{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.353 visninger | Oprettet:

stræs væve - nogen betydning? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Da jeg står og små kigger lidt efter heste, faldt jeg lige over en utrolig lækker hest, dog stod der er teksten at den var stes væver.
Jeg slog det op på nettet, og fandt dog også frem til hvad for en betydning det egentligt havde for hesten.
Dog ville jeg lige høre jeres erfaring eller viden om dette?

- Tak på forhånd! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  stræs væve - nogen betydning?
  • #1   7. dec 2013 Har selv haft en stress væver smiley det kan slide på forbenene så vidt jeg ved.. men er det kun ved stress kan man jo undgå dette.. min vævede ikke i løsdrift og efter et par år i løsdrift står hun nu fint i boks hos ny ejer uden problemer..

  • #2   7. dec 2013 Kommer bestemt an på om du vil have den i boks eller i løsdrift.
    I boks vil jeg ikke købe den. Det smitter til andre heste. Det er ikke en sygdom. Men bevægelsen smitter andre heste til at gøre det samme.


  • #3   7. dec 2013 Sunshine: Nej hverken vævning eller andre stereotypider smitter, det er gammel overtro, hvis mange heste i en stald væver så bør man se på forholdene for det er der den er gal..

  • #4   7. dec 2013 Heste der væver giver uro i stalden, har selv haft en i vores stald

  • #5   7. dec 2013 Jeg har aldrig selv ejet en hest, der vævede. Men jeg red engang en hest et sted, hvor der stod en, der gjorde det. Personligt ville jeg ikke kunne leve med at have sådan en hest i min stald. Og jeg er enig med Camilla ret: det giver uro i stalden.

  • #6   7. dec 2013 Signe: Hvis mange heste i en stald væver, vil du så påstå at det ikke smitter?
    En hest starter det og de andre følger efter.
    Det er det samme som at gi godbidder på folden, hvor der står flere sammen. Hvis en af hestene tigger vil de alle på et tidspunkt tigge, for at få del i godbidderne.


  • #7   7. dec 2013 Sunshine: Vævning er en stereotypi - hvilket typisk skyldes (i forholdtil vævning) at hesten er stresset. Hvis de andre heste begynder på det samme, tyder det på, der er noget galt i hesteholdet generelt - og ikke kun for hesten, der startede. At tigge er ikke en stereotypi smiley

  • #8   7. dec 2013 Jeanne :
    Måske ikke men de lære ret hurtigt af hinanden. Selvf må der være noget galt hvis heste har tid til at væve. Eks at de står for længe på stald. De keder sig når foderet er spist. Jeg har selv iagttaget at den ene af mine shettere gravede rødder på folden om vinteren. Hvilket min første shetter aldrig gjorde før jeg fik nr 2. En hest der kommer meget på fold vil søge føde og dermed ikke have tid til at væve. En hest der er stresset og begynder at væve vil hurtig få de andre til at gøre det samme. Et andet eks er, at når en hest flygter, flygter de alle. De er flokdyr og læser hinanden.
    Så at påstå det ikke smitter er det samme som at påstå at farven har en anden lyd smiley Om det er en stereotypi, eller ej.


  • #9   7. dec 2013 Jeg kender en der har en hest på 30 år som væver. Han står i stald med mange andre heste som aldrig har gjort antegn til det, så jeg vil nu give Jeanne ret - har sgu heller aldrig hørt eller set at det skulle "smitte" smiley

  • #10   7. dec 2013 Det smitter ikke - det er en skrøne, lige som krybbebidning.

    Alt afhængig af hvor galt det er osv. kan den uhensigtsmæssige bevægelse gøre at det kan få konsekvenser for dens ben, skuldre osv. på sigt. Men vil mene at man kan løse problemet ved at se på de forhold hesten står under og derved stoppe den stereotype adfærd smiley


  • #11   7. dec 2013 Min gamle hest (RIP) var stress væver. Hun stod et sted hvor der var meget aktivitet, og var der ikke mere hø begyndte hun at væve. Hun blev flyttet hjem i rolige omgivelser med de andre to, og så stoppede det helt af sig selv. :-).

