{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.282 visninger | Oprettet:

Klar til ny hest efter aflivning/tab. Hvornår? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Beklager dette lidt deprimerende sommer-emne, men sad og snakkede med en veninde om hvornår det giver mening at købe en ny hest efter tabet af den gamle (eller tabet af et hvilket som helst andet dyr man holder af for den sags skyld). Tænkte det var lidt interessant at tage op herinde selvom det selvfølgelig er noget meget individuelt.
Så jeg ville lige høre jer der har prøvet det, hvor lang tid gik der ca. før I fik ny hest efter jeres gamle ven blev aflivet (kan også være en part I mistede)? Og var der noget bestemt der gjort at I følte jer klar til at få en ny eller var det bare så at sige "op på hesten igen" med det samme?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klar til ny hest efter aflivning/tab. Hvornår?
  • #1   23. jul 2014 Jeg mistede min pony til gæringskolik sidst i januar 2009. Var oppe på min nye hest (vi havde den i forvejen) i starten af marts samme år. Hesten var rå, så den måtte ryttertilvænnes inden jeg kunne overtage hende (var i øvrigt 11 dengang) men der gik ca 1,5 måned

  • #2   23. jul 2014 Der gik kun 3 uger her.

  • #3   23. jul 2014 min blev aflivet en lørdag, om mandagen skulle jeg bare have en ny. den kom i stalden 3 uger efter at den anden blev aflivet.


  • #4   23. jul 2014 Har ikke oplevet det, hvor jeg kun havde 1 hest ad gangen. Havde tidligere en hest, sammen med min pony, og den store måtte aflives. Håber, at det vil være sådan i et andet tilfælde igen, for det er rart at den man har fremadrettet er en man allerede kender og så videre. Selvom jeg nu havde fået ponyen før hesten også...

  • #5   23. jul 2014 Havde heldigvis min anden pony inden da, ellers er jeg ikke sikker på at jeg ville ha redet den dag i dag smiley

  • #6   23. jul 2014 Da jeg måtte aflive min søde Augusta Juni sidste år var jeg så dum jeg købte en anden hest inden. Fuldstendig i panik.
    Men helt reelt var jeg ikke klar før December altså godt 6 mrd efter
    Og jeg fik zarina på prøve forøvrig det mest fornuftige jeg kunne gøre 3 mrd. sener betalte jeg for hende.
    VH
    Annette


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   23. jul 2014 Ville kigge mig om efter en ny med det samme.. smiley

  • #10   23. jul 2014 Købte min den nye den 1 juli og den anden blev skadet 2 maj men er først nu ved at være klar til den nye som ik købt i panik men alligevel her og nu pris inden tilridning

  • #11   23. jul 2014 Jeg mistede min part i Oktober 2011, som jeg havde haft de sidste fire år. Sommeren eller forår 2012 havde jeg fået en unghest i hænderne (min tidligere Armani), som jeg fik flyttet til opstaldningsstedet hvor min part også stod, da det var bedre faciliteter og nemmere for mig når jeg havde to. Det vil sige, at jeg faktisk allerede havde en anden hest, at tage mig af, dengang min part blev aflivet. Selvom jeg gik utrolig meget ned, og ikke havde lyst til at ride eller noget, så følte jeg alligevel et ansvar for denne hest, og jeg blev ved selvom lysten ikke rigtig var der.

    Da jeg så fik at vide, at han skulle sælges, hvis jeg ikke tog ham som min egen og betalte for ham, følte jeg også ansvar for dette, da han som 3 års allerede havde haft 3 eller 4 ejere, før han kom i mine hænder. Januar 2012, fik jeg at vide at nu skulle han altså sælges, der var jeg fast besluttet på at det var mig der skulle købe ham, og det gjorde jeg, hvilket jeg aldrig har fortrudt.

    Så jeg havde faktisk en, allerede da min pony blev aflivet, og hvis jeg ikke havde haft det, så tror jeg, at jeg havde lukket mig selv fuldstændig ind. Min hest er dog solgt nu, da jeg var for lang benet og skal have noget større smiley


  • #12   23. jul 2014 Fik min 3 uger efter og kiggede faktisk samme dag på nettet.
    Jeg kan bare ikke leve uden hesten og jeg ved, jeg ikke får den gamle tilbage, så jeg ville bare ikke lade mig selv hænge.
    Men jeg fandt en god hest, der godt nok slet ikke minder om den gamle, men jeg holder stadig utrolig meget af hende smiley


  • #13   23. jul 2014 Der gik 3 uger fra jeg mistede min daværende hest, til jeg havde min nye hjemme.

