{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.009 visninger | Oprettet:

Hovedtøj VS Grime. {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

På det seneste har jeg redet meget med grime og så bar et træktov istedet for hovedtøj. Jeg prøvede det en enkelt gang på min rideskole og jeg syntes det gjorde hesten mere styrbar. Så jeg blev ved...

Mit spørgsmål er så om det er noget jeg har "bildt" mig ind eller m det virklig gør hesten mere styrbar?

Det ville også være dejligt, hvis i efterlod nogle historier af jeres erfaring.
Altså: "Min hest er fin med hovedtøj, men umulig at ride uden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hovedtøj VS Grime.
  • #1   26. mar 2014 At den er mere styrbar uden kan have noget afgøre med, at den - måske - er ret "døv" i munden smiley

    Altså på min gamle part foretrak jeg at ride i rebgrime, men på min nye - som er unghest - så er det trensen jeg foretrækker, for ellers går hun bare sine egne veje. Jeg håber dog, at den jeg som jeg skal have - sammen med min søster - håber jeg kan gå både med og uden smiley


  • #2   26. mar 2014 Nogen heste fungere bedst uden bid, andre bedst med bid smiley Men måske du skulle anskaffe dig en bidløstrense istedet for grimen smiley

  • #3   26. mar 2014 Prøvede også her den anden dag at ride i rebgrime, jeg syntes da også at han var nemmere at styre, men tror måske at det havde noget at gøre med at jeg brugte min ben meget, efter det er jeg begyndt og tænke over at bruge mine ben mere når jeg rider med hovedetøj, og der er han også rigtig fin nu. Men måske er det forskelligt for hest til hest. Ellers kan den være døv i munden, i don't know. smiley

  • #4   26. mar 2014 Apache fungerede stort set ikke med bid - han var meget speciel med sin mund, og befandt sig klart bedst i hackamore...

    Hjalte fungerer super på bid, hvis det altså er det RIGTIGE bid smiley


  • #5   26. mar 2014 Min part, ridder jeg både med og uden. (jeg springer ikke på hende) I skoven ridder jeg med bid, for der stikker hun af. Men i dressur/hyggeridning, ridder jeg med: Rebgrime, cordeo, grime (og ja, hun går ned i grime O_o) sidepool (tror jeg det hedder), der går hun også ned.

  • #6   26. mar 2014 Hesten har jo haft grime på hele livet, og kender dens signaler :P! Så no wonder den reagerer bedre i grime end trense ^^!
    Det gør min egen pony også - hvis vi kommer ud i en situation hvor han bliver bange, vil jeg langt hellere hav en grime på kræet end et bid, eller en hackamore. For han stopper meget lettere, og er lettere at håndtere fra både jord og ryg :P! Desværre må man ikke ride stævner i grimer *lol*


  • #8   26. mar 2014 Min pony har heller ikke plads til bid i munden og fungere så derfor kun uden bid smiley

    Birkelund, hvis der så er intet bid som passer hesten??


  • #9   26. mar 2014 Tror der er en hel del blandede meninger, om bid er mere præcist i forhold til bidløst.
    Min pony fungerer bedst bidløst, ganske enkelt fordi hun har været rædselslagen for biddet, og vi derfor fokuserede mere på det bidløse. Nu kan hun godt rides med bid, men vi vælger at fortsætte med bidløs, da det er det vi begge har det bedst med.


  • #12   26. mar 2014 min ene heste, går lige godt med og uden bid smiley

    Hvis man måtte ride bidløs til dressurstævner, så red jeg bidløs til hverdag smiley
    Så var jeg også ude over problemer med at finde det rigtige bid smiley


  • #13   26. mar 2014 Ja, jeg har også haft hende ude fra hestemund, hun sagde at et elm tredelt eller en med meget lille port, dog meget tyndt ville passe, men vi har ikke fundet et der var tyndt nok endnu smiley

  • #14   26. mar 2014 *Hestepigen*
    det var måske også liiige firkantet nok smiley

    Alle dem jeg har redet har jeg kunnet ride uden bid, men samtidig har nogle af dem fungeret bedst med bid, så det er formentlig en smagssag samt om man lytter til hvad hesten går bedst med smiley


