{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.937 visninger | Oprettet:

Mudder kan det gøre skade? {{forumTopicSubject}}

Spørgsmålet er så til jer om mudder kan gøre skade på min hests ben?

Min hest går på en mudderfold nu Ca 20 cm mudder.

Min hest kan næsten ikke gå når den skal på fold og ude på folden kan hun næsten ikke gå rundt.

Hun halter og hendes ben hæver når hun går på den fold, i starten var der intet men så er det jo blevet mere mudret og nu er min hest halt og kan næsten ikke gå når hun skal ud og ind fra fold. og der var intet når vi feks kom på ride banen for den er blød.

Kan det gøre skade på hendes ben at hun går i så meget mudder?
Har aldrig haft problemer med hendes ben.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mudder kan det gøre skade?
  • #1   20. jan 2014
    Mudder kan gøre skade. Det kan give muskelspændninger der sætter sig i hele kroppen.


  • #2   20. jan 2014 Har du overvejet om hesten har muk lyder meget sådan nemlig

  • #3   20. jan 2014 Min hest er 18 år så ved jo godt det ikke er så godt for hendes ben smiley


  • #4   20. jan 2014 Hun er tjekket for mug - der er intet på hendes ben. smiley

  • #5   20. jan 2014 Nå okey..

    Men jah jeg ville nok holde hesten fra folden hvis du kan.. Mudder er som sådan ikke skadeligt..

    Men det kommer jo an på hestens ben og om den stå i så dyb mudder hele tiden eller kun på noget af folden..

    Men jah ville holde hende fra mudret.. evt høre om hun kan komme på en mindre ellers ville jeg hvis jeg var dig lukke den på bane eller andet og lade den går der så længe som muligt.


  • #6   20. jan 2014 Hun går ude i mudder hele dagen fra morgen stunden til kl 5-6-7 stykker på aftenen. og intet mulighed for at komme op og stå bare lidt ''tørt''. Men regner også med jeg spørger om der er mulighed for det at hun komme ud og står hvor der intet mudder er.

  • #7   20. jan 2014 prøv du og hop i 20 cm mudder 8 timer.. smiley

  • #8   20. jan 2014 Det vil jeg slet ikke tænke på smiley

  • #9   20. jan 2014 Ellers, så luk den ind på ridebanen i stedet.

  • #10   20. jan 2014 Jah ville jeg i hvertfald.. Mine heste stå i løsdrift i mudder men det endelig kun mest op ved leder og hvor de få wrap.. resten er mudren men mest bare overfladen og de har løsdriftskur hvor de stå tørt og blødt og en stor tør grusbunke som de tit stå på.. Så det er ikke så slemt.

  • #11   20. jan 2014 Prøver og høre om hun kan komme op på ridebanen og stå, for min hest kan næsten ikke gå ind i stalden eller ud.

  • #12   20. jan 2014
    Bare husk at hesten ikke skal stå der i for lang tid uden noget og tygge i :o).


  • #14   20. jan 2014 Men jeg kan se mine ponyer for det meste stå i løsdrift hvis det regner ellers stå de på grusbunken eller i wrappen eller frægræssen hvor der er ok tørt på grund af noget af wrappen..

    Så jeg er ikke i tvivl om at hestene ikke sys mudder er mega fantastisk og at det hårdt for benen i længen og hoppe rundt i (ved jeg da selv nå jeg går i det selvom vores ikke er nær det du snakker om)


  • #15   20. jan 2014 Jah lad hesten kommer på ridebanen ellr en fold hvor der ikke er mudre..

  • #16   20. jan 2014 Hvor mange timer kan den stå uden noget strå foder?

  • #17   20. jan 2014 Men jeg må få flyttet hende på ride banen hvis det er muligt, for som det ser ud til nu tør jeg ikke ride hende heller ikke når hun er blevet så tynd så hun ligner et skellet.. smiley

  • #18   20. jan 2014
    Man siger max 4 timer, derefter begynder hesten og have for meget mavesyre i maven og man har risiko for mavesår des længere den står uden.