  • #12   7. dec 2013 Min Thor er væver og var voldsom da han stod i en stald hvor det hele tiden var nogen så det var tidligt ud og sent ind. Vi har nu flyttet begge hestene hjem og der er ingen ting, der kan køres med kæmpe traktore og fjerne murbrokker lige bag stalden uden reaktion. Så det er meget an på hvilke. Stald du vælger at sætte den ind i og om du kan "tilpasse"din tid i stalden så den ikke står for meget i boks og først kommer ind i boks når der begynder at være ro på.
    Og nej det smitter ikke, min hoppe har stået lige på ad ham når det var meget slemt (anden historie) og hun har ikke taget skade, men u skal regne med at det er en "staldfejl"


  • #13   7. dec 2013 tusinde tak for svar alle sammen.
    Hesten jeg skal have skal stå i vores egen stald hvor der lige nu kun står 3 heste. Den kommer ikke til at stå i løsdrift, men derimod udeboks. Ingen stres og jag derude hvor min hest kommer til at stå.
    -Tror i stadig det ville være et problem? smiley



  • #14   7. dec 2013 Selvfølgelig smitter vævning ikke, ligesom med krybbebidning, det er en stereotyp adfærd... Kunne ellers være smart, så ville jeg sætte mine heste til at se en hulens masse god springning og høje dressurklasser smiley
    En udløser til en hest der væver kan være lige fra for lidt fold, for lille boks, forkert mad, mavesår, for megen aktivitet omkring hesten osv...

    Jeg har selv købt 2 heste der vævede, begge blev kureret for denne stereotyp adfærd ved at komme i løsdrift og ikke blive fodret med stivelse/sukker...


  • #15   7. dec 2013 Min hests sidekammerat i udeboks væver, det har den gjort siden sin tid på galopbanen.
    Som jeg har lagt mærke til så gør den det kun hvis jeg går med min hest og hvis der sker for meget derude.
    Men det med det smitter passer ikke, hverken min eller andre væver og nu har vi også gruppebider derude i udeboksene og det smitter heller ikke.


  • #16   7. dec 2013 Jeanette H: Problemet er bare at jeg er bang for når de står i løsdrift at de bliver , afkræftede og ingen inergi har, nu hvor min fremtidige hest skal gå military, jagter osv. smiley

  • #18   7. dec 2013 Dear Fanny: Det skal du ikke være bekymret for... Hvor mine står har vi travheste, de går alle i løsdrift hele året, også løbshestene... De om nogen har et hårdt program, det gælder om at holde dem varme om vinteren og kølige om sommeren... Det rette foder i krybben og nok af grovfoderet, kan gøre det hele smiley

  • #19   7. dec 2013 Fanny: De mister ikke energi ved at stå i løsdrift, tværdigmod kommer de hurtigere i god kondition og holder denne langt bedre end boks heste. Mange distanceheste står i løsdrift, og ville ønske mine også gjorde. Dog kan dette ikke lade sig gøre, men de går tilgengæl på døgnfold om sommeren, og sidste år red jeg da 80km på Marko (hans første) og han havde rigeligt med energi på trods døgnfold.
    Heste er skabt til at bevæge sig næsen døgnet rundt, og det er jo ikke fordi de tænder rundt hele dagen, nej ofte skridter de bare stille rundt.

    Men hensyn til dit spørgsmål ville jeg tage hesten i røntgen og se om der evt er sket slid pga vævningen, er der ikke det ville jeg købe den (hvis den er billig vel og mærke ;)) også vil jeg give den så meget fold tid som muligt og når den endelig stod inde ville jeg sikre mig den altid havde hø/wrap til rådighed.


  • #20   7. dec 2013 Tak igen alle sammen.
    Jeg er dog stadig imod min hest skal gå i løsdrift, da jeg har haft en del dårlig erfaring med dovne og ikke velgående heste.
    Men ingen tvivl, den kommer til at gå ude døgnet rundt om sommeren, tror i den vil kunne blive ''afvennet'' med det der? eller er det for kort tid? smiley og tror i at udeboks ville hjælpe den godt på vej?

