{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
864 visninger | Oprettet:

Socialt underlige heste {{forumTopicSubject}}


Min kære ponyprut kalder jeg for social akavet/afstumpet. Har aldrig mødt en hest som hende, en hest der kan finde så lidt ud af det sociale.

Uanset hvor mange eller hvor lidt heste hun har gået sammen med, hvor kort eller lang tid hun har gået med dem, hvor meget plads, hvor mange steder med grovfoder, hvor mange vallaker eller hopper osv.

Så har jeg evig og altid en hest der er uden for. Hun er den der står 5 meter væk fra hø bunken. Ofte kan hun stå der og glane i en god slat tid før hun lure at der er en anden høbunke eller hun kan gå hen til noget græs.

Hun er også den der flytter sig promte hvis en anden hest kommer tæt på. Hun tør ikke gå hen til en høbunke særligt tit hvis der er en anden hest - det med at stå to-tre meter fra en anden der spiser, det duer sjældent godt.

Der udover har jeg aldrig, aldrig set hende nusse med en anden hest. Højest bide lige i mulen 2-3 nap også hviner hun højlydt og smutter. Det tætteste andre heste kommer på hende er når hun er hestegal - også er hun alligevel sur hvis de snuser for meget.

Hvis andre heste jager med hende tager hun det meget bogstaveligt og bliver langt væk længe. Hun kan også finde på at stå væk fra de andre heste og se forvirret ud, kalde på dem og selvom de svare så står hun bare og ligner et stort spørgsmålstegn.

Ligesom hvis der er et skur på folden, så går hun ikke ind i det skur med mindre det er tomt - selvom der er plads til hende, så skal hun ikke derind på nogen måde, hvis der står en anden hest.

Jeg aner intet om hendes opvækst, ved hvad hun har lavet fra hun var cirka tre. Men har aldrig mødt en hest der er så meget uden for som hende - også alligevel kan pive hvis hun skal være alene ind i mellem. Men på den anden side er hun også møg kold i bagdelen hvis de andre heste kalder og viser interesse - hun kigger ikke, kalder ikke igen, vil ikke snakke - ingenting.
Men på den anden side er hun heller ikke særligt vellidt uanset hvem hun er med, ingen "bonder" og hænger med hende.

Nogen der har oplevet en hest der bare er uden for altid og lidt.. underlig social? Mit bedste bud er at hun bare er suuuuuper underdanig.


Kommentarer på:  Socialt underlige heste
  • #2   16. apr 2014 Har du før haft hende i flok, med kun én anden hest? og så i en god lang periode (+1-2 år). Jeg har også sådan en, en vallak, han har haft det hårdt over flere omgange. Han vender dog 180 grader ift din, og bliver enormt voldsom og aggressiv når han finder ud af at faren er ovre (tæv fra andre heste/mennesker)

  • #3   16. apr 2014
    Underdanige heste er også for mig nogen der ikke gider at slås for maden fx, ikke er særligt motiveret for høbunken - dvs. de er ikke nok motiveret til at slås for den.


  • #4   16. apr 2014
    Det har jeg ikke nej. Hun har gået med 2 andre - hvor den ene var en plag, super rolig og lidt klumpe dumpe typen. Den anden en der aldrig har været særligt mobset før, men så blev det over for hende - ikke voldsomt ved at fx jage, men bide ud efter, sparke, løbe nogle skridt imod mm.

    Dem gik hun med i 4 måneder.

    Selv med den mest underdanige gamle hest, som i den flok hun er i nu, før var den der blev jaget med. Så jager den hest nu med hende og kanøfler hende - ikke fræser rundt, men den har luret at den kan flytte på hende ved at løbe lidt og se mobset ud.


  • #6   17. apr 2014 Det har jeg faktisk oplevet flere hopper være, men det er jo ligesom mennesker, nogen er jo bare bedre sociale;). Min egen hest er modsat, totalt afhængig af andre heste, er den der løber forest når der kommer en ny hest for at holde på, er altid i gang med at drille/nusse/lege med en anden hest og han er faktisk så slemt at hvis jeg kalder på ham på holder tvinger han de andre heste med op til mig ved at bide dem i.røven så de går med op til mig;)

  • #7   17. apr 2014
    Faktisk vil ingen andre heste snakke med hende, kun vallakken når hun er hestegal, en hingst der er smask forelsket og hendes sidebokskammerat også en vallak- hopper har aldrig vist nogen særlig interesse. De er bare mugne alle sammen for det meste, når de opdager at hun flytter sig uden problemer.


Kommentér på:
Socialt underlige heste

Annonce