{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.245 visninger | Oprettet:

Hackamore, sidepull, ridekapsun, hvad er bedst, hvor kan det købes? {{forumTopicSubject}}

Ja, troede godt nok aldrig at jeg skulle oprette sådan et emne, men der kan man bare se. smiley

Selvom alt det bidløse aldrig har sagt mig noget, er jeg nu alligevel blevet enig med mig selv om at prøve det, for min hests skyld. smiley
MEN, jeg er TOTALT på bar bund. xD

Til at starte med, hvad er bedst? Hackamore, soft hackamore, kapsun, hackamore kapsun, eller sidepull?

Hvordan finder jeg ud af den rigtige størrelse?

Og hvor kan de købes? Gerne i akademisk stil og helst ikke meget mere end 300 kr, da budgettet er lidt stramt.
De skal kunne købes løst, da jeg ikke vil ud og investere i en hel trense, da jeg har nok i de 4-5 stykker der hænger i skabet. smiley

Hilsen bidløs-nooben. smiley


Kommentarer på:  Hackamore, sidepull, ridekapsun, hvad er bedst, hvor kan det købes?
  • #1   23. apr 2014 Jeg ville nok købe sidepull, da jeg mener en sidepull er mere alsidig.
    Når pengene er der, skal jeg have købt det her stykke smiley
    (link fjernet)


  • #2   23. apr 2014 Jeg kender dem ikke, men de her er da meget flotte?
    (link fjernet)

    Jeg rider selv med sidepull og kapsun, og jeg synes, at begge dele fungerer rigtig godt. Jeg tror ikke, at jeg ville vælge en hackamore, hvis jeg var dig, for det er måske lidt mere... "jeg vil gerne rid bidløst, men min hest er meget stærk, og reagerer ikke så godt på det"-agtigt.
    Kender ikke hackamore-kapsunen, men jeg har set, at den i hvert fald kommer over dit budget.

    Jeg selv har lavet min egen bidløse trense, hvor jeg har kombineret sidepull og kapsun. Den er nu meget smart, selvom den ikke er sådan vildt flot. Det kan du jo også gøre, hvis du er kreativ. For mig kostede hele trensen omkring 300 kroner. :o)


  • #3   23. apr 2014 Der er en fin guide herinde der hedder

    lav din egen sidepull

    det er en god start... jeg rider med sidepull og hackamore på min 4års som også er tilredet bidløst, og med hackamore på min mors IC


  • #4   23. apr 2014 Sascha: Det kunne måske være noget. smiley Heller ikke fordi prisen er så slemt. smiley

    Bidløse: Har godt kigget på den side, de er vildt lækre! Men desværre løber de hurtigt på, når portoen kommer oveni. smiley

    Det er nu ikke fordi min hest lader det mærke at han er stærk under rytter, han hverken løber eller noget. smiley
    Jeg har tidligere arbejdet med blank kandar på min gamle hest, så jeg er vant til at arbejde med vægtstangs princippet, som hackamoren jo også er. smiley
    Jeg tænker mest hvad der giver de fineste og mest præcise signaler, da jeg ikke bryder mig om at have for meget fat i tøjlerne, og med min ridestil, går det ud på at have så fine og usynlige signaler som muligt. smiley


  • #5   23. apr 2014 Altså, jeg synes bare det er lidt pænere med en sidepull... Eller de der suuuper flotte kapsuner, som man kan få.. smiley Men hvis du gerne vil give små, fine signaler, så er hackamore måske en ide?
    Hvad rider du? Er det ikke noget med, at den ikke er til dressur, fordi hackamore ikke er lavet til konstant kontakt? For så kan du jo måske nok alligevel ikke rigtig bruge den?
    Øv ja - havde ikke set, at portoen var så dyr. De er ellers super lækre, og de koster i hvert fald ikke nær så meget som dem herhjemme.. smiley Har du kigget på eBay?


  • #6   23. apr 2014 Det er mig der har lavet de to guides herinde smiley
    Lav din egen sidepull
    og
    Lav din egen bidløse trense

    Det er super nemt - bare se mine albums smiley


  • #7   23. apr 2014 Lige en hurtig opsummering på de tre trenser ....
    Hackamore rides for løs hånd, grundet vægtstangsprincippet. Den har et super godt stopsignal, men den giver ikke præcise signaler - blot kraftige signaler.
    Sidepull er en rigtig god all-round løsning. Den har et godt drejesignal, og et udemærket stopsignal (afhænger self. af hestens følsomhed). Fungerer lidt som en grime der sidder stramt. Rigtig god trense at starte ud med.
    Kapsun giver yders fine og præcise signalet, grundet kæden over næsen - hvilket også er hvorfor den skal rides med en løs hånd. Denne bruges meget i klassisk og akademisk dressur, netop fordi man kan give meget tydelige og små signaler


  • #8   23. apr 2014 Bidløse: Må så indrømme at jeg er ret forelsket i nogle af hackamorerne (hvad hedder det i flertal? xD), eller ja, de super over-pyntede kapsuner... *savle savle* smiley

