{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.164 visninger | Oprettet:

Hejsa.. Jeg fik aldrig svar.. {{forumTopicSubject}}

Ja, altså jeg har flere gange spurgt hvilken hest der er forholdsvis billig i alt. Og får at vide, at ingen er "billig" det jeg mener med billig er foder og sådan. Jeg ved da godt der ikke er en decideret kaldt "billig" race, men nogen er generalt dyr, i alting.
Så jeg tænker en der kan gå på græs, og leve uden foder om sommeren, og leve kun på græs. smiley
Ingen næsvise kommentarer tak, da jeg ikke kan bruge det til noget. smiley
//Jasse.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hejsa.. Jeg fik aldrig svar..
  • #1   24. jul 2014 Nej - der er ikke nogen race. Det varierer fra hest til hest. Jasmin, et monster på 600 kg, er det nemmeste hest jeg har haft at fodre på - og billigste. Det er vidt forskelligt.

  • #2   24. jul 2014 Shetlænder ? islænder?
    Men de færreste heste kan leve kun på græs, om vinteren skal eventuelt wrap og foderhø indgå smiley
    Kommer jo an på den enkelte hest. smiley


  • #3   24. jul 2014 Ja, men generalt, er en islænder så en okay billig i foder og sådan? nu tænker jeg græs om sommeren foder og vinteren og wrap og sådan?

  • #4   24. jul 2014
    Igen, der er ingen der er billig som sådan i alt. Det kommer an på den enkelte hest.
    Du kan rende ind i en islænder der er dyr og fodre på og du kan rende ind i en der er billig. Du kan rende ind i en hest der koster dig 20.000 kr i dyrlæge regninger på to måneder, du kan rende ind i en der ikke koster noget udover årlig vaccination og tænder i 20 år.

    Så du kan ikke købe hest efter hvilken der er billigst og holde. Lad være med det, det kan du ikke regne med.


  • #5   24. jul 2014 Der findes ikke en race der er billig, da det er forskelligt fra hest til hest.

    Lad mig tage et fx;
    Jeg har to Fjordheste.
    Den ene er min og er den gammeldags type og er ret billig. Hun kan leve på hø og vitaminer. Dyrlæge har hun endnu ikke haft brug for og smed har hun ikke brug for så tit.
    Den anden er min lillesøsters og en blanding af den gammeldags og sporty type og han koster lige lidt mere, da han ikke har så nemt ved at holde huld. Dyrlæge har han endnu heller ikke haft brug for, men smed har han derimod haft brug for mere end min.
    De laver begge det samme trænings mæssigt og har også samme fold tid.

    Derfor er der ingen der kan sige, hvilke heste der er forholdsvis billige, da det som sagt, er meget forskelligt fra hest til hest smiley


  • #6   24. jul 2014 Okay så hver enkelt hest kan være dyrere og billigere uanset racen?
    en dv fx, kan også være billig, hvor andre kan være dyre?


  • #7   24. jul 2014 Det korrekt smiley

  • #8   24. jul 2014
    Præcis :o) Du kan købe en shetlænder også kan du efter to måneder stå med en dyrlæge regning på 20.000 kr fordi dyret har haft kolik, forfangenhed osv. søndag nat.


  • #9   24. jul 2014 Ja, okay. smiley kan man betale sådan en regning af, over længere tid?

  • #10   24. jul 2014
    Det er ikke til og sige :o). Derfor er det en god idé og have nogle forældre der vil støtte økonomisk, eller have en forsikring eller opsparing.


  • #11   24. jul 2014 Uanset hvilken hest man får fat i kan der komme uforudsete ting og sager.

    Om hesten er let at fodre på eller ej - det koster altså bare desværre mange penge at have hest.

    Jeg har 2 forskellige. Den ene har jeg på 2 år haft dyrlæge til 4 gange nu, og den anden 3 gange på 7 år - altså ud over de sædvanelige. Så det er ikke til at vide.

    Og mht foder, om de er billige i drift eller ej. Det kommer i høj grad an på hvor kræsen man er med sit valg af foder, og hvordan hesten trives bedst.


  • #12   24. jul 2014 Der findes ingen racer der er billige..

    Jeg kender shetlændere der kan gå på stråfoder (hø/græs/wrap) og vitaminer, og så der nogen som skal have det ene foder efter det andet for ikke at tabe sig..
    Og sådan er det inden for ALLE racer også islænderne..

    Så mit bedste råd er glem racen og kig på HESTEN, snak med ejer hvordan den er at fodre på..

    Jeg har 2 heste, den ene er en Dv, som skal have så meget foder i vinteren for at holde huld, og faktisk os lidt i sommeren, den anden kan leve på græs, hø/wrap og vitaminer.. og han er en blanding..
    Har os haft en 75% araber som var tynd da jeg fik hende men da jeg havde fodret hende op kunne hun leve på det samme som men blanding..

    Har haft 2 travere, den ene skulle have masser af foder, den anden skulle ikke have noget..

    Ja generelt racen fortæller intet om hesten når det kommer til foder, for inden for alle racer er der en hest som er billig en anden som er dyr


  • #13   24. jul 2014 En islænder kan være ligeså svær at fodre på, som alle andre. Og ja, de kan også være nemme. Har selv haft lidt problemer med at finde ud af hvad min skulle have og fungere på, uden at tabe sig.
    Personligt synes jeg det er en lidt mærkelig holdning at købe hest efter om den er "billig" - du ved ikke om du 14 dage efter du har købt den, står med en dyrlæge regning på xx kr. Jeg bruger selv ekstra penge på smed i forhold til hvad jeg kunne "få", da jeg ønsker min hest er tilfreds med smeden og jeg er tilfreds med arbejdet. Så har faktisk smed (eller trimmer) hver 6 uge, hvilket ikke er helt billigt - men hans hove synes det dejligt.
    Hest forpligter - og ikke noget man skal gå på kompromis med.


