{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.223 visninger | Oprettet:

Jeg er bekymret.. {{forumTopicSubject}}

God aften alle sammen.

Nu bliver jeg simpelthen nød til at spørge her, om der er nogen der har forslag eller har prøvet dette før, da jeg er bekymret for min dreng.

Lige for at tage det helt fra starten:
Min kæreste og jeg var på ferie/væk i sammenlagt 18 dage og kom hjem i November.
Saxo har altid været super godt gående og er altid en SUPER glad dreng der ELSKER at præstere. Når vi er til stævne vokser han lige et par cm når vi ridder ind på banen. Han elsker opmærksomhed i stor stil!
Men efter vi er kommet hjem fra ferie, har han bare SLET ikke været den samme ! Det skal lige siges, at min veninde har passet både Saxo og Pandoer og har passet dem til UG ! De har virkelig haft det godt. Hun er en super sød pige der aldrig kunne finde på at gøre noget ondt !

Men han virker slet ikke til at have den samme rideglæde lige for tiden. Han hænger meget og vil helst gerne stå med hovedet mod mit bryst eller med hovedet på mine skuldre mens jeg snakker lige så stille. Han bliver så sagelig og lukker helt øjnene. (han har ALTID været "mors dreng" og kan reagere meget voldsom hvis han fx er i ridehuset og jeg går , selvom der er andre!)

Men han er meget hænget, synes ikke der er den samme rideglæde osv. Har prøvet give ham fri, lave jordtræning, klikkertræning, redet ham normalt, løssprunget, sprunget under rytter osv. Han virker bare stadig ikke som den samme glade dreng smiley

Han er blevet tjekket i alle ender og havde kiropraktor i går som heller intet kunne finde. Der er altså intet fysisk i vejen med ham.
Han har de seneste par dage endda vist tegn til lettere stress !! :S (tegn til vævning)
Der er ikke ændret noget i stalden. Alt er som det plejer.. Dog har hesten over for hans boks stresset ham lidt, så har nu prøvet at bytte om på mine to heste, så han ikke står over for den der stresser ham, som i øvriget også er væver.

Jeg har kun oplevet dette en gang før. Det var for 1½ år siden. Vi er normalt ude til en hel del stævner, men jeg blev syg og droppede stævnerne i en lang periode. Der blev han også meget mut og var slet ikke den samme og ride på. Nogen måneder efter begyndte vi og tage ud i byen igen og derefter var der ikke noget. Bare jeg fletter ham og shiner ham op herhjemme og går ud og ridder på banen puster han sig helt op og bliver super frisk og mega godt gående. Så kan han næsten det hele..
Kan heste godt "savne" at komme ud og vise sig frem og få masser af opmærksomhed på den måde ?
Eller hvad pokker kan der være galt med min dreng ? smiley

Undskyld det blev så langt, men er bekymret for ham og ked af, at han ikke virker glad for tiden. smiley

Er der nogen der ved hvad det kan være ? Nogen der kan hjælpe ?
Og husk han er tjekket i alle ender. Havde endda professionel kiropraktor i går. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg er bekymret..
  • #1   9. dec 2013 Måske har han savnet dig, eller måske går du og tænker over en masse ting, som han kan mærke!(-:

  • #2   9. dec 2013 Det lyder som om at han har savnet sin "moar". At selvom hende den anden har været der, så er han ikke blevet passet på helt samme måde som da du selv var der. ( Ikke at hun har været dårlig/ond, men vi har alle en special måde at håndtere heste på)
    Måske har han følt sig glemt og mindre værdi?
    Ud og starte en masse stævner!.