  • #19   20. jan 2014
    Står hesten også uden mad på folden med mudder?

    At hesten er undervægtig tror jeg dog ikke skyldes mudderet, men andre årsager - men det kan være du allerede godt ved hvorfor :o)


  • #20   20. jan 2014 Ok. Max 4 timer.

    Vi har i lang tid prøvet forskelligt mad på hende, og er igang med og se om noget nyt virker på hende smiley
    Men jeg tror de får en bunke værd alle 5 heste 1 gang om dagen næsten værd dag, og kun 1 bunke om aftenen i deres boks.


  • #21   20. jan 2014
    https://www.dropbox.com/s/rpfv1ok4y4qc0vr/Nanna_Luthersson_-_Maves%C3%A5r-forekomst_del_1%20%283%29.pdf

    6 timer eller mere uden grovfoder giver 4 x forøget chance for mavesår.
    Halm som eneste grovfoder giver 4,4 gange større chance.

    Hvad er en bunke? Skal hesten tage på, skal den have så meget hø eller wrap den kan spise dvs. den må ikke stå uden noget i boksen og helst ikke på fold, men det kan være svært nogen steder :o). Få evt. tjekket orm med larvedyrkning og tænder - det kan også spille ind.
    Men "en bunke" kan være alt fra 4-10 kg - men får den kun 4, kommer den nok ikke til og tage på :o)

    En stor hest kan ofte let spise 10 kg, mange en del mere.


  • #22   20. jan 2014 en bunk værd af hvad ? vejer i det ikke af bare sådan ca

  • #23   20. jan 2014 Tror ikke de vejer wrap derude, men tror så heller ikke hun får ca 10 kg om dagen, og hun skal tage på men de siger hun ikke må få for meget fordi den wrap de får er meget frisk/fugtig.

  • #24   20. jan 2014 hun kan jo ikke leve optimalt hvis hun kun får 5 kg wrap til en hel dag. så tager hun heller ikke på af det.

  • #25   20. jan 2014 hendes tænder er tjekket får ca et år siden og der var intet med dem.

  • #26   20. jan 2014 Væk fra mudderet, og ind på ridebanen med fri adgang til hø.

    Hvis den skal tage på, så skal den have fri adgang til hø hele døgnet, eller så mange timer det er muligt. Jo flere jo bedre. To bunker hø om dagen er ikke nok, medmindre det er nogle MEGET store bunker. Og det er ikke engang hver dag, de får hø på folden? Dvs. den nogle gange står uden stråfoder i op til 10 timer dagligt?


  • #27   20. jan 2014 Nej det gør hun bestemt ikke.. Vi har en almindelig oldenborg/fuldblods hest den få 8 kg wrap også kryppe fodre og det er kun vedligeholdelse..

    Så din skal MINDST have 10 kg helst mere især nå de bliver lidt ældre skal skal der nogle gange mere til de holder sul på kroppen...

    Hvis det fordi wrappen er for våd og hun ikke kan tåle mere ville jeg købe hø eller tør wrap og giv den ved siden af. for ellers få du aldrig sul på kroppen af den igen.. kan man ikke med krybbe fodre og det heller ikke sundt


  • #28   20. jan 2014 At tænderne var gode for et år siden, har altså ingen betydning overhovedet nu. Min hest har behov for at få ordnet tænder hver 8-12 måned. Så få din hests tænder tjekket igen, det kan sagtens være at de skal ordnes.

  • #29   20. jan 2014 Har også overvejet og købe hø til hende har nemlig aldrig haft problemet med wrap på hende. men ja tror de nogen gange de går alt for mange timer om dagen uden wrap.
    Men jeg køber nok hø til hende også så.
    hende tænder er kun blevet tjekket sjælden hos hende fordi hun altid har pæne tænder siger dyre lægen. så tror ikke det er pga hendes tænder. Kan jo være orm måske? men spørger ejen af stedet i morgen om hun kan komme ud på ridebanen og stå også må jeg selv i løbet af dagen køre ud med wrap til hende.