    Mine heste har altid wrap adlibitum, og får fiberpiller smiley


  • #21   7. dec 2013 Min hest er stres væver i helt stor stil.
    Og hvis der er det mindste han ikke kan håndtere væver han... men det kan af værges og man kan gøre meget for sådan en hest.

    Jeg ser det slet ikke i hverdagen. Han væver i trailer og det er svært at avvende..
    Min hest står pt helt alene ind pga boksro.

    Og vævning smitter ikke det ville være det samme som at angst for edderkoppe frygt smitter mellem mennesker.

    Hvis der er flere heste der væver i stalden er det miljøet der skal kigges på


  • #22   7. dec 2013 Der er en ting jeg ikke forstår. Flere af jer skriver at det ikke smitter, da det er stereotyp adfærd forårsaget af stress. Men stress er jo smitsomt. Det vil måske ikke nødvendigvis udløse vævning, men det kan da udløse alle mulige andre uhensigtsmæssige adfærd.

  • #23   7. dec 2013 Mich:
    Men tænker lidt på, er der så ikke mange stalde der ikke vil have dig ind, når din hest væver så meget? smiley


  • #24   7. dec 2013 Hvorfor købe dig en hest med et problem, når der findes SÅ mange fine ponyer og hest til salg på markedet pt.?? :-).
    Hvis du ikke er sikker på om problemet er et du kan overse eller afvænne, eller om det er noget der har skadet hesten, så find dig en anden super fin hest. :-).

    Og der er utrolig meget uro i stalden med sådan en, selv har jeg også bare en lille stald med tre bokse og et vandspil torv, og ingen tvivl - hvis jeg skulle vælge mellem opstaldede ville jeg til hver en tid vælge dem som skaber uro i stalden fra.. Min kusines pony som står hos os, skraber tænder ved stress, og det er helt utroligt som det ikke er til at holde ud og høre på - det stresser også mig at de ikke bare kan stå stille.. :-).


  • #25   7. dec 2013 Dea: Heste bliver ikke dovne af at stå i løsdrift, men de hviler i sig selv, så har du oplevet heste blive "dovne" så er det sandsynligvis fordi de har haft en masse overskuds energi da de stod i boks og da de kom i løsdrift blev de afslappet.. det kan også handle om forkert flok (de skal kæmpe hele tiden) eller forkert foder..

    Sunshine: Heste kan ikke lære af at se på hinanden, dette er bevist igen og igen.. ellers så ville det da være ekstremt nemt at tage sin hest med ud og se en masse stævner og vupti så kunne den det smiley
    At din nr 2 hest begynder at grave rødder er ikke fordi den har set den 1 gøre det, adfæren ligger i deres gener, den har så fået smag for rødderne fordi nr 1 gravede dem fri og det har sat gang i adfæren hos den.. Adfærd der høre til hestens natur kan aktiveres.. men de kan ikke lære unoder og lignende af at se hinanden..
    At mange heste i en stald væver handler ikke om indlæring, men om at der er noget i stalden der er helt galt.. og som nogle så skriver så giver det uro hvilket så kan stresse nogle andre heste så de udvikler adfæren..


  • #26   7. dec 2013 Hvis du er sikker på, at det er lige hesten for dig, så ville jeg købe den. Men jeg ville samtidig også få den i løsdrift i en mindre stald, det vil gavne smiley

  • #27   7. dec 2013 Karoline: Det er heller ikke fordi jeg er sikker på at jeg overhovedet køber en hest med dette problem, men hvis den her viser sig at være hesten for mig, kan jeg ikke se hvorfor jeg skulle vælge den fra (dog kommer det utrolig meget an på hvilken grad den har det i, om det er slemt eller det bare er et svagt problem). smiley

    Signe: Det kan godt være jeg så bare har haft uheldige oplevelser med heste der har stået i løsdrift, dog holder jeg helt fast i at min kommende hest skal stå inde om vinteren, og ude om sommeren. Tror du at det ville kunne løse problemet bare en lille smule ved at den står ude om sommeren? smiley

    Hippie: Præcist mine tanker smiley



  • #28   7. dec 2013 Dea: Min egen står også på boks pt men har før haft heste i løsdrift, alle slags heste og inge er blevet dovne, men derimod afslappede og glade.. om den trives på boks kommer jo an på hvad der stresser den..

