{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.926 visninger | Oprettet:

Hvorfor stævner for bestemte racer? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Et lille debat emne her til aften smiley
Noget jeg længe har tænkt over, er det med de der "specielle" stævner, for bestemte racer.
F.eks. er der snart DM for fjordheste. Der er faktisk rigtig mange fjordhestestævner.
Der bliver også holdt mange araberstævner, og har sågar set et stævne kun for New Forest. Der skal sikkert også nok være noget for de lidt tungere racer.
Men hvorfor holder klubberne stævner for de racer? Hvad med dem som har en connemara? Eller en Hollandsk sportspony, eller en svensk varmblod? Hvorfor får de ikke deres eget stævne? Hvorfor skal de "nøjes med" at være med til stævner hos almindelig blandingsheste?
Er selv ejer af noget fifty fifty pony, og personligt er jeg lidt ligeglad med hvilket stævne jeg stiller op i. Jeg har slet ikke noget mod diverse racer, og jeg forstår ikke at de ikke bare er med i almindelige stævner? (Det er de også, men hvorfor stævner kun til dem?) Kender mange i overstående racer, som sagtens kan "klare sig" til de helt store stævner (Tænker B plan) så det er jo ikke en undskyldning smiley
Nogle vil måske synes at de bliver dømt ned fordi de kommer med en gul fjordhest, eller en araber med højt haleløft. Men helt ærligt? Hvis dommeren er dygtig, så dømmer han/hun efter hvad han/hun ser af ridning, og ikke om ens hest er gul, rød eller en helt anden farve. Han/hun skal jo bare bedømme det han/hun ser den ene gang.
Er som sådan ikke misundelig på dem, men synes bare det er ret åndssvagt at der bliver afholdt de stævner, når vi går så meget op i at alle heste er de samme, uanset race og farve.

Er det bare mig der er helt væk, eller er der måske noget om snakken?

Det skal lige siges at jeg har INTET i mod disse racer, det er bare det der ses mest smiley

God aften smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor stævner for bestemte racer?
  • #1   15. jul 2014
    Det er ikke fordi de bliver bedømt ned fx fjordheste - det er så men ren og skær fælleskab dyrkning og at møde andre med samme race, se niveauet på de andre heste ifb med avl.

    Men lige netop ved fjordheste er det for fællesskab og foreningen :o)


  • #2   15. jul 2014 Men de ville jo også møde hinanden til almindelig stævner?
    Og igen, hvad med dem der har en welsh? De mødes jo bare til almindelige stævner smiley


  • #3   15. jul 2014 Det er vel også for at promovere bestemte racer smiley det er jo reklame for de enkelte avlsforbund med et stævne med udelukkende med deres racer smiley

  • #5   15. jul 2014
    Ikke i samme omfang :o) Der er måske 1-2-3 fjordheste til et stævne, hvis der overhovedet er nogen andre. Så jeg kan egentligt ikke se hvordan man kan synes det er forkert.

    Det er hyggeligt og herligt at dyrke et fællesskab med andre der har samme interesse - til DM osv. er der jo mange sportsgrene samlet i et par dage og dermed samles gamle bekendte, avlere osv. også.

    Hvis du spørger et fjordheste menneske så er stemningen og fællesskabet et andet end ved et fjordheste stævne end et alm.


  • #6   15. jul 2014
    Og lige til DM mm. får man jo også blandt andet kigget på hvilke blodlinjer der klare sig godt i sporten, man kan se hingsten man har kig på til ens hoppe i aktion osv osv.


  • #7   15. jul 2014 Det er jo for at støtte diverse avlsforbund, alle avlsforbund kan da lave racestævner. DV gør det jo f.eks til hingstekåringen i Herning smiley

  • #8   15. jul 2014 Og til et fjordhestestævne er det tilladt at være voksenrytter på pony

  • #9   15. jul 2014
    Det er nu tilladt at være voksenrytter på pony til alm. stævner også både for kat 1 og 2 - kat 2 dog kun til D stævner til og med sværhedsgrad 2.


