{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.167 visninger | Oprettet:

Monty Roberts, Buck Stopper {{forumTopicSubject}}

Hej alle!
Jeg faldt over denne video på Facebook her den anden dag. Jeg syntes det er en besynderlig opfindelse, den ser i hvert fald ikke særlig rar ud. Nu tænker jeg den måde den er installeret i munden. Jeg ville ikke selv bruge den, men hvad syntes i?

http://www.youtube.com/watch?v=kUSgVRi1GPY

I må undskylde hvis emnet ligger den forkerte kategori, var lidt i tvivl smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Monty Roberts, Buck Stopper
  • #1   6. nov 2013 Hmm.. Det ser sgu lidt besynderligt ud smiley

  • #2   6. nov 2013 Ville aldrig bruge sådan noget.. hellere finde ud af hvorfor dyret bukker og fikse problemet på en dyrevenlig og intelligent måde.

  • #4   6. nov 2013 Intet respekt for den mand

  • #5   6. nov 2013 Der er ikke noget at sige til at hesten bukker på den måde, når den får sådan en dukke på ryggen...

    ville aldrig bruge den. så hellere træne hesten!


  • #6   6. nov 2013 Han skal passe på jeg ikke kommer og sætter sådan en på ham!

  • #7   6. nov 2013 Er dybt rystet over denne metode?
    Jeg tænker at hesten reagere som den gør fordi tilridnings dukken rammer bagpå og slasker rundt, det er nok en meget normal reaktion?


  • #8   6. nov 2013 Tja, det er jo desværre mange hestes lod i livet. "Gør som jeg siger, eller jeg påfører dig smerte". Håber inderligt at det ændrer sig en dag!

  • #9   6. nov 2013 Har set et system lignende, som der var en der brugte som alternativ til en brems (dog uden at der er sat tøjler fast til den). Det skulle have en beroligende effekt på hesten, men har aldrig selv brugt det og kommer heller aldrig til det smiley

  • #10   6. nov 2013 Et uhyggeligt værktøj jeg aldrig ville bruge. Der er altid en grund til at hesten bukker og at løse det problem på den her måde er grotesk. Jeg synes altid den mand kommer med undskyldninger og "sidste udvej" materialer. No go for min side af. Og støtten til ham er røget for længst. smiley

  • #11   6. nov 2013 er denne metode værre end den der klasker sin hest i rumpen med en pisk når den bukker ?
    er absolut ikke fan af nogle af tingene og ville aldrig bruge det på min hest


  • #12   6. nov 2013 Syntes lige i skal have i baghånden hvad folk egentlig gør ved heste der bukker, som hesten i videoen. Sådanne heste bliver gerne tæsket / slået hårdt med pisken, hvilket er afstraffelse som hesten ikke forstår.
    Denne metode ser en anelse hård ud, det indrømmer jeg gerne, men den fungerer på en måde som hesten forstår. Når den stopper med at bukke, bliver der givet efter med det samme. Den forsøger altså at undgå smerten og lader være med at bukke = du har en hest som du ikke behøver aflive, da problemet er "løst" (her går jeg ud fra, at der som udgangspunkt intet fysisk er galt med hesten).

    Det er helt sikkert ikke en idel metode, men klart at fortrække frem for at stemple hesten som "sindssyg, farlig, agressiv eller utilregnelig" og fører den igennem forvirrende, afstraffelse med pisk eller skarpt bid, som den ikke forstår!


  • #13   6. nov 2013 zap: om et klap i rumpen er lidt værre eller lidt bedre kommer an på rytterens timing.. Men ingen af metoderne er særligt hestevenlige eller konstruktive

  • #14   6. nov 2013 camilla: Nu er der jo andre muligheder end denne eller tæv

  • #15   6. nov 2013 Jeg er enig med Camilla P her.

    Synes som sådan ikke det er "et forfærdelig værktøj", men brugt rigtigt kan det virke godt. For mig er den her ikke værre end folk der putter indspændinger på deres hest i longen...
    Det synes jeg faktisk næsten er værre....

    Hvis du står med en hest som intet fejler fysisk, men bliver ved med at slå folk af, og ja nogle lærer faktisk sådan noget hurtigt for at slippe for at arbejde, de heste bliver jo farlige til sidst og enten bliver de slagtet, solgt til gud ved hvem, kommer i de helt forkerte hænder og evt. mishandlet.

