{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
963 visninger | Oprettet:

Halt igen :-/ {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Min hest er nu igen halt. Den er 12 år og går middelsvær dressur til dagligt. Den har for det meste klokker og gamascher på til træning. Jeg sørger altid for at skridte varm mindst et 15 min. derefter er det løsgørende igen 15 min. Den er ikke blevet halt af ridningen. (Kiroprakter har sagt at den var utrolig velredet og havde gode veludviklede muskler) Rider på hestens præmisser. Den var udsaret for et voldsomt angreb på marken hvor den blev jagtet rundt i flere timer inden den kom ind. (får det først at vide om aftenen) HUn er derefter ikke rengående. En uge efter er alt i orden igen. Men pludselig er hun uren på forskellige ben. Vi får røntgen og alt er i orden. En kiroprakter bliver sat på. Hun er blevet spakret oppe i lænden, som har givet nogle forstrækninger af vippeleddet. Det er nu alt sammen i orden igen. Det var i fra okt. - dec. I februar kommer hun ind fra fold igen, med en bule indvendig på fobenet. Heldigvis bare et slag, så vi er igang en uge efter. Derefter var vi i fuld gang igen! Så for 5 uger siden, kom hun ind fra fold, urentgående igen! Hun havde nu en blokade i skulderen (kiroprakter på igen). Hele hesten blev ordnet af kiro. Så var vi igang igen efter en uge med stille longering. Men nu er den gal igen. Nu er hun halt på bagbenet, ingen hævelse eller ømhed ved berøring. Øv øv. Skal lige siges at vi har være on/off i 2 år nu. Sidste år var hun halt hele sommeren, med skade i forbenet.Kom igang igen. så i foråret fik hun allergisk reaktion og måtte yderligere står 2 uger. Derefter fik hun en seneskade i det ene forben nede i koden. Alt det kom i orden, og så startede det forfra med markskaden. smiley Alt dette sker når den har været på fold. Den er en rigtig glad hest og elsker at komme på fold, derfor kan jeg ikke være bekendt andet. Er der nogle herinde der har prøvet det samme?? Hun skal have dyrlæge i næste uge hvis det ikke er blevet bedre. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halt igen :-/
  • #2   27. jul 2014 Vi fik taget røngten af læn, ryg, og ben i dec 2013 og det var alt sammen super duper smiley Ja det er bare så træls. Hun går med sin foldkammerat gennem 3 år og de er bestemt ikke vilde sammen smiley Det var kun da hun stod på rideskolen at hun skulle gå med flere andre hopper. smiley

  • #4   27. jul 2014 Ja tror bare at jeg har været ualmindelig uheldig, men syntes bare det lyder utrolig, og ville egentlig høre om der var andre som havde været udsat for det samme, eller om det bare er mig der skal finde en anden hobby smiley

  • #6   27. jul 2014 puha kender føelsen (næsten) stod med en hest der var halt og som bare blev ved ( siden december!)
    endte med af få lave røgten og ultralydsscaning (wtf staves det?) og fandt ud af at han have ks og en gamel skade i bagbenet... smiley han har haft ondt hos sine tidligere ejer i flere år og og derfor bevæge sig forkert. Derfor nu har så svage forben og den mindste overanstrengelse giver halthed på BEGGE!! forben smiley

    håber lykken kommer til jer og i kan begynde og ride igen! smiley
    mvh Flora


  • #7   27. jul 2014 Står i tilsvarende situation som dig desværre.. Jeg har også døjet med div. foldskader on/off de sidste to år. Bl.a. Kodeledsforvridning som udviklede sig til en overbelastning i glideleddet og efterfølgende til en aflastningsskade i modsatte forben/skulder. Alt sammen noget der gik i orden efter div behandlinger. Sidste sommer fik hun så sparket sig selv så hårdt efter en klæg under maven, hvor hun ramte knoglen på indvendig side af hasen, som resulterede i at der brækkede en flig af, og hun måtte til ansager og opereres. Desværre lavede hun ved den første skade, en skade i sit bækken som vi stadig bakser lidt med kiropraktisk.
    Hun kom sig helt efter operationen og vi kom så småt igang igen over vinteren. Men har her de sidste par måneder stået skadet igen efter et fald. Muligvis med et skadet gaffelbånd. Det bliver afklaret om et par uger.. Oven i det fik hun i vinters en større luftvejsinfektion der satte hende ud af træning et par måneder.