  • #10   15. jul 2014 Forstår jer godt, men hvis man ikke havde fjordhestestævner, tror I så ikke bare at der ville komme flere til de almindelige?
    Med hensyn til DM så har de jo to chancer, hvor andre kun har en smiley
    De må jo også deltage til det almindelig DM smiley


  • #11   15. jul 2014 Det er rigtigt Krikken - men en LC for hest er nu en gang 1m, hvor den for pony kun er 80cm. Desuden er de til fjrodhestestævnerne bygget til ponyer i afstand, i stedet for heste.
    Alt andet lige, så er der ikke ret mange ponyer der kan være i en hesteafstand smiley


  • #12   15. jul 2014 Camilla A: Det er jo så der man må skifte til hest hvis man ikke kan få sin pony ind i en heste afstand smiley
    Sådan er det jo for os som ikke rider en fjordhest smiley
    Noget helt andet er at man godt kan få en pony ind i afstanden til en hest smiley


  • #13   15. jul 2014
    Måske, måske ikke :o). Nogen starter måske til fjordheste stævner fordi det er trygt og godt, som ikke lige ellers ville komme ud til et normalt D stævne fordi de ikke lige er trygge ved det. Så er det da en skøn mulighed at kunne tage hen med nogle "ligesindede.

    To chancer til DM? Hvordan mener du lige det? Deres eget DM er jo ikke på samme niveau, så det kan slet ikke sammenlignes. Det er jo ikke et DM der erstatter det "rigtige" - det er for at afgøre det inden for deres race, den bedste ekvipage inden for race, det har intet og gøre med andre heste.

    Kan ikke forstå at man kan være utilfreds med det ;o)


  • #14   15. jul 2014 Det er for som de andre siger at støtte de forskellige foreninger og for traditionernes skyld. Derudover er der også nogle af de mindre heste racer, som eks. haflingeren, araberen og fjordhesten, der ikke "altid" har de største chancer mod en fin sporty DV. på 175. smiley

    Jeg synes det er fedt, at der også er fokus på de enkelte avlsforeninger. Samme racer gør bare at dommeren ikke kan have sine "favoritter" i samme omfang som til almindelige stævner, da hestene / ponyerne er mere "ens" - både med gangarter, størrelse og bygning. smiley


  • #15   15. jul 2014 Hvorfor SKAL man skifte til hest når nu man har andre muligheder?
    Hvis nu DRF lavede ponyklasser for folk over 16, så var det en helt anden snak *S*

    Ja, de kan så rigeligt være der - der er alt for langt *S*


  • #16   15. jul 2014 Nu stiller jeg selv op til vores race stævner inden for 'haflingersport'
    Her er det sporten som går ind og bestemmer at de gerne vil afholde stævner for lige præcis denne race, da mange af de 'tunge' racer ikke kan være med på det plan de langbenede kan.
    Her er det også fællesskabet der tæller, der er ingen snobberig og det synes jeg er utrolig dejligt, da jeg selv i min ponytid har været til diverse C stævner på min haflinger, hvor folk kiggede ned på selve racen og opføre sig som en gang snobber.
    Jeg synes bestemt at det er hyggeligt med racestævnerne, så man kan få set mange af sin egen race og som Krikken siger kan man kigge på blodlinjerne.

    DRF har nu også indført race stævner, så det gælder bare om at sit eget forbund laver stævner inden for sin egen race.
    Og jeg ser faktisk rigtig mange fjordheste - Haflinger osv til almindelig stævner smiley


  • #17   15. jul 2014 altså hvor stor chance er der for at en fjordhest kommer med til DM i dressur eller spring mod nogen Danske varmblods heste, oldenborg o.s.v.
    tænker det er for at man kan "opnå" noget med den race man har med at gøre. se hvad andre kan, og for at bakke op om race forbundet. smiley


  • #18   15. jul 2014 Emma der er jo også dem over 16, som måske ikke passer på en hest inde for pågældende race. De vil måske slet ikke se harmoniske ud på en fjordhest i hestestørrelse, men ser derimod helt og aldeles harmoniske ud i en pony version. smiley

    Jeg kan ikke se, hvorfor de så ikke skal have lov til at starte på dem. Inde for ihvertfald haflinger stævner, starter man ikke efter hesten størrelse, men derimod rytterens alder, hvilket jeg faktisk synes er helt fair smiley


  • #19   15. jul 2014 Jeg er så heldig at være imponerende 160cm høj, med korte ben. Jeg ser uharmonisk ud sammen med en større hest, og føler ikke jeg kan nå ind og give de korrekte hjælpere. Til gengæld passer jeg fantastisk sammen med min fjordhest på 148cm.
    Hvorfor skal jeg ikke nyde godt af at der faktisk er raceforbund som vil noget for deres medlemmer, og derfor laver stævner til det?