  • #30   20. jan 2014 og det er ikke store bunker hun får, så tror ikke hun får nok wrap.

  • #31   20. jan 2014 ville i så sige 10 kg om dagen eller 10 kilo på folden og i boksen eller hvordan ville i dele det op?

  • #32   20. jan 2014 Jeg vil sige. 10 kg hvis det hø (da det ikke vejer så meget som wrap) Og 12.14 kg hvis det en blanding. også kan du dele det lidt op sådan så det måske 6 kilo på fold og 6 kilo inde..

  • #33   20. jan 2014 Hvis hun så ikke har taget lidt på i løber af en 14 dage så giv mere..

    Min ponyer få 10-12 kg wrap (de er så også ifol) men stadig =) og det til kun og holde dem i normalt hul.


  • #34   20. jan 2014 Okay kan være jeg prøver det så. Tusind tak for svar alle sammen skal i seng nu skal i skole i morgen. giver lige svar tilbage hvordan det går hvis hun får det rigtige kilo wrap og om hun kommer på ridebanen og stå Nat Nat smiley

  • #35   20. jan 2014 Lyder godt =) Håber hun bliver fin igen =)

  • #36   20. jan 2014 Det er lige til seneskader med så dybt mudder hele dagen...

    Tænderne skal tjekkes 1 gang årligt, især når hun er oppe i alderen....

    Orm skal hun også tjekkes for, husk larvedyrkning..

    Hun skal have alt det hø hun kan spise, mine kan f.eks spise hele 30 kg, hver, af wrap på en kold vinterdag... Pt spiser de ca 15-20 kg, hver, om dagen...


  • #37   20. jan 2014 Hun skal have adgang til hø/tørt wrap hele tiden - altså ad libitum

    Hun må på ingen måde ligne et skelet smiley

    Og ja så skal hun kunne komme på fold uden en mudderdybde på 20 cm.

    Med hendes alder bør hendes tænder tjekkes min en gang årligt.

    Har hun problemer med at holde huld, som du siger hun har, så vil dækken også kunne hjælpe hende, så hun ikke skal bruge energien på at holde varmen.

    Hvis ikke hun kan komme på ridebanen og få tilbudt hø ad lib - så ville jeg vælge at flytte hende til et andet sted.


  • #38   20. jan 2014 Mudderet i sig selv, er ikke skadeligt..
    Men når det så er sagt, så er mudderet glat og dermed vil hesten glide når de går rundt.. De kan få alt fra forstrakte muskelfibrer til fibersprængninger når de glider rundt.. Dertil er mudderet hårdt at gå i og musklerne bliver spændte og ømme.. Når der ikke er noget under ridning, så er jeg mere end overbevist om at det er det som sker for din hest..


  • #39   20. jan 2014 mine heste som vejret er nu går på fold et par timer om dagen. Der er simpelthen så meget mudder (trods de kan gå på ridebanen så det ikke så slemt). Men det er alt for koldt for dem af være ude. De to gamle gider ikke rigtig ud og min den store blivr syg.. køn stald vi har smiley

    Nej men min får 10 kg wrap dagligt 2 kg morgen 2 kg eftermiddag 6 kg til natten. Han er 175 600kg og bliver kun redet 4-5 dage om ugen smiley

    Med hensyn til mudder ville jeg holde mig væk fra sådan en fold. VOres skal igennem en 5-10 meter med så meget mudder og de HADER det. EN hel fold sådan lyder ikke optimalt smiley

    Held og lykke håber du får den flyttet :')


