har været bevidst om skaden.
    Med en skade, kan det jo være svært at bevise, om hesten havde skaden før eller efter salget, men med en ifolet hest kan man jo ud fra folingsdagen ret nemt konstatere hvornår hesten i så faldt har undfanget. Så mon ikke du har retten på din side? smiley


  • #21   26. apr 2013 Det håber jeg at jeg har.. Vi glæder os jo selvfølgelig, men alle planer med vores hoppe er gået tabt, samt jeg syntes det er synd at hun skal gå feks championat og trænes frem imod det, og så står der et føl inde og er ked af det.. Vores hopper får normalt fri når de har føl, så de kan nyde tiden som mor smiley

  • #22   26. apr 2013 Øv øv ja .... synes du skal forlange at handlen skal gå tilbage .... i får jo en hoppe som knap nok kan nå at blive championatsklar i år og et piratføl at fodre på i gud ved hvor længe ....og i min verden er det en kraftig forringelse af det produkt i har fået.

    Forresten fik min venínde et pirtaføl efter en blandingshingst på halvanden ...ældre behøver foldmakkeren ikke at være smiley


  • #23   16. sep 2013 Ja føl kom der jo.. Ups føl eller ej.. Men her er Amira så smiley

    profilbillede
  • #24   16. sep 2013 Amira

    profilbillede
  • #25   16. sep 2013 Det er da en meget lækker lille en i har fået alligevel. Hvis den fortsætter med at have så smukke aftegn og gangarter skal den da nok få fremvist sig på konkurrancebanen smiley

  • #26   16. sep 2013 Det håber vi da smiley Og tak..

  • #27   16. sep 2013 Jeg har ikke stor forstand på føl, men jeg synes den er lækker ;D

  • #28   16. sep 2013 Hold op en lille smuksak :).

  • #29   16. sep 2013 Går ud fra at handelen ikke gik tilbage så?

  • #30   16. sep 2013 Handlen gik tilbage smiley Mor pony fik så en skade i benet hos gammel ejer, så nu har jeg købt hende tilbage igen, blot for at sikre, at hun ikke havner som kastebold smiley

  • #31   16. sep 2013 Handlen gik dog først tilbage i Juli måned ..

  • #32   16. sep 2013 Nå øv stakkels hoppe... godt hun endte hos dig så smiley


  • #33   16. sep 2013 Ej hvor er hun fin! smiley smiley hende kan i sagtens sælge senere så fin som hun er smiley tror jeg, er ikke ekspert på det område smiley

  • #35   16. sep 2013 sikke en smuk sak det alligevel blev og det hele ente godt

  • #36   16. sep 2013 Syntes nu altså også hun er rigtig fin smiley upser eller ej.

Kommentér på:
Æv ifol

Annonce