{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.249 visninger | Oprettet:

Min smeds lærling stjæler!!! {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er

Jeg har lagt dette emne op for en, da hun vil forblive anonym smiley

Hey HG'er

Kæmpe dilemma!!!
Det er sådan at min smed har fået en ny lærling inden for de sidste halve år. Efter hvert besøg fra smeden og lærlingen er der forsvundet ting fra min stald (bla. læder grimer, ridejakker, støvler en enkelt ridehjelm og nogle andre småting)
Jeg har nævnt det over for min smed hvorefter at han tog lærlingens parti uden at tøve. Han mener at jeg er et rodhoved og skal have beder styr på mine ting.
På sinvis har han ret med at det roder en smule i stalden, men jeg ved hvor eller mine ting er og ingen af de ting som jeg mener lærlingen har taget er dukket op efter en meget rundig oprydning.

Den lette løsning vil være at finde en ny smed. Men jeg bare så glad for ham da han er god til mine heste som er lidt specielle, han er god til sit arbejde og han er til at betale. Jeg har efter hånden brugt ham i en 4-5 år og har aldrig været utilfreds med ham før han fik en ny lærling.

Jeg har forslået at han lader lærlingen blive hjemme når han kommer og skoer hos mig, men det vil han ikke høre tale om. Jeg har sener fundet af at smeden og lærlingen er i familie sammen og jeg tro at det er derfor at smeden tager lærlingens parti.

Hvad skal jeg gøre?

Det skal siges at det er min ejen stald med tre heste og en pony alle sammen mine, ingen opstalder eller parter. Kort sagt er det kun mig der kommer i stalden.
Jeg har vælt at være anonym for at "beskytte" min smed, da det ikke skal gå udover ham bare fordi at hans lærling har for lange finger.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min smeds lærling stjæler!!!
  • #1   5. mar 2014 Du kan sætte kameraer op og når han kommer kan du sidde og følge med i hvad han laver. Hvis du ser ham stjæle, har du en sag og kan melde det til politiet.

  • #2   5. mar 2014 Sæt kameraer op. Det skal kunne dokumenteres hvis sagen skal tages op med politiet.

  • #3   5. mar 2014 er vedkommende tilstede ved smede besøget? smiley

  • #4   5. mar 2014 enten finder du en ny smed, eller også fjerner du dine ting, når de kommer smiley

  • #5   5. mar 2014 Tja det jo ret enkelt du låser de ting inde du har.. Og ellers hvis du ser lærlingen render rundt så fortæller du ham han ikke skal rende rundt i stalden selv men blive hvor smeden er for det vel det han er der for..

    Kan slet ikke se hvordan lærlingen kan komme til og stjæle.. Han stå vel for hesten er og få sko på..


  • #6   5. mar 2014 være hjemme når de kommer og ordner dine heste og hold øje med lærlingen, eller sæt overvågning op i en periode smiley , så er der da bevis på at du taler sandt

  • #7   5. mar 2014 Sandra D
    man skal oplyse om at man filmer, og HVIS han stjæler, gør han det nok ikke når han ved der filmes


  • #8   5. mar 2014 Sæt et skilt op hvor der står at ejendommen bliver overvåget. Jeg mener ikke man skal fortælle om overvågning af egen ejendom.

    Nej det er jeg klar over men hun er jo nødt til at gøre noget så det kan dokumenteres. Påstand mod påstand kommer man jo ikke ret langt med. Hvis der så ikke forsvinder flere ting efter kameraerne er kommet op er det jo kun godt.


  • #9   5. mar 2014 Kamera op, skrifte smed eller tage en snak med smeden igen? smiley

  • #10   5. mar 2014 Hmm jeg tænker, hvordan kan han gøre det, uden smeden opdager det? Hvis han tager ting med sig, må smeden jo opdage det? Hvis det var her, det foregik, ville jeg sørge for at være i stalden, når han er der, eller også ville jeg sige til smeden, at han kun måtte komme uden lærlingen. Ville han ikke acceptere det, ville jeg finde en ny smed.