  • #29   7. dec 2013 Dea Fanny: De bliver som regel ikke dovne af at stå i løsdrift, men finder deres naturlige sindstilstand frem, som Signe skriver, boksheste har overskudsenergi pga de står inde, den kan man så ride på... Men man kan være heldig at den hest man har i løsdrift har et godt drive af natur under arbejde, kender jeg da fra alle dem jeg har haft i løsdrift de sidste mange år, de har alle haft rigelig med energi under arbejde, hele året smiley
    Det samme med traverne på stedet jeg står, de har god arbejdsiver og optimale forhold fra store kuperede folde uden mudder over det hele, godt grovfoder hele året ad libitum, gode skure de gerne bruger ved dumt vejr og fin mænde krybbefoder, samt gode harmoniske flokke... smiley

    For at hesten skal have slidt sine ben/forpart ved vævning, skal den have været voldsom i den adfærd og i lang tid.. Men ja, for en sikkerheds skyld, få den i røngten uanset, det koster ikke mange tusind kr og giver dig et godt billede for om den er iorden i forhold til en fremtid som spring/jagt hest også smiley

    Mange vævere kan afhjælpes helt ved nok fold, uden løsdrift, det er om at prøve sig frem med de heste, men ofte er det ikke "meget" der skal ændres på...

    Min første væver, pensioneret galophest, var voldsom i hans adfærd og havde været det længe, da jeg købte ham... Han stoppede fuldstændig, da han kom i løsdrift, fik nyt foder og kunne sidenhen tages i boks uden at væve smiley
    Min anden væver var ikke ligeså voldsom, men hans adfærd stoppede også efter samme princip som den første...


  • #30   7. dec 2013 Georg har haft en væver til nabo i over et år. Han er ik begyndt at blev.

  • #32   7. dec 2013 Nordtofte: Nu er det altså bevist igen og igen, så nytter ikke at holde fast i gammel overtro, måske skulle man i stedet være åben over for hvad der reelt er grunden..
    dit første eksempel: Din friser er blevet stresset af uroen og har derfor udviklet vævning, den har ikke lært det af den anden hest, men væver fordi den andens hest uro stresser den..
    Dit andet eksempel: Der har været noget i den anden ende af stalden som følsomme heste reagerede voldsomt på, derfor er den unge hest blevet stresset (og dens nye nabos adfærd og uro har stresset den yderligere) og har udviklet stereotypid adfærd, igen den har ikke lært det af den anden hest, den er blevet stresset af hvad der er foregået..

    Dem der seriøst tror at heste kan lære af hinanden, mener i så også en hest kan lære piaf ved at se en anden hest ???


  • #33   7. dec 2013 Signe
    Du kan altså ikke bruge piaff øvelsen som eksempel. Du kan jo heller ikke lære at danse tango af kun at se på det smiley


  • #34   7. dec 2013 Trioen: Hvis du ser på nok tango kan du sagtens få en generel ide og lære et par trin..

  • #35   7. dec 2013 Ja, men du ville ikke vide at når herren gør sådan, så skal du reagere sådan (eller er det en anden dans hvor man danser på improviseret på herrens instruktioner?)... Altså du vil ikke kunne danse dansen.... Og hestene kan jo godt piaffe eller i hvert tilfælde lave passage og andre øvelser, tricket er jo og få dem forklaret når jeg gør sådan så skal du gøre præcis det her (ud over at øvelsen jo kræver meget samling og den kan ikke bare udføres korrekt hvis ikke hesten har styrken) smiley

  • #36   7. dec 2013 Men der må i hvert tilfælde kunne findes et bedre eksempel, for den med piaff er der ret mange andre faktorer der kan spille ind end hestes indlæringsevne ved observering smiley

  • #37   7. dec 2013 tusinde tak for svar igen alle sammen! godt at høre om alles erfariger med vævning, gode råd!