  • anette J
    anette J Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Svar: 2
    #41   21. jan 2014 nu skal vi lige huske på med pågældende hest som jeg kender. der blev gjordt opmærksom på den fik for lidt foder ingen hest på 18 kan nøjes med 2 kg fuldfoder om dagen, de heste får masser af stråfoder på folden, der er blevet gjordt opmærksom på den hest trænger til smed den går på ballen på bagbenene. husk nu at få hele sandheden frem så folk ikke får det forkerte indtryk af det sted vi står opstaldet og ja dens ben er overbelastet ikke af mudder men af dårlig/ ingen beskæring, så er det klart den overbelaster sine ben når den går på fold, vi andre som er opstaldet der har smed hver 10-12 uge til vores heste, husk nu på vi selv betaler for vores foder samt vi selv laver det antal kg de skal have og spise

  • #42   21. jan 2014 Anette..
    Jeg siger absolut intet dårligt om stedet. Min smed var derude igår for og tjekke hendes hove og de er som de skal være, manden har trods alt over 40 års erfaring med smed og heste så ham tror jeg på. Både ham og jeg er enige om at det er det mudder. Hun er 18 år og får alt det mad hun skal spise i fuldfoder alt for meget endda, og hvis hun ikke får alt det stråfoder hun kan æde så hjælper det fuldfoder overhoved ikke. Jeg er ikke ude på og sige noget ondt om stedet overhoved så det skal jeg ikke beskyldes for.


  • #43   21. jan 2014 anette: Nu kender jeg hverken dig eller trådstarter... Men det er noget pjat at sige at ingen hest på 18 kan nøjes med 2 kg krybbefoder... Det viser bare hvor lidt du ved om foder til heste, med sådan en udmelding og giver dig ikke ligefrem det mest troværdige billede smiley

  • #45   21. jan 2014 Min har vi problemer med og trække på folden fra stalden af hun vil virkelig ikke derud kan jeg mærke på hende, måtte opgive det igår med 3 mennesker og besluttede mig for og lade hende stå i boksen smiley

  • #48   21. jan 2014 snak med din smed.
    min fik såler på sidste vinter netop fordi hun ikke kunne gå.
    hele sålen var blød, pga. mudder sled dem for meget.



  • #49   21. jan 2014 Tror ikke jeg gør så meget mere ud af mit indlæg alle i stalden er nu kede af det og sure på mig pga mit indlæg. og det var på ingen måde det jeg havde tænkt mig.
    Min smed var der igår og han synes ikke hende hove trænger til og blive ordnet, så ham stoler jeg jo selvf på.
    Er ked af at alle på opstaldnings stedet er sure på mig, har slet ikke lyst til og tage derud nu. smiley


  • #50   21. jan 2014
    Man må acceptere folks forskellige behov og især hestenes forskellige behov.
    Det er bare ikke optimalt med meget mudder over det hele og sådan er det :o)