  • #11   5. mar 2014 Mange gode og hurtigt svar HG,er smiley

    Overvågning har der været tale om, men har ikke lige kunne hitte ud af at finde på noget samt da økonomien er lidt stram smiley

    Angående det med at låse ting inde, så vil hun skulle låse hele stalden af da den ikke er særlig smart lavet smiley

    At være til stede - Den er heller ikke nem, han kommer altid først på dagen når hun er på arbejde.

    smiley


  • #12   5. mar 2014 Kan godt være det bare er mig.. Men har ALDIG smed uden og være til stede.. Men kan godt være det bare er mig.
    Hvis jeg ikke kan være til stede få jeg hende som har gården til det


  • #13   5. mar 2014 Der findes tonsvis af gode smede! Og der findes selvfølgelig også nogen som ikke er særlig gode. smiley
    Men hvorfor ikke spare penge på kamera og finde dig en ny yngling???


  • #14   5. mar 2014 måske man burde tage den dag fri fra arbejde så, bare et par gange måske, det er da alligevel billigere end, støvler, ridehjelm, ridejakker og lædergrimer der forsvinder smiley

  • #15   5. mar 2014 Alt må flyttes indendørs den dag så

  • #18   5. mar 2014 Hvorfor skal HUN fjerne sine ting og tage hensyn til ham, når det er ham der begår fejlen? Næh nej.

  • #19   5. mar 2014 Sandra

    ØH jah hvis hun vil beholde smeden og udstyr så må hun jo passe på sine ting..

    Det var da en mærkelig komentar og komme med.. Hun kan jo ikk anklage manden uden bevis


  • #21   5. mar 2014 Sandra - På sin vis har du ret. Det brude ikke være nødvendigt at låse sine ting inde når der kommer smed eller andre i staden smiley

    Til jer andre som der siger at det ikke er nemt at "smule" ting med end i bilen, det kan jeg kun give jer ret i. Personligt mener jeg at smeden måske også har lidt lange finger. Men syntes bare at det er lidt mærkeligt at det først sker nu efter han hun har brugt ham i en 4-5 år smiley


  • #23   5. mar 2014 Hvad med at få et stort skab op i stalden? og så låse det når smeden kommer? Det fylder ikke mere end alle ting ligger spredt overalt?



  • #24   5. mar 2014 Jeg tænker så om du ikke har en ven der kunne stå lidt 'uden at blive opdaget' og holde øje med lærlingen? Ved godt det er lidt ubehøvlet sådan at udspionere, men det er da endu værrere at han stjæler ting i stalden

  • #25   5. mar 2014 Jeg ville finde en anden smed. =)

  • #26   5. mar 2014 Eller være hjemme nå hesten skal have smed

  • #27   5. mar 2014 Simpelt løsning.. være til stede når smeden kommer.

    Hvis det ikke kan lade sig gøre med din arbejdstid må du jo bede om at få en eftermiddags tid.

    I øvrigt utroligt han vil ordne hestene når du ikke er til stede? smiley
    Min smed kræver man er der og holder hesten.. simpelthen af sikkerhedsmessige årsager.
    I øvrigt ville jeg heller ikke bryde mig om at en "fremmede" skulle have fri adgang til min stald OG hest.. smiley


  • #28   5. mar 2014 de fleste smede tager bare hesten selv, hvis ejer ikke kan være der, så længe den er flink og står inde smiley

  • #29   5. mar 2014 Min smed vil også gerne have jer er der både til og betale men også til og holde hesten.
    Jeg sys personligt en god sikkerhed for os begge. Jeg ser hans arbejde og hvordan han er for hesten. Det vil sige hvis hesten reagere over noget eller noget så kan jeg selv se det.


  • #30   5. mar 2014 De fleste smede ?? ingen af de smede jeg har haft tager dem selv. og personligt sys jeg bare at tja men er til stede.. Men altså det kan godt være det bare er mig

  • #31   5. mar 2014 Jeg ville nok finde en ny smed, hvis han ikke engang vil gøre noget omkring det. En anden ting er, at der desværre ikke er så meget andet at gøre eftersom der ingen beviser er på at det er lærlingen. Ville nu heller ikke selv, være særlig betryggende ved at have folk rendende omkring hestene, uden opsyn - ellers er jeg nok bare typen der gerne vil se at arbejdet bliver gjort som det skal og at hesten bliver behandlet godt. smiley

