{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.161 visninger | Oprettet:

Brunst/ hvad kan der gøres? {{forumTopicSubject}}

Hejsa derude.

Jeg har en hoppe, som heldigvis er meget cool til stævner når hun er i brunst (ingen problemer, som var hun ikke i brunst). Men når hun er på fold om sommeren, er hun i brunst ca. 20-25 dage i mdr xD!!! Hvor hun ikke laver andet end at ''tisse''..

Nå... men nu når hun er blevet lidt mere voksen ''kun været redet i ca. 1,5 år''. jaaaaa... Så bliver hun vild irriteret når jeg bare ligger mine ben til hende. Hun sparker bagud, ligger ører, gider ikke frem mm. Men når hun ikke er brunst, så er der INTET!

så mit spørgsmål er.. Kan man få sat noget op/eller give noget i foderet, som får dem til at være sig selv igen?
Det skal ikke opereres, da jeg gerne vil avle på hende om nogle år 3-5 år, alt efter hvor langt vores karriere skal være sammen.


Håber der er nogle der kan hjælpe :O))
MVH Jeanett


Kommentarer på:  Brunst/ hvad kan der gøres?
  • #1   25. apr 2014 Der kan i hvert fald gøres noget. Prøv og ring til din dyrlæge og spørg, hvad han/hun ville foretrække at gøre. smiley

  • #2   25. apr 2014
    Få hesten tjekket for hormon problemer - der kan være alverdens problemer hormonmæssigt der giver udsvinget.


  • #3   25. apr 2014 tror man kan få den sprøjtet så den ikke kommer i brunst, mener nogle top ryttere får det gjort, men om det er dyt og hvordan det fungerer aner jeg ikke..

  • #4   25. apr 2014 kender I hvad der evt. kan gøres, og hvad priser ligger på?
    Self skal der gøres noget, men kunne være der var nogle der havde oplevet lignende. Jeg vil nemlig have et eller andet gjort, for det er rimelig træls, og især da jeg stille er igang igen, så gør det ikke humøret i top.


  • #5   26. apr 2014 prøv at søge på HN -der har været en del tråde om det, og kan huske at have læst at nogen har haft god succes med et tilskud til foderet til at holde hormonerne lidt i balance -og iøvrigt er der jo så nævnt mange mange andre muligheder

  • #6   26. apr 2014 Jeg havde samme problem med min haflinger, da hun var helt ung. Hun var også konstant i brunst. Havde dog ingen problemer ridemæssigt. Dyrlægen sagde, der var to muligheder:
    Enten at give hormonindsprøjtninger (hvilket dog ikke giver nogen garanti for, det bliver bedre).
    Eller at sætte hoppen i fol.
    Vi valgte at sætte hende i fol, og straks, hun var tilbage fra bedækning, var hun helt sig selv igen, og jeg var ikke i tvivl om, at hun var i fol smiley
    Hun fik et skønt hoppeføl, og siden dengang har hendes brunst været regelmæssig og helt uden nogen problemer smiley


  • #7   26. apr 2014 Jeg ville anbefalede at få taget en svaber eller biopsi og tjekke for infektion første, er den negativ ville jeg prøve stroppy mare for brogaarden det har hjulpet min rigtig meget.
    Er den posetiv skal den skylles og have antibiotika.

    Få den for guds skyld tjekket for infektion hvis i gerne vil avle på den sener hen da det kan give celleforandringer i livmoderen hvis det et infektion og den går ubehandlet med det i længere tid, og så kan ifoling blive noget nær umulig.

    Jeg har selv haft en hoppe der have infektion normalt så jeg aldrig brunst tegn men hun begyndte at stå konstant og "tisse" i starten var der intet at mærke når jeg red men hun begyndte så at blive sur på ben og sparke ud. Hun blive sut gamle jeg efter vi fandt ud af der var infektion i livmoderen og fik behandlet det.