    Allerede samme aften, min gamle hest blev aflivet sad jeg på div. netsider og søgte efter min nye hest.

    Jeg havde så også 4 timer, fra min hest blev skadet (brækket ben/Knust kodeled) til hun blev aflivet - derfor havde jeg rigtig god tid, til at tænke alle tænkelige senarier igennem. Og jeg blev enig med mig selv om, at jeg ikke kunne håndtere en hverdag uden en hest i hverdagen.
    Hesten var på daværende tidspunkt, det eneste positive i min hverdag, med en stressende gymnasie tid, depression og angst.

    Så ja, for mig handlede det om, hvorvidt min hverdag skulle hænge sammen.
    Jeg er stadig dybt ramt, af at jeg måtte sige farvel til min bedste ven, og jeg bryder stadig tudende sammen over de underligste ting. Men jeg er noget så lykkelig for, at der gik så kort tid, før jeg havde min nye bedste ven hjemme i stalden. Det gjorde det hele lidt lettere.


  • #14   23. jul 2014 jeg har personligt ik lyst til at købe en hest bare fordi jeg skal ha en, og muligvis stirre mig blind på en hest fordi jeg er nød til at ha en. jeg vil ha en hest når jeg er over min gamle, og føler mig klar til at kigge med friske øjne efter hest og ik købe den første og bedste fordi jeg er ked af det. jeg aflivede min ene hest i april, og har heldigvis en mere og en selskabs pony. så jeg fortsatte med at ride, efter hun blev aflivet. jeg synes personlig ik, at jeg er klar til at kigge efter ny hest. men min far har fundet en han vil ha, det vil sige en han kan ride når han er tid og så det ellers mig der træner og rider. jeg føler mig endnu ikke klar til det, men der går ihvertfald en måned før den kommer hjem. og så må jeg gøre mig klar til en ny hest.


  • #15   23. jul 2014 Hvis/når det sker for mig, tror jeg, jeg vil have ny hjem, så hurtigst som muligt.
    -Så tror jeg at man "glemmer" sorgen mere. smiley


  • #17   23. jul 2014 Jeg fik min 1 måned INDEN min blev aflivet. Så jeg havde en overgang.

    Når jeg tænker tilbage var det både godt og skidt. Skidt fordi jeg lod min sorg ramme den nye. men godt fordi jeg var 'klar' i hovedet da jeg ledte efter ny, og sammenlignede ham ikke med den gamle hele tiden, hvilket jeg nok havde gjordt havde han været væk først.


  • #18   23. jul 2014 Jeg har godt nok ikke prøvet det med min egen, da min første stadig er her hos mig. Men jeg prøvede det for lidt over 3 år siden, med en pony jeg havde haft part på i 4 år. Han måtte aflives akut, så jeg havde ikke mulighed for overgang. Jeg besluttede mig for, at starte med en ny allerede en lille uges tid efter, da jeg ellers aldrig ville være kommet igang igen. Det var hårdt, og specielt fordi jeg ikke var særlig glad for den nye, men jeg tror det gjorde den fremtidige ridning lettere. smiley

    Jeg går stadig og mangler den pony i min hverdag, og hvis han stadig havde været i live da jeg fik muligheden for egen hest, havde han været min den dag i dag. Selvom han var pony, og jeg er for gammel til at ride pony - og også selvom han havde slem sommereksem, og ville have været 19 i år. smiley


  • #19   23. jul 2014 Min blev aflivet fredag. Søndag var jeg tilbage på min gamle part.
    Jeg syntes der er rart, at have en ny hest som kan aflede tankerne lidt, dog havde jeg svært ved at slippe den gamle og syntes min nye/gamle part var komplet åndsvag, men jeg skulle jo bare lige have indstillet hjernen til, at det ikke var min gamle elskede fyr jeg havde under mig længere.


