{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.880 visninger | Oprettet:

Regler om hold af hest uden pas? {{forumTopicSubject}}

Jeg ved godt at det er lovpligtigt at heste har pas, men jeg søger dokumantation for div love og regler herom smiley

Jeg har selvfølgelig søgt, men synes ikke jeg kan finde noget konkret.

Hvad sker der, hvis man bliver stoppet, mens man kører med hest uden pas?
Kan man ansvarsforsikre en hest uden pas?
Skal man selv aflive sin hest om nødvendigt, hvis den ikke har pas. Ved daka vil hente, men de kan vel hverken aflives eller slagtes?
Samt de resterende regler og love herom.

Nogle der kan komme med noget konkret - link fx? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler om hold af hest uden pas?
  • #1   25. jul 2014 Ang aflivning så er det ret simpelt: du må ikke selv aflive hesten medmindre du da har uddannelse heri.
    Så nej, du skal ikke selv aflive, for det må du ikke. Men mon ikke en dyrlæge vil aflive uanset pas eller ej, hvis man står med en hest der fejler noget der betyder at aflivning er påkrævet.
    -så må man jo tage "balladen" bagefter om nødvendigt.

    Uden at vide det med sikkherhed, tænker jeg at det vel i første omgang blot koster en bøde at have hest uden pas -uanset om det opdages under transport eller hjemme på staldgangen... omend det nok er noget usandsynligt at der kommer paskontrol rundt om i private stalde



  • #2   25. jul 2014 Det er ikke usandsynligt at der kommer kontrol i private stalde. Det sker med jævne mellemrum, bl.a. for at føre kontrol med heste der ikke er trukket fra konsum.
    Men jeg kan ikke forestille mig, at det skulle være et problem, at få lavet et pas til hesten.
    Derimod er det vist meget dyrt at køre med hest uden pas og andre relevante papirer. Regler omkring kørsel er meget nemme at Google .


  • #3   25. jul 2014 Jeg har nu svært ved at forestille mig de kommer trampende i diverse småstalde for at tjekke pas.. og har da osse til gode at høre om steder der har oplevet det.


  • #4   25. jul 2014 Min venindes hest er lige blevet aflivet efter et længere sygdomsforløb og indlæggelse på landbohøjskolen. Hesten er chippet men passet er ikke kommet endnu på trods af at det er bestilt. Igen har bedt om at se passet heller ikke dyrlægen der aflivede hende.
    En Dyrlæge SKAL aflivet et dyr hvis det er akut nødvendigt! Så længe hesten er chippet (og passet er undervejs) tror jeg ikke det skaber problemer


  • #6   25. jul 2014 Vibeke: kan desværre ikke finde nogle konkrete oplysninger smiley Har forsøgt mig.


    Tak for jeres bud. Camilla, det er dejligt at vide. Hva nu hvis de heller ikke er cippet?
    Min veninde skal måske have en selvskabspony nemlig, og der er så mange shetlænder uden pas (og evt chip), og det vil hun selvfølgelig få lavet på den, men vil gerne vide hvad man kan komme ud for under transport hjem. Kan jeg fx få klip i kørekortet? Og gælder ansvarsforsikringen, hvis den ikke er chippet og har pas, mens man venter på at få dyrlæge ud, få sendt passet ind mv. Vil så gerne have noget konkret, men for pokker hvor er det svært at finde! smiley


  • #7   25. jul 2014 Mette: Tak, men ved godt hvorfor de har pas, samt at det er lovpligtigt, men kan ikke finde noget konkret om hvad betydning der har for ejer, at den ikke har, udover man kan få en bøde på et også ukendt beløb smiley

  • #8   25. jul 2014 Man kan ikke få klip i kortet nej -klip får man for større trafikforseelser, ikke for noget som helst der har med pas og hest at gøre smiley

    Så længe hun får lavet passet hurtigt muligt, tror jeg helt ærligt ikke der er grund til bekymring.
    Men ring til forsikringsselskabet, så kan de med sikkerhed svare på hvordan hun står på det punkt
    Og politiet kan med sikkerhed svare på hvad der sker hvis man bliver stoppet under hjemtransporten


  • #9   25. jul 2014 I stald sku der være bøde til både ejer af hest og stald, vist 5000 pr næse.
    Under transport er det 7000, medmindre det er akut kørsel.
    Du ka godt ansvarsforsikre uden pas, det er som regl i indboforsikringen.
    DAKA ska ik se pas, men om dyrlægen ska, ved jeg ik.