  • #15   26. mar 2014 Hvis man styrer med "smerte" så rider man forkert - uanset optømning smiley
    Min er tilredet med bid, men efter en tandfjerning måtte jeg ikke ride med bid i 14 dage. Jeg prøvede bidløst og det forstod han med det samme.
    Kan de håndteres i grime kan de også rides i grimen, den er bare ikke så præcis i signalere som et hovedtøj smiley


  • #16   26. mar 2014 Hvad forlanger du af hesten når du rider den i grime? For i mine øjne hvis du forlanger andet end at den drejer når du trækker i tovet, så reagerer den bedre pga. smerte fra grimen. en grime er ikke lavet til at ride i, det kan man dog godt, man skal bare huske at den lægger presset helt anderledes og ønsker du fx at ride den i holdning så sker det altså fordi du påfører den smerte.

    Og i den smøre snakker jeg altså kun om en almindelig grime og til dels også en rebgrime, ikke de anordninger der er lavet til at ride bidløst


  • #17   26. mar 2014 Hvorfor påfører man hesten smerte hvis man får den i holdning i en grime?oo

  • #19   26. mar 2014
    Har du prøvet et Pee Wee bid Katja? Det er det jeg kender der er tyndest :o)


  • #20   26. mar 2014 Fordi du lægger et unødigt pres på næseryggen og det er det eneste sted du lægger presset

  • #21   26. mar 2014 Jeg tør ikke bruge læder bid -jeg har dsv dårlige erfaringer med det (som jeg har prøvet)

    Jep, min pony kan ikke have remmen som skal om bagved.. smiley


  • #22   26. mar 2014 Det gør du jo uanset hvilken form for udstyr du bruger til hovedtøj.
    Jeg fortsætter i hvert fald med at ride dressur i grime. Min pony er ikke generet af det og jeg har ikke hårdt fat, knapt kontakt.


  • #23   26. mar 2014 Sacha undrer mig meget over hvordan du mener et hovedtøj med bid lægger pres på næseryggen, men går ud fra det ikke var sådan du mente det smiley Jeg er bare af den overbevisning at det er bedre at presset primært ligger i nakken end på næseryggen. Og mange der rider i almingelige grimer gør det så også hvor grimen sidder for langt nede, så det lægger presset endnu værre. Håber du kan følge mig lidt

  • #24   26. mar 2014 Mente at uanset hvad du har på, presser du et eller andet sted. Om det er næseryggen, munden, nakken, what ever :).
    Min grime sidder gerne lidt højere end normalt hvis jeg rider i den.
    Men jo, jeg kan godt følge dig, dog, som jeg skrev, fortsætter jeg med at ride i grime. I hvert fald til jeg får råd til en sidepull eller en hackkapsun.


  • #25   26. mar 2014 Jeg har heller intet imod sidepull eller hackkapsun og sådan nogle ting, da de er bygget til at fordele presset på en hensigtsmæssig måde, på samme måde som et hovedtøj er.
    For mig går det bare galt når folk rider i deres hjemmelavede tynde rebgrimer og halvvejs tvinger hesten ned i holdning, fordi disse rebgrimer på ingen måde fordeler presset. Der er en alm. grime dog bedre da den er bredere


  • #26   26. mar 2014 Nu forstår jeg bedre hvad du 'har imod' brugen af grimen, hvis man kan sige det sådan :). For jeg er helt enig i det du skriver her :).

  • #27   26. mar 2014 Hvor var det rart at have denne snak med en der ikke bare stejlede og sagde nej smiley

  • #28   26. mar 2014 Tror bare man skal give hindanden tid til at forstå hvis der bliver misforstået smiley

  • #29   26. mar 2014 Altså jeg forsætter med at ride i rebgrime - en købt en, som er ret tyk - men jeg kræver heller ikke noget af min hest, når hun har den på. Ikke noget med at gå i holdning, eller sådan noget. Når jeg rider i rebgrime bruger jeg udelukkende mine ben og mine hænder (har lært min part at flytte sig fx til højre, hvis jeg lægger hånden på venstre skulder). Rider jeg med bid, så bruger jeg også benene og så bid som "støtte", altså let kontakt. Jeg kunne aldrig drømme om at "flå" min hest ned i holdning hverken i rebgrime/grime eller med bid smiley

  • #30   26. mar 2014 Hippie det er også en helt super måde at gøre det på ! Derfor jeg startede min første kommentar med at spørge hvad hun kræver af sin hest når hun bruger grime

