{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
908 visninger | Oprettet:

Menneskegørelse af kæledyr. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Nu sidder jeg lige her efter en mindre diskussion med en dame på facebook ang. en kat.. Længere forklaring.. Men min tanke er nu, er der ikke flere og flere som menneskeliggør deres kæledyr? Og er det ikke en fejl? Taler ikke kun heste, men kæledyr generelt? smiley
Kunne godt tænke mig en god debat om dette.. smiley
Min mening er at jeg synes at det er en kæmpe fejl, for folk glemmer ofte at se efter dyrets instinkter, og derfor opstår der problemer... Jeg er selv ejer af 4 heste og en hund. Har tidligere haft katte, fisk krybdyr osv. Og ingen tvivl om at jeg elsker mine dyr, og holder generelt meget af alle dyr, men husker skam også at det er et dyr! Sørger for de får så naturlige forhold som muligt.. smiley Kan sagtens tage mig selv i at snakke med hestene eller hunden hvis noget går mig på, ikke det jeg mener, men i selve pasningen og opdragelsen..?
Er jeg helt gal på den?
Majbrit.. smiley
Hold venligst emnet i en OK tone.. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Menneskegørelse af kæledyr.
  • #1   21. jan 2014 Hvad angår pasning og pleje, går jeg meget op i, at dyr er dyr. De har nu engang andre behov end vi har som mennesker. Og jeg er ved at brække mig når nogen fx har en lille hund (kunne være chi.) og de giver den tøj på fordi de mener at den kan lide det. Maler dens klør fordi den kan lide det. Giver den mad med ske og vand via. sutteflaske, fordi de kan lide det... ARGH! Jeg bliver sindssyg XD
    En ting er at man giver hund dækken på fordi den faktisk fryser, men alt det andet der, der knækker kæden sq for mig smiley


  • #2   21. jan 2014 vi er fuldstændig enige, jeg syntes alt for mange tillægger dyrene egenskaber de ikke har, og her med glemmer at dyret er et dyr.

    jeg kan forstå når vi forklare deres adfærd, med menneskelige egenskaber, det gør vi for at vi bedre forstår dyrene, problemet opstår når vi tror på de egenskaber vi tillægger dem


  • #3   21. jan 2014 Nu bliver jeg lidt nysgerrig på hvad der startede din undren? Hvad diskutere du med hende?
    De skal behandles som dyr, men derfor må jeg gerne se dem som familie, det er min mening smiley


  • #4   21. jan 2014 Mennesker er dyr, ergo skal der ikke være forskelsbehandling smiley Mine dyr er en del af familien - og bliver behandlet derefter smiley

  • #5   21. jan 2014 helt ening
    jeg har selv 2 heste, 19 katte og 2 kaniner, Og vi har altid haft dyr, og altid er vores dyr blevet passet i hoved og ende
    nu er det sådan at jeg syntes at heste SKAL ud hver dag, også selv i dårlig vejr, mine er vant til det. men er faktisk blevet kaldt for dyremishandler fordi jeg forlangte at de skulle ud, et sted hvor de var opstaldet. Jeg er ikke pylleret med dem, det er altså heste, og ikke glasfigurer.

    ja mine katte er indekatte, med adgang til løbegård. men det er da af flere årsager, de sover da også i møblerne og sengene mm, men de er og bliver stadig katte.

    mange ringer efter dyrlæge ved det mindste. Også til ting som man udemærket kunne gøre noget ved selv. Ja dyrlægen elsker folk, især fordi de bliver jo ved med at komme med deres dyr, selv med småting. Bare prøv at læs indlæg både herinde og på hn. nu har min hest fået en skramme , skal jeg ringe til kiropraktoren eller dyrlægen ?
    Nu klør min hund/kat sig, hvad skal jeg gøre ? ja prøv at give en loppekur

    Endelig burde folk have et kørekort til dyr, når de anskaffer sig et. Alt for mange kender intet til dyret.


  • #6   21. jan 2014 Jamen det startede ud i at min veninde brokkede sig over hendes kat, som i min verden keder sig... Den laver alt muligt ballade, går på bordet, ruller toiletpapir ud mm. Hvor der så var en som havde skrevet at hun holdte sin under vandhanen når den gik på bordet, hvilket jeg ikke synes er i orden!! Skrev så at de skal huske at det er KATTE og ikke alt muligt andet... Katten er jo et egenrådigt dyr, og er sværere at opdrage på end feks. en hund... smiley Efterfulgt af at da jeg havde kat, der hvis den gik på bordet så tog jeg den med det samme, hver gang jeg så det, og "smed" på gulvet og sagde arg... Vil lige uddybe her at det intet ondt var for katten, men jeg gjorde det hurtigt så den blev overrasket... Og så fik jeg en sviner af hende den anden som havde skrevet, hvad jeg bildte mig ind at smide med katten osv, hvor jeg vil mene at det er hende som overeagere på det jeg skrev... Igen påpegede jeg at det var en KAT... Denne diskussion kørte længe og til sidst stoppede jeg med at svare da hun i hvert fald var af en væsentlig andet mening end jeg... smiley Mit råd til veninden var at katten nok kedede sig, (det er en hankat på 2), så jeg synes hun skulle aktivere den og styrke dens instinkter i stedet for at "skælde ud"...
    Og derefter kom min tanke.. smiley
    Ved ikke om det er til at forstå det jeg skrev? smiley