    Jeg er 28 år, og har ikke planer om at skifte til stor hest...


    Line *Urban* --> Man gør det samme indenfor fjordhesten.


  • #20   15. jul 2014 Camilla: Okay, det var jeg ikke klar over, men tænkte nok det var det samme smiley Vil ikke gøre mig klog på ting, jeg ikke er sikre på så smiley

  • #21   15. jul 2014 Indenfor fjordheste er det inddelt i junior og senior. Der skelnes heller ikke til om det er 2'er, 1'er eller hest, alle konkurrerer på samme vis smiley

  • #22   15. jul 2014 Det lyder nok forkert når jeg siger at jeg er helt enige med jer. Kan sagtens forstå at de kan hygge sig med at mødes med nogen som har samme ponyer.
    De kan jo også sagtens være med! Kender da flere på fjordheste som rider store stævner, og som jeg glædeligt tager hatten af for!
    Det jeg bare ikke helt forstår er, at de jo på en måde ser ned på sig selv? Hvis de ikke føler at de kan måle sig med de almindelig sportsheste og ponyer, så må man da få lidt mere selvtillid smiley så kan man ikkeforvente at andre ikke må synes dårligt om dem smiley
    Men hvis det har så stor succes, hvorfår så ikke lave stævner for alle racerne hver for sig?
    Det giver jo slet ingen mening på den lange bane, da der så slet ikke ville være almindelige stævner længere..
    Og igen. Hvis man vælger at ride pony mod heste, må man forvente at man ikke kan være helt med ang. Gang. Dog kan ponyen jo godt vise øvelser til UG som trækker op, og dermed stadigvæk kunne være med smiley Det er jo noget man selv bestemmer smiley
    Personligt synes jeg det er utroligt nedladende at folk ser ned på de forskellige racer.

    Krikken: Ved godt at deres DM ikke er det samme, men man kan stadigvæk skaffe sig to titler smiley Jeg synes heller ikke det er fair at stille op til et klubmesterskab i flere forskellige klubber samme år, da man jo kun bruger én klub smiley


  • #23   15. jul 2014
    Man ser ikke ned på dig selv - man dyrker fællesskabet :o).

    Det er op til det enkelte avlsforbund/race at stable stævner på benene, det kræver en masse arbejde som bla. fjordhestene er gode til - forening arbejde og dedikerede medlemmer der er villige til at bruge tid på det.

    Så nej, folk ser ikke ned på sig selv de dyrker så men bare et godt fællesskab - ligesom når der er hingstekåring i Herning, så mødes DV avlere fx.

    Du kan skaffe dig to titler ja - men at blive DM for fjordheste i spring er jo på max LB niveau, så kan ikke rigtigt se det unfair ;o).


  • #24   15. jul 2014 Som jeg skriver længere oppe, er det ens forbund som laver disse "racestævner" og mange af dem der deltager til disse stævner er langt oppe i årene. Men får et super godt fællesskab og laver stævner fordi det er sjovt at møde andre med præcis den race.
    At de ser ned på sig selv, forstår jeg slet ikke at du mener, da mange af dem i hvert fald inden for 'Haflingeren' er oppe i årene og deltager kun for sjov smiley


  • #25   15. jul 2014 Og hvorfor er det så at man ikke må ride pony mod pony bare fordi man er over 16 år? Jeg synes det er så ærgerligt at DRF skiller på denne måde - igen af hensyntagen til rytters højde...

    Hvorfor skal man gøre vilkårene sværere for sig selv end nødvendigt?

    Det handler ikke om at se ned på sig selv, der har du dog godt nok helt forkert fat i verden smiley


  • #26   15. jul 2014 Jeg synes nu det er helt fint, at der afholdes racestævner.
    Man støtter op om forbundet, møder masser af andre mennesker, der går op i samme race og der er bare en anden stemning og sammenhold.

    Mange racer afholder også kåringer, kun for deres race. Det er da en fin måde, at samle racen på, så man fx kan se de forskellige hingste, og bedre kan skabe sig et overblik over racen.

