{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.857 visninger | Oprettet:

Hestebøf - Go eller no go?? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Da jeg netop i dag har valgt at lade min aftensmad bestå af hestebøffer fra en sød islandsk hoppe kom jeg til at tænke på holdningen om dette.. Jeg ved der er mange der er af forskellig mening, og oplever gang på gang at mange bliver forarvet over at man nyder et stykke hest til aftensmad efter en travl dag hos hyppen.. Men hvad er der galt i det? Det er jo kød?

Hvorfor/hvorfor ikke spiser i hest?
Ville i kunne spise egen hest? Hvorfor/hvorfor ikke?

Og bare generel mening om denne delikate spise...

Undskyld på forhånd, det lidt usmagelig emne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestebøf - Go eller no go??
  • #1   12. apr 2014
    Hvorfor/hvorfor ikke spiser i hest? Ikke fordi det er alt for sødt smiley men det er vidst bare en smagssag
    Ville i kunne spise egen hest? Hvorfor/hvorfor ikke? min egenhest ville jeg ikke kunne da jeg har følelser til det dyr smiley


  • #2   12. apr 2014 Det er go her. Vi kan godt lide en god hestebøf, men kødet er svært at få fat i..
    Ved ikke om jeg vil kunne spise egen hest.


  • #4   12. apr 2014 men jeg er altså heller ikke så kød forskrækket jeg spiser også gerne en hund vis det skulle være (dog aldrig fået serveret en hund før)

  • #5   13. apr 2014 Hvis flere spiste hest, kunne man sætte en stopper for den frygtelige hestetransport som sender dyrene ud af landet under grimme forhold.

  • #6   13. apr 2014 jeg kunne sagtens finde på at servere hestebøf. ingen af mine heste er udtaget fra konsum og jeg har også en klar forventning om at hvis nogle af dem skal dø på ejendommen her, bliver de lavet til bøffer og spist her

  • #7   13. apr 2014 Så længe det ikke er min egen hest jeg spiser, eller en jeg har haft et forhold til smiley

  • #8   13. apr 2014 Jeg kunne aldrig drømme om at spise min egen hest. Simpelthen fordi der vil være følelser indblandet smiley
    Om jeg vil spise hest generelt, så nej, det ville jeg nok ikke. Ikke fordi det er hest, men da jeg har været vegetar i 5 år, og er begyndt at spise kød igen er jeg meeeeeeeeeeeeeget sart omkring kød. Så hestekød for jeg i hvert fald ikke spist, men jeg syntes det er helt OK at folk syntes at en hestebøf er lækkert smiley


  • #9   13. apr 2014 Jeg spiser gerne hest..
    Blev lovet en hestebøf til min 18 års fødselsdag, her snart 23, venter jeg stadig på den..

    Men! Tanken om at det skulle være min bedste ven gennem 8 år, der ligger på tallerkenen, bringer tåre frem.. Jeg ved han har haft et fantastisk liv, men spise ham selv, ville jeg ikke kunne bære.. Der giver jeg ham for meget personlighed smiley


  • #10   13. apr 2014 hestekød er helt bestemt go her. elsker hestekød og mine børn også og ja ville også spise en af mine egne hvis det var smiley
    ved godt mange bestemt ikke vil spise hest men for mig er det nøjagtig det samme som at købe og spise gris eller ko.
    nu er jeg så så heldig at vi selv avler får og køer her så jeg kan selv vælge hvad jeg vil spise mere eller mindre, fik slagtet en kalv der brækkede benet forrige sommer, en der vel og mærke var flasket op. det samme med får. har lige sendt to dyr afsted som blev flasket o også og helt ærligt har jeg det godt med det. de har haft et super liv og de smager godt. jeg har pt en hoppe gående hvis fremtid er usikker. skal hun aflives ja så bliver hun slagtet og kommer i min fryser. ville jeg spise hund evt? ja sikkert hvis jeg fik det budt et sted.


  • #11   13. apr 2014 Stinne N der ligger et godt slagteri i slangerup der sælger en masse hestekød smiley

  • #12   13. apr 2014 Klart GO
    Og ville osse spise mine egne hvis det var, hellere det end at sende med daka.

    Ka ik helt finde ud af den der hestebøf-forskrækkelse??
    Hvis man ik har smagt det, ved man jo ik om man ka li det.
    Hvis man ik har kendt hesten, ka det så ik være lige meget?
    Og hva med grise, køer og alt det andet kød man ellers spiser, hvad er forskellen?
    Undres bare over den meget store forskel, det er jo et dyr der normalt spises i DK.