    Endvidere synes jeg hans dukke er super fin til at lære hesten ikke at være bange for lidt sprællende ting på ryggen af den.


  • #16   6. nov 2013 Jeg synes det er misforstået godhed hvis man ikke kan se at Monty hjælper denne hest til et bedre liv.
    Det er en hest som har fået ry for at bukke alt og alle af.
    Sådan en hest er altså vildt frustreret, og får masser af negativ håndtering.

    Monty lærer den at det er ubehageligt når man bukker, og behageligt når man ikke bukker.
    Nu slipper hesten for rigtig meget negativ håndtering fremover....



  • #17   6. nov 2013 Karen: Jamen HVORFOR bukker hesten? Det kan godt være at den efterhånden er blevet værre fordi den har haft succes, men det bunder jo nok i smerter som åbenbart ikke er blevet taget seriøst.
    Self. kan man tvinge og kue en hest til at ignorere sin smerte.. men hvem har lyst til det?


  • #18   6. nov 2013 Nu er det jo nogle gange at nogle heste faktisk godt kan lide at bukke og andre stejle. Nogle heste er heldige at få lov til at leve videre hvor de faktisk får lov til at bukke eller stejle, nogle stejlende heste bliver solgt til cirkus, men det er ikke tit det sker. Så kan man godt tænke på hvad der sker emd dem der ikke ryger sådan et sted hen.

    Jeg kender en hest der har elsket at stejle hele dens liv og det har været lidt spændende at være på ryggen af den til tider. Har kendt den siden den var føl i 2000 og kender nuværende ejer. Den har altid stejlet mindst en gang når man rider og der er intet fysisk galt med den.

    Et hest behøver ikke stejle og bukke pga. smerte.


  • #19   6. nov 2013 Er sikker på at ihvertfald 99 % laver ballade pga smerte. Enten nuværende smerte eller fordi de har lært at frygte smerter. Derunder tæller jeg forkert udstyr.
    Forkerte bid kan hurtigt få en sart hest til at stejle selvom den intet fejler.

    Hvorfor skulle den synes det var sjovt?


  • #20   6. nov 2013 Var det smerte ved den her hest ville den ikke stoppe med at bukke bare pga et stykke stor... det er jeg ret sikker på.

    Ikke alle heste holder alle 4 ben i jorden, sådan er det bare.

    Der er også nogle heste der bare elsker at løbe vildt stærkt og andre der bare helst slet intet vil lave.

    Ingen heste er ens.


  • #21   6. nov 2013 Jeg kan godt lide hvordan brugerne på hg kender løsningen på alle problemer.
    Monty Roberts har en uddannelse med heste, har løst mange problemer og ved og har oplevet meget mere end jer.
    Jeg synes ikke det er synd, og jeg "stoler" mere på Monty Roberts end nogen af brugerne på hg smiley


  • #22   6. nov 2013 Det at han har udviklet en uddannelse gør ham da ik nødvendigvis bedrevidende/dygtigere end andre. Det viser blot at han er et overbevisende menneske (desværre).
    Folk kan sgu blive uddannet indenfor så meget lort nu til dags, det gør dem ikke nødvendigvis kompetente smiley


  • #23   6. nov 2013 Kathrine P.
    Hesten bukker fordi den af den ene eller anden grund er motiveret for det.
    Det kan meget vel være at den forbinder ridning med stress fordi den fx blev forskrækket og bukkede rytteren af da den havde rytter på første gang. Da rytteren blev smidt af forsvandt ubehaget. Den har løst alle efterfølgende problemer/ryttere på samme måde indtil den mødte monty som lærte den en anden løsning.

    Jeg vil ikke udelukke at der kan være en fysisk årsag, men jeg ser en angst som en mindst lige så sandsynlig årsag.