    Jeg kan seriøst ikke se et problem i det. :o)


  • #27   15. jul 2014 Vi snakker jo ikke haflinger på 175 som eks. DV'er. Forskellen på hest og pony er slet ikke den samme inde for samme race, som den eks. vil være fra en oldenborg til en welsh pony. Her vælger voksne jo selv om de vil ride pony, og tage den mindre gangart der evt. er. Ligeledes er det begrænset hvor mange junior rytter der ser harmoniske ud på heste inde for disse racer, så synes faktisk ikke det er et problem smiley

    Ser ned på sig selv? Nej det tror jeg ikke, men der er simpelthen bare så meget snobberi, om man vil det eller ej inde for den almindelig stævne verden (den er der selvfølgelig også inde for race stævner). Mange af disse rytter jeg kender gør det ikke, fordi de ser ned på sig selv, men for hyggens skyld. De går mere op i hyggen frem for at vinde, og hvis man føler sig mere tryg ved stævner inde for ens egen race, så er det klart, at man deltager i disse i stedet smiley


  • #28   15. jul 2014 Tvivler på nogen ser ned på sig selv, men det er altså bare super hyggeligt at være samlet til et racestævne. Netop fordi man har samme forkærlighed til racen men samtidig "dyrker" sporten.
    Men tror vist man skal have prøvet et racestævne før man forstår det, men jeg elsker at være til DSAH stævner (araber-stævner) kun fordi man er fælles omkring racen, selve konkurrance delen er jo ikke anderledes.


  • #29   15. jul 2014 Det har ikke noget at gøre med at se ned på sig selv. Jeg kender ihvertfald ingen fjordhesteryttere der starter fjordhestestævner, fordi de ser ned på sig selv.

    Men det er korrekt, at nogen gør det, fordi de ikke kan være med i almindelige stævner. Fx voksne ryttere på fjordheste, der er nødt til at starte mod store heste til almindelige stævner. Men ponyen har måske ikke gangen eller kapaciteten til at følge med, og vil derfor ikke kunne komme særlig højt op i klasserne. Hvorfor er det så forkert, at stille op i et stævne for fjordheste, hvor man ved man har en chance, og hvor man kan komme langt og udvikle sig selv og hesten? Det kan jeg altså ikke se et problem i. :o)

    Det handler ikke om, at rytteren ser ned på sig selv, men bare er realistisk. Det er to ret forskellige ting. :o) Og jeg tror nu stadig de fleste gør det, for at dyrke fællesskabet og støtte forbundet og racen. Og mange af dem starter da også almindelige stævner samtidig.

    Jeg synes godt nok det er at gå i for små sko, at have noget imod racestævner.


  • #30   15. jul 2014
    Jeg ved da at der er en ponyrytter der starter PRT, PRM mm. og mener også hun skal med til DM for ponyer - men hun starter stadig til fjordheste stævner, netop for at støtte op om racen og være sammen med andre fjordheste folk.


  • #31   15. jul 2014 Jeg tror heller ikke på, at hvis alle racer har racestævner, så vil der ikke længere være almindelige stævner. Det vil aldrig komme til at ske, bl.a. fordi der stadig vil være blandingsponyer og -heste, og ryttere der enten ikke gider starter racestævner, eller ryttere der starter begge dele.

    I de fleste tilfælde vil niveauet også være højere, og rytterne vil stadig have lyst til at starte mod andre racer.


  • #32   15. jul 2014 Tror i misforstår mig lidt her smiley
    De ser jo ikke ned på sig selv på den måde. Men synes bare at man høre så mange snobbede (ja undskyld. Ikke alle er sådan) små ponyryttere (som ikke er der fordi alle andre ride rundt på fjordheste) som kun vil stille op til de stævner fordi de synes at de bliver dømt ned til stævner fordi de rider på en fjordhest. Dette er jo forkert, og derfor skaber det hurtigt en idé om at de ser lidt ned på sig selv smiley

    Jan sagtens forstå at folk elsker de stævner, og gad da også godt selv at kunne stille op til sådan et på min pony, men jeg forstod bare ikke hvorfor der så ikke er flere der tager interritativet til sådanne stævner smiley
    Forstå ikke hvorfor vi skal forskelsbehandle.. Synes måske det går lidt ud over de forkerte. I begge retninger smiley


  • #33   15. jul 2014 CTS: Føler lidt at du taler nedladende til mig? Tror du har misforstået mig en del så. Har skrevet at jeg intet har imod dem, men ikke forstå hvorfor der ikke bliver holdt noget for alle de andre racer smiley

  • #34   15. jul 2014 Der er heller ingen forskelsbehandling. :o)
    Stævnerne er der jo ikke pga. forskelsbehandling, men for at støtte avlen og forbundet, så avlere, købere og andre interesserede kan skabe sig et overblik over racen, hingstene og hestene generelt. Det er der da ikke noget galt i, og det har da ikke noget med forskelsbehandling at gøre?