    Og jo, de kommer osse i mindre stalde, for det sted jeg stod før, fik vi besøg en formiddag.
    Dårlig timing, da hesten gik ude, de kom dog senere og det blev tjekket.
    Dog havde 2 heste ik passet på stedet (et var sendt ind for medicinsider, et andet var ved ejer langt væk) men der var ingen bøder.


  • #10   26. jul 2014 Mange tak for svar smiley

    Sorte: Ved du hvor man kan læse disse oplysninger? Link? Kan ikke finde det..


  • #11   26. jul 2014 Har ik fundet noget selv, det er udfra hva jeg har hørt folk har været udefor.
    Typisk under transport, tæller alle mangler vist 7000.


  • #12   26. jul 2014 Okay, mange tak.

  • #13   26. jul 2014 Det vil være usandsynligt dumt at transportere en hest uden pas, da det som sagt giver en pænt stor bøde.
    Din veninde kan jo bare tilbyde sælger at betale for chip og pas, men sige hun ikke vil hente den før pas er bestilt.. (hvis dokumentation på pas er på vej er med i bilen er det ok)

    Mht. aflivning, så vil dyrlæger godt aflive heste uden pas.
    Jeg lånte min gamle pony ud 14/2/11 inden pas blev krav, da kravene kom sagde jeg til låne at det måtte de få styr på (de havde ALLE udgifter på pony) Da pony så kommer hjem på juleferie december 13 er pas og chip ikke på plads. Pony havde dog de gamle identitetspapirer som er fra før pas blev indført (pony fra 1983) Men da ponyen på 2. dagen hjemme blev sparket og brækkede kæben aflivede dyrlægen uden at stille spørgsmål..
    Han var heller ikke i tvivl om ponyen var vores og vi talte sandt for tårerne piskede ud af os..
    Så aflive hest uden chip, pas og ejercertifikat er altså ikke et problem. smiley


  • #14   26. jul 2014 Selfølgelig skal daka se pas.

  • #15   26. jul 2014 vi har fået aflivet to heste inden for de sidste to år og er ikke blevet bedt om at vise pas ved nogen af dem....

  • #16   26. jul 2014 Undskyld mit sure opstød...

    Men ikke om jeg fatter at man ikke bare får lavet det skide pas/chippet krikken, det er nu engang lovkrav. Vi andre har også måtte betale for det, så jeg synes det er dybt uretfærdigt at der er nogen der hopper over hvor gærdet er lavest og bare satser på at dyrlægen alligevel afliver når det bliver nødvendig, for det skal de jo af dyrevelfærdsmæssige årsager. Det er at tage pis på jeres "ride-kollegaer" og det er at ta pis på jeres dyrlæge.

    PS jeg gider heller ikke betale en formue i skat... så det stopper jeg med fra nu af... så må I andre bare betale det mere... jeg bliver jo nok behandlet på sygehuset alligevel hvis jeg bliver syg...


  • #17   26. jul 2014 Lene: Der er der bare desværre så mange som ikke forstår, og især med shetlænder, fordi de er så billige smiley

  • #18   26. jul 2014 Og du skal da ikke undskylde, jeg forstår det heller ikke.

  • #19   26. jul 2014 Munk -vi har aldrig vist pas ved afhentning af DAKA. Så nej, det skal man ikke...

  • #20   26. jul 2014 Nu har man jo købs papir på hesten lige er købt når man henter. Så mon ikke det er en gråzone ellers ring til hestecenteret i jylland og forhør ad. Har ikke hørt man ikke må købe en hest uden og få det gjort. Så bør bøden jo gå tidligere ejer dér ikke har ordnet det.