    Jeg rider noget der hedder Alta Escuela, ikke så udbredt herhjemme og så vidt jeg ved, er jeg den eneste der dyrker det. xD
    Men det er en "sport" som faktisk er delt i 2, der er en ride-del og en In Hand-del, som det bliver kaldt, altså arbejde for lange liner, så det skal også være noget der kan bruges til det....
    Hmm, det er jo næsten lige som bid-junglen det her. xD

    Har ikke kigget på E-Bay, er lidt skeptisk for det. smiley

    Malene: Jamen så lyder det som om det er en kapsun jeg skal have fat i, evt hackamore kapsun? smiley


  • #9   23. apr 2014 Skal den også bruges fra jorden, så skal det helt bestemt være enten sidepull eller kapsun.. smiley

  • #11   23. apr 2014 Jeg tænker også kapsun, nu for du siger, at den skal bruges fra jorden også... smiley
    Fra jorden synes jeg godt, at en sidepull kan være lidt dum, fordi man kun kan have fat i siderne... Med en kapsun (med tre ringe) kan man også have fat sådan ... i midten, hvilket jeg synes et rarest og nemmest fra jorden smiley


  • #12   23. apr 2014 Djarfur
    Af ren nysgerrighed - kender ikke meget til blomsterhackamore - når du har den her http://hest.webgallerier.dk/galleri/726/628/471/3629325-islaender-djarfur-fra-fet-dk hvor kraftig er den så?


  • #13   23. apr 2014 Rider selv med hackamore i dressur, og ærligt talt, så hvis man har en hest der er vant til at blive redet for sædet, er den fænenomal. Jeg har næsten ingen tøjlekontakt, med enkelte undtagelser når han slår fra, men ellers går han bare blødt og lækkert på den. Til tider har jeg kapsunen på, hvis vi skal indlære nye ting, hvis han skal have mere støtte, så jeg ikke har så meget fat i ham som i hackamoren når tøjlerne samles op. Men til generel ridning elsker jeg min hackamore xD! Den er også skide god i skoven, for min poy kan blive ret balstyrisk, og blive svær at stoppe hvis ridtet bliver lidt for vildt, der har hackamoren et godt stopsignal, ellers plejer han at kunne stoppes for sædet og med en let anholdning, såh :P!
    Men hvad man vælger i sidste ende er jo en smassag, min første bidløse var en sidepull, som jeg efterfølgende skiftede ud med en hackamore. Efterfølgende anskaffede jeg mig så en ridekapsun. Nu springer jeg i min sidepull - for at kunne have bedre kontrol/dreje signal til når vi skal ind på de små volter og han generelt behøver støtte :)! Såh... Efter min mening er Hackamoren bedst til generel dressur(uden konstant kontakt altså), kapsun til indlæring/jordarbejde, og sidepull til spring xD


  • #14   23. apr 2014 Hackamore er et western værktøj, lavet til neck reining. Sidepull er til direct reining (som vi kender det fra alm bid). Kapsun.. Afhænger meget af den enkelte kapsun. Jeg har én m kæde, som jeg bare generelt ikke kan lide at bruge, én der er helt blød, som er fin nok til dressur og skovtur, og en tung akademisk kapsun, som jeg synes kun dur fra jorden, da den i kraft af sin tyngde får hesten til at søge mere ned end man kan arbejde med fra ryggen.

  • #15   23. apr 2014 Djarfur: Vil den også kunne bruges til lange liner? Eller er det kun til ridning?
    Og hvordan er den med signalerne? smiley

    Bidløse: Jeg har egentlig ikke brug for en med 3 ringe, da jeg har til arbejde fra jorden. smiley Så skal bare have noget at ride med. smiley

    Maria: Han er ikke vant til at blive redet for sæden, faktisk er han ikke rigtig vant til noget endnu, og er knapt styrbar, hvilket også er derfor at det ikke skal være for voldsomt. smiley Men han bliver redet primært for sædet, selvom han ikke helt har fanget den endnu. smiley


    Hmm, bliver mere og mere enig med mig selv om at en hackamore kapsun er vejen frem. Skal jeg arbejde fra jorden (f.eks træne lange liner), er det jo i princippet bare kun at have tøjler i kapsun delen??? smiley


  • #16   23. apr 2014 Jeps. Det er lige præcis det du kan med en kapsun. smiley

  • #17   24. apr 2014 Jeg ridder selv med sidepull, og det er jeg rigtig glad for. Kan godt lide at jeg ved hvad jeg trækker med. Med sidepullen er det den vægt jeg lægger i tøjlen, som hesten mærker. Ved Hackamoren er det 2 kg ekstra ca, så det er meget mere end hvad du lægger i hånden.Og det kan godt være meget, på hesten næseryg.
    Så min anbefaling er sidepull (: Hvis man bare har blød hånd, reagere hesten utrolig effektivt på den, endda bedre end bid.


Kommentér på:
Hackamore, sidepull, ridekapsun, hvad er bedst, hvor kan det købes?

Annonce