  • #24   7. nov 2013 jeg vil gerne vide hvilken uddanlse Monty har med heste ? så vidt jeg ved er han selvlært og har samlet og videreudviklet en masse gamle mere eller mindre forældet metoder..
    heste bukker og stejler ikke (igen og igen) for sjov, der er en grund, om det så er smerter, stress/forvirring eller tillært adfærd.. og alle grunde kan behandles uden middelalderlige metoder..
    at påføre hesten smerter eller ubehag, løser ikke problemet, men lære hesten at mennesket alligevel ikke lytter (lidt modstridende når monty påstår at tale hestens sprog) der er andre metoder end vold eller psykisk magt..
    alt jeg har set fra monty handler om at knække hesten og tage magten psykisk og går imod alt viden om hestes indlæring og adfærd, forstår ikke mandens popularitet, men må jo vise at et hurtigt resultat er vigtigst for mange


  • #25   7. nov 2013 Signe
    Han er selvlært, men han har udviklet en uddannelse som andre kan blive uddannet efter. Så han kan sprede sin visdom ud i verden (og grine hele vejen til banken).


  • #26   7. nov 2013 Fint at I synes Monty er for voldsom.
    Så giver vi lige hesten til jer i træning, værsgo...:
    Hvordan vil I aflære hestens effektive procedure for bortskafning af ryttere?


  • #27   7. nov 2013 Ved at finde ud af hvorfor den bukker og tage udgangspunkt i det.

    Man kan godt træne problemadfærd ud af en hesten uden at være voldsom.

    Fx har Blueberry Hill lavet en fremragende video om hvordan man lærer en hest at den ikke skal stejle på en positiv og hestevenlig måde. De har fået ny hjemmeside, så nu kan jeg selvfølgelig ikke finde den igen, men der er et andet eksempel her, hvor der også tages udgangspunkt i HVORFOR hesten stejler og ikke bare at den stejler. http://www.blueberryhill.dk/index.php/blog/99-blogindlaeg-nr-2


  • #28   7. nov 2013 Hvis hesten bukker pga. angst er det da lige så synd som hvis den har smerter...

    Jeg ville få den grundigt undersøgt ved dyrlæge, give ordentligt foder, en harmonisk flok med masser af foldtid, og se om 1 år fra jorden med en masse oplevelser kunne ændre på noget. Kunne det ikke det ville jeg aflive da ingen hest er glad når den slås mod sine mennesker.


  • #29   7. nov 2013 Min mening er at indspændingstøjler og den her buck-stopper er det samme = et unødvendigt værktøj.
    Jeg er næsten sikker på at der er bedre måder at løse problemer på, og at der altid er en grund til at hesten gør som den gør - og at det problem kan løses uden at påføre den mere smerte. smiley

    Og med unødvendigt værktøj mener jeg at man kan løse problemerne uden indspændingstøjler og buck-stopper. smiley


  • #30   7. nov 2013 Sig b: Ja men troede ikke nogen seriøst mente at bare fordi man laver en metode så er den 100% det rette, vi kan jo alle påstå at vi ved alt smiley og ja han har tjent tykt på at være god til at snakke og folks trang til hurtige resultater..

    'Karen: Personligt ville jeg ikke påtage mig sådan en opgave, da jeg har 2 små børn og en skrøbelig krop, så jeg ville ikke løbe risikoen.. Men der findes altså mange der løser lignende problemer uden psykisk eller fysisk vold..

    Nanna: Ja lidt sjovt som folk skriver, "jamen en indspænding er lige så slem" eller "det er jo værre at tæve den".. jeg ser ingen der foreslår brug af inspændig eller tæv til at løse problemet så det er vel irrelevant om de ting er værre eller ej smiley


  • #31   7. nov 2013 Lige præcis Signe! smiley

  • #32   7. nov 2013 Og bare en lille sidebemærkning. Jeg ville gerne have set "problemhesten" i videoen uden den der dukke først. For helt ærligt.. min hest var da også flegnet skråt hvis jeg smed sådan en dukke på ham og bad ham gå i galop smiley

  • #33   7. nov 2013 Ha ha, ja, det var min sku også! smiley


  • #34   7. nov 2013
    Den dukke der er bare møg irriterende... Den hamre hesten i lysken og irritere den voldsomt meget. Min pony havde ski også givet en flyve tur eller modsat bare været møg sur og sparket ud efter benene.


  • #35   10. nov 2013 Den snor ligner da nylon og det gør da sk*de ondt. Som andre skriver må der være en grund til den bukker. Jeg tænker at man kunne da lige så godt sætte en tjek på som bruge dette. Den der dukke ville ikke leve ret længe hvis crys fik den på ryggen. smiley Tror slet ikke jeg fik lov at sætte den op.

Kommentér på:
Monty Roberts, Buck Stopper

Annonce