  • #13   13. apr 2014 måske det giver nogle heste kræfter, men jeg vil nu ikke spise det. Men det er no nogle gange svært at vide hvad vi spiser :-). men tror dog ikke det er farligt at spise. Det er nok mere farlig at spiserude konvolutter smiley

  • #14   13. apr 2014 Spiser det gerne, synes det smager som oksekød :P!
    Min egen hest, eller en hest jeg kendte, ville jeg dog aldrig spise. Simpelthen fordi jeg er for nært knyttet til de herlige dyr, så det skulle være en helt fremmed der kom ind fra sidelinjen som hestebøf :)!


  • #15   13. apr 2014 Team travfreak: jeg har været derude og høre om de sælger de privat, men uden held smiley (bor i slangerup)
    Om det så bare var på det tidspunkt at de ikke havde nok, ved jeg selvfølgelig ikke..
    Min far har købt noget hakket hestekød ned mod Køge af, synes ikke det var den store forskel på en hakkebøf fra hest eller ko.. Men en ordenlig bøf, ser jeg stadig frem til smiley
    Må tage derud igen og spørge smiley


  • #16   13. apr 2014 Stinne hmmm peter sælger eller gjorde ved jeg (tidl familiemedlem smiley ) ellers må du komme til Lolland jeg laver det gerne hvis det er smiley skal bare bestilles hjem hernede først smiley

  • #17   13. apr 2014 bruger selv hakket hest meget. kan bruges til alt det man bruger ko gris og kalv til smiley hakkedrenge frikadeller boller i karry pasta og kødsovs mm. og gryderet. køber altid 10 kg skært af gangen gg så der til nogle gange selvom man selv skal skære det ud smiley


  • #18   13. apr 2014 Det også billigt, så kan sagtens svare sig! smiley

  • #19   13. apr 2014 NO GO. Aldrig om jeg vil sætte tænderne i hestekød, men at andre gør det, er deres sag, det forarger mig ikke smiley

  • #20   13. apr 2014 Thomas: Tror, du er altså ik sikker på det ik er farligt?? smiley


  • #22   13. apr 2014 Kunne ikke spise egne - de må heller ikke spises.. Der er skrevet papirer på at de IKKE må gå til konsum.
    Men ville gerne smage hest


  • #23   13. apr 2014 Jeg har spist hest, faktisk en haflinger hoppe ved navn radise... Jeg kendte dog ikke heste - så havde jeg ikke kunne gøre det - men jeg syntes det smager rigtig fint, og så er man jo sikker på at dyret har haft det godt efter alle kunstens regler smiley

  • #26   13. apr 2014 Er vegetar så spiser ikke selv hest - dog spiser det meste af min familie hest og det er ikke sjældent at min mor serveret hest mens jeg er derovre. Så spiser de alle hest (også min kæreste).

    Jeg kan ikke se problemet - hvorfor er det værre at spise hest end ko eller gris? Fra mit synspunkt kunne vi slagte katte og hunde nu vi er i gang. Kan absolut ikke se forskellen.


  • #27   13. apr 2014 Jeg vil ikke kunne spise det, hvis jeg fik muligheden for det. Ligesom jeg heller ikke kan sætte tænderne i lam- eller kalvekød. Jeg kan simpelthen ikke for min egen samvittighed, der er bare nogen ting, som jeg ikke kan få mig selv til at spise. Fred vær med, at andre spiser det, det styrer I selv, så længe jeg slipper smiley

  • #28   13. apr 2014 Det smager jo godt så GO

  • #29   13. apr 2014 Vi spiser hest. Det er godt fedtfattigt kød smiley
    Ofte køber jeg "bøffars" som er halv hest/ okse, og det smager forrygende.
    Har også smagt stor bøf, mørbrad o.a. men foretrækker at bruge hakket som bøffars.

    Jeg har ingen skrupler ved at spise det, og spørger ALDRIG slagteren om hvilket hest det er.

    Spise min egen? Ved jo hvad han altid har spist, men tror ikke jeg kunne spise ham smiley


  • #30   13. apr 2014 Har lige spist hestekød, for første gang i mit liv her den anden dag, det smager godt nok, men kunne ikke spise mine egne heste smiley

  • #31   13. apr 2014 Har aldrig smagt det, og har ingen planer om det smiley har intet imod at folk spiser det, bare jeg slipper smiley der er bare nogle dyr jeg ikke vil spise, som kaniner også smiley
    Ville derfor selvfølgelig heller ikke spise min egen, og det gælder alle dyr jeg har, eller har haft et forhold til. Vi havde grise engang, når de skulle slagtes var det sjældent vi selv fik dem, netop af den grund at man tit fik et forhold til dyrene. Så det er nok også lidt en holdning jeg er vokset op med smiley