    Havde en lignede oplevelse med min pony.
    Hun er 19 år, og har gået stævner i mange år, men nu går hun kun som hyggehest.
    Havde hende med ud til distance, og jeg kunne mærke i det hun kom ud fra trailer, at hun faktisk gerne ville hjem igen, for hun havde ikke lyst til at det stævnehalløj. Men det var hendes første distance, og da vi endelig kom afsted med en veninde, havde jeg en hest som trippede hele vejen fordi hun synes det var så sjovt at opleve noget nyt igen!.
    Men bare det i starten hvor jeg kunne mærke på hende at hun gerne ville hjem igen, til at det faktisk var okay, var en god oplevelse for både hest og rytter.


  • #4   9. dec 2013 Spunk:
    Puuh.. Må faktisk give dig ret. Saxo er en hest der altid "tager sig af" dem der er kede af det. Hvis der er nogen der har det dårligt og står ved hans boks, så laver han ikke andet end at puffe til dem og nuldre osv. han er MEGET kærlig!
    Og jeg har ikke haft det særlig godt psykisk siden vi kom hjem fra ferie. Har haft rigtig mange ting og tænke på og har været en tur nede i kul kælderen og har været meget syg de sidste par måneder. Lige inden vi rejste havde jeg dobbeltsidet lungebetændelse og er nu blevet ramt en gang til oven i alt det hele.
    Så han kan UDEN tvivl godt mærke, at jeg heller ikke er mig selv. smiley

    I dag prøvede jeg at læsse ham og køre ham til et større ridehus og træne. Her virkede han pludselig mere glad i den første del af træningen og vrinskede og pustede sig op da der kom andre heste og fik pludselig mere selvtillid.
    Og da vi kom hjem fik han lov at komme ind i vores eget ridehus (Som er mindre) og han rullede sig med det samme og løftede halen og travede rundt og slog med hovedet og der kom også et bukkespring. Han var pludselig mere glad. Men her til aften virkede han trist igen.
    Min kæreste og jeg går altid ud og giver roepiller om aftenen.
    Så jeg er bekymret for min lille dreng og faktisk helt ked af det smiley

    Han er uden tvivl blevet forsømt hele sidste uge da jeg har været syg og kun kunne holde til at ordne hans boks og give ham et kys.


  • #5   9. dec 2013 Hmm jeg tænker blodprøve - om han mangler noget, eller har "fået" noget der påvirker ham.



  • #6   9. dec 2013 A S: Det er jeg bestemt også sikker på smiley (Er også selv kristen) Men på en eller anden måde er jeg til dels uenig. Er godt klar over, at det er korrekt for LANGT de fleste, men jeg tror på, at der også må være undtagelser. Da jeg købte Saxo havde han stået 5 måneder i en fuldmuret boks da ejeren synes det var for hårdt at gå ud med hestene. Han var bange for andre heste og brød sig ikke om at komme i byen.
    Men nu når vi er i byen er det som om, at man kan mærke, at han elsker opmærksomheden om ham. Han er en helt anden at have med i byen kontra at ride herhjemme. Det er alle heste selvfølgelig, men det er som om at han bare STRÅLER af selvtillid når han bliver fremvist.
    Så jeg synes bare det var et sjovt tilfælde, at det nu er på samme tidspunkt hvor vi heller ikke har startet i måneder. Det kan selvfølgelig også være tilfældighederne. WHO knows smiley Det ville være meget lettere hvis man lige kunne åbne og læse på displayed hvad det er der er galt.

    Men trist det er han i hvert fald smiley


  • #7   9. dec 2013 ** Calla ** Dette har jeg ikke prøvet, men synes bare det ville være mærkeligt da han får det samme foder og har fået dette i alt den tid jeg har haft ham. Jeg blander selv foder til mine heste.

  • #8   9. dec 2013 Pixies:

    Derfor kan den godt ske at fejle noget.

    Der hvor jeg sidst havde part, var der en hvis hest også en dag ændrede lidt adfærd, det var ikke meget og dyrlægen mente ikke der var noget. Men ejeren var sikker på den måtte fejle et eller andet, så hun fik dyrlægen til, at lave en blodprøve på den, og ganske rigtig den fejlede noget. Jeg kan desværre ikke huske hvad det var, der var galt med den.