  • #21   26. jul 2014 Ja Tina: Sådan synes jeg jo også det burde være. Men tror simpelthen det er umuligt at finde noget konkret om reglerne/lovgivningen.

  • #23   26. jul 2014 Hønsemusen -det er det sikkert når du spørger herinde. men det er altså ikke umuligt at få det rette svar hvis du kontakter de rette mennesker. Her f.eks. politi, forsikring osv... Så får du faktisk et svar du kan bruge og ved er rigtigt, fremfor vores gætterier smiley

  • #25   26. jul 2014 Michelle: Det er rigtig. Må ringe rundt smiley Men det ville bare være smart, hvis det også kunne findes online, som stort set alt andet kan af sådan noget.

  • #26   26. jul 2014 Jeg ville nu ikke være så bekymret for at købe en hest uden pas, forudsat der da ikke er mistanke om at den er stjålet eller andet i den dur.
    Det er jo bare at få det lavet (og huske at kræve afslag i prisen svarende til hvad det vil koste)

    Men med en shetter ville jeg sige nej tak -de handles jo typisk ikke får mere end måske 1000kr (ofte endda mindre). Så chip + pas vil jo overstige hestens værdi, så er det altså bare ikke besværet værd synes jeg.


  • #27   26. jul 2014 Nogen dyrlæger omgår reglerne, angående pas mm. Og jeg har fået afvide af en dyrlæge, at de ikke må aflive dyr uden pas, altså dyr der ikke på nogen måder er registret. Da de kan risiker at det er en stjålen hest mm. smiley

  • #28   26. jul 2014 Eva: hvorfor??? Det er jo nu engang korrekt det jeg skriver, det er et lovkrav uanset om det er en shetlænder eller en DV'er... Jeg har da også fulgt reglerne både med mine DV'er, min shetlænder og min ældgamle pony som nu er 27 år gammel, jeg aner ikke om han dør imorgen eller holder 5 år endnu, men en regl er en regl.

    Du kan jo heller ikke tillade dig at kører forstærkt motorvejen fordi du kører i en gammel, billig bil, det tror jeg politiet er ret ligeglad med...

    Personlig kunne jeg af hensyn til mit forhold til min dyrlæge aldrig finde på at bede dem om at gøre noget de kan risikere en bøde for. Jeg vil hellere betale hvad det nu koster at få lavet det pas og så ha alt på det rene.


  • #30   26. jul 2014 Lene -men TS (eller hendes veninde er det vel) agter jo heller ikke at undlade at lave pas. Det handler jo om hvad de gør hvis de køber en hest hvor papirerne ikke er i orden, og de kan vel dårligt bebrejdes for tidligere ejers forsømmelser

  • #31   26. jul 2014 Nej men hvis man læser tråden igennem er der da et par stykker som har omgået regler med egen fortolkning (altså ikke gjort som os andre, fulgt reglerne)... Og det er det er irriterer mig sindssygt. Jeg kunne som mit eksempel med min gamle pony, jo heller ikke vide hvor længe han holdt, sælges skulle han aldrig, han skal heller ikke på slagteriet, han skal bare blive hos mig resten af sine dage og derefter sendes til destruktion, men alligevel er reglerne fulgt, både fordi jeg ikke vil ha en åndssvags bøde skulle jeg blive stoppet med ham under transport og fordi jeg ikke vil risikere at min dyrlæge får en bøde.

  • #32   26. jul 2014 det er slet ikke lovligt og sælge en hest uden pas idag...

    Jeg har også hørt 5000kr pr hest der ikke er pas på hvis der kommer kontrol og de 7000kr under transport. og det er ikke nok og have papirer på passet er på vej, det skal medbringes, for vi solgte et føl i starten af året, hvor jeg stadig ventede på passet kom, og da det ikke var kommet om torsdagen hvor hesten skulle transporteres fredag eftermiddag kontaktede jeg videncenter for og høre hvor langt passet var, og hvordan med transport, og der fik jeg af vide at jeg måtte vente med og køre med hesten til passet var modtaget, for det skulle medbringes under transport.

