{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
915 visninger | Oprettet:

Mia J
Mia J
Tilmeldt:
6. jan 2014
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 20

Hjælp insekter!?. {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Da jeg kom over til min lånepony, og begyndte striglede ham mærkede jeg der var mange "fluer" siddende fast på bringen..og han havde kløet hale. Jeg fik afvide at det var mider(fra en veninde)
men det ligner nøjagtig små aflange fluer?. Det mærkes ligesom skoldkopper under pelsen..jeg har billeder i mit fotoalbum af det..Jeg vaskede ham med dejligt lunt vand og shampoo, og sprayede en hjemme lavet insektmodgift på
(0,5 dl. Citron, 2 fed hvidløg, 2 dl. Eddike, 2 dl vand, 25 dråber pebermyntearoma)
alle fluerne kom væk...men har jeg noget at være nervøs for? Han havde fået et var grimme sår! smiley hvordan skal jeg behandle sårene?
Hvad gør i ved jeres heste/ponyer for at slippe for insekter?

Beklager min MEGET lange beskrivelse, men håber nogen gider læse det og svare smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp insekter!?.
  • #1   21. apr 2014 Hvis det er lus (heste kan ikke få lopper) (de er meget små, aflange og sorte) og kommer frem bare du rører ved pelsen, skal du have fat i en loppekur "Frontline" på apoteket til store hunde smiley I tilfælde af lus, klør det på hesten over det hele og ligemeget hvor du klør den vil den reagere på at det er dejligt smiley

    Det kan også være små insekter der kommer her sammen med varmen smiley Dem kan du ikke rigtig beskytte dig 100 % imod, men en god insektspray og en fluemaske er da en god start smiley

    Begge tilfælde klør på hesten


  • Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 20
    #2   21. apr 2014 Okay og mange tak smiley
    Det er "kun" ved bringen jeg kan se dem. Det ligner på en prik små sorte fluer som har vinger...men tager op og kigger på det idag smiley god dag


  • #3   21. apr 2014 Prøv denne - den vil både behandle kløen, afskrække krybene og hele sår smiley Absolut et vidundermiddel. http://www.shop4horses.dk/shop/itch-stop-salve-229p.html
    (det er muligt at købe den billigere andre steder)


  • Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 20
    #5   21. apr 2014 Mange tak smiley


  • #6   21. apr 2014 http://www.loppetjansen.dk/produkter/4501-flaat--og-loppemiddel/9495-frontline-vet-spray-250ml/
    Lus hos heste
    Heste kan angirbes af flere forskellige slags lus, men i praksis ser vi kun den lille hestelus (damalina equi) herhjemme . Den er en lille lus på ca. 2-3 mm, der lever hele sit liv på heste.
    Lusene kan overføres fra hest til hest via kontakt, sadelunderlag, børster eller ejerens jakke. Lusene overlever dog kun få døgn udenfor hesten.

    Lus elsker en tyk vinterpels - så har de optimale forhold og kan blive til rigtigt mange i løbet af en vinter. Derfor er vores typiske luse-hest en tætpelset hest/pony, der begynder at klø sig tiltagende i løbet af det tidlige forår. Lusene holder især til under pandelok, i manen og halerod. Er der mange, breder de sig ned af halsen, flankerne og lårene.

    Lusene gnaver skæl af hestens hud og medfører en intens kløe, der resulterer i at hesten gnubber det meste af pelsen af.

    Alle heste i en flok smittes med lus, men det er ofte kun på enkelt dyr, at man ser kløen.

    Behandling af lusene foregår ved at sprøjte de angrebne områder med Frontline spray. Frontline er et loppemiddel til hund og kat og er ikke godkendt til behandling af heste. Vi anbefaler derfor, at man først prøver med en lille plet på hesten. Hvis ikke der i løbet af 1-2 dage ses reaktioner, kan hele hesten behandles. Frontline er testet på 200 islændere uden tegn på bivirkninger. ved behandling vædes pelsen godt igennem, så den føles våd. En stor hest bruger en hel 250 ml spray, mindre heste kan dele en flaske. Ponyer med megen vinterpels kan evt. klippes før behandling.

    Alternativt kan man bruge Frontline eller Advantage i pippetter. Her dryppes hesten langs med man, overlinie og halerod samt under pandelok. En pakke med 3 pippetter til store hunde er nok til en hest. Midlerne er ikke godkendte til hest, så evt. bivirkninger er på eget ansvar.

    Husk desuden at alle heste i flokken skal behandles, ellers smitter de hinanden igen. Tæpper og børster vaskes ved 60 grader eller lægges en nat i fryseren.


  • #7   21. apr 2014 Sådanne fluer sidder der i bringen på mine heste hver evig eneste sommer! Du kan intet gøre og vi har aldrig haft problemer med det smiley her er det lange sorte fluer som bare ligner en sort prik men når man får dem pillet ud af bringen er de 0.5 cm lange eller sådan noget - virkelig klamt! Du har gjort hvad du kan nu for at undgå bakterier! Frem over kan du gøre det at du hos dyrlægen køber sådan noget blåt stas beregnet til køer som du hælder ned i huden. Det holder mitter mv væk fra vores ihvertfald til en hvis grad! Det holder 2-3 måneder og koster 40kr cirk. Her ud over kommer vi fluemasker og insekt dækkener på vores (har de ikke gået med før men sommeren sidste år var voldsom med fluer så vi har inviteret i tre stk til i år) smiley

    Men det er hverken lys eller lopper det er blot fluer. Dem der sidder i øjnene og ørerne på dem er mider og det er dem dem med sommer eksem ikke kan tåle!


  • Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 20
    #8   21. apr 2014 Mange tak for jeres gode svar smiley er meget glad for folk gider skrive så lange svar til mit emne smiley det hjalp mig virkelig, tak smiley smiley

  • #9   21. apr 2014
    Mitter? Min går med insektdækken da hun har mild sommereksem, samtidig med at fluerne generelt bare er irriterende.


  • #10   21. apr 2014 Stine : Hvis du bruger itch stop så sidder der altså ingen fluer eller andet kryb og generer hesten - og det virker i op til 1 uge smiley

Kommentér på:
Hjælp insekter!?.

Annonce