{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
908 visninger | Oprettet:

Dårlig mave :-( {{forumTopicSubject}}

Hej hg smiley
Vi har en fjordhest som har fået rigtig tynd mave den sidste uges tid. Er der nogen der har nogen råd til at stabilisere maven lidt igen? smiley

Lidt bonus Info:
Han får 1 kg "pony" som er müslie foder fra equasana
Han får cirka 5 kg wrap dagligt
Bliver redet 1 gang om ugen cirka
Får alt det halm han kan spise
Har lige fået tjekket tænder for en måned siden
Skiftede foder for cirka 1.5 måned siden
Haft tynd mave 1-1.5 uge
Går på fold 6-8 timer dagligt

Har prøvet ikke at give wrap i 2-3 dage og i stedet en god sprang lucerne (grass som er uden stivelse). Men uden held smiley har hørt A38 er godt? Nogen der ved om det er rigtigt? smiley

Håber i har et godt råd til at hjælpe hans mave tilbage igen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlig mave :-(
  • #1   14. mar 2014 A38 kan hjælpe men jeg ville nu starte med at se på det wrap den får måske der er mere kraft i den balle som han får af nu

    hvis det var mig ville jeg prøve at skifte wrap ud men tørt hø


  • #2   14. mar 2014 jeg ville også skifte wrappen ud med høet.
    evt brug lidt A38, men min erfaring siger mig at de oftest ikke gider æde det.


  • #3   14. mar 2014 Ta alt foderet fra ham i et døgn og kun give hø hvis dette er muligt, ellers lidt ekstra halm.
    Efter et døgn giver du ham det kvarte af hvad han normalt får i foder, blander det med en dl. A38. Dagen efter, det halve af foderet, den 3 dag, 3/4 dele og den sidste dag op på fuld kraft og stadig med en dl. A38 i. Men kun kraftfoder, ingen wrap, men gerne hø eller ekstra halm. Fortsæt ugen ud, med en dl. A38 i foderet. Altså i 7 dage. På 8 dagen kan du starte stille op med wrap igen, hvis ellers maven er blevet bedre. Hvis ikke vil jeg kontakte dyrlægen.


  • #5   14. mar 2014 Tak for rådende smiley

    Ja den nye wrap Balle er noget mere våd end den sidste så det nok derfor hans mave er gået lidt amok smiley de er jo lidt sarte i maverne de basser :') men det undre mig min den store og den anden fjolle ikke er blevet skidt smiley


  • #6   14. mar 2014
    Nogen kan tåle vådt wrap, andre ikke :o)

    Min kat 1 kan spise 15-20 kg vådt wrap uden at få tynd mave eller nogen problemer, men det betyder ikke alle kan det.


  • #7   14. mar 2014 det er jo også forskelligt hvor meget de reagere, nogle har mere sart mave end andre smiley Min gamle hest har jeg aldrig set lave en rigtig fast hestepære, da hans tarmsystem blev sat på hård prøve i hans unge dage. En våd wrapballe kunne give ham helt vandlig stråle af afføring hvor de andre slet ikke blev påvirket smiley

  • #8   14. mar 2014 Min døjer også med dårlig mave her om vinteren, da høet ude på marken bliver vådt. Fik så foreslået kartoffelmel af min underviser og utroligt nok, så hjælper det. 1 teske om dagen, som blandes i hestens foder, jeg så allerede forskel dagen efter smiley

  • #10   14. mar 2014 Altså wrappen er ikke mega våd men heller ikke tør som hø smiley han har fået wrap hele vinteren uden problemer smiley

    Er godt klar over en spand lucerne ikke giver ud for wrap men nu har vi ikke hø. Jeg tænke bare lucernen var bedre da der ikke er stivelse i også give ham det i nogen dage med A38 i også stille vende ind på wrap igen. Men kan godt fornemme det ikke hjælper..


  • #11   14. mar 2014 Han får cirka 1.5 kg wrap morgen og eftermiddag også 2 kg til aften. Det kan han jo godt få af lucernen i stedet. Lucernen er den der hedeer "grass" fra Equsana og er faktisk bare tørret græs med melasse. Det kan fint erstatte hø smiley

    http://equsana.dk/produkter/grass


  • #13   14. mar 2014 Så lidt hvad? smiley den har adgang fri adgang halm/hø (det er sådan noget halm med græs i de får som er vendt da det var på marken) også får den de 5 kg wrap som er de anbefalet i forhold til det foder den får smiley

Kommentér på:
Dårlig mave :-(

Annonce