{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
891 visninger | Oprettet:

Forfangenhed.. {{forumTopicSubject}}

Hej alle ..

Har denne skønne shetlænder på 12år, som er hygge pony. Han har de sidste år været plaget af forfangenhed. Nogen gange tidligere og mere end andre gange.

Han står inde om natten sammen med de andre heste. Men om morgen er han stivbenet og svær at få i gang. Hvad vil i anbefale at gøre inden det bliver værre for den lille. Vil i foreslå jordfold, mundkurv eller aflivning? Min mor og jeg har snakket om dette mange gange, og overvejer nemlig aflivning. Da vi heller ikke syntes det er et hesteliv at gå alene på jordfold, når de andre er på græs. Han bliver nemlig ikke på folden, så han skal bindes .. Men hvad har i af erfaringer? Vil i foreslå mundkurv til ham eller?


Gider ingen negative kommentar. På forhånd tak ..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfangenhed..
  • #1   24. apr 2014 Min nabos hest er forfangen og de har mundkurv på den smiley eller en form for græsmaske hvor den kun kan få lidt græs op igennem af gangen smiley

  • #2   24. apr 2014 JORDFOLD. Ingen græs til ham. Det hjælper forhåbentlig. smiley

  • #3   24. apr 2014 hej
    mundkurv er en god ting men jeg ville lige snak med dyrlægen om den lille egentlig har smerter for så er aflivning måske bedst. bedst held og lykke med den


  • #4   24. apr 2014 Hvis han får krybbefoder, så overvej, om der er meget stivelse i det. Hvis der er, så fjern det. smiley

  • #5   24. apr 2014 Han får krybbe foder. Har fjernet havre og er kun på st. Hippolyt .. vil lige snakke med dyrlægen ang smerter ..

  • #6   24. apr 2014 min elskede hest blev forfangen sidste år
    han er idag blevet aflivet pga. forandringer i begge forben formenlig pga. hans forfangenhed sidste år
    hvis jeres hyp er stivbet har han højest synlig ondt - overvej om aflivning ikke er det bedste.
    forfangen heste må ikke få græs de går direkte i deres ben. mundkurv virker ikke - det prøvede jeg. han tog den konstant af fik endda sår på mulen af den.
    dette er ikke for at være negativ eller ond - men af ren kærlighed til heste - de skal ikke have ondt.
    derfor min bedste ven har fået fred idag.


  • Rebecca M
    Rebecca M Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #7   24. apr 2014 Jeg ville forslå, at du snakker med din dyrelæge om det. Hvis din shetlænder er meget syg, er aflivning jo desværre nok det bedste for alle.
    Red selv en dejlig shetlænder for nogle år siden, han blev rask af at komme på jordfold med sin bror, og så skulle han tabe sig, da han næsten lignede en gravid hoppe smiley

    Har hørt at det græs de kan få op gennem mundkurv, kan være nok til at gøre det værre, eller give en kureret hest det tilbage igen smiley


  • #8   24. apr 2014 Selvfølgelig hvis han har ondt så skal han aflives. Ingen tvivl om det! Han skal ikke lide fordi vi andre vil komme til at savne ham .. Men hvis mundkurv kunne være en løsning ville det være at foretrække frem for jordfold. Eller hvis man kunne mixe jordfold med mundkurv .. smiley

  • #9   24. apr 2014 Okay. Så er jordfold nok bedst. Han er dog ikke overvægtig, men det kan jo selvfølgelig nå at komme

  • #10   24. apr 2014 Når du skriver stivbenet og svær at få igang, tænker jeg med det samme gigt.
    Min gamle hoppe fik gigt som følge af forfangenhed, og med hende var det præcis som du beskriver. smiley

    Hun fik noget der hedder Stride HA Solution, og efter en måned på det, var det slet ikke til at mærke at hun var gigt hest. smiley

    Dog er det noget halv dyrt stas, som koster omkring 1000 kr og holder ca en måned, det er måske lige mange penge at smide i en hyggepony?
    Men har i pengene til det og vil give det forsøget, så har det i hvertfald de varmeste anbefalinger fra mig. smiley Det fik min gamle gigt plagede tøs på 17, til at springe rundt som en 3 års. smiley


  • #12   24. apr 2014 Jeg kan se at du fodre med st. hippolyt. De har også et produkt, som hedder glocogard. Det er super godt til heste der enten har været eller har let ved at blive forgangen. Min får en spandfuld hver forår og det er super godt! Det er noget tilskud, som man skal blande i foderet smiley

  • #13   24. apr 2014 Jeg ved ikke om han har gigt, da han ikke altid er alt. Det faktisk kun nu når vi når denne tid med græsset og sommeren over .. men ellers må jeg prøve mig lidt frem for at se hvad der er bedst for ham. Så vi kan nå at tage det i opløbet, .. .. ellers må han på de evige græsmarker, hvis han har ondt eller det bare ikke fungere for ham.

  • #15   24. apr 2014 Jeg tænker bare, at når I kan mærke, at han får det dårligt, når I begynder at give græs, så lad være med at give græs! smiley

  • #16   30. apr 2014 Hvad med jordford og så finde en kammerat, du vil sikkert kunne få en gratis hyggepony som selskab. Har selv en tidligere forfangen pony og han stortrives på jordford. De har et stort læskur, træer, stråfoder, masser af bøge og pilegrene og det fungere perfekt. Synes kun jordford er synd hvis det er en lille firkant uden skygge, hus, grene og andet. Min var meget ømfodet da han var forfangen, men idag en super gla og frisk pony igen. Så jeg ville ikke aflive hvis jeg var dig. Synes ikke om mundkurv, det fratager det sociale og de får jo stadig frisk græs med sukker, bare i mindre mængder

  • #17   30. apr 2014 Min har også været forfangen, dog i sådan en mild grad du nærmest ikke kan mærke det på ham smiley
    Den eneste forandring jeg egentlig har gjort er at sætte ham på jordfold, han har en sidemakker og bare der er lidt frøgræs så er der intet der smiley
    Men håber på det bedste for jeres pony og at i finder ud af noget smiley


Kommentér på:
Forfangenhed..

Annonce