{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
743 visninger | Oprettet:

Foder til tynd hest {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen smiley
Jeg har lavet er indlæg om dette tidligere på året, men det endte bare i en diskussion, så har valgt at lave et nyt emne.
Hold venligst en pæn tone, og ingen kommentarer om at ''at du burde ikke have hest'' og lignende, tak smiley

Ja, jeg synes det er svært at finde rundt i hvordan man skal fodre sin hest, da alle siger noget forskelligt.

Jeg har en hest som er for tynd og som bare tager meget lidt på ad gangen.

Hun væver hvis hun står på stald længe af gangen og går derfor i løsdrift med mine ponyer.

Hun fik tjekket tænder og ormekur for et par måneder siden og fik også ormekur for nylig.

Mine ponyer kan ikke tåle at have fri adgang til hø/wrap, da den ene hoster hvis han får for meget hø, og den anden bliver simpelthen for tyk. Derfor bliver de alle tre bundet ved fodring, men kan ikke stå bundet mere end 1-2 timer morgen og aften.
Lige nu får den hest som er for tynd 2,5 kg müsli-blanding og noget tilskud morgen og aften. Og så får hun wrap som hun kan spise af den times tid de står bundet. Jeg ved godt at det bedste ville være hvis hun havde fri adgang til hø, men som sagt skal hun gå i løsdrift da hun er væver...
Mine ponyer får lige nu lidt under et haltv kg foder morgen og aften og meget lidt wrap.

Mit spørgsmål er: Hvad ville i give de tre heste?

Til ponyerne havde jeg tænkt på bare at give dem hø? Evt. nogle rugpiller(staves)? De ligger måske lidt til den gode side på trods af at de næsten ikke får noget foder. Jeg vil ikke sige de er overvægtige, men det ville ikke skade hvis de tabte 10 kg..

Til hesten er det virkelig svært for har hørt så meget forskelligt...
Majs, hvedeklid, lucerne, vitaminer, müsliblanding, rugpiller til fordøjelsen, osv....
Og jeg ved bare ikke hvad jeg skal give hende? Har haft hende et halvt år og hun har taget på, men det er bare meget lidt af gangen og vi kan ikke bliver ved med at købe for 1500 kr foder om måneden. Hun skal snart i gang med træning og så skulle hun helst ikke tabe sig.. Så hvad ville være godt for hende? Det må gerne være lidt billigere end den müsliblanding hun får nu, men det vigtigste er selvfølgelig at det er godt for hende.
Skriv gerne hvor meget af hver ting i ville give smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til tynd hest
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   1. aug 2014 Kontakt foderinfo.com, er sikker på at hun kan finde den bedste løsning smiley

  • #2   1. aug 2014 det bedste ville være at hun kunne få noget mere stråfoder....det ville prismæssigt også være billigere.....ellers kan olie anbefales at komme oven i foderet ca. 1 dl pr måltid.
    majsflager feder også og kan suppleres oveni i det foder hun allerede får.

    Min hoppe tabte sig meget i vinters og i samråd med dyrlægen så hendes foderplan sådan ud.

    100 g majs flager
    1. dl olie
    500 g sort havre
    500 g fiber piller fra horselux (kunne erstattes af 500 g byg.)
    vitaminer.


    wrap/hø ad libitum

    Jeg har altid selv brugt færdig foder men min dyrlæge foreslog denne billige og yderst virksomme løsning som jeg har været meget glad for - den virkede rigtig fint for os.


  • #3   1. aug 2014
    De små skal også have vitaminer :o) Der fås mange slags hvor de fås i fx godbid form.

    Prop hø i eller wrap i et slowfeeder net og ud på folden - så har de adgang til det de små, men de får ikke så meget ad gangen. Samt den store også får noget og tygge i.

    Du kunne også lave løsinngen med at placere et hønet med store masker højt oppe som de små ikke kan nå, men kun den store - eller en balje e.l de små ikke kan stikke hovedet i pga højden. Så har den store fri adgang og de små må nøjes med det i nettene.

    Det er netop vigtigt at en tynd hest har grovfoder ad libitum - og derfor ville jeg finde en alternativ løsning. Er hesten tynd ville jeg også få tjekket for orm via. gødningsprøve også give fiberpiller, lucerne og vitaminer - de müsli produkter er tit fyldt med stivelse og det holder ikke til en tynd hest.

    Men det vigtigste er det grovfoder, ellers kan du stoppe flere kg fuldfoder i hesten uden resultat.


  • #4   1. aug 2014 Pas på du ikke fodr den tynd med kraftfoder og de andre skal ik ha foder hvis de tykke nok kun vitaminer til dem og så fri hø og græs og så find noget foder din tager på af men at fede op tager lang tid husk det

  • #5   1. aug 2014 Hun skal have adgang til grovfoder 24/7, så må du lave en løsning, hvor de små ikke kan nå det... Det er kun fantasien der sætter grænsen....

  • #6   1. aug 2014 Tak for alle svarene, det kan være jeg skulle prøve det ja, men hun går stort set aldrig ind i stalden hvis ikke de bliver bundet... Så fri hø i stalden vil ikke hjælpe... Nogle forslag til hvad jeg kan gøre på folden??



  • #7   1. aug 2014 Men husk, at de går i løsdrift = adgang til græs hele døgnet smiley

  • #8   1. aug 2014
    Det kunne fx. være en ganske alm. firkantet kasse der er for høj til at de små kan stikke halsen/mulen over men den store godt kan.

    Hvis hesten kun når og spiser 2-3-4 kg hø når den er i stalden er det ikke nok.

    Gider den spise hø overhovedet? Er græsset langt eller nedbidt? Det vigtigste til at fede en hest op er fri adgang til grovfoder og/eller græs.


Kommentér på:
Foder til tynd hest

Annonce