{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
619 visninger | Oprettet:

Hvad ville i gøre? {{forumTopicSubject}}

Jeg føler mig som verdens dårligste hesteejer...

Jeg har for en måneds tid siden købt et par Platinum RBH gamacher, jeg har aldrig redet med dem flere dage efter hinanden, før i den her uge..

Igår aftes efter den daglige træning, står jeg så og sadler hende af og da jeg så tager én af forbensgamacherne af, ser jeg at der er masser af blod på indersiden på den ene af dem, jeg bliver selvfølgelig forskrækket og tjekker hendes ben, her har gamachen så gnavet et hul i hendes ben på størrelse med en golfbold...
Det bløder vildt meget, jeg får nogenlunde stoppet blødningen og vasket såret i sæbespåner, jeg ville så lige tjekke om hun ud over det var generet af det, så jeg sætter hende i gang på ridebanen og ser at hun er voldsom urengående!

Jeg sætter hende derefter ind i boksen og lader hende få ro for natten.
Her til morgen bløder det så voldsomt igen, hvad ville i gøre? Skal jeg vaske det i noget andet? Skal hun have forbinding på?

Er der andre der har oplevet noget lignende?
Jeg har sååå dårlig samvittighed over at jeg aldrig har registreret at de ikke sidder ordenligt på hende smiley

Beklager mit indlæg blev så langt...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad ville i gøre?
  • #1   3. apr 2014 Har desværre hørt mange dårlige erfaringer med de gamacher smiley

    Jeg ville vaske det så det var rent, sprøjte noget sår plaster eller lign på og ligge en "kompres" forbinding med det der selvklibende bandage man kan købe smiley her ud over ville jeg give eb staldgamacher bandage ud over smiley lad hende stå inde bogen dage og gå med den 30 minutter nogen gange dagligt så såret får maksimalt ro smiley

    God bedring med hende :')


  • #2   3. apr 2014 Årh, det lyder ikke rart. smiley
    Jeg ville i hvert fald lægge noget tryk på. En form for "forbinding" eller noget, når det er vasket, som trykker mod såret, for det vil stoppe blødningen.
    Og ja, så måske lade hende såt inde nogle dage. Hvis det nu holder op med at være så slemt efter et par dage, kan du måske sætte hende på en lille fold eller en ridebane i et par timer, så hun kan få noget frisk luft.
    Og ja, så gå nogle ture med hende her i starten. smiley


  • #3   3. apr 2014 Puha, så skal jeg vist ikke have sådanne gemacher!
    Det var da en ubehagelig oplevelse?
    Var hun urengående da du red hende, eller var der intet at mærke der? smiley

    Men ellers så ring til din dyrlæge og hør hvad du skal gøre - det de andre siger lyder fornuftigt. smiley Men sikke en træls oplevelse


  • #4   3. apr 2014 Det har en af hestene på min rideskole også prøvet smiley Der var en der havde kommet nogle for store gamacher på den (fordi den SKAL gå med gamacher), men hun ville ikke have en anden hest, selvom hun blev tilbudt det, hun gik selv ind og vaskede dens ben smiley

    Men jeg ville nok også ligge en form for forbinder over såret, så det kan stoppe blødningen smiley


  • #5   3. apr 2014 Tusind tak for jeres brugbare svar! Dem vil jeg følge smiley

    CIB: Min anbefaling for du i hvert fald ikke! smiley
    Det var en meget ubehagelig oplevelse!

    Ja det er det værste, nu jeg tænker over det bagefter, synes jeg nok hun gik lidt mærkeligt til sidst, men jeg skridtede hende forholdsvis hurtigt af derefter, da hu gik super godt ellers, synes jeg hun kunne få velfortjent fri, det var nok meget heldigt, set i bakspejlet smiley

    Mange tak! Jeg håber også snart hun er rask igen!


  • #6   3. apr 2014 Jeg ville rense det, men jeg ville bestemt ikke putte noget i/smøre noget på. LANGT de fleste af den slags (skinhealer osv.) er IKKE beregnede til åbne, blødende sår, så det er et no go.
    Jeg ville, hvis det bliver ved at bløde, smide vat på med selvklæbende bandage udenpå, men husk det også er vigtigt, at det får luft; det må altså ikke være bundet ind hele tiden


  • #7   3. apr 2014 Og synes ikke du skal lade den være inde, det er blot et sår, så prop noget forbinding på, så ikke der kommer skidt i, og så ud på folden med den smiley

  • #8   3. apr 2014 "Reb" kan godt ske det blot et sår men det springer op når den bevæger sig = det skal have helt ro til at hele i nogen dage! Ville aldrig smide en hest på fold med et blødeste sår med en lille forbinding på! smiley det siger jo sig selv det springer op igen og igen og igen hvis det ikke får ro nogen dage smiley

  • #9   3. apr 2014 Og så er hesten btw halt af såret og en halt/ øm hest skal heller ikke på fold den skal igen have ro! smiley

  • #10   3. apr 2014 Ville ikke tilbyde min pony at stå inde, medmindre det var dyrlægens ord. Så hellere hun bare fik et lille stykke af en ridebane eller noget med en masse hø eller halm, men inde, det skulle hun ikke være.


    TS - Synes ikke du skal føle dig som en dårlig ejer. Det kan ske for enhver, og så ved du at de gamacher skal du ikke ride med igen.


  • #11   3. apr 2014 Meget uenig - en hest er lavet til at bevæge sig, og skal ikke stå inde i flere dage på grund af et sår. Boksro er helt af "mode" igen - tror ikke at du ville finde en dyrlæge, der ville anbefale det, da undersøgelser viser, at det typisk giver mere skade end gavn.
    Desuden springer såret ikke op ved at den går rundt og græsser. Og hvad så, når den bliver lukket ud om et par dage, og så springer ud i et stort bukkespring; er det bedre?
    De færreste haltheder har godt af ro, spørg selv en dyrlæge smiley


  • #12   3. apr 2014 Jeg ville først putte noget vat på, og en omgang selvklæbende bandage, så noget hårdt, som en sten eller lign. og selvklæbende bandage. Det bruger man også til mennesker med voldsomme sår. Det er for at stoppe blødningen.

  • #13   3. apr 2014 Hun var lige ude her til eftermiddag i halvanden time og det gik fint. Dog med forbinding på, da hun bare ligger sig ned og spiser, tror hun er ret øm.

    Sacha@Natas: Tak!


Kommentér på:
Hvad ville i gøre?

Annonce