    Nu er hun simpelthen blevet sat ifol. Så kan hun forhåbentlig få den ro hun har brug for til at komme sig helt.

    Så jeg kender situationen ALT for godt! smiley det er simpelthen bare slet ikke til at holde ud at se stakkels dyr ikke er i orden. Hun elsker at lave noget, og trænes til daglig også i middelsvær dressur - når hun ellers fungerer..


  • #8   28. jul 2014 Jeg kender det kun alt for godt, og mistede i foråret min kære hoppe pga. en foldskade måtte hun aflives.

    At du har fået lavet røngten i 2013 reder jo ingen ting hvis hun har pådraget sig nye/flere skader siden.

    jeg vil få lavet nye billeder bare for en god ordens skyld, så du er sikker på at der ikke er noget galt.

    og så vil jeg kun lukke den på sygefold 10*10 meter. til den er helt ok igen og til den kan rides normalt igen.


  • #9   28. jul 2014 Jeg er lige så uheldig som dig.
    Min første hest (i 97) havde jeg i 1/2 år inden han blev halt. Dyrlægen vidste ikke hvorfor. Brugte 1/2 år på genoptræning, hest rask i 1/2 år, halt igen og blev erklæret uanvendelig. Jeg blev skovtursrytter i mange år derefter.
    I 2010 købte jeg hest igen. Nu skulle jeg endelig lære at ride dressur og spring. Red i 1/2 år, hest mærkeligt gående. Dyrlæge fandt intet. Genoptræning i 1/2 år - hest stadig mærkeligt gående. Ny dyrlæge, hest havde røntgenforandring på forben og kunne ikke holde til springning (som er min drøm). Blev igen skovtursrytter og let dressur.
    2013 ny hest - rutineret springhest - nu skulle jeg lære at spring smiley efter 1/2 år (feb 2014) hest sparket på folden, brækket griffelben, operation, sygefold, må starte genoptræning til september....

    Jeg vil så gerne ride en masse træning og stævner, men der er vist nogle højere magter der er imod mig. Gider ikke kun være skovtursrytter....:-(


  • #10   28. jul 2014 Hvilken dyrlæge bruger du? smiley hvis du fra Jylland så få fat i Mads fra PET Vet han er kiro og dyrlæge smiley ellers Jonas som har gjort et godt arbejde med min tidligere spring hest smiley

  • #11   28. jul 2014 Ja kan godt se jeg ikke er den eneste! Det er en kedelig situation at stå i når ens bedste ven ikke kan fortælle hvad der er galt smiley Men ja må prøve igen med røntgen og ultralyd, for at slå fast hvad det kan være. Jeg bruger en tysk dyrlæge. Han hedder Montag og samarbejder med min tyske smed og min tyske kiroprakter. Så de kender efterhånden min hest ud og ind. Montag er også ved at få grå hår, for vi har gjort utrolig meget for hesten. Nogle gange må man også vurdere om det er etisk forsvarligt at blive ved med at starte forfra på en hest der "måske" ikke kan holde til byrden som dressurhest?. Nu bliver den hvertfald undersøgt igen igen, og så må jeg tage stilling til situationen med dr. dyr smiley

  • #12   28. jul 2014 Fornuftig plan smiley Ja der er jo desværre nogen der ikke kan klare det og det slider jo ekstremt meget på kroppen med alt den genoptræning hele tiden smiley

  • #13   28. jul 2014 ja præcis! smiley

Kommentér på:
Halt igen :-/

Annonce