  • #7   21. jan 2014 Mine heste bliver også passet i hoved og røv, går i løsdrift med wrap ad libitum og vitaminer. Men vil også mene at jeg husker at de er dyr.. smiley Hvis de går over min streg, bliver de pænt flyttet tilbage, og virker det ikke, så får de altså et klask på bringen og besked på at flytte sig...

  • #9   21. jan 2014 Min hund og mine kaniner er en del af min familie.
    Hunden bliver behandlet som en hund, MEN også som en lillebror/søn.
    Så længe dyret ikke lider, så ser jeg ingen grund til hvorfor det er ih og åh så slemt at menneskeliggøre dyret. Dyr har følelser ligesom os.



  • #10   21. jan 2014 katte skal ikke være på bordet. Mine katte går på bordet, og ja de bliver også enten smidt ned eller får et sprøjt med vand forstøveren. De ved det i den forstand at de skrider hvis de når at se os, men ikke nok til at de konsekvent holder sig nede... men hvorfor går de så på bordet???? tja hvis vi skal på kattens natur, så er det naturligt for den at sætte sig højt og derfra at kunne holde øje med eventuelle bytte dyr, og for selv at være i sikkerhed for fjender.
    ergo har mine katte høje steder de kan lægge sig, for så er den del af deres behov tilgode set. mine katte går frit, ude som inde.

    Hunde skal ikke tigge, og skal ikke ligge i møblerne, gør de det, bliver de sendt væk. Der er selvfølgelig sørget for at de får kvalitets foder, og at de har deres egne bløde senge, fordelt i hele huset så de altid kan ligge blødt, varmt og godt i nærheden af os.
    De bliver alle fire aktiveret både i hjerne og krop, udfra deres behov.

    Hestene er ikke pakket ind i vat, de skal ud uanset vejret, de skal bevæge sig efter deres foder som de ville gøre i vildt liv (dog ikke så langt). De er selvfølgelig også passet efter alle kunstens regler, med øje for deres behov, og deres instinkter. så naturlig som muligt

    ja mine dyr bliver elsket, kysset og krammet, hvilket ikke er deres natur, men min menneskelige måde at vise hengivenhed på, men de er stadig dyr og behandles som sådan.
    jeg har frataget dem deres naturlige liv, så er det op til mig at forsøge at gøre deres liv så naturligt som muligt, og dække deres behov, og tage ansvar for dem.


  • #11   21. jan 2014 Fie, kan du så forklare mig hvilken del af hjernen heste bruger til deres meninger?

  • #12   21. jan 2014 Syntes det er lidt svært at bedømme..
    Jeg mener ikke dyr skal menneskeliggøres f.eks. at give en hund tøj på.
    Men når vi giver vores heste dækkener på er det jo også at menneskeliggøre dem?! Og det er der jo ikke nogen der har noget imod?


  • #13   21. jan 2014 og hvad det er de kan føle på samme måde som mennesker......

  • #14   21. jan 2014 #12

    Nu er der stor forskel på at give dyr "tøj" på, fordi de faktisk har behov for det, eller man bare gøre det for sjov og fordi de "kan lide det"


  • #15   21. jan 2014 #12 - Når vi giver vores heste dækkener på, så er det da fordi de fryser og har brug for det. Det er jo ikke for sjov, dækkener er r.v irriterende og dyre, så jeg undgik dem da gerne hvis jeg kunne.

  • #17   21. jan 2014 Synes det er OK at dyr får "tøj" på HVIS DE FRYSER... smiley For grunden til de fryser, hvis de ikke er klippet, er vores skyld pga avl.. Mine kan dog godt holde varmen... smiley Jamen Fie hvordan gør du det? Og hvad fortæller de dig så?

  • #18   21. jan 2014 http://green-meadows.weebly.com/hestens-hjerne.html smiley

    Du har ikke noget teori eller en kilde til telepati?


Kommentér på:
Menneskegørelse af kæledyr.

Annonce