  • #14   24. jul 2014 Det er rigtigt som der bliver skrevet her, at udgift afhænger ikke af race?. og foder er faktisk ofte det billigste når man holder hest?

    Tingene er ikke altid så nemme som man tror ? smiley En trivelig hest ( altså en som skal have lidt foder for at undgå at blive for tyk) Ja den kan ofte ikke tåle at gå på græs om sommeren så mange timer at den skulle kunne leve af det?

    Så den der med at hesten er "gratis" at holde om sommeren holder bare ikke ?

    Jeg har selv 3 heste der kan leve på en sten !! smiley og alligevel er de året rundt for tykke :-(. De koster mig faktisk det samme i foder året rundt , lige præcis pga de ikke kan tåle at gå på græs døgnet rundt om sommeren ! så min stråfoder udgift er den samme hele året ?
    For man skal jo huske på at selvom hesten måske kun kan tåle 2 timer græs om dagen og holder fin huld med det? ja så skal den jo have stråfoder resten af døgnet for at hold maven i gang?

    Det ER dyrt at holde hest ! eller det kan i hvertfald meget nemt blive det ? Der kan ske SÅ mange ting at regningerne løber løbsk, men man kan også være heldig at det er "billigt" i perioder? smiley

    Jeg vil sige at hvis man bekymrer sig om foderudgifter og om det er billigt noget af året? så skal man ikke anskaffe sig en hest smiley så hellere have en part hvor man kender udgiften hver mdr smiley


  • #15   24. jul 2014 Ingen heste er billige, og nej de kan ikke bare leve af græs hele sommeren. De skal stadig have tilstrækkeligt med vitaminer.

  • #16   24. jul 2014 vores islændere har da været ligeså dyre som de andre heste vi har haft. Men mængden af foder kommer self. an på størrelsen af hesten og hvad den bliver brugt til. og det er sandt at det variere fra hest til hest smiley

  • #17   24. jul 2014 Det ville da også være ærgerligt for dig at finde "drømmeponyen," men tvinge dig selv til at købe en anden race, fordi du tror det er billigere - og derefter stå med en islænder og tænke "det her bliver billigere," hvor der så pludselig kommer en dyrlægeregning på 20.000 kroner. Øv. Så tag du ud og kig på selve hesten, ikke racen, og hav i baghovedet, at det kan blive dyrt uanset hvilken race man vælger smiley

  • #18   24. jul 2014 Hvis du(dine forældre) er villig til at betale for smed 6 x årlig (400-1200kr pr.gang alt efter med/uden sko og hvilken smed). Årlig tandpleje (ca 1000 kr) Vaccine og 2 x ormekure/gødningsprøve. (ca 2000kr) Foder ca. 1000kr mdr. og opstaldning udenom.(dette hvis der ikke er foder inkl i opstaldningsprisen og KUN strøelse, dette ca 600-1000kr) Gennemsnit 32 000 kr. årligt. Så er du klar til at købe egen hest smiley

    Der er ikke taget udstyr med i prisen og smeden er regnet ud fra 800kr pr. gang. Dette er UDEN u forudsætte dyrlægeregninger og måske hesten kan klare sig på langt mindre end de 1000kr der er sat af til hø og fuldfoder. Men ca...

    Mvh TT


  • M K
    M K Tilmeldt:
    feb 2013

    Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 324
    #19   24. jul 2014 Problemet er, at de såkaldt nøjsomme typer, der er billige i foder, samtidig er i risikozonen for forfangenhed og sjældent tåler fri græs i sommermånederne, men istedet vil kræve kombinationen af nogle timer på græs men også jordfold e.l samtidig med at der så skal påregnes udgifter til stråfoder.

    Så decideret billigt vil det nok aldrig blive at holde hest, uanset race.

    Og som andre siger, så tårner udgifterne sig hurtigt op. Smed, dyrlæge, tandpleje, massør/fys, udstyr, evt undervisning....hest er oftest en meget dyr post på budgettet.


  • M K
    M K Tilmeldt:
    feb 2013

    Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 324
    #22   24. jul 2014 Line, ja der er altid undtagelser, jeg synes bare sjældent jeg oplever islændere holder sig pæne og slanke på døgngræs, så som udgangspunkt kan man ikke bare forvente, det kan fungere smiley

  • #23   24. jul 2014 Det kommer jo rigtig meget an på hvad hesten skal bruges til. For skal den rides hver dag ca. evt. gå stævner osv så er det klart den skal have noget at bygge muskler på og energi osv. Men skal den "bare" gå og hygge sig som foldhest og strigles og sådan så behøver den jo ikke alt det der energi og muskel som ridehestes behøver.
    Det her var selvfølgelig to ekstreme eksempler, men håber du forstod budskabet. Altså det kommer 100 % an på hvad de bruges til.

    Racen har i nogle tilfælde noget at sige. Altså det er jo klart at en lille shetlænder ikke skal have lige så meget som en stor dv. (I fleste tilfælde). Man siger jo også at fjordheste kan leve på en sten, men det er jo ikke ALLE der kan det, det er jo meget individuelt.

    Ligesom med mennesker, så skal alle på fx 15 år jo heller ikke have samme mængde at spise. Nogle tager jo mere på end andre, og nogle har brug for mere energi også noget til at sætte muskler med afhængig i hvad de laver.


Kommentér på:
Hejsa.. Jeg fik aldrig svar..

Annonce