  • #32   26. mar 2014 Det synes jeg. Det er også det der fungere bedst for os, det med at hun skal flytte sig "for" mine hænder uden tøjlen. Også fordi det lidt er min "nødbremse", hvis hun bliver bange. Så kan hun altid drejes sådan, og på den måde stoppes, hvis hun ikke reagere på alment stopsignal smiley

  • #33   26. mar 2014 Det jeg hader ved folk der rider i grime/rebgrime (nu genereliserer jeg MEGET, og det gælder naturligvis ikke jer vi lige har konstateret jeg er enig med) er at folk mener at når man rider uden bid er man helgen og det skader ikke hesten. en rebgrime eller en grime kan gøre nøjagtig samme skade hvis ikke mere som et bid kan, og jeg hader den indstilling til tingene... Stor respekt til dem der vælger at ride bidløst, men jeg ønsker ikke at skulle føle mig som dyrplager fordi jeg bruger bid, som mange desværre gør det til

  • #34   26. mar 2014 Jeg rider lige så meget med bid som uden, så jeg kan godt følge dig. Der hvor min part står, så bliver der set ned på en, hvis man rider rundt i grime, fordi det ikke er "seriøs" ridning. Alle disse fordomme altså.
    *hovedrysten*
    Men kan godt følge dig. Man skal ikke spille hellig, bare fordi man rider uden bid. Man er jo ikke "bedre" bare fordi man gør det smiley


  • #35   26. mar 2014 Jeg synes ikke engang det er bedre for hesten. Jo for nogle er det da, da alle heste er forskellige, men sådan helt generelt tror jeg det er det samme. På samme måde som bid er det så tror jeg at bidløst er præcis så hårdt som hånden der rider det. Det er im ine øjne blot 2 forskellige måder at gøre tingene på.

    For mig opstår problemet når folk forsøger at ride dressur programmer med det ele i en rebgrime, da jeg virkelig ikke mener du kan sende de nødvendige signaler til hesten med den


  • #36   26. mar 2014 Bare i tilfælde af at nogen tro vil jeg lige sige at det bestemt ikke er et forsøg på at spille hellig eller blære mig.

    smiley


  • #37   26. mar 2014 undskyld vi tog dit emne smiley Er heller ikke det jeg læser

  • #38   26. mar 2014 Ja et dressurprogram ville jeg nok ikke starte i rebgrime. Der ville jeg nok foretrække sidepull eller noget i den stil smiley

  • #39   26. mar 2014 Heh, fint nok. Interessant at læse xD

  • #40   26. mar 2014 Birkelund: Nu er det ikke alle heste der er tilfredse med bidet, ligesom der findes heste som slet ikke kan have pres på næseryggen som et bidløst laver. Man kan ikke sige "Alle heste kan gå med bid, det handler bare om ridning" for nej, der findes ikke to heste i hele verden som er ens. Og det er meget muligt at mange bidproblemheste bare er blevet opgivet for hurtigt, men der vil altid være nogen heste som slet ikke vil kunne klare at have bid i munden.

  • #42   26. mar 2014 Han blev simpelthen for fikseret på biddet, stod og tyggede og tyggede. Så gav jeg ham tid, skridtede lidt videre, hvor jeg så pænt bad om en parade (kun ved hjælp af tøjle tryk og stemme) Han sagde fra lige med det samme. Min pony har gået rideskole og stoppede før hen, lige så snart man rørte ved tøjlen.
    Så det fungerede ikke.

    Han har hverken plads eller lyst til at have bid i munden, så vi er gået den anden vej smiley


  • #44   26. mar 2014 Om man vil det eller ej, der er nogen heste som fungerer bedre bidløst og som slet ikke kan have et bid i munden. Det har intet med uddannelse, ridning eller at man har givet op for hurtigt at gøre.

  • #46   26. mar 2014 Nogen heste fungerer bare ikke med bid, og så kan man ikke sige at det handler om at de ikke er uddannet korrekt.

  • #48   26. mar 2014 Det er det da ikke? Der er bare nogen heste som ikke kan lide presset i munden og derfor har det bedre med et bidløst hovedtøj?
    Men ja, jeg har min mening, du har din, og det er det vigtigste. Jeg kan bare ikke forstå at man kan generalisere på den måde. Ingen heste er ens.