  • #32   13. apr 2014 Hos mig er det absolut nogo, jeg kæmper med mig slev om at blive så kød fri som muligt og bliver vanvittig når jeg høre at folk spiser deres egen hest. Jeg syntes det er noget svineri. Jeg syntes også at det er noget svineri at spise køer, grise og kyllinger og fisk. Alle dyr for den sags skyld og jeg kæmper meget med mig selv for at holde det nede. Så jeg spiser så lidt kød som muligt da jeg syntes det er forfærdeligt ulækkert at tænke på!
    Indtil videre er jeg nede på kun at spise, ko, gris, fisk, kylling og skaldyr. smiley Vil gerne af med kylling og skaldyr også! smiley


  • #33   13. apr 2014 Hold da op, tak for alle de svar.. Dejligt med så mange forskellige meninger smiley

    Min egen holdning er at det absolut er go, da det er et lækkert stykke kød. Men jeg skal ikke tænke på hvad jeg putter i munden, for så kan jeg godt få det rte stramt over det.

    Ja jeg tror godt jeg ville kunne spise min egen hest, fx skal min elskede hoppe nok have et slagteføl til sommer, den ville eg sagtens få ned


  • #34   13. apr 2014 Jeg kan simpelthen ikke spise hestekød.. Jeg kunne heller aldrig drømme om at spise hunde eller kattekød.. I just can't. Hvis jeg havde haft en kælegris eller kæleko, ville jeg nok heller ikke kunne spise det. smiley

    Dog tror jeg også det har noget at gøre med, at der faktisk ikke er så mange i DK, der spiser hestekød.. smiley


  • #36   13. apr 2014 #35
    Hvorfor?? Det er jo bare kød smiley


  • #37   13. apr 2014 Vi spiser ikke selv hest her i huset, da vi ikke bryder os om smagen eller tanken om at det er vores egen musse der ligger på tallerkenen.

    Men jeg synes det er fantastisk at der begynder at blive spist lidt mere hest, da det evt. kan hjælpe med at få priserne lidt op.

    Vi har selv slagtet et par heste og har haft det rigtig fint med at vide at de ender på en tallerken et sted.


  • #38   13. apr 2014 Go smiley
    Men ville ikke kunne spise min egen smiley


  • #39   13. apr 2014 jeg kan godt lide hest og spiser det også gerne smiley
    Jeg er vokset op med en ældre herre som nabo, når hans heste af en eller anden grund skulle aflives, så blev det gjort hjemme og så røg de lige ned i fryseren. Han boede alene, så om sommeren var han ofte inde og grille hos os, og ind i mellem så stod den også på hestebøffer, af hans egne, som jeg havde stået og klappet de sidste år smiley
    På en måde, så vil jeg gerne spise en hest jeg har kendt (dog ikke "mine" det kommer alligevel for tæt på) kender jeg den pågældende hest, og ved den har haft det godt, så vil jeg da egentlig hellere spise den, end en gris der har gået under kummerlige forhold smiley


  • #42   13. apr 2014 Helt klart et go her smiley

  • #43   13. apr 2014 Har aldrig smagt hest, men ville faktisk rigtig gerne.
    Selvom jeg vidste min egen havde haft det perfekt, ville jeg ikke kunne spise den. Simpelthen fordi jeg har et så stort forhold til dem.


  • #44   13. apr 2014 Jeg købte to hestesteaks sidste år og smed dem på grillen. De var vildt møre men meget søde i smagen, så min mand og jeg brød os ikke om det. Hvordan tilbereder i kødet, så man får den gode smag frem

  • #45   13. apr 2014 Jeg spiser meget gerne hestekød! Ikke fordi jeg syntes det smager specielt godt, men ved at spise flere heste herhjemme, kan vi redde en masse heste fra lange og smertefyldte køreture til andre lande, for at blive slagtet dernede. Så jer der mener det er ondt at spise hest, i ville kunne give en masse heste en langt mere human død, hvis i faktisk købte hestekød. Hestene skal jo slagtes alligevel, det kan i ikke gøre noget ved. Så er det ikke bedre at de får en god slutning, i stedet for en lang smertefuld en?

    Jeg spiser også meget gerne mine egne heste. Jeg ved de har haft et godt liv, og en fredfyldt død, så jeg ser intet galt i at de ender på min tallkerken. Faktisk forstår jeg ikke jer der ikke vil. I princippet spiste jeg gerne min egen hund, hvis hunde var et dyr man spiste. (Jaja de gør det i kina, men de er også syge dernede)


  • #46   13. apr 2014 Jeg har ikke noget imod at spise hestekød, men min mor vil ikke. Hun siger at man spiser heller ikke sin hund.
    Jeg har den mening at det er da ikke værre at spise hest end at spise ko eller gris, hesten har tit haft et bedre liv end de to andre.