    Jeg skal ud og prøve hesten idag, og der vil jeg da benytte lejligheden og høre hvor slemt det nu er smiley


  • #38   7. dec 2013 Uanset det er en stereotypi så er det altså bare at farven har en anden lyd. Om man kalder det, det ene eller det andet.
    Kært smiley barn har mange navne.

    Men held og lykke med at prøve hesten. smiley
    Lad da gerne høre om du køber den eller ej smiley


  • #39   7. dec 2013 Det har jeg aldrig oplevet.


  • #40   7. dec 2013 Læs evt. denne side TS. Der står en masse om vævning smiley
    (link fjernet)


  • #41   7. dec 2013 Sunshine: Det er altså ikke rigtigt, det du skriver. Hvis du mener, heste lærer det, er det det samme som at sige, at hvis en hest har et psykisk problem, så lærer den alle de andre at have psykiske problemer.
    Læs evt. Hippie´s link smiley


  • #42   7. dec 2013 Altså vi kan jo ikke komme uden om at et føl lærer ved at observerer sin mor, men vi skal huske at de ting den lære også ligger i dens instinkter.
    Men nej vævning og kryppebidning smitter ikke, men stressen kan påvirke andre heste og disse kan derved udvikle stereotypi. Men det er altså ikke fordi hesten lære adfærden ved at kigge på den anden hest. For i så fald ville vi nemt kunne lære hesten selv de sværeste dressurøvelser, ved blot lade den kigge på en anden hest udføre tingene længde nok.
    Så nej en hest lære ikke ting som ikke allerede er indkodet som instinkt ved at observerer andre heste


  • #43   7. dec 2013 Trioen: Nej det er selvfølgelig at sætte det lidt på en spids.. men fakta er jo at heste ikke lære af at se andre heste.. fx har man forsøgt med flere foderspande og kun foder i en af dem, selv om hesten lige har set en hest spise så har den ikke større chanse for at finde den rigtige spand, den skal selv kigge og finde foderet..

    Team grafik: Ja det er rigtig at føl til dels lære indkodet adfærd ved at opservere sin mor, at det ligesom trickes i den ved at se det.. men ja som du skriver, kun ting den i forvejen skal udvikle for at klare sig, som hvordan man spiser og drikker og lignende ting..


  • #44   7. dec 2013 Team Grafik:
    Jeg er tilbøjelig til at være enig med dig. Heste læser hinanden og det med svære dressur øvelser er jo ikke noget den har i sine instinkter at kunne. Så den version er langt ude smiley Dens instinkter er at afkode hvordan den finder føde og passer på sig selv og sit føl.
    Så stadig væk... farven har en anden lyd smiley Det kære barn smiley


  • #45   7. dec 2013 Sunshine: De fleste dressur øvelser er altså taget fra hestens naturlige adfærd når den viser sig, fx piaf og passage og selv levader kan man se hos heste der aldrig har lært det.. disse ting er tættere på en naturlig adfærd en stereotypiderne er det.. vævning og krybbebidning er ikke indstinkter og de lære det derfor ikke af at se andre..
    Og nej lyden har ikke bare en anden farve, det er meninger som dine der gør at mange heste mishandles med en krybbebider rem fordi den ellers ikke må være der af frygt for at den smitter.. det er meget sjældent at heste stresses nok af en krybbebider eller væver til at de begynder, ofte er det simpelthen stedet eller foderet den er gal med som gør at hestene udvikler det og naboens uro er blot dråben der får bægeret til at flyde over..


  • #46   7. dec 2013 Sunshine: Du forstod tydeligvis ikke hvad jeg mente. Jeg mener ikke heste lærer ting ved at observerer dette hos andre heste. Men observering kan tricke et instinkt til at komme frem. F.eks som når føllet forsøger at spise græsset pga det gør mor, dette er en en ædfærd som allerede ligger gemt som et instinkt hos hesten, og som gennem observationer af moderen aktiveres.
    Men f.eks. Dressurøvelser ligger ikke gemt som et instinkt i hesten og derfor kan den ikke lære af at kigge på en anden hest udfører øvelserne, det samme gælder for stereotype adfærd