    At nogle ryttere (langt fra alle) så vælger stævnerne, for at kunne komme længere med sin hest/pony, er en anden ting - men det har heller ikke noget med forskelsbehandling at gøre, men er bare et ønske om at fortsætte med sin pony eller racen, selvom man falder for ponygrænsen.


  • #35   15. jul 2014 Det var godt nok det mærkeligste jeg har hørt nogen have noget imod...

  • #36   15. jul 2014 Nu er det bare at ikke alle forbunde laver 'racestævner' og at der skulle være forskelsbehandling kan jeg ikke se?
    Det er blot forbundet som vælger at lave 'racestævner' eller ikke og nu er 'racestævner' også godkendt til at stille mod DRF's regler smiley


  • #37   15. jul 2014
    Når jeg læser med på fjordhesten Danmarks facebook grupper, så læser jeg nærmest ingen der bliver dømt ned eller får bemærkninger og hvis de gør, så tager folk ordene i sig når hesten så vinder.

    Det eneste sted jeg oplever det er her på HG ind imellem at nogen - uanset race, er fornærmerede over den bedømmelse de har fået.
    Så jeg synes det er et forkert indtryk du har fået.

    Igen, folk kan bare tage initiativet og lave nogle stævner for deres race - men det kræver så meget frivilligt arbejde og en god forening til at støtte det op.

    Kan ikke rigtigt se det unfair - fjordheste har mulighed for at starte til eget, nogen andre har mulighed for at starte klubmesterskab, A stævner osv. fordi de kan det. Eller starte forskellige sportsgrene inden for ridning.


  • #38   15. jul 2014 Nu rider jeg selv lidt stævner, både fjordheste og 'almindelige' stævner smiley
    Og hvis jeg skal være helt ærlig, så er der bare en anden stemning til r-stævnerne end jeg ellers mærker til både c & d stævner smiley

    Til r-stævnerne bliver der støttet op omkring en fælles race alle går ind for, hvilket gør at der ikke er nogen der som sådan bliver holdt udenfor smiley
    Og lige ang. DM for fjordheste (det eneste jeg kender da jeg selv har en fjord) så ligger den i en LA1 B.. Hvor det 'rigtige' DM for ponyer ligger i en PRT/PRM hvis jeg ikke er helt forkert på den, så du vil ikke kunne se en starte 2 DM på et år da det ville være fuldstændigt hul i hovedet hvis en rytter skulle starte to så forskellige klasser smiley


  • #39   15. jul 2014 Hvor taler jeg nedladende? :o)

    Der bliver jo netop også holdt noget for rigtig mange racer. Nogle holder ikke stævner, men kåringer. Det er jo racens eget valg, om de vil have racestævner (eller kåringer), og det har de vel nok en grund til. Men hvorfor dælen skal det gå ud over de racer, der vælger at holde racestævner?

    Jeg forstår slet ikke din undren eller behovet for den har debat. Måske er det derfor du føler jeg er nedladende, fordi jeg synes det her er uden grund. :o)


  • #40   15. jul 2014 Emma: Tror du har mIsforstået noget, det er jo "racerne" selv der holder stævnene, alle racer kan jo holde hvis de vil, det er ikke noget nogen gør for bestemte racer.. Du kan skam lave et stævne kun for blandingen hvis du har lyst..

  • #41   15. jul 2014 TS: Hvis du har så ondt i røven, så lav da dit eget stævne for din hests race........


