{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.207 visninger | Oprettet:

Rugbrød til heste??? {{forumTopicSubject}}

Hej alle HG'ere.
Jeg fik i dag afvide at heste ikke kan tåle rugbrød. Jeg troede ikke på det, men da to 2'års hingste som jeg passer, overhovedet ikke ville have det, blev jeg i tvivl.

Jeg har altid brugt rugbrød som en form for godbidder eller andet, men nu bliver jeg nervøs. Kan de tåle det, eller kan de ikke? Eller er det bare en skrøne? Hjælp!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rugbrød til heste???
  • #1   31. jul 2014 Følger lige med. smiley

  • #3   31. jul 2014 Vi giver vores ristet rugbrød en gang imellem og de er heller ikke døde smiley

  • katrine
    katrine Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 36 Følgere: 14 Svar: 228
    #4   31. jul 2014 gad vide hvor mange rideskoleheste der ville være døde nu, hvis heste ikke kan tåle rugbrød...

    ej, der er da sikkert nogle der ikke kan, men jeg har aldrig oplevet noget - nu giver jeg heller ikke hesten et helt brød ad gangen eller sådan noget smiley
    jeg ved at fugtigt brød kan sætte sig fast i tænder og gane og skabe huller, men har ikke hørt dårligt om tørt brød smiley


  • #5   31. jul 2014 De må ikke få frisk rugbrød pga. gærkulturen det samme med hvidt brød.
    ^ det er i hvertfald jeg har hørt og gået efter.


  • #6   31. jul 2014 jeg kommer altid rugbrød i ovnen ( når jeg har lavet mad
    ), for så er det knas tørt, og gære ikke i maven på hesten..


  • #7   31. jul 2014 Det har jeg aldrig hørt om? Mine heste spiser det med glæde smiley

    Og hvad er det lige, der skal være dårligt ved rugbrød? smiley


  • #8   31. jul 2014 Har næsten fodret mange af mine parter og egne ponyer med det, de døde ikke af det. Jeg varmer det atid i ovnen fordi det med at det kan sætte sig og det sætter sig i ganen osv. Tvivler på det dræber din hest smiley

  • #9   31. jul 2014 Heste kan generelt ikke tåle rug i deres fordøjelse - rug er ikke hestemad. Men dermed ikke sagt, at en hest ikke ligefrem kan tåle rugbrød, idet bestanddelen af rug generelt er forholdsvis lille. Der er jo også hvedemel og kerner og sådan i smiley
    Man plejer at sige, at det er bedst at tørre rugbrødet først, da frisk rugbrød er så forbandet klæg.
    Så mit kortfattede svar er: du kan sagtens give din hest rugbrød. Et kilo om dagen er måske i overkanten, men som små godbidder sker der ikke noget ved det!


  • #10   31. jul 2014 Ja, der er så meget heste dør af.. Mine har altid fået lidt af hvert, og de har altid været sunde og raske.

  • #11   31. jul 2014 Det gære i maven på hesten og er utrolig usundt det samme er det for heste blandt andet..

    Hvidt brød er det væreste.. Hvis man SKAL give brød så lad det vær rygbrød som er tørret..

    Men nogle heste kan vitterligt ikke tåle det i deres maver.. Og nej de gør ikke af det..

    men nej det er bestemt ikke godt for dem..


    Mine heste få INTET af det og er total forbudt og give mine heste..


  • #12   31. jul 2014 hvis de ikke kunne tåle det. så tror jeg største delen af alle heste i danmark havde været døde for længst..
    stort set alle heste i DK har da på et eller andet tidspunkt i deres liv fået et stykke rugbrød som godbid..

    grunden til at de 2 hingsteplage ikke ville spise det, er det nok fordi de ikke vidste hvad det var..

    men nej selvfølgelig er rugbrød ikke godt og foder med, og give hver evige eneste dag....


  • #13   31. jul 2014 Min spiser det med glæder, og er heller død af det endnu. smiley
    Dog må de ikke få frisk rugbrød, det skal være tørt.


  • #14   31. jul 2014 Nu der forskel på ikke og kunne tåle noget også dø af det ikke..



  • #15   31. jul 2014 Mine får det også både frisk og tørt, og så det hvide brød, og de har bestemt ikke taget skade af det.

    Brødet er ikke dårligt for hestene, når det gives som godbidder og lign, de skal virkelig have meget på en gang før det er skadeligt.


  • #16   31. jul 2014 Nogle heste kan ikke smiley kender en hest der ikke kan tåle : rugbrød, lyst brød, mange skala foder, bestemte frugter, bestemte slags græs/ korn såter og nogle bestemte heste godbidder. Ganske enkelt kan han bare ikke tåle dem smiley og hvis han får nogle af disse ting får han vildt dårlig mave og han får små prikker i huden ( det ligner lidt insekt bid ) han får mega meget luft i maven og han bliver sløj.... Og hvis han får for meget af det kan han blive meget syge og i værste tilfælde dø smiley

  • #17   1. aug 2014 Jeg har engang fået af vide at man skal tørre brødet inden man giver det til hesten, grundet gæret i brødet so eftersigende skulle kunne ligge og gære videre i maven. Jeg plejer at skære rugbrødet i tern, komme det på en bageplade og smide det ind i en varmlufts ovn ved ca 40 grader indtil det er knas tørt smiley

  • #18   1. aug 2014 Plejer at ligge brødet på et fad og så ligge det på gulvvarmen til det er helt tørt (et par dage)

  • #19   1. aug 2014 Min får max 3 skiver og ligner ik en der har ondt, eller taget skade.
    Så det har jeg ik tænkt mig at ændre.
    Jeg tror at alting med måde - en halv rugbrød ka måske godt gi lidt rumlende.


  • #20   1. aug 2014 Hahaha.... rumlende smiley

    Måske derfor Money prutter når hun laver bukspring på folden smiley smiley

    Ej pjat, hun har aldrig fået så meget på en gang smiley


  • #22   11. aug 2014 Tusinde tak for alle jeres svar! Dejligt med noget respons, som man kan bruge til noget.
    Det hjalp mig rigtig meget! smiley


  • #23   14. aug 2014 stort ser er alle enige. heste kan fint tåle rugbrød, men bedst tørt pga. gæring.

  • #24   17. mar 2020 Svar fra en dyrelæge: Hej Christine. Ja det er korrekt at heste ikke bør få brød. Det hvide brød er hverken føde for folk eller fæ. Det er fint forarbejdet mel med stort indhold af stivelse, som bakterier i mavesækken pågynder nedbrydning til mælkesyre med risiko for mavesår. Det der når til tyndtarmen optages som glucose til blodet og indgår i hestens blodsukker pulje med krav om øget insulin udskillelse.
    Det samme sker iøvrigt næsten i din egen krop vi har dog ikke den tore mikrobielle forgæring i maven. Hvis du vil vise din hest venskab, så giv den en ordentlig tur med strigle og rid en tur i solskin et. Det er sådan heste plejer deres venskab;)


Kommentér på:
Rugbrød til heste???

Annonce