{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.266 visninger | Oprettet:

Forsikring til lånehest? {{forumTopicSubject}}

Hej alle HG'er smiley

Jeg ville høre, hvad forsikringer man skal have til en lånehest?
Jeg kommer kun til at stå for undervisning+opstaldning. ejeren betaler dyrlæge mm.

Indtil videre har jeg kun hørt om en ansvarsforsikring, hvad går den helt præcist ud på, hvor meget koster det og skal jeg have en ved lånehest? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forsikring til lånehest?
  • karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 67 Følgere: 66 Svar: 271
    #1   13. apr 2014 Altså JEG vil sige at det kommer da helt an på hvilken slags kontrakt du har med hesteejer !!!
    Jeg kan jo KUN tale for mig selv, men skulle JEG låne en hest ud , så skulle låner da stå til ansvar for hestens ve og vel , plus erstatte , hvis den blebv skaden .
    Dvs at låner skulle tegne en livs og uanvendelighedsforsikring .
    og dette fordi JEG ikke ønsker at få en skadet hest hjem, bare fordi den blev lånt ud , eller skulle betale en masse dyrlægeregninger fordi , der skete noget på lånestedet .


  • #3   13. apr 2014 Det er ejer der er forpligtet til at have hesten forsikret. Som minimum ansvarsforsikret. De fleste har dog osse syge og uanvendelighedsforsikring, samt livsforsikring.
    Det er vigtigt at i er helt enige hvem der står for hvad, hvis du pludselig skulle stå med en hest med feks et brækket ben, akut operationskrævende kolik eller lign.
    Altid sørg for en god skriftlig kontrakt.


  • #4   13. apr 2014 Af hvad jeg ved kan du slet ikke tegne en forsikring på en hest du ikke ejer :S

    Det er noget ejer skal gøre, om i så aftaler at du betaler den er jo så noget andet, men så skal du jo også have præmiesummen hvis den dør, bliver uanvendelig eller hvad man nu har den forsikret for.. så jeg ville sige at ejer betaler altid forsikring..

    Da jeg lånte min dreng ud fik jeg ham ansvarsforsikret, det er en lovpligtig forsikring som alle heste skal have, den dækker hvis hesten skader andres ejendom, biler, huse, have osv..

    Så er min livsforsikret for 20.000kr det vil sige at hvis han går hen og dør for jeg udbetalt 20.000kr

    Og så er han sygeforsikret her dækker den 75% af en masse forskellige ting ved dyrelægen (ikke vaccine, ormekur og sådan), hvor de første 1000kr dækkes der ikke på (selvrisiko)..

    I alt for dette giver jeg 2995kr hos dansk hesteforsikring..

    Man kan også uanvedelighedsforsikre, det er hvis hesten ikke kan bruges til det man ønsker mere med godt kan være foldbums kan man få udbetalt det beløb man nu har forsikret den for..

    Men et godt råd, lad ejer stå for det med forsikring


  • #5   13. apr 2014 Ansvarforsikringen går ind under indboforsikring så hvis man har sådan en behøver man ikke at tegne en særskilt på hesten smiley

  • #6   13. apr 2014 Rikke j
    Ved nogen selvskaber gør den ja men ikke alle


  • #7   13. apr 2014 Normalt er det ejer, der står for forsikring ved udlån smiley

  • karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 67 Følgere: 66 Svar: 271
    #8   13. apr 2014 Stine og Bob : Der tager du altså helt fejl . Det er IKKE ejeren , der er forpligtet til det .
    Der ER jo en låner, der ønsker at låne hesten , så det ER vedkommendes ansvar . At aftalen imellem låner og ejer så er / bliver anderledes evt , er da en helt anden sag .
    Men JEG kan kun sige at havde jeg en evt DYR hest , som kunne lånes , så ville jeg godt nok hellere undvære at låne den ud end at lejer skulle undgå at betale for ansvaret .
    Så det er jo helt op til hvad parterne aftaler indbyrdes.


  • #9   13. apr 2014 Karina K
    Nu ved jeg ikke om det kun er ansvarsforsikringen du tænker på..
    Men hvis man livsforsikre som låner og hesten går hen og dør er det jo altså låner der for pengene og er ganske berettiget til dem og det samme med uanvendelighedsforsikring..



  • #10   13. apr 2014 Karina K : Jo, det har jeg faktisk ret i, og ved det desværre af meget bitter erfaring smiley . At låner så kan overtage udgiften på forsikringerne i låneperioden, det er jo en mulighed smiley

  • #11   14. apr 2014 Hvis ejer er bekymret for sin hest, tegner ejer vel det nødvendige forsikring?
    Jeg vil mene, at det altid er ejer der står for det, for det er så ejer der får udbetalt evt. penge.
    Når jeg læser udlånsannoncer, skriver udlåner at de står for forsiking.

    Så hesten har de forsikringer ejer mener er nødvendig, dog ska der være en ansvars, som i hvert fald ved Tryg hører under indbo.
    Og igen vil jeg mene det er ejers.


  • #12   14. apr 2014 En låner kan ikke tegne en forsikring på en hest de ikke ejer....de kan jo ikke f.eks. afgøre om en hest skal aflives pga. uanvendelighed etc...det er kun ejeren der kan det.
    Normalt er det også sådan at en ejer selv forsikrer sin hest ved udlån så de er forsikret mod præcis de ting de ønsker at forsikre sig imod...til gengæld ville jeg som låner måske nok forlange at den var forsikret netop for at jeg ikke skulle stå i en situation og diskutere hvem der nu havde skylden for hvad...


  • karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 67 Følgere: 66 Svar: 271
    #13   14. apr 2014 DET har du fuldkommen ret i Mette K , men låneren kan jo BETALE forsikringen , som ejeren laver .
    Sådan ville JEG gøre det .
    Det er jo låner , som får hesten stillet til rådighed , og IKKE selv skal ud og købe sin egen .
    Ergo er det da fair at vedkommende har den som sin egen og dermed OGSÅ betaler , de udgifter, der er .
    Klart i MIN verden i hvert fald .


  • #14   14. apr 2014 Karina k
    For låner så også pengene hvis den bliver uanvendelig eller dør ?


  • karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 67 Følgere: 66 Svar: 271
    #15   14. apr 2014 Maria C :
    Tja det kommer da helt an på hvilken sundhedsstatus hesten har FØR forsikringen blev indgået, og HVORFOR hesten blev skadet eller døde evt .
    Ellers vil jeg da sige at har man som låner IKKE brugt penge på at købe hesten, men lånt den , så er det da godt nok låners ansvar om hvordan den bliver behandlet og hvad der sker , når den står opstaldet og brugt et andet sted .
    Så på den måde har jeg godt nok ikke så mange følelser overfor en låner .
    Da det er LÅNERS ansvar .
    Klart at man BØR få hesten undersøgt FØR et udlån , så der ingen spøgelser er af nogen art helbredsmæssigt .
    Men kan da helt og aldeles IKKE se hvorfor at en evt skade eller akut sygdom skulle tilfalde en låner . Jo hvis det er noget , den har haft før, eller noget den har haft som skade . Klart nok , det skal ejer betale .
    Men efter MIN mening, så er udgifterne låners , ellers kan de / hun/han sgu bare købe deres EGEN hest .


  • #16   14. apr 2014 Karina k
    Den der betaler forsikringen skal også have pengesummen..

    jeg ville aldrig låne en hest af dig det er helt sikkert.. ville slet ikke synes det var fair at jeg havde brugt penge på forsikring, hesten bliver syg, jeg bruger en masse penge der, og hesten dør måske og så står jeg der og har brugt en masse penge som ejer bar tager i hånden:S

    Det er slet slet ikke retfærdigt..


  • #17   14. apr 2014 Karina k: Du får det til at lyde som om, at låner har tvunget ejer til udlån...
    Men det er vel ik låner der tvinger ejer til at låne ud?
    Jeg går da ud fra, at ejer osse er interesseret i at låne ud, og dermed tager de fleste af udgifterne i en periode.
    Så må man skrive nogle forbehold ind i kontrakten, ang. skader og sygdom.
    Jeg ville aldrig låne hest, hvor der ik følger forsikring med, men heller aldrig låne ud, uden jeg har forsikring på den.


  • karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 67 Følgere: 66 Svar: 271
    #18   15. apr 2014 Maria C :
    Det ER vilkårene jo , når låner ikke selv har købt hesten .
    Og NEJ Sorte Bandit : Jeg ville godt nok ikke betale for at nogle skulle låne en hest af mig . Nix .


  • #20   15. apr 2014 Karina K
    Men det er stadig din hest og du har det sidste ord i slutningen, ergo burde du også betale forsikringen..

    Ellers har låner jo fuld råderet, og synes de den skal aflives, eller rides på en måde du ikke bryder dig om eller stå et sted du ikke vil have, jamen så må de jo det for de betaler samtlige udgifter..

    Det er sådan jeg ser på det..


  • karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 67 Følgere: 66 Svar: 271
    #21   15. apr 2014 Jeg, som ejer, ( Maria C ) tegner da klart forsikringen , men dyrlægeundersøgelsen FØR en forsikring, plus præmien skal , efter MIN mening , betales af låneren . Da vedkommende, da IKKE ønsker at skulle erstatte hesten , HVIS og så fremt , der sker noget alvorligt , mens hesten er i låners varetægt . RET LOGISK i MIN verden i hvert fald .
    Man kan sgu da IKKE bare låne en hest, som så dør af tarmslyng, brækket ben eller andet alvorligt , og så forvente at : NÅ JA det er da bare ejers bekostning . Og ja hesten døde eller skulle slås ned og ja BARE ÆRGELIGT Sunnyboy , så skal ejer stå DEN hest , eller en totalt skadet hest .
    Tænk dig da om .
    Ej altså . HVIS nogen ønsker at låne en hest , så er det sgu , efter handelsundersøgelse , evt røngten ,da DERES ansvar for den helbred osv .
    Er de IKKE tilfredse med vilkårene , så kan du sgu da bare købe deres EGEN hest .
    SÅDAN er det altså i MIN verden .


  • #22   15. apr 2014 Man skal selvfølgelig tænke sig grundigt om før man vælger at udlåne sin hest.

    At du, Karina K ikke har det behov eller lyst er jo bare fint. For mange er det en god mulighed hvis man af en eller anden grund ikke selv kan betale udgifterne, skal rejse, ønsker at beholde sin pony efter ponyårene osv. Ja, årsagerne er mange.

    Man skal selvfølgelig forsikre sin hest så man er bedst muligt sikret økonomisk hvis uheldet skulle være ude. Og det uheld kan jo opstå både hos ejer selv, og hos låner. Vi forudsætter selvfølgelig at vi her taler og hændelige uheld som man på ingen måde har været skyld i, eller har kunnet forhindre ved alm brug og omgang med hesten. Ikke misrøgt eller kontraktbrud.

    Det er derfor altid vigtigt at lave en udførlig kontrakt ved udlån, som tager højde for hvordan man reagerer og afregner hvis uheldet skulle være ude.

    Jeg synes det kan være fair nok at låner står for at betale ejer til forsikringen i låneperioden, da en evt sygeforsikring også vil komme låner tilgode.



Kommentér på:
Forsikring til lånehest?

Annonce