  • #42   15. jul 2014 Har godt nok ikke læst alle svar, men nogle, så beklager hvis jeg gentager.
    Racestævnerne holdes ikke i klub/DRF regi, men i avlforbund regi, altså har klubberne ikke noget med det at gøre. Race stævner er noget som avlsforbundene har valgt at afholde, og de vælger så at holde kun for deres race, eller måske evt. slå sig sammen med andre avlsforbund og holde noget fælles stævne kun for deres race, fx holder Mountain Moorland for de engelske racer. Så det er ikke klubberne der laver racebestemte stævner, med avlsforbundene, og det vel fair nok hvis de gerne vil lave noget kun for dem selv og deres medlemmer?


  • #43   15. jul 2014 'Racestævner' er godkendt inden for DRF's regler nu

  • #44   15. jul 2014
    Racestævnerne, i hvert fald de jeg kender til følger DRFs regler og er godkendt af DRF.


  • #45   15. jul 2014
    Kig fx. Propositioner til DM
    http://fjordhest.dk/brugerfiler/Propositioner_DM_2014_PDF.pdf


  • #46   16. jul 2014 Anna og Krikken: For at være helt præcis, så betaler avlsforbundene medlemskab, som klubberne også gør, for at kunne benytte DRF's reglement, programmer, stævneprogrammel, live osv. som DRF tilbyder. Betaler de ikke for medlemskab/har de ikke fået lov af DRF, så er det brud på copyrighten hvis de bruger det. Og alt andet lige er det nemmere bare at betale til DRF for benyttelse, end at skulle opfinde den dybe tallerken to gange. I og med de også betaler til DRF, så har de fået deres egent kategori, R-stævner.

  • #47   16. jul 2014 Belinda - Ved jeg godt ^^ Følger selv racestævnerne meget og følger facebooksiden for haflingere.

  • #48   16. jul 2014 Anna: Det var mere fordi at jeg ikke helt syntes de beskrivelse "'Racestævner' er godkendt inden for DRF's regler nu ", var beskrivende nok, så at sige. For i princippet behøver det jo ikke være alle racestævner der har tilladelse til at benytte DRF's materiale.

  • #49   16. jul 2014 Nej det er rigtig nok, men det var bare lige for at sige at DRF nu har indført racestævner og det ved jeg at vi haflingerfolk har kæmpet længe om, da det er svært at få godkendt et racestævne

  • #50   16. jul 2014 Lige i forhold til haflingerne, er det ikke avlsforbundet der betaler til DRF. Men en forening, der "samler" begge avlsforbund til én sport forening smiley

    R-stævner er en genial idé! Sammenholdet er SÅ fedt, til sådan et stævne smiley


  • #51   16. jul 2014 Synes da det er lidt fedt at raceforeningerne holder stævner - havde vi haft vores welsh endnu, skulle den nok have været med til det "engelske" skue/stævne som så godt nok er noget anderledes.

    Racestævnerne samler jo bare hestefolk der har kastet deres kærlighed over en bestemt race - tror næsten alle racer har specialstævner.
    F.eks. haflinger, fjordhest, trakehner, fredriksborger, new forest osv.


  • #52   16. jul 2014 For islænderne handler det om at konkurrenceformen ikke eksisterer i andre forbund. Eller jo, der er andre gangartsracer, men der bedømmes de ikke efter samme kriterier. DI er hellere ikke under DRF, og det er sindssygt dyrt at være islænder stævnerytter, så jeg tvivler på at det vil tiltrække ret mange med blandingsheste hvis de åbnede for det (det tror jeg dog ikke de gør).

  • #53   16. jul 2014 For f.eks islænder der er der virkelig forskel i fællesskabet end alle race stævne der er islænder og alle race stævne forskellige i fællesskab og når man rider man også flere samme af gangen det gør man ikke når man f.eks rider alle race stævne
    Lige for islændernes skyld så har de en eller to gangarter;-)
    Men kan følge dine tanker og haf selv tit tænkt over det men er så bare begyndt at se mange store forskelle fra alle race stævne til f.eks islænder stævne smiley


  • #54   16. jul 2014 og jo der findes også stævner kun for welsh og connemara ponyer smiley så det er ikke kun koldblodshestene smiley


  • #55   16. jul 2014 Trakheneren har også racestævner, og jeg tvivler på, at ejerne ikke synes deres heste kan være med på lige fod med andre racer (-:

