{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
645 visninger | Oprettet:

Klippe sommerpels? {{forumTopicSubject}}

Min hest sveder..!
Hun har gået på døgnfold et par mdr nu eg har selvfølgelig sommerpels. Men pelsen er ikke ultrakort, den er selvfølgelig også tilpasset de køligere nætter.
Problemet er bare at hun sveder meget når vi rider, og også når hun bare står i stalden et par timer en varm dag.
Har virkelig lyst til at klippe hende, men ved også at jeg så ødelægger pelsen, så den ikke længere er vandtæt, og så er det jo slut med døgnfold, som hun ellers trives rigtig godt med.
Hvad ville I gøre?

(på billedet kan i måske få et indtryk af hårlængden på halsen...)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klippe sommerpels?
  • #1   7. jul 2014 Ville bare sørge for at ride om aftenen/morgenen og vaske godt efter rideture, også i hovedet smiley

  • #2   7. jul 2014 Ville ikke klippe den.. Så hellere give den et bad bagefter smiley

  • #3   7. jul 2014 Problemet er bare at hun også sveder når hun står i stalden... Hun står på rideskole og bliver ofte lukket ind nogle timer mens der er undervisning, da hun står på fold med elevponyerne. Er det ligemeget at hun står indenfor og sveder så?

  • #4   7. jul 2014 Hun får altid bad efter rideturene;-)


  • #5   7. jul 2014 Har du ikke et vindue, du kan åbne? Men hvis den har vænnet sig til at stå ude 24/7, også bliver lukket ind i en stald, hvor der er lidt tæt og varmere, så er det jo klart den sveder - det gør min også smiley

  • #6   7. jul 2014 Du kan godt give hende en klipning hvor du tager bringen, undersiden af halsen og lysken... Det har ingen effekt på om hun kan gå ude på døgnfold smiley
    Det burde give hende luft nok til ikke at svede i stalden.... Husk elektrolytter smiley


  • #7   7. jul 2014 Enten ville jeg gøre som Jeanette H skriver, eller også ville jeg bede om en anden fold til mit dyr så den ikke behøver at skulle ind med rideskolens heste. Ellers må de lade den stå udenfor hvis der ikke er andre løsninger på fold.

  • #8   7. jul 2014 Sved er jo altså ikke farligt -det er blot kroppens måde at regulere varme på, så jeg ville bestemt ikke klippe. At man gør det om vinteren er jo bl.a. for at den ikke skal blive syg når den er varm og våd og temperaturen ude er lav.
    Her om sommeren er det ikke det store problem.

    Så skyl den efter arbejde og så ville jeg ikke gøre andet -du sveder vel osse selv hvis du tager en løbetur i varmen, osse selvom du så fandt på at gøre det uden tøj på smiley


  • #9   7. jul 2014 Kan godt se i har ret. Jeg lader hende svede og så kan hun blive klippet til vinter når hun alligevel får dækken på;-)

  • #11   7. jul 2014 Jeg ville bare klippe hele hesten smiley hold øje og giv evt regndækken på de dage nætter med meget regn i starten smiley men ville bare klippe ihvertfald smiley

  • #12   7. jul 2014 Jeg klippede min sidste år i juli, hun havde af en eller anden årsag sat en lang (i forhold til sommer) pels.
    Hun svedte bare ved at stå på folden.
    Så hun fik B-ekspress og en klipning.


  • #13   8. jul 2014 Da hun står på rideskole, har jeg ikke altid mulighed for at køre ud og smide dækken på eller lukke hende ind, hvis der pludselig kommer regn desværre.

  • #14   8. jul 2014 Jeg ville klippe under halsen samt bringe, evt give den et irsk klip (hel hals også skråt ned over maven)
    Jeg klipper tit mine om sommer fordi de er distanceheste (eller den ene er xD) og der er det altså vigtigt at de kan komme af med varmen, og ved at klippe er der bedre adgang til halspulsåren og det bliver derved lettere at klippe. Men jeg ville undgå at fuldklippe om sommeren, for det er godt at lade dem beholde fedtladet henover krydset især når de går på sommergræs.
    Dog klippede gav jeg den ene en fuldklipning sidste år, men det var fordi han ikke rigtigt havde fældet vinterpelsen og derfor kogte efter 10 minutter (ældre hest)


  • #15   8. jul 2014 Team grafik:
    Det lyder fornuftigt;-)
    Hvad med den hest der blev fuldklippet, fik den dækken på eller kom den ind om natten?


  • #16   8. jul 2014 Han fik regndækken på de dage hvor der var vind eller køligt. Men det er som sagt ikke noget jeg ville gøre med mindre det virkelig var nødvendigt - som at hesten ikle havde fældet sin vinterpels. Men ikke bare fordi den sveder under ridning, der ville jeg kun lave irsk-klip, som er den klipning jeg bruger til distance-hesten smiley

  • #17   8. jul 2014 Super;-)

Kommentér på:
Klippe sommerpels?

Annonce