  • #49   7. dec 2013 Signe:
    Jeg vil ikke smides i skoene at jeg kan finde på at få andre til, bevist eller ubevist at mishandle deres heste. smiley
    Vil du påstå at et føl ikke lære af sin mor???? Uanset din mening om det modsatte, så holder jeg fast i min egen observationer.. Heste læser hinanden..Hvordan vil du ellers forklare at de forstår hinandens lydløse sprog??? Selvom en adfærd ikke behøver at smitte, så kan det altså forekomme. Jeg påstår ikke at staldforhold er i orden under alle former. Stress fremkaldende faktorer skal selvf være til stede, for at vævning fremkommer. En hest der er stresset/ bange, vil stresse/ skræmme de andre heste. Det er deres natur at reagere på deres stress/ frygt. Og når de ikke kan flygte fordi de stå i en boks, udløser det eks vævning.
    I sagens natur skal man selvf finde årsagen til stress og få det fikset.
    Jeg vil aldrig påstå andet.
    Mine egne heste går i løsdrift og jeg bruger meget tid på at iagttage deres adfærd. Og mine iagttagelser viser tydeligt at hvis en hest begynder at stresse/ at frygte noget så stresser de alle op. Det kan være slagregn på taget eller andre pludselige lyde. Og så flygter de altså, fordi de kan. En hest der står i en boks kan jo ikke flygte fra ubehaget. Altså må den gøre noget andet. Eks væve. Og så må/ skal man finde årsagen og ændre det til det bedre. Det er ikke hestens natur at stå i en boks i mange timer. Det er dens natur at gå rundt på en mark og søge sin føde.
    Om så jeg fik penge til det, nogen sinde, vil jeg aldrig sætte mine heste i en boks. Det er naturstridigt.


  • #50   7. dec 2013 Der er nu engang stor forskel på en tillært stereotyp adfærd, der udføres af en hest i en stress situation, og den naturlige spejling i flokken og dennes prægning af yngre individder.

    En ikke færdig præget unghest kan godt få indkodet en uønsket adfærd ved at stå ved siden af en hest der ellers opdrager på den der ved fx fodring stresser.
    Men de fleste ligevægtige heste vil ikke lade sig påvirke af vævning, da det ikke er en naturlig flokprægning.


  • #51   7. dec 2013 Jeg stemmer fuldkommen i med Jeanette H og Stine *spider pig* smiley Og andre med samme holdninger.

    At man tager en erfaren hest med i trafikken når man har en unghest el. nervøs hest er vel ikke så meget for at den skal lære af den anden hest som sådan, det er vel for at introducere den til nye ting hvor den er tryg, altså i en flok. Så man støtter hestens flokinstinkt og indbyder den til at blive/være mere tryg.


  • #52   7. dec 2013 Nordtofte: Jeg har altså set heste lave piaf og passage før de nogensinde havde haft rytter på (og heller ikke lært det fra jorden) så det passer ikke at de lære selve øvellsen af rytteren, rytteren "rengør" den blot og lære hesten at udføre den på kommando, det er en del af den adfærd hingste fx fremviser for hopper eller konkurrenter..
    Der er altså en verden til forskel på at tage en rolig hest med, som den unge hest kan "gemme" sig bag og så at hesten lære af den anden, heste er flokdyr, de reagere på flokkens sindsstemning, men de lære hverken øvelser eller unoder ved at se på andre heste..

    Sunshine: OM du kan lide det eller ej, så er det folk med samme mening som din (jeg skrev ikke dig, men meninger som dine) der påtvinger ejere at give deres heste krybbebider rem på for at have hesten opstaldet..
    Jeg skriver flere gange at føl til dels "lære" af deres mor, dvs deres naturlige indstinkter trickes af moderen/flokken (jeg ved så ikke om det er undersøgt hvad der sker med føl hvis de fx kun havde selvskab af mennesker) det er igen ikke det samme.. lige som alle de andre eksempler du kommer med ikke handler om at heste LÆRE af hinanden, men fx raegere på flokken, igen 2 helt forskellige ting.. når vi snakker lære så mener man lære en specifik adfærd eller handling som ikke er en naturlig del af hestens adfærd, at flygte med flokken har intet med indlæring at gøre men overlevelses og flugt indstinkt..