  • #9   9. dec 2013 ** Calla **
    Jeg har godt hørt om sådanne historier før hvor hesten fx fik for lidt vitamin, for meget, osv. Så det er da helt klart noget jeg vil spørge min dyrlæge om ! For han er i hvert fald ikke sig selv. Det kan vi hurtig blive enige om smiley
    Tusinde tak for gode råd


  • #10   9. dec 2013 Min hest har en gang haft en mindre depression fordi, jeg var væk i 14 dage på ferie! smiley Og den blev også tjekket fordi den ikke rigtig spiste, men den fejlede intet, men den fik det godt lige så snart jeg kom hjem, og den opdagede at jeg ikke skulle afsted igen smiley

  • #11   9. dec 2013 Jeg ville høre hvad en clairvoyant havde at sige smiley

  • #13   10. dec 2013 Jeg tror, din hest har savnet at have dig omkring sig. heste er utrolig sensitive. Det lyder til, du plejer at lave en masse med hesten, og når du så pludselig er helt væk i længere tid, kommer tilbage og stadig har det skidt, så ved/mærker hesten også, at der er noget galt. Jeg er sikker på, at når du får det bedre, så får hesten det også bedre smiley

  • #14   10. dec 2013 jeg kan ikke lade være at tænke om han måske fryser? smiley

    Men ellers er det jo ikke ualmindeligt at heste bliver "triste" hvis deres makker flytter eller dør. Og hvis din hest er så afhængig af dig og ser dig som sin makker, så kan det jo godt have noget at sige....
    Måske skal han bare have tid til at tro på du bliver hos ham nu smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   10. dec 2013 Tina j har virkelig fat i noget!

    En hest savner ikke stævner.. Hvor skulle den savne stress, larm og jag? Og selvfølgelig går den bedre - det er fordi du koncentrere dig om at ride mere.

    En hest savner ikke som vi mennesker gør. Enten er hesten positiv ellers også er den negativ - sådan er en hests hjerne indrettet, hvilket er neget simpelt.

    Du må ikke menneskeliggøre en hest så meget som du gør, det bider dig i måsen i sidste ende - luge som nu.. Du har (som jeg forstår det) en tro på at din hest savner dig og savner at vise sig frem! Dette gør st du tilside ser et stort tegn på at der er noget meget galt med hesten. Få den gennemtjekket af en dyrlæge, med blodprøver, det er mit bud.


    (Og en hver hest puster sig op til stævner - der er jag, fyldt med mennesker, stress, larm, de er på et nyt territorium, og der er en masse ting at se på)


  • #19   10. dec 2013 Tina J: som jeg skriver i teksten så ER han tjekket igennem og fejler intet fysisk. Du må endelig ikke tro at jeg bare har ladet det stå og tage til uden at forsøge på noget.
    Han er blevet tjekket og i søndags fik vi kiropraktor ud for at se, om der måske kunne være noget der vi ikke havde set. Men det var der heller ikke.

    Han har lige fået tager gødningsprøve og der var heller intet af betydning. Har testresultaterne liggende. Ingen blodorm, bændelorm osv. Så det er også udelukket. Han fik ordnet tænder osv. I oktober så det er også udelukket.

    Dog er jeg stadig af den overbevisning at en hest godt kan savne og ikke bare en robot som ikke har følelser. Havde selv en pony der blev VIRKELIG deprimeret da hans foldven, en lille sød hoppe blev flyttet. I flere dage løb han rundt og vrinskede og efter det kunne han ikke gå med andre end to andre vallakker. Resten bankede han simpelthen. Sådan havde han ALDRIG gjort før.

    Men jeg er "desværre" af den overbevisning at en hest godt kan savne. Dog ikke nødvendigvis at komme i byen, men mennesker og andre heste.