    Jeg har fået aflivet hest af dyrlægen, de har aldrig spurgt om og se passet inden og ej heller tjekket om jeg var ejer af hesten. ej heller daka har skulle se nogle papirer.

    Jeg mener faktisk der er en artikel om der skulle være kontrol rundt omkring i landet i sidste efterår og mener det var frem til februar i år. måske der er kommet en opdatering på hvad det er endt med.

    hvis din veninde absolute har forelsket sig i denne hest, så ville jeg nok råde hende til og få den chippet og lavet pas inden afrejse, det kan gøres på en uge, hvis man laver en hastesag.
    vil ikke anbefale og støtte dem som ikke har styr på pas og ikke er interesseret i og få styr på det inden salg, for man kan komme ret galt afsted hvis man så pludselig står med en hest der evt har chip, men pas er bortkommet, for det er ikke altid nemt og finde tidligere ejer, og genudstedelse af pas er dyrere end og lave pas første gang.


  • #33   27. jul 2014 Tja min viste sig at være chippet da jeg fik lavet pas og skulle chippe. Så der blev shippen registret i det nye pas. Man kan også gøre tingene værre end de er. At folk ikke overholder reglerne må de da om. Kan jeg ikke hidse mig op over, og hvad jeg laver, mener jeg heller ikke kommer andre ved. Hvis jeg ikke overholder reglerne resikere jeg en bøde. Thats life så må man vurdere. Men jeg mener stadig, kan man fremvise hesten lige er købt kan man jo ikke fremtrylle et pas. Hvis den ikke har et. Kan ikke se det et problem at købe, da hesten da bare skal vider til nogle der vil tage sig af den. Men vil give mening man ikke må sælge hest uden pas. Dette vil netop være til kræmmer markedér osv og blir man så stoppet og lige har købt. Kan de komme efter tidligere ejer. Men ja ring til landscenteret for hest. De kender den regel som der handles efter, medmindre det en vurderings sag. Så det straks værrer

  • #34   27. jul 2014 Tina C, tror du ikke det har været fordi din hest har haft et chip der har udelukket den fra konsum? ikke et chip som de nu skal have for og få udstedt pas? så kan man nemlig godt gøre som du, men hvis hesten har pas i forvejen som bare ikke følger hesten så udsteder de ikke bare et nyt pas og skriver det chipnummer i som du oplyser din hest har. så vil det simpelthen være for nemt og lave svindel med hestene og med ejerskabet af en hest.

    Jeg har selv stået med en hest som jeg har købt af en handler, hvor jeg havde fået et forkert pas med hesten, og det lykkedes ikke og finde det rigtige pas til den igen, der kunne jeg ikke bare få lavet et nyt pas og skrevet det chipnummer i uden dyrlægen skulle ud og indtegne og tjekke chipnummer forfra, der skulle udfyldes tro og love erklæring på det oprindelige pas var bortkommet, underskrift fra tidligere ejer på han ikke var i besiddelse af hesten længere og hesten var solgt til mig, og så kostede det så lige 1260kr for og få genudstedt pas plus udgiften til dyrlægen for og have indtegnet og tjekket chip..

    om du lige har købt hesten eller ej, så må den ikke transporteres inden passet er i orden, og det er i de færreste tilfælde man ikke kan vente en uge med og transportere den til der er styr på passet. Har sælger så travlt med og komme af med hesten at det ikke kan vente, så må de sørge for og have tingene i orden til den er lovlig og transportere.
    så vidt jeg har ved så er det den der køre med hesten som hænger på bøden.


  • #35   8. aug 2014 Lige da pas blev lovpligtigt, stod vi med en hest, der skulle aflives om 2 måneder, der aftalte vi med dyrlægen at lade være med at lave det på den. smiley

Kommentér på:
Regler om hold af hest uden pas?

Annonce