{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.003 visninger | Oprettet:

hvad er ok {{forumTopicSubject}}

Inspireret af en anden tråd vil jeg høre hvad i tænker er ok og ikke ok i forhold til ridning/behandling af hest.

Der har været nogle diskussioner herinde om emnet, men da de har været farvet af en bestemt person, har det gjort diskussionen lidt uoverskuelig.

Jeg tænker er det ok med hård ridning, hvor hesten bliver presset fysisk og psykisk for at yde noget bestemt, er det ok med mærker efter sporer, mærker efter hård behandling af hestens mund, mm.
Hvor går jeres grænser?

Nu færdes jeg en del på hunde forums og synes der er stor forskel på holdningen til hundehold og hestehold (selvfølgelig er det to meget forskellige dyr) Men jeg synes det virker som meget forskellige kulture i forhold til dyrets tarv, brug af fysisk og psykisk "pres" og mulighed for at komme ud og blive aktiveret mm.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvad er ok
  • #1   22. apr 2014 Nu kan alle heste få "sår" efter spore og sår i munden uden at det betyder at rytteren går hårdt til hesten..

    Nogle er bare lidt mere sarte end andre eller kan være rytteren sidder med shenklen så den gnider mod pelsen..


  • #2   22. apr 2014 DU syntes simpelthen at det er helt i orden at du prikker så meget og så hårdt til hesten med sporerne at hesten får mærker? Og at hesten får sår i munden af at blive rykket og revet i.
    Hvilken syg verden er det dog vi lever i?


  • #3   22. apr 2014 Som du Camilla siger er der nogle heste der er sratere end andre, men så må man også være mere blød. Ingen hest skla ende med at få mærker på siderne eller i munden!

  • #4   22. apr 2014 Mia..

    Som sagt behøver det ikke være at fordi hesten har fået disse sår at rytteren er hård ved hesten..

    Du ser da også mange herinde som har problemer med heste som mister hårene der hvor shenklen/sporen siddder men det er som sagt ikke på rundt af at hesten bliver prikket vildt i riden eller andet..
    Man skal lige huske alt ikke er så sort hvidt som man gør det til..

    Jeg går bestemt ikke ind for sådan noget. og rider ikke engang selv med spore eller skarpe bid. Men jeg er bare ikke så blind at jeg tror at fordi heste har et sår så er ejer mishandler eller på anden måde ond eller hård ved deres heste


  • #5   22. apr 2014 Min grænse går ved smerte eller stærkt ubehag.
    Jeg mener ikke vi kan tillade os at lade et andet væsen lide smerte for vores hobbys skyld. Pres er ok, både fysisk og psykisk, men det skal være rimeligt, og ikke stærkere end nødvendigt, og ikke stærkere end at hesten kan håndtere det.
    Håber det gav mening smiley


  • #6   22. apr 2014 Det er aldrig i orden at presse en hest så fysisk eller psykisk hårdt, at den får mén efter det.

  • #8   22. apr 2014 Bryder mig bestem ikke om spore men som dyrlægen sagde var eet ikke så, og har selv set heste med buler på samme måde som den AH red på havde, så det kan forkomme

  • #9   22. apr 2014 Cecilie

    Dette emne har jo intet med ham og gøre.. Men bare sådan generalt så holdt det dog til det istedet for og blande andet ind i det


  • #10   22. apr 2014 Jeg håber vi kan holde emnet generelt, der er tråde der handler om bestemte personer, jeg oprettede dette emne for at diskutere emnet på et generelt plan.

    Ellers tak for jeres holdninger, som sagt er jeg "hunde" menneske (det er efterhånden en del år siden jeg kom i heste verden og har aldrig været stævne rytter)
    Jeg synes generelt at der er en accept af at man bruger (efter min mening) ret voldsomme hjælpemidler i omgang med hesten, både i og udenfor ridning.
    selvfølgelig er det store dyr, men det er jo også følsomme og frygtsomme dyr.
    Det virker i hvert fald voldsomt på mig og jeg tænker om der ikke findes en bedre metode.

    Jeg tænker også på "vores" generelle holdning til hvad en hest har krav på for at trives, altså har hesten ikke krav på fold tid, social omgang med andre heste?
    Hvorfor er det nødvendigt med alle de "hjælpe midler" der bliver brugt i forbindelse med ridning, bl.a. indspænding, pisk, sporer, skrappe bid, martingal mm.



  • #11   22. apr 2014 Jeg holdte det faktisk inde på emnet Camilla.

    Der er spore og bid i emnet, derfor kom jeg med MIN mening, ikke?


  • #13   23. apr 2014 personligt er jeg totalt modstander af pisk spore mm
    jeg har opdraget mine heste via hms, og jeg har to dejlige velfungerende heste som godt ved når de går over strengen.

    jeg har set rigtig meget i de over 30 år jeg har været i hesteverden. Og i vel halvdelen har jeg arbejdet med problemheste, som alle har haft problemer pga rytterfejl.
    så nej det er IKKE ok at hesten bløder - overhovedet! Hvis nogen syntes det, ja så burde de nok få en anden ridelærer. For det er bare ikke noget at hesten bare lige begynder på. Så er man virkelig hård ved den. jeg har selv redet med sporer i mange år, da jeg red dressur.
    Nu har jeg aldrig redet med hård hånd. Men har set en del

    derfor er jeg nok også blevet sådan som jeg er i dag. jeg fatter simpelhen ikke at folk ikke har mere respekt for deres heste end de har. Ja det er et stort dyr, men det er altså nu brugsdyr, og et levende dyr. Folk er sjove fordi der er mange som så ser man hesten som et barn med følgelser og den skal passes ind i vat. Eller også så er det bare et redskab som man bruger for at opnå noget. Når den ikke kan bruges mere smides det væk.



  • #14   23. apr 2014 Jeg kan godt sætte mig ind i at man i frustration/afmagt kan komme til at gøre noget der ikke er ok, men at man synes det er en ok måde at omgås hesten på, det forstår jeg ikke.

    Jeg har enormt svært ved at forstå at man kan mene at det er nødvendigt med hårdhændet behandling for at nå sit mål, i min verden er målet ikke realistisk hvis måden for at komme dertil består i at påføre hesten ubehag/smerte.
    Det er jo bevidst at det kan gøres ordentlig og på hestens præmisser .
    For mig at se er det en fallit erklæring.


  • #15   23. apr 2014 Shit happens, men det bør aldrig være en del af ens faste træningsregi. Oplever man at man konstant er i en tilstand af afmagt bør man finde sig en anden hobby. Det samme gælder i hundeverdenen, hvor der lystigt debatteres pighalsbånd, kvæl, fysisk straf osv.

  • #16   23. apr 2014 Søster: helt enig.

Kommentér på:
hvad er ok

Annonce