{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.599 visninger | Oprettet:

Løsdrift/ skur - hjælp {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Har endelig fået overtalt min far til at vi skal bygge et skur til min araber.

Hun er vant til at stå på stald hver vinter, men jeg vil gerne have at hun har et mere naturligt liv.

Hvordan får jeg bygget det bedste skur til hende?

Vi har besluttet at hun skal stå på gummimåtter for at isolere mod kulden, to hødispendsere, krypper og saltsten.
Vi graver vand ud til folden, så der altid er frisk vand på folden (de andre folde har automatisk vand).

Hun har tidligere haft et skur, men gik ikke ind i det (hun blev fodret i stalden), så måske skal skuret være godt åbent men dog blæser det fra mange sider her..

Håber på nogle gode råd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løsdrift/ skur - hjælp
  • #1   22. jul 2014 Tænk på om vinteren bliver det 10 graders frost, så hvis det er af den grund med gummimåtter så drop det, ligesådan med vandet .

    Jeg har løsdrift .


  • #2   22. jul 2014 Gummimåtter og strøelse naturligvis, men hvad vil du anbefale som bund til skuret?

    Vandet er i frostsikret spand (med sådan en måler som hele tiden holder den samme vandstand) smiley

    Hvad bruger du af strøelse og mener du at hesten godt kan vænne sig til løsdrift?
    Altså vi har bokse og stald, hvis det ikke fungere for hende smiley


  • #3   22. jul 2014 Jeg er godt tilfreds med halm, her kan en traktor med frontlæsser nemt muge om foråret . Altså 1 gang årligt .

    Fint nok med frostsikret spand, men alle rør skal også være frostsikret .

    Tror nemt hun kan vænne sig til løsdrift, jeg var voldsomt bekymret for min der også har meget araber i sig men det går over al forventning .


  • #5   22. jul 2014 Der er ikke lukket mod nord i min løsdrift, det er uhyre sjældent vi har vind derfra .

  • #7   22. jul 2014 Jeg ser ikke et skur som velegnet til løsdrift. I hvert fald ikke hvis det er til brug hele året.

    Jeg har et læskur som mine bruger om sommeren. Det er 3x5 meter, og på den ene af de 5 meter, har jeg lavet åbning i hver ene på 1,5 meter. Så er det åbent og nemt at komme ind og ud, men uden at det er totalt åben og mister den gode effekt med læ smiley

    I kan ikke lave et "rum" i stalden, som de kan gå ind i stedet, der er løsdrift? Det ser jeg som en bedre løsning for løsdrift smiley


  • #8   22. jul 2014 Husker det med de frostsikre rør smiley

    Hun går sammen med to ponyer nu, men de flytter og så får hun en anden pony at gå sammen med smiley så alene bliver hun ikke. Dog har jeg tænkt på om hun kan gå sammen med et andet dyr? Kender I nogen sammensætningen man ikke lige hører om til hverdag?

    Vi har kødkvæg på gården og det går ikke at sætte hende der ind, da hun jagter køerne når vi giver wrap på folden = stresset køer = dårligt kød smiley

    Der er ikke mulighed for at lave stalden om til løsdrift, da stalden ligger på den ene side af gårdspladsen (grus, meget stor gårdsplads) og foldene på den anden side.

    Er det farligt med gummimåtter selvom vi kommer halm ovenpå?

    Hvorfor vælger du tørv? Hvad gør det godt for?

    Jeg vælger nok halm som strøelse, da jeg har en fin minilæsser som jeg kan muge ud med smiley

    Ja, det er rigtig med at det sjældent blæser fra nord af.. Jeg tror jeg vælger at holde skuret åbent til den side smiley

    Super folkens! Tusind tak for alle de gode råd! smiley
    Kom endelig med flere, fx med hvad I har bygget jeres skur af (træ, galvaniseret stål, tag?)


  • #10   22. jul 2014 Tror godt din araber kan klare at stå i løsdrift.
    Min egen kom ud og stod i løsdrift for første gang for 2 år siden, da hun var 18 år. Hun havde altid været boks hest, men ville tydeligvis gerne være ude hele tiden.

    Det eneste som nok er vigtigt er et varmt dækken til om vinteren smiley

    Vi er 2 læskure på folden. I det ene er der flapper på, og lagt træpiller som bund ( Flapper pga. sommereksemplaget hest) og i det andet har der før været halm-bund, men den er i gang med at blive gravet op ( Håndkraft!) Den er cirka 50 cm tyk og der er rigtigt varmt derinde, pga den store bund. Der kommer også til at være træpiller derinde. En god ide er at lægge store bjælker foran skurerne, så der ikke bliver mudret der inde.

    Vi bruger Slowfeeder net inde i vores skur, som virker rigtigt godt. Og har selvfølgelig en saltsten der inde også. Vil anbefale IKKE at havde krybber inde i skuret, ,da jeg har oplevet at det tager for meget af pladsen, og der er stor chance for at hesten vil klø sig op af det og derved få ødelagt krybberne.



  • #13   22. jul 2014 Men er trækullet varm nok til om vinteren?

    Shetlænder er bare total no go her! Jeg bryder mig ikke om dem og de ofte stædige og meget nøjsomme typer. Min araber kræver fuld græs, 20kg hø hver dag om vinteren og 2kg kryppefoder (har en foderplan som der følges trofast for ellers taber hun sig!).

    Desuden var det med andre dyr, måske et æsel eller muldyr som jeg havde i tankerne. Er ret sikker på hun er ligeglad hvad hun får af selskab, da hun pt får lov til at have en kæmpe fold for sig selv, da hun konstant går væk fra de andre heste og direkte undgår dem.
    Hun har intet problem med dem, de slås ikke eller noget. Tror hun er blevet lidt træt af dem, eller også vil hun bare have nye venner.. Hesten er 22 år, så måske er hun bare ved at give udtryk for alderdom, trods hun ikke viser det under ridning endnu (desværre.. Hihi.. Stadigvæk krudt i røven som en 5års).

    Jeg vil ikke sætte noget foran indgangen til skuret, da jeg kender min hest og ved hun ikke vil gå der ind hvis der er noget foran skuret. Heller ikke selvom der er mad derinde.

    Krypperne bliver i skuret, da hun skal have sit foder i dem! Hvis hun ødelægger dem, må jeg jo bare købe nogle nye smiley værre er det jo ikke.

    Tusind tak for linket! Vil regne efter om det kan betale sig for mig at købe et eller bygge et, da jeg kun skal have et til to heste smiley


  • #15   23. jul 2014 Jeg er bare bange for at den bliver forfangen, hvis den skal gå på græs året rundt smiley

    Desuden er mit træhegn for højt til sådan en bette en.

    Tænkte på at finde en pony som måske har haft et trist liv og kunne bruge nogle gode år sammen med min hest smiley


  • #16   23. jul 2014 Betonbund med noget halm eller træpiller ovenpå er mit bedste bud på en bund i hvert fald smiley
    Evt. også støbe i en radius af 1,5 ved ud/indgangene, så det ikke bliver så mudret der.


  • #17   23. jul 2014 Vi har spalter som vi bruger til køerne, så jeg tror vi vil bruge dem (spalterne har riller, men de er så små at hun ikke kan få hoven der ned i) smiley

    Strøelse må blive halm så smiley


Kommentér på:
Løsdrift/ skur - hjælp

Annonce