  • #50   26. mar 2014 Jeg magter virkelig ikke at diskutere med dig, Birkelund. Vi har hver vores meninger, og jeg tror sgu ikke vi bliver enige. Ha' en god dag :).

  • #51   26. mar 2014
    Så har du vel heller ikke flere sagelige argumenter end Sacha :o). Hun mener ikke at alle heste bryder sig om tryk på næseryggen og nogen bryder sig heller ikke om det inde i munden, hvorfor nogen foretrækker bid eller bidløs.

    Også er det selvfølgelig svært og blive enig og opnå en forståelse hvis man enten som Sacha oplevet ting der ikke stammer fra dårlig træning. forkert bid mm. Og som du oplevet at det stammede fra de problemer.


  • #53   26. mar 2014
    Ja det er DIT argument. Men hvorfor er det bedre end det andet? Jeg ved godt at en debat går ud på at argumentere for sine synspunkter - og her er to synspunkter hvor det ikke ikke kan dokumenteres bedre end det andet, da der ikke findes noget "fakta" svar på det men kun forskellige meninger.

    Hvorfor det er svært at blive enig eller opnå forståelse.

    Argumentet ligger jo lige netop i at nogen bedre bryder sig om pres på næseryggen end i munden, der er ikke så meget andet og bygge på det. Nogle mennesker er ikke kildne - andre er, der ligger ikke så meget mere i det. Der er ikke så meget mere i det heller at jeg bedre kan tolerere slag på skulderen end låret og min kæreste omvendt - sådan er det, vi er forskellige hvad angår følsomhed og hvor vi bedst tolerere pres.

    Og derfor argumentet med at nogle heste bedre kan tolerere pres det ene end det andet sted. Finder du ikke det et sagligt argument, så fred være med det og tænk dit - så kan resten tænke sit om dit - måske ikke saglige - argument i deres øjne.


  • #55   26. mar 2014
    Hvilken erfaring? Hvilke fakta? Har du nogen - hvor henne? Andet end din egen?


  • #57   26. mar 2014
    Og hvorfor er din erfaring bedre end Sacha og andres? :o) Det er det jeg ikke helt forstår. Hvis det er din erfaring at det kommer sig af forkert træning og forkert bid - men andres erfaring at det kommer af at hesten ikke bryder sig om presset på næseryggen.

    Hvorfor gør det så din erfaring bedre og mere pålidelig/saglig end deres?


  • #58   26. mar 2014 Mit argument er at nogen ikke kan lide at have bid i munden, som nogen ikke kan lide pres på næseryggen. - Det er bl.a. også af egen erfaring, så det er ikke et argument?

  • #60   26. mar 2014 Kan vi ikke diskutere på en god og hensigtsmæssig måde, som alle får noget ud af? Come on guys smiley

  • #61   26. mar 2014
    Jeg reagerede egentligt bare på " Jeg savner saglige argumenter ". Fordi det med den formulering lød som om at din erfaring, var bedre end modpartens. Intet andet.


  • #62   26. mar 2014 Jeg prøvede læderbiddet i 2 uger, og til sidst gav jeg op. Han fungerede slet ikke på det bid smiley
    Hel og lykke i bid helvedet! smiley


  • #63   26. mar 2014 Birkelund:Jeg føler selv at jeg bliver kvalt når der er nogen/noget der rør min hals, og det er ikke fordi der er sket noget ubehageligt, sådan har jeg bare altid haft det. Ligeså er der bare nogle heste der bare syntes det er ubehageligt at have bid i munden.

  • #64   26. mar 2014 Hejsa jeg er ked af at sige det, men det i skriver sammen om lige nu var ikke med i mit forums indlæg. Vær venlig at forhold jer til spørgsmålet: " hvordan er jeres heste med udent bid?"

    Undskyld hvis det lyder bidsk smiley


  • #65   26. mar 2014 Med/uden bid*

  • #66   26. mar 2014 Pepsi fungere bedre uden bid, selvom tøjle kontakten er den samme. Han går generelt mere afslappet og han reagere bedre på stop og drej uden bid end med bid.
    Hans tunge har nogle ret underlige hakker eller hvad det nu lige er i hans tunge, så tror muligvis at det er derfor smiley


  • #67   26. mar 2014 Hmm underligt o_O

  • #68   26. mar 2014 Ja, og jeg ved ikke om det er noget han altid har haft, eller om det er kommet med tiden..

