{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.138 visninger | Oprettet:

Hvad fejler hesten? Problemer med at tisse {{forumTopicSubject}}

Godaften HG

Skal lige starte med at sige at dyrlægen er inde over og har taget en masse prøver.
Problemet er at min hest ikke rigtig kan tisse. Han stiller sig an mange gange, sjattisser (altså tisser kun en lille smule), og indtil han har tisset en 2-3 gange så bliver showet ved.
Han er ligeglad om de andre heste går fra ham imens han står i stilling, og han prøver ikke at græsse eller andet imens vi står stille.
Han virker "døv" for benene imens det står på, og er generelt lidt sløvere end han plejer (men det kan også være fordi de nu er på græs).
Han har nogle knuder ved mellemkødet/roden af penis og lidt infektion på ydersiden, som dyrlægen mener kan være årsag til knuderne under huden, da lymfevævet kan være irriteret af infektionen. Dog ikke noget hun mener burde have den indflydelse på hans urinveje.
Dyrlægen har taget flere prøver af både urin og blod og foreløbig ikke fundet noget.
Næste skridt er en scanning, men har nogen nogle bud/erfaringer (gerne gode smiley ) så hører jeg meget gerne fra Jer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad fejler hesten? Problemer med at tisse
  • #2   14. mar 2014 Åh, ja, det kunne selvfølgelig også være relevant. Han er fra 2007, så ikke så gammel at det burde være det smiley

  • #4   14. mar 2014 Min havde svært ved at tisse til sidst i hans sygdomsforløb, han havde kræft.
    Men inden det havde han tabt 120 kg. og hans blodprøver var alamerende, så det er nok ikke helt det samme smiley


  • #5   14. mar 2014 Så en urin vejs infektion er udelukket? smiley Høres dog meget ud som om det er det der er problemet smiley Men igen, jeg er ingen dyrlæge!... smiley

  • #6   14. mar 2014 Hans sædstrenge er checket for arvæv og sædstrengsfibrose, negativ.
    Håber ikke det er kræft, selvom skimler er mere udsatte for melanomer der kan udvikle sig til kræft smiley
    Foreløbig er det også det eneste symptom, så tror ikke det er noget så alvorligt, men et eller andet er der galt smiley


  • #7   14. mar 2014 Ved ikke om du har fået en 2nd opinon, men hvis ikke, så kan du overveje det.
    Min hest er opereret for sædstrengsfibrose.
    Den første dyrlæge jeg tog ham til, den jeg normalt bruger, som ellers er en rigtig dygtig dyrlæge, sagde han ikke havde sædstrengsfibrose. Men jeg havde bare en anden mavefornemmelse. Så jeg tog ham til en anden klinik, hvor de sagde at det havde han. Da jeg nu havde 1 mod 1 mht meninger, så valgte jeg at tage ham til en 3 dyrlæge, som også konstaterede sædstrengsfibrose. Så jeg valgte at lade flertallet sejre og fik ham opereret. Og ganske rigtigt havde han arvæv..


  • #8   14. mar 2014 TT: Urinvejsinfektion burde kunne påvises i urinprøve, men desværre, der er intet. Ellers et godt bud, og også et jeg selv luftede for dyrlægen første gang.
    Sig B: Hvis scanningen intet viser, så vil jeg overveje at få en 2. opinion, lyder lidt trist at de overså sædstrengsfibrosen hos din, men dyrlæger er jo også kun mennesker og kan begå fejl. Gav det også din problemer med at tisse? Som regel er det jo mere i bevægemønsteret det viser sig (lidt småt gående, stiver sig i den ene side m.m.).


  • #9   14. mar 2014 Jeg har dog oplevet at leger har taget fejl/prøven har været fejl og der har alligevel vist sig at være urin vejs infektion! Dette dog på menneske men hvorfor skulle der ikke være mulighed at gøre samme fejl med vores kære firbenede smiley
    Uanset hvad det er så håber jeg I finder ud af hvad det er og at det ikke er vildt alvorlig så han bliver hurtig rask igen! smiley
    Mvh TT


  • #10   14. mar 2014 urinvejssten kan være en mulighed smiley

  • #11   14. mar 2014 Urinvejssten kan det være, men dyrlægen kunne ikke finde nogen og de sidder ikke i selve urinrøret i så fald. Hvis der ikke viser sig andet i prøverne, så scanner de, og der burde de kunne se urinvejssten i blæren, hvis der er nogen smiley

  • #12   14. mar 2014 Jeg er desværre på bar bund mht. hvad det kan være, men jeg vil lige ønske din hyp god bedring alligevel smiley

  • #13   14. mar 2014 Tak smiley

  • #14   15. mar 2014 De sygdomme jeg kender, som giver problemer med at tisse er følgende:
    Sædstrengsfibrose
    Nyreslag
    RER og PSSM (en medfødt type af nyreslag)

    Heste med EMS kan også have tendes til ofte at tisse, men mindes ikke at de har svært ved at få det ud.

    Min egen har haft store tendenser til at stille sig i tisse-position uden at der kom noget. Slankning, fodring med grovfoder og vitaminer, samt behandling ved akupressør og osteopat / kraniosakral ser heldigvis ud til at have virket smiley
    Han er også blevet opereret for sædstrengsfibrose, har formentlig EMS og jeg har ham i perioder mistænkt for PSSM - men det er ikke påvist eller så slemt som mange beskriver det.

    Held og lykke med din hest smiley det er en pine når de virker til at mistrives, uden at man kender årsagen


  • #15   22. mar 2014 Ved ikke om nogen følger med, men vil lige komme med en opdatering smiley
    Dyrlægen fandt noget infektion i hans mellemkød, og den havde irriteret lymfevævet så der var skabt en masse knuder under huden. Hun mente ikke det burde have så "voldsomme" konsekvenser, men jeg skulle selvfølgelig vaske det dagligt med mediscrub. Her en uge efter er knuderne blevet meget mindre, og problemet er forsvundet smiley
    To dage efter havde det faktisk allerede hjulpet, og jeg blev mødt af en staldkammerat med ordene; "har du set din boks, den er helt oversvømmet". Han har tisset, og tisset og tisset. Det er sjældent jeg bliver glad over at boksen er beskidt, men lige denne gang, så....... smiley

    Skønt at han er rask igen smiley



  • #16   22. mar 2014 æææh hvor dejligt smiley
    og godt det ikke var noget værre smiley


  • #17   22. mar 2014 Ja, er meget lettet, og det tror jeg også han er smiley

  • #18   22. mar 2014 med en sejlende boks? det lyder i hvert fald som om, at han er blevet lettere smiley

  • #19   22. mar 2014 Jep, gjorden kan lukkes et ekstra hul smiley

  • #20   22. mar 2014 Så dejligt han blev rask igen og at han tisset godt smiley Første tilfælde jeg har hørt om hvor ejer er glad for en overtisset boks smiley Så glad på Jeres vegne smiley
    Mvh TT


Kommentér på:
Hvad fejler hesten? Problemer med at tisse

Annonce