  • #8   26. apr 2014 Det lyder som om hun har problemer i underlivet og har ondt, så hvis jeg var dig, ville jeg få dyrlægen ud,

  • #9   26. apr 2014 Som skrevet, så er det ikke optimalt at hun er ''anderledes'' under ridningen, når hun er i brunst. Hun er først begyndt på det nu her, men er hun til stævner, så er der intet.. Men vil prøve at spørge dyrlægen.. :O))

  • #10   26. apr 2014 min ene hoppe er også næsten konstant i brunst, hun er ikke besværlig, men enormt ulækker! Tisser hele tiden og hendes ben og hale bliver helt klistret og fedet smiley
    Men hun bliver sat i fol til sommer smiley
    Havde ikke hørt før at det kunne hjælpe på det, men havde i forvejen regnet med at sende hende til en hingst sammen med min anden hoppe smiley

    Du kan også få dyrlægen til at tjekke den for cyster, det kan godt give hormon forstyrrelser smiley


  • #11   26. apr 2014
    Og heste er IKKE bare hoppet - der kan altså gøre noget ved det hvis man finder problemet ;o). Løsningen kan være alt fra at hesten sluger luft bag til og skal syes, til den har ondt, til at den skal have hormon indsprøjtninger, har cyster osv.


  • #12   26. apr 2014 Nu springer jeg på hende, og hun får ikke luft ind.
    Vi har en anden hest i stalden som har slap skede, og det kan man altså godt høre, og især når de er springheste :o)) Og min er en springhest, der er aldrig blevet sagt noget. Men jeg snakker med dyrlægen, jeg gider bare ikke en hest man skal starte forfra på flere gange og bliver uvenner, for sådan skal det ikke være.
    Jeg er stille begyndt at få min lyst igen, da jeg ved jeg ikke vil finde en mere ærlig hest til mig på en springbane, så jeg vil kun det bedste.
    Jeg skrev herinde, for at høre om nogle oplevede lignende, og hvad man evt. kan få gjort? om der kan komme noget op, sprøjte, fodertilskud mm.
    - men ja, det kan være mange årsager :O))

    Men takker for svar derude, vil kigge nærmere på det.


  • #13   26. apr 2014 Jeg gir min hoppe nogle urter fra Brogaarden (Stroppy mare) de fungere på min hoppe.
    Hun render bare rundt og er helt i knæ bare en anden hest se på hende. Hun får det også fordi hun ikke skal blive sparket for meget på folden, da de andre heste hurtigt bliver irriteret på hende.


  • #14   26. apr 2014 Jeanne -det er bare et lidt dårligt argument for at sætte et levende væsen i verden til et i forvejen overfyldt marked. Medmindre hsten faktisk er af en kvalitet som er værd at avle på, så synes jeg nu man skal benytte sig af de (ret mange) andre muligheder der er, og som oftest osse vil have en god effekt. At sætte i fol er i øvrigt heller ikke en garanteret løsning, en del hopper går retur til det gamle.Min første hoppe fik faktisk først problemer EFTER hun havdefået føl, indtil da mærkede vi stort set aldrig noget til hendes brunster

  • #15   26. apr 2014 Min datters Haflinge hoppe var så træls ved brunst hver 5 uge for 3 år siden at vi var lige ved at sælge hende og foretrække vallakker...
    Talte med dyrlægen fra Hippolyt og vi skulle sætte hende på Zink behandling....
    Samt jeg har givet hende en periode hoppeblanding fra askhis urter.dk...
    Efter en flytning, mindre stress i opstaldning samt
    Hun fik et føl for et år siden, vi har intet mærket til det siden....

    Har nu 4 hopper og kunne ikke tænke mig andet, de virker så harmoniske....men tror helt sikkert de kan have ubalance i deres system, ligesom kvinder også kan det.... smiley


  • #16   26. apr 2014 Michelle w: Det er så din holdning, min holdning er en anden smiley Du skriver, der er mange muligheder i dag. Det var der ikke dengang (for 20 år siden). Der var de to valgmuligheder. Da det er en haflinger, der var tale om, var jeg ikke i tvivl om, der nok skulle være købere til afkommet smiley
    Jeg valgte denne løsning, da dyrlægen sagde, at risikoen for, det ikke ændrede sig, var minimal, hvis jeg satte hende i fol, hvor imod hormonbehandling både var dyrt og kun 50 % sikker.


  • #17   26. apr 2014 Jeanne - men dit råd er givet i dag ikke for tyve år siden smiley

  • #18   27. apr 2014 Michelle: Jeg har bidraget med min erfaring, og fortalt, hvad jeg gjorde - ikke rådet TS til hverken det ene eller andet. Det er da op til TS selv at beslutte, hvad der skal gøres.
    I øvrigt synes jeg, du skal bringe nogen af alle de muligheder du mener der er, frem på banen smiley


Kommentér på:
Brunst/ hvad kan der gøres?

Annonce