  • #20   23. jul 2014 Fik ny en mdr. efter min hest havde fået dommen, at hun havde spat og ikke kunne bruges. Hun skulle have været aflivet men går altså stadig, og hygger sig - og jeg har en ny. smiley
    Har to der bare går og glor. Jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at sige farvel nu, de lider heldigvis ikke (Union Booster og Fanny på min profil) smiley


  • #21   23. jul 2014 Jeg er aldrig kommet mig over Brégo's død, og det er nu 4,5 år siden.
    På det tidspunkt han blev aflivet havde jeg en hest i forevejen - Hans far.
    Men efter Brégo's død blev jeg hurtigt klar over, at jeg ikke længere kunne have noget som helst med den hest at gøre.
    Hvorfor ved jeg ikke med sikkerhed, for han var en dejlig hest, men regner med at det var fordi at han var faderen.

    Brégo døde i november 2009.
    Faderen blev solgt i januar 2010.

    Jeg gloede nettet tyndt for at finde et føl eller en plag, der lignede ham til at starte med, men begyndte så at søge i en helt anden boldgade lidt senere.

    Jeg købte en helt rå 3 års Quarter hoppe sidst i april 2010 og en killing i juni 2010, som begge skulle hjælpe mig videre - Og hvor har de lært mig meget.

    Samme år (efterår 2010) mødte jeg dog ved en tilfældighed en ung hingst ved vores venner, som fik min verden til at falde sammen fra første blik - For der stod min Brégo..... Sådan føltes det hvertfald... Og ovenikøbet havde han samme farve, aftegn og født en mdr. efter min Brégo.

    Ham ønskede jeg at kunne eje en dag, men slog tanken væk, da jeg lige havde købt min dejlige hoppe, og at han var vores venners var en trøst smiley

    I slutningen af maj 2012, fik jeg en besked om, at vores venner var nødsaget til, at sælge ud af deres heste inden vinter, og han var en af dem.

    Tog den hårde beslutning at sælge min hoppe, for at kunne købe "Brégohesten", som jeg havde kaldt ham siden jeg så ham første gang.

    Den 2. juni 2012 blev han så officielt min, og er nu i år blevet døbt Brégo, som en hyldest til min afdøde sjæleven.
    Jeg anser ham som værende den voksne version af mit føl - sådan som jeg forestiller mig, at han ville være blevet og have set ud.

    Jeg græder stadig for tabet af Brégo, men føler alligevel, at lidt af ham er her endnu, og lever videre i min nuværende dreng.


  • #22   24. jul 2014 Da jeg aflivede min var jeg besluttet på så blev det part. Årh det hårdt at sige farvel. Og det med kamp mod gigt var en lang kamp. Men efter et. Par måneder fik jeg tilbudt min dreng her af min træner/ beridder og ja han var bare for smuk og sød til jeg kunne sige nej. Så der gik ikke længe nok et par måneder smiley tror det meget forskelligt hvad der virker bedst for folk. Og hvor tæt et bånd man har til hesten. Jeg er et nyt sted i livet med min nuværende hest, hus barn osv. Så der ikke tid til at knytte det bånd jeg havde med min gamle smiley priotering er hårdt, men han er en skøn dreng, og elsker han kommer mig i møde når jeg fløjter efter ham på folden. Bedste ved at have hest smiley

  • #23   24. jul 2014 jeg fik min "nye" 2 mdr inden den gamle blev aflivet, vi vidste det var den vej det gik, og jeg ville egenligt ikke have en ny, men så stod hun der og ja så købte jeg hende

  • #24   24. jul 2014 Efter jeg havde besluttet aflivning af den gamle, gik jeg i gang med at søge efter en ny.
    Dagen efter aflivning havde jeg købt ny


  • #25   25. jul 2014 Min gamle part Arrogant blev aflivet i september sidste år. Jeg var i Australien og fik ikke sagt farvel. På daværende tidspunkt var jeg ved at træne en gammel væddeløbshest (i Australien) men fandt ikke glæden ved ham længere, da jeg fik beskeden om at arrogant var aflivet. Fra september til marts måned red jeg kun omkring 5 gange, selvom jeg havde en masse heste til rådighed. Der var ikke lyst eller gnist til at starte forfra når man har haft samme hest 6 år. Men i maj startede jeg på en dejlig dame som kun er skovtur. Hun er stadig ikke Arrogant, men jeg hygger mig smiley så der gik vel 7 måneder før jeg gik igang igen

Kommentér på:
Klar til ny hest efter aflivning/tab. Hvornår?

Annonce