  • #21   10. dec 2013 Måske min video kan bruges.... Kan gi lidt ekstra at tænke over smiley evt ha det med i overvejelsen

    http://youtu.be/X1t65zYKIz0


  • #23   10. dec 2013 Nu er videoen forkortet meget. Men det der var underligt med min hest var at han bare blev mere og mere trist og gik mere og mere ind i sig selv uden de egentlig ku forstå hvorfor. Jeg blev ved med at tro på ham og lytte til ham og som du beskriver ku jeg også bare mærke noget var helt galt.... Dyrlægen endte med at han synes vi sku behandle ham ud fra at han havde en depression og det var derfor jeg sku begynde at skridte for at gi ham livsmodet igen... Problemet var bare at det ku jeg ik få mig selv til og ringede og sagde til dyrlægen jeg ikke kunne og ville ha' de tog en udvidet blodprøve, så jeg var 100 % sikker på at der ik var noget galt! før ku jeg ikke sætte mig op. 2 dage efter fik jeg svar... Han havde cushing ( en svulst i hjernen som gør at han overproducere hormoner i hypofysen ) så han egentlig har følt sig skæv som en narkoman. Nu er han startet på piller som han skal ha resten af livet... Allerede efter 1 uges tid har han fået det meget meget bedre og fået livsmodet igen... Så lyt og tro på, hvis din hest fortæller dig at noget er galt

  • #24   10. dec 2013 Tina J: Tusinde tak for dine svar. Jeg vil prøve at ringe til dyrlægen og få foretaget en blodprøve. Så kan vi i det mindste få alt udelukket ! smiley

    Lisbeth H: Tusinde tak for indslaget. Spændende video, men virkelig godt at i fandt årsagen. Jeg prøver at ringe til min dyrlæge, så må han kunne hjælpe mig. Har en fantastisk dyrlæge der virkelig lytter.

    Synes enlig at han virkede lidt mere munter i dag. Min kæreste og jeg prøvede at bytte om på mine to heste i går aftes, for at se, om det kunne hjælpe da hesten over for ham stressede ham meget og han stressede også den. Så vi har prøvet og bytte om og han virkede allerede lidt mere munter i dag og kan rigtig godt lide sin nye sidekammerat. Dog har han ikke helt samme mening smiley

    Jeg kørte også ud og købte en slowfeeder til begge hestene. Dog synes Saxo ikke, at den var så spændende, da han jo ikke bare kunne æde sit wrap og hø så hurtig smiley Men det skal nok komme. Nu kommer han da ikke til at kede sig.


  • #25   10. dec 2013 heste kan godt savne os. helt sikkert.
    For snart 13 år siden blev min først hest aflivet (på hans 1 års fødselsdag) på en lørdag, og jeg havde ikke lyst til at komme hen i stalden før om mandagen. Og i stalden stod staldejerens fjordhest, som jeg havde passet i det ½ år hvor min føllebasse havde stået i stalden.
    da jeg kom om mandagen (havde lige fået lovning på ny hest, og skulle lige sikre mig at pladsen forblev åbent) fortalte ejeren af fjorddamen ikke havde spist siden det hele skete - altså i 2 dage, hvilken overhovedet ikke lignede hende. Men lige så snart jeg kom ind i stalden og havde hilst på hende, ja så skulle hun bare have noget at spise - og så var vi altså MEGET sulten.

    måske du skulle prøve at lave noget helt nyt kun for jer to.

    vi er ikke ens (heldigvis) og vi rider hellere ikke på samme måde. Måske han var lidt forvidret over at der har været lavet om på hans hverdag.
    mine to skal man ikke lave for meget om på i deres hverdag, jo gåture mm, men ikke det med at ændre på mad-tider, hvordan man lige servere maden, nusser vi måske lige lidt på en bestemt måde, man snakker måske mere med sin hest (altså snakker rigtigt - jeg knæver hele tiden både til mine katte og mine heste - folk tror jeg er tosset, men det er min måde), ja der kan være mange små ting som i virkeligheden er noget større for hesten.


Kommentér på:
Jeg er bekymret..

Annonce