{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
826 visninger | Oprettet:

carina J
carina J
Tilmeldt:
14. aug 2011
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17

Fodring af for tykke heste {{forumTopicSubject}}

Jeg har simpelthen heste, der er for tykke. Hvordan skal jeg få dem slanket? Min store vallak på 160 får 8 kg hø dagligt, 5 dl suregrow og 5 dl lucerne, høet bliver spredt i mange bunker, så han går hele tiden, når han spiser. Min ponyhoppe på 115 får 2 dl suregrow, 4 dl lucerne og 4 kg hø dagligt. Min vallak er skadet og min hoppe er selskabspony, så ridningen kan ikke slanke dem. De går begge i løsdrift, men på en fold stort set uden græs. Hvad kan jeg gøre anderledes? Jeg håber på et par gode råd fra jer. På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring af for tykke heste
  • #2   15. apr 2014
    Kun give vitaminer og evt. en håndfuld lucerne. Få høet ned i et småmasket net - de samme antal kg. vare længere og det sviner ikke nær så meget.

    3 kg hø er ikke nok med mindre vi snakker en shetlænder.

    Også mooooootion. Samt grovfoder på folden i småmasket net også.


  • #3   15. apr 2014 Hvor meget må den store gå, når den er skadet?

    For så er det jo bare ud og gå nogle gode, lange skridtture med dem.

    Den lille kan du sagtens motionere uden at ride hende. Du kan fx longere hende eller gå/løbe med hende. Hvis hun er tilredet, kan du måske få en pige til at ride hende nogle gange i ugen.


  • #4   15. apr 2014 Suregrow indeholder alligevel "en del" FE, så jeg ville som Krikken siger hoppe over på kun vit/min produkt og kun en håndfuld lucerne samt småmasket net (søg evt på slowfeeder net på google, der burde komme noget op)

    Hvis muligt, så find hø der er med så lidt FE i som muligt, så de stadig får fylden og de sunde ting, men sparer på "kalorierne"


  • carina J
    carina J Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
    #6   15. apr 2014 Han har hævelse i knæleddet og dyrlægen siger helt ro, så jeg kan ikke gå med ham. Hvad bruger I af vitaminer? Jeg troede, at suregrow var det bedste til overvægtige heste og ponyer. Måske jeg også kan køre den store over på ren vitamin? han er EMS hest, så det er lidt vigtigt, han ikke slæber rundt på for mange ekstrakilo. Jeg går nogle ture med hoppen, men ikke i timer. Jeg kunne godt få noget slow feeder,men giver det ikke samme kalorieindtag i længden?

  • #7   15. apr 2014 Kan du ikke begynde at longere hoppen?

  • #8   15. apr 2014
    I længden spiser hesten ofte mindre med slowfeeding = mindre kg indtal og derfor mindre kalorier eller hvad end man kalder det ;o).


  • #10   15. apr 2014 Hvis de har fri adgang til halm, ville jeg skære dem helt i hø.

    Det er bestemt ikke ideelt, men hvis fremtidig helbred afhænger af at de slanker sig, er det nødvendigt i en periode.


  • #11   16. apr 2014 jeg slankede en fjorddame med 150 kg for år tilbage. Hun fik kun wrap og vitaminer, og ikke andet. det tabte damen sig med over 150 kg
    hun var så også pænt sagt en tønde med 4 ben. desværre har jeg ikke noget billede af hende, men jeg fik et chok første gang jeg åbnede stalddøren og der kom rullede en gul tønde ind i stalden.
    Men hende fik vi i fin foderstand. ejeren havde været lidt for god ved hende. de var 3 heste i stalden som fik valset havre - en stor murspand til deling. det vil sige at lille Abelone hun åd det hele fra de andre.
    Men så kom jeg med en hest, og så blev lavet meget om. slut med korn.

    mine får hø, vitaminer og så lidt lucerne eller o-gras - vil helst have o-gras men det er ikke altid at jeg lige når ud til det sted hvor de har det.


  • carina J
    carina J Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
    #12   16. apr 2014 De har adgang til halm, men jeg har ikke givet dem uanede mængder. Kan man godt skære i hø, uden de får mavesår og andre problemer?. Hvad er 0-gras? Det er sejt gået med den fjordhest:)

  • #13   16. apr 2014 Det er ikke ideelt, og halm vommer, men feder ikke.

    Se det på den her måde: du kan kurere mavesår, men det kan du ik m knæet, hvis den ik slanker sig (lyder det til for mig)


  • #14   16. apr 2014 Roepiller og vitaminer, evt skift høet ud med frøgræs og put det i et finmaskeret net smiley

  • carina J
    carina J Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
    #16   16. apr 2014 Jeg er overvældet over alle de fine svar. Tak! Jeg har taget mine heste hjem til mig selv, og har derfor ingen andre hestemennesker at sparre med i dagligdagen. Så det er super med indspark fra alle jer:)
    Roepiller kunne måske godt være en mulighed..


  • #17   16. apr 2014 Enig i at det ik er det bedste for hesten, men det kan kurreres bedre end et smadret knæ smiley

  • #19   16. apr 2014 Hø fra slet nr. 2 i småmaskede hø net og vitaminer/mineraler. Siden de ikke bruges så er der ingen grund til at give de andet smiley Og gå ikke ned i Hø mængde!
    Mvh TT


  • #20   16. apr 2014 Du må ikke tage høet fra dem, men du kan skære lidt ned på mængden, ved at give det i fx en slowfeeder. Så spiser de det langsommere, så den samme mængde kan holde i længere tid.

    Hvis du bare skærer ned på høet, uden at give i fx slowfeeder, så risikerer du at de bare spiser det, og så går i længere tid uden at have noget - og så er der risiko for, at de får mavesår.


Kommentér på:
Fodring af for tykke heste

Annonce