  • #69   27. mar 2014 Må jeg lige spørger om noget i ren interesse Birkelund? Hvorfor er det bedre at ligge pres i munden end på næseryggen? Tungen er hestens mest følsomme organ så vil næsten sige det er værre med bid:-)

  • #70   27. mar 2014 Så til TS spørgsmål - sorry Caroline S:
    Jeg tror det er meget forskelligt fra hest til hest, min hest kan styrers udelukkende med benene så om jeg har bid eller bidløs på er ligemeget. Men hun har det med at tygge meget på bidet når det er på så holder mig mest til bidløst da hun koncentrere sig meget bedre smiley


  • #71   27. mar 2014 Den jeg rider er meget frisk og tændt, så jeg ikke tænkt mig at forsøge uden bid på hende.??

  • #72   27. mar 2014 Sorry mente ikke ? Men smiley

  • #73   27. mar 2014 Ada hvis dit bid lægger ret meget tryk på tungen så skal du finde et andet.
    Et hovedtøj med bid der sidder ordentligt lægger primært presset i nakken og i siden af munden. Der for er det i mine øjne MEGET bedre end at ride i grime eller endnu værre rebgrime hvor al presset er på næseryggen, medmindre disse som før sagt kun bruges til at give hesten retningsgivende, bløde signaler. Så snart man skal mere end det er trense i mit hoved en nødvendighed, det værende bidløs eller med bid


  • #74   29. mar 2014 det er afgørende fra den enkle hest til den anden..:)
    fungere hesten godt for benene og sædet osv vil bidløs ridning være lettere end hvis den er van til at blive styret for tøjlerne..:)
    vil foretrække bidløs ridning hvis det kan lade sig gøre og hvis hesten fungere med det. hvis du kigger mit galleri vil du læse dig frem til mine oplevelser og se billeder med mig og min hest som har prøvet lidt af det hele..
    fortsæt!! bidløst!! hvis din hest fungere sådan!:)


  • #75   31. mar 2014 Jeg rider personlig med begge dele,. Jeg rider med bid under træningen, men ellers rider er ALDRIG med bid kun træktov og en normal grime.
    I en periode slog min hest fra hvor hun tog hovedet op og løb, jeg prøvede med et andet bid, jeg spændte ikke hovedtøjet så stramt nede med mulen osv. men der var intet der virkede så jeg red rundt i kun træktov og grime hvor hun så selv begyndte at søge ned og gå i holdning. Efter en periode hvor jeg havde redet sådan valgte jeg at give hende hovedtøjet på igen, hvor hun så gik som om hun altid havde gået med det og der var intet i vejen. Jeg undrer mig stadig over det i dag.

    Jeg mener at det er bedst at ride med bid hvis man træner, og hvis ens hest "kan" gå med bid (Da der er heste der ikke kan, ligesom der er heste der har gjordkrampe, frygt for at gå i trailer osv.) Men hvis man er på tur eller man bare hygge rider foretrækker jeg at det skal foregå med grime, da jeg får på fornemmelsen at min hest er mere afslappet og mere "glad" for det. (Da hun ved at hun ikke skal "arbejde" når vi kun rider med grime) Men jeg vil ikke anbefale at man bruger en rebgrime til det, da en rebgrime er lavet så den ligger et centreret pres et bestemt sted på hesten, og en rebgrime er kun designet til at træne horsemanship med og som ind- og udluknings grime (hesten må altså ikke have den på i boks eller ude på fold, da den kan risikere at sidder fast hvor rebgrime så ikke går i stykker som andre grimer gør, og derved kan hesten få skader)


  • #77   3. apr 2014 Hesten er ikke dårligt uddannet, bare fordi den ikke rides med bid eller er nemmere at styre uden -.-

  • #78   3. apr 2014 Sacha dårligt uddannet under bid, dvs. hesten ikke nødvendigvis er dårligt uddannet, men at dens uddannelse under bid er dårlig. Det er ikke helt det samme

  • #79   3. apr 2014 Det er ikke det indtryk jeg har fået af Birkelunds mening i hendes andre svar, men okay.

  • #81   3. apr 2014 Ingen, det var svar på dit indlæg 76.

Kommentér på:
Hovedtøj VS Grime.

Annonce