  • #58   16. jul 2014 Jeg vil også gerne starte almindelige stævner men da jeg er voksen rytter så skal jeg starte mod de langbenede og da jeg pt. rider LC klasser så ved jeg på forhånd jeg skal starte mod unghestene som i høj grad har gangarter mv. på plads. Min er ikke unghest men har aldrig rigtig været ude så for mig var haflingerstævnerne en oplagt mulighed for at få noget stævneerfaring for rytter og hest uden samtidig at skulle ligge allernederst i klasserne fordi der er ting man ikke helt har på plads endnu. Til haflingerstævnerne kan man bedre vurdere hvor man ligger hende i forhold til de andre fordi racen er ens så man skal ikke have så meget andet med i sin betragtning. Derudover så er det bare sindssygt hyggelige mennesker man møder og ikke som på stævnepladserne generelt hvor der er lige mere konkurrencepræget...til haflingerstævnerne hjælper alle hinanden også selvom det er ens stærkeste konkurrent etc.... smiley her er det lidt mere ligegyldigt hvem der er vindere og hvem der er "tabere" for det er fællesskabet der er vigtigt smiley


  • #59   16. jul 2014 Jeg gad ikke at læse hele emnet, så undskyld hvis det er taget op; Men fjordheste bl.a. har også deres egne discipliner og stævner lavet specielt efter fjordhestens styrker. Feks. den der terrænprøve. smiley smiley

  • #60   16. jul 2014 Og der findes også en del islændere, der ikke er blevet set trave mere end en enkelt gang eller to, fordi det simpelthen ikke ligger til nogle af dem. Og de ville jo have det ret så svært i normale stævner, selv i LD. smiley

  • #61   16. jul 2014 Har New Forest pony, og vi har flere gange været med til avlsforbundets stævner. Det er jo skønt at se andre i racen og være sammen med avlere, ryttere og familier. Der er altid en god stemning, og selv om der konkurreres fuldt lige så meget som ved andre stævner, så er stemningen bare anderledes end ved andre stævner... og dem deltager vi også i mange af. Kan altså ikke se et problem i racebestemte stævner, kun en masse goder - for alle. Men kan da godt se, at de naturligvis udelukker blandingsponyer/heste... men det er da ikke værre end med hunde, katte, høns osv.... Og der er da langt flere stævner i DRF-regi end nogen af os kan nå at deltage i smiley


  • #62   16. jul 2014 Ærligt talt, så tænk lige over hvis man var dommer til DM dressur for pony, og man kunne vælge mellem en smuk, elegant, langbenet, ædel sportspony/new forest/Welsh. Og en Kraftig, tykhalset, klumpet fjordhest... Så er det ikke nemt at være fjordhest i den sammenhæng smiley

  • #63   16. jul 2014 Oldenborgerne holder også race stævne, og det er jo også en race der uden problemer kan være med de andre også.
    For deres vedkommende er der afholdt 1 stævne i år, på Sjælland, hvor der også kom et par ryttere fra resten af landet.
    Men det ene stævne, har nok ikke den store betydning for tilmeldingerne til andre stævner rundt omkring smiley


  • #64   20. jul 2014 Jeg har i marts været til kæmpe connemara stævne i egtved, og skal igen til september, dog i tyskland, hvis man gider at lede længe nok skal de nok komme smiley

  • #65   20. jul 2014 Så er det mig der aldrig har været et konkurrence menneske fordi jeg synes ofte det er snobberi blandt rytterne. Og jeg HADER snobberi. Og taget i betragtning at jeg nu står med en traver så er det ret bortkastet at starte dressurstævner imod heste der er avlet til dressuren (medmindre min hest viser sig at være 1 af de sjældne der faktisk kan gå godt, og så ser i mig på banerne for så er jeg forpligtet til at forbedre traverens renommé smiley ) hvis jeg ønsker at føle vi gør det godt og kan præstere noget. Så jeg ville have været lykkelig hvis der fandtes et racestævne for Travere. For så ville jeg have deltaget og følt vi alle havde ens chancer til at vinde. smiley Så jeg forstår udmærket at der er racestævner.

    Mvh TT


  • #66   20. jul 2014 Der er også snart DM for haflingere og dette er rent race-fællesskab.. vi har vores egen sportsforening der er DRF godkendt, så vi kan holde vores racestævner.

    Det er en fantastisk mulighed for at dyrke racen!


Kommentér på:
Hvorfor stævner for bestemte racer?

Annonce