  • #32   5. mar 2014 kender ingen smede der ikke selv vil tage, en flink hest.
    jeg kan ikke gå en hel eller halv dag i stalden og vente på smede, de smede jeg har brugt har aldrig givet en tid kun en dag


  • #33   5. mar 2014 Hej Alle HG'er

    Jeg siger tak for alle jeres gode svar, og vil vende dem med ejeren af annoncen og ser om jeg kan få sat en forsættelse på når der er kommet styr på det smiley


  • #34   5. mar 2014 Camilla: Ja, hun skal passe på hendes ting. Men han skal sgu også holde nallerne væk. Det er hendes ejendom og hendes ting, og hun må have dem lige præcis hvor det passer hende. Hun skal da ikke fjerne dem fordi han skal færdes der.

    Nej, han kan ikke anklages uden bevis - hvor ser du jeg har sagt det? Jeg har sagt at hun kunne sætte overvågning op.

    Kan ikke se der skulle været noget underligt i min kommentar, det er rigtigt hvad jeg siger.


  • #36   5. mar 2014 det er helt naturligt for mig at smede selv tager hesten, hvis ikke skulle han give et tidspunkt hvor han ville komme, det har de ikke gjort.
    Mine har altid stået opstaldet hvor der har været personale hele dagen, ville nok ikke lade smede være helt alene med hesten, som fx privat.
    min nuværende smed ringer blot dagen før han kommer og spørge om det er ok han tager den i morgen
    en af mine tidligere smede kom en fast ugedag på rideskolen og tog dem fast


  • #38   5. mar 2014 Altså hvis lærlingen stjæler burde smeden jo bemærke det. For det første ville lærlingen jo så tuller rundt i stalden istedet for at arbejde, yderligere kan jakker, støvler og sådan noget ikke bare lige skjules i en lomme.

    Udover det så forstår jeg ikke at folk ikke er tilstede når smeden kommer, hos os er enten mine forældre eller jeg selv tilstede. Selvom mine heste er yderst søde, så skal smeden ikke stå med dem alene. Det syntes jeg ikke man kan være bekendt over for sin smed, for der kan altid ske et eller andet hvor hesten bliver fortrækket og kan skade smeden.


  • #39   6. mar 2014 Køb dummy cams, hæng nogle stykker af dem op, skilt self med overvågning, så ingen er i tvivl.
    Dummy cams koster ik meget, og ka være gode til at narre fjenden.


  • #40   7. mar 2014 Ny smed NU. Jeg forstår slet ikke, at du ikke har udskiftet ham langt før, hvis du tror at han - som du skriver - også kunne finde på at stjæle. Der finds så mange dygtige smede, og det er da helt hen i vejret at begynde og bruge penge på dyrt overvågningsudstyr, når du blot kan finde en ny? smiley

  • #41   9. mar 2014 Vær til stede når smeden er der - du må kunne holde fri den ene dag eller de timer det tager. Eller få en ven til at være der, ellers må smeden komme senere på dagen.

    Hvis det er lærlingen der stjæler, så må smeden næsten være med til det, for de ting der forsvinder, kan ikke bare lige skjules. Så måske det egentlig er bedst at skifte smed. :o)


  • #42   11. mar 2014 Opfølgning

    Hey HG'er
    Så har jeg fået snakket ondenligt med smeden. Det viser sig at hans lærling er kleptoman. Han var åbenbat stoppet, men er begyndt igen.

    Det lærlingen gjorde var at gemme de ting som han har taget og så komme tilbage efter dem sener.
    Smeden sagde at han nok vil holde øje med ham og søge for at jeg fik returneret eller erstattet de ting som jeg har mistet smiley

    Jeg er blevet enig med mig selv om at så længe smeden har den lærling er han ikke velkommen i min stald og så må jeg ud og finde en ny smed.


  • #43   11. mar 2014 Hvad siger smeden så til, at du ikke vil bruge ham, så længe han har lærlingen? :o)

    Jeg tænker, at han nok snart dropper den lærling. Du er nok ikke den eneste det er sket for, og det skader jo hans ry, hvis flere oplever det samme. :o)


Kommentér på:
Min smeds lærling stjæler!!!

Annonce