{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
805 visninger | Oprettet:

Foder anbefaling? {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Er ved at købe min første hest (!!!!), og han skal jo selvfølgelig have noget foder smiley Dog er det hele noget af en jungle..

Jeg har skrevet til en foder konsulent fra Equsana og bedt om hjælp til at få lavet en foderplan, da jeg har hørt, at de skulle være dygtige og ikke kun anbefale egne produkter.

Dog ville det være dejligt ikke at være helt på bar bund selv!
Så hvad kan I anbefale af foder og hvad kan I ikke? Og HVORFOR?

Derudover har jeg lige læst, at Equsanas foder ikke skulle være særlig godt - hvad har I med erfaringer omkring det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder anbefaling?
  • #1   19. mar 2014 hvad er det for en hest? smiley race? og hvor meget skal den lave?

    som du selv skriver er foderet en jungle, derfor må man vide lidt om hesten før man kan sige noget om hvad og hvor meget den skal have smiley

    derud over kommer det også utrolig meget an på den enkelte hest smiley

    Jeg har f.eks. mine to haflingere som får præcis det samme, og den ene er stor og rund og den anden er pæn, og slank, godt huld smiley


  • #2   19. mar 2014 Han er en DV på 7 år, alm/robust type. Han er endnu ikke tilredet, så det regner jeg med, at vi går stille i gang med, så der skal jo opbygges nogen muskler, men jeg tror ikke umiddelbart, at der behøver en masse energi i foderet - han skulle nødig blive flyvsk smiley
    Han vil få hø af libitum og komme en masse på fold smiley


    profilbillede
  • #3   19. mar 2014 i det første stykke tid hvor han ikke bliver redet, kan han jo nok klare sig på noget godt wrap/hø og vitaminer smiley ellers kan du give han Brogaardens suregrow, den er også til voksne heste som ikke nødvendigvis laver særlig meget eller behøver særlig meget smiley og han vil så også være dækket med vitaminer smiley

    eller en smule havre og vitaminer smiley

    ellers har brogaarden også andre gode produkter smiley


  • #4   19. mar 2014 men equsana har da vist et hæfte med alt deres foder i smiley så hvis du gerne vil fodre med equsana, kan du jo kigge lidt i det og se hvad du mener ville egne sig godt smiley
    Men det er nok også lidt lettere får dig når du får ham hjem og har haft et stykke tid, og kan se om han taber sig eller tager på, og hvad han trives bedst med smiley

    Men en god ting ville nok være at høre dem du køber ham af, hvad han plejer at få, og om han f.eks. bliver varm af at få havre og evt. få noget af hans gamle foder med så du kan køre ham over på noget nyt hvis det er smiley


  • #5   19. mar 2014 Det er mine bedsteforældre som ejer ham, så har fulgt ham hele hans liv og ved præcis, hvad han får i foder - 1 kg blanding af havre og Equsana Cool Performance, 2 gange om dagen, og 3,5 ensilage, 3 gange om dagen.
    Men jeg tror altid han har fået mere eller mindre det samme, så jeg ved ikke, hvordan han reagerer på andet foder... smiley


  • #6   19. mar 2014 Pas på med ensilage, det kan godt give problemer. Det er kvægfoder og ikke hestefoder smiley

    Men enig m Nanna, start med at give godt m hø/wrap suppleret m vit/min produkt. Det er det mest naturlige for hesten og langt de fleste heste kan klare sig på det, hvis høet bare er af semigod kvalitet smiley
    Mange heste kan spise op til 15-18 kg stråfoder, så spar ikke på det, hvis han taber sig smiley

    Ellers er jeg glad for at supplere op med fiberpiller eller linamix, da der ikke er så meget stivelse i de ting. Stivelse er ikke så naturligt i hestemaven, så det vil jeg helst undgå smiley

    Men husk altid at skifte langsomt over på nyt foder, da maven kan reagere på det og nogen heste skal vænne sig til en ny smag smiley


  • #7   19. mar 2014 silverflake: om det er egnet til kvæg eller heste har i princippet kun noget med vandindholdet at gøre smiley

    ensilage er jo det samme som wrap, mange kvægbønder bruger faktisk wrapballer i stedet for ensilage stakke da det på mange måder er lettere at håndtere smiley

    Linamix, er det ikke til heste som har svært ved at holde huld/skal tage på? smiley

    TS: det lyder jo umiddelbart fint nok smiley så kan du jo selv købe havre og det andet der, eller hvor du nu kan få det fra smiley og så bruge tilsvarende med hø/wrap


  • #8   19. mar 2014 Har I nogen idé om, hvor meget man skal tage hensyn til skift fra ensilage til hø? Er de meget sarte med grovfoderet eller er det primært ved havre, tilskudsfoder osv man skal tage hensyn?

  • #9   19. mar 2014 Njah, ikke kun vandet, pH'en ændrer sig også (dog pga mælkesyrebakterierne der kommer pga andet vandindhold så vidt jeg husker ?) samt bakteriefloraen. Hesten gæringskammer kommer senere end koens, hvilket gør det nemmere for koen at tolerere skøre pH værdier, bakterier, svampe osv

    Men jo, linamix er til heste der skal tage på. Det fik jeg vist ikke skrevet godt nok smiley
    Hø/wrap + vit/min produkt, hvis hesten taber sig, så prop så meget hø i hesten man kan. Hvis hesten stadig taber sig, så suppler op med fiberpiller og/eller linamix smiley

    De kan godt være sarte overfor grovfoderet også, men som regel er det når man går fra hø til wrap(eller ensilage, men det ville jeg personligt aldrig vælge til heste). For en sikkerhedsskyld ville jeg dog stadig tage lidt hensyn smiley


  • #10   19. mar 2014
    Hvis det er muligt så hold det simpelt :o)

    Fx Horselux Easy - hesten skal ha' 100 g pr. 100 kg hest. Der er 7% stivelse i.
    Mangler der huld eller energi kan man supplere med fiberpiller.

    Eller vitaminer + lucerne og/eller roepiller eller fiberpiller.

    Begge løsninger er billige og sunde.


  • #11   19. mar 2014 ja det med pH og bakterie floraen afhænger af vandindholdet smiley

Kommentér på:
Foder anbefaling?

Annonce