  • anette J
    anette J Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Svar: 2
    #52   21. jan 2014 Du udstiller stedet Michelle som om der ikke kan blive tage ordenligt hånd om vores heste vi har hver især et ansvar for vores egen hest, vi har alle haft sagt til dig fra de kom på stald hun tabte sig, samt i starten da vi gav det nye wrab skulle du passe på for det var stærkt, der er ikke blevet nævnt noget om, vi ikke må give vores heste mere wrab, hvis din hest kan spise mere end de 10- 12 kg den får for natten, så er jeg ikke i tvivl om du bare kan give den mere selvfølgelig kan en gammel traver leve for 2 kg foder om dagen hvis det er det rigtige foder fra starten af , men det kan ski ikke lade sig gøre når hesten har tabt sig så meget at røv benene på begge sider stikker ud og det er af min fulde overbevisning andre mener noget andet og det skal folk være velkommen til og som jeg lærte af min smed da jeg havde traver selv, når jeg brugte den til ridning skulle den ikke beskæres som en traver hvilken er logik i min verden og ja vi er knotten over du ikke har taget den privat men vælger at ligge det ud i offentligt forum hvilken i sig selv er okay hvis man holdte sig til sandheden og ingen af os andre genkender den beskrivelse du kommer med med hensyn til røgt og pleje af vores heste, vi har fra starten af fået at vide hvordan det foregår der er endda blevet holdt staldmøde om hvordan det var det accepteret vi alle, vi ved de kommer tidligt ud, vi er velkommen til at gøre det selv senere, hvis vi vil lukke vores heste ind efter 2 timer på fold kan vi bare gøre det, vi betaler ikke for ejer af stedet skal gøre det. Vi har en vinterfold 2 sommerfolde og en eng, den vinterfold er nu engang fuld af mudder pga den vinter vi nu engang har, det må vi leve med vi andre kører ned og er med til at lukke vores heste ind måske skulle du være med så du kunne skylle ben på din, det har jo heller ikke noget at gøre med hun ikke vil gå i det mudder, hun vil ikke gå i de småsten der er ned til folden, jeg har haft lukket dem ud om morgenen så jeg har set hvordan ondt det gør når hun går i småsten.
    Vi er en lille stald som er vant til at hjælpe hinanden, og klare hvad der nu engang dukker op af problemer, vi er alle forskellige men næste gang så gå til ejer og ikke på denne her måde for et er hvad man skriver et andet er hvordan det bliver læst


  • #53   21. jan 2014
    Der er ingen der udhænges her - så vi i forum har ikke nogen chance for at vide hvad der bliver talt om eller hvem. Så en ting er at Michelle måske ikke har været helt korrekt på den, men man har lov til at spørge andre end de i stalden :o).

    Uden de bliver fornærmede.


  • #55   21. jan 2014
    Selvfølgelig har man lov til at diskutere lige hvad man vil i offentlige forums - at nogen så bliver fornærmet over at få andres meninger ind over, eller at folk ikke altid fortæller hele sandheden - det er noget andet.

    Men det er altså ikke forbudt at skrive private ting offentligt - ellers så var det ski svært og få kæreste råd, veninde råd, råd om man skal flytte opstaldning osv.


  • #56   21. jan 2014 Trådstarter har absolut ikke hængt nogen ud og hvis det er tilfældet, at opstaldningssteder føler sig ramte pga en tråd som denne, så ville der snart ikke være mere læsestof på offentlige forums.

    At der spørges til hvorvidt mudder skader - har intet udhæng på sig. Tror at rigtig mange døjer med mudder pt og står man med en hest som reagere som trådstarters, forstår jeg godt man beder om råd et sted som her.





  • #57   21. jan 2014 TS udhænger da på INGEN måde nogen som helst?? Hun stiller sig ikke kritisk overfor stedet i sig selv og nævner hverken navne eller lokationer.... Så selvfølgelig har hun al ret til at oprette et emne som dette!

  • #58   19. feb 2014 Hej Igen smiley
    ville lige komme med en opdatering omkring min hest.
    Jeg flyttede min hest lidt efter dette emne blev oprettet var ellers rigtig glad for og have min hest derude, men tror bare ikke det var det rigtige for min hest så jeg valgte og flytte hende.

    Nu ca en måned efter hun er blevet flyttet har hun nu taget meget på og hendes ribben og rygrad er overhoved ikke tydelig mere. hun kan sagtens tage mere på men dejligt hun er begyndt og blive pæn igen smiley
    Jeg trak hende ud på ridebanen igår og der skulle vi lige igennem nogle sten på jorden - OVERHOVED ingen reaktion hun var hverken øm eller hævet på sine ben og gik normalt som hun altid har gjort smiley

    Så hun er helt sikkert kommet ud til det rigtige sted nu og hun har det rigtig godt smiley

    Tak for alles råd smiley


  • #59   19. feb 2014
    Det var da dejligt og hører :o)


Kommentér på:
Mudder kan det gøre skade?

Annonce