  • #47   13. apr 2014 Jeg siger også Go til hestekød. Jeg kan godt lide det, har dog ikke fået det i lang tid smiley
    Men det at spise min egen hest, har jeg nok lidt svært ved. Der ligger mange følelser bag, der gør at jeg nok ikke kan få mig selv til at gøre det, til trods for at hun har haft et godt liv smiley


  • #48   13. apr 2014 Jeg ville gerne smage hestekød. Intet problem herfra heller. smiley

  • #49   13. apr 2014 Hvorfor/hvorfor ikke spiser i hest?

    jeg spiser det gerne ^^ intet problem her ^^ jo jeg elsker dyret men igen kødet smager jo også godt og det lige som ved køer elsker dem og ville vildt gerne have en kæleko men det bliver stadig spist :3

    Ville i kunne spise egen hest? Hvorfor/hvorfor ikke?
    har godt nok ikke hest men tror ikke helt jeg ville kunne men ville godt kunne sende den ud til andre ville kunne spise den :3


  • #50   13. apr 2014 No go! Rille blev sendt til slagtning smiley (Han var ikke min egen) Og han ville havde blevet 6 år i år smiley Heste kan godt lugte blod smiley Og han var bare den uskyldige utrykke unghest smiley Derfor, nej. Man ved heller ikke hvem det er man spiser og hvad dens fortid har været (Med mindre man selv har slagtet den) Jeg knytter mig alt for meget til et dyr fx. et lam hvis det skal slagtes smiley Jeg ser hesten som ligesom min hund og min kat så jeg skal aldrig sætte tænderne i hestekød. Og ja når jeg bliver voksen vil jeg gerne være vegetar. Vi spiser også ret meget vegetar mad hjemme hos os. smiley

  • #51   13. apr 2014 Kat og hund vs. hest, ko og gris, ka altså ik samlignes.
    Vi bor jo sammen med vores hunde og katte, de sover i sengen og hygger sig på sofaen, og man er meget mere sammen med dem.
    Men en hest er nu en gang et landbrugsdyr, som for bare 50-60 år siden (da der var flere heste end mennesker i DK) blev spist ofte.

    Jeg har boet på landet, så jeg har passet og klappet grise, køer, lam (osse flaske) osv. og har aldrig blinket med et øje, det har smagt godt, og vi viste præcis hva vi spiste.
    Hestene er altid blevet aflivet, men de har typisk været syge når de sku den vej.
    Min egen <---- er godt nok taget ud af konsum, men jeg ved hun ik har fået noget farligt det sidste år, så jeg ville godt ku spise hende - dog ska hun begraves, men hvis ik, ku hun godt være kommet i fryseren.


  • #52   13. apr 2014 Bare det ikke er min egen hest er det ikke noget problem.

    Jeg er dog ikke så vild med den søde smag. Men hvis det bliver blandet med lidt oksekød så spiser jeg det gerne. smiley


  • #53   17. apr 2014 Har ikke den store holdning.
    Jeg vil vide hvad jeg spiser så jeg selv kan sige god for den, men lige hest ville jeg sgu nok have svært ved at sætte tænderne i:)).


  • #54   18. apr 2014 Her i huset spiser vi gerne hest. Vi var ret skuffede, da vi kom til den lokale, ØKO-delikatesse forretning, og de ikke havde fået hestespegepølse hjem, fordi slagteren ikke havde haft nogle heste til slagtning.

    Ellers har vi også spist hestebøffer, og mere nyligt, heste-lasagne. Yum!


  • #55   18. apr 2014 Altså hunde går man tur med, katte kæler man, heste rider man på, tyre spiser man, køer malker man, kanin springer man med, grise spiser man også. Altså på en måde har hvert dyr sin egen morale :). Ville måske smage hestebøf engang men aldrig min egen, og hesten skulle ikke bare slagtes for at slagtes, der skulle være en grund. Jeg synes det er helt fint at spise hestebøffer men der skal vær en grund til den bliver aflivet og så slagtet. Min mening smiley

  • #56   18. apr 2014 Emma, Korrekt. Har dog hørt om man kan spise en hotdog :-P. ej en dårlig vittighed smiley

  • #57   18. apr 2014 Emma hvad tror du hakket oksekød er lavet af ? smiley og kaniner spises også. heste kan spises og er gjort det i mange år.


  • #58   19. apr 2014 Ja jeg ved det godt smiley

Kommentér på:
Hestebøf - Go eller no go??

Annonce