  • #53   7. dec 2013 Nordtofte: Faktisk kommer passage og piaffe fra hingstens naturlige måde at gøre kur til hopperne på samt vise sig frem mod andre hingste. Så det er ikke noget unaturligt ved sådan en øvelse.

  • #54   7. dec 2013 Nordtoftegård: Alle dressur-øvelser er baseret på hestes naturlige bevægelser smiley

  • #56   7. dec 2013 Nordtofte: Nu er det jo bare videnskabeligt bevist at vævning og kryppebidning ikke smitter smiley Men har man en sart hest kan den blive påvirket af en væver/kryppebider og selv udvikle en stereotyp adfærd smiley

  • #58   8. dec 2013 Det er korrekt at heste ikke lærer via observation. Men det er kun relevant i denne forbindelse hvis stress er noget der kræver indlæring (som f.eks en øvelse) - og det behøver det bestemt ikke altid være. Det er er følelse, som kan udløsees af nærmest uendeligt mange faktorer.

  • #59   8. dec 2013 Søstre McFluff: Nej stres er ikke noget der indlæres, og ja stress kan "smitte" hvis man har en følsom hest.. men selve det at væve eller krybbebide som følge af stress det er en adfærd de udvikler hver især..

  • #60   8. dec 2013 Men vi er vel enige i at vævning er et symptom på stress, så "smitte" (af stress) og uro er en væsentlig faktor ved valg af sådan en hest?

  • #61   9. dec 2013 Søster McFluff: Vævning skyldes ofte stress ja.. og selvfølgelig bør man altid overveje stereotypider når man køber hest.. ser man fx på en hest der står på stald 20 timer i døgnet et stort og larmene sted, som stress væver, så er der en god chanse for at ændre det, alt efter hvor længe den har gjort det..
    Om stressen smitter, tjahh står væveren ved siden af en meget følsom hest især hvis denne hest i forvejen er tæt på stress, så vil denne nok vise stress symptomer.. men jeg har selv haft en væver og havde samtidigt en der ikke gjorde, de stod ved siden af hinanden i flere år under forskellige forhold og den anden hest viste aldrig tegn på at stressen smittede, så det kommer jo også an på nabohesten og hvor tit der væves, om det er konstant eller fx kun ved fodring eller kun ved udlukning..


  • #62   12. dec 2013 Jeg har en væver, og han har vævet så godt som hele hans liv - han er eks væddeløber og er uden tvivl blevet banket godt og grundigt igennem i England så han er næsten altid stresset og nervøs og væver men han gør det ikke hele dagen, hvis han kommer tidligt ud og sent ind og mad i kryppen og masser af wrap når han kommer ind er der slet ikke noget igennem en hele dag smiley
    De kan ikke lære af at se på hinanden for så ville de kunne se på en anden hest lave schenkelvigning og så burde den kunne det, heste lære kun af hinanden med instinkter med henhold til at søge til hinanden og søge flugt og mad og vand.
    Alt det andet fis kommer fra gammel ´overtro´, det kommer fra gamle dage da landmændene havde 50 jyder der stod i samme stald bundet i et lille tov om halsen uden strå foder og aldrig kom ud og kun blev brugt om sommeren, hvor at vævning opstod grundet kedsomhed, og så de alle begyndte da de ikke havde andet at give sig til - deraf har folk fået den mening.
    Men det skal så lige nævnes at det er langt værre at have en kryppe bider - lige til eftertanke. smiley
    Men det burde altså ikke sige en hulende papfis om den er væver eller ej, hvis du kan lide den også ride mæssigt, for ride mæssigt og i alle andre situationer har det jo ikke en skid at sige for at sige det mildt, om den er væver eller ej. Men sæt dig ind i HVOR meget den væver, for det er forskelligt om den er let, mild eller svær væver.
    Min er let til mild væver og det ser som rgelt mest bare sådan her ud og så er det det, og han gør det ikke 24-7, det gør en svær væver.


Kommentér på:
stræs væve - nogen betydning?

Annonce