{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
704 visninger | Oprettet:

Manglene sommerpels? {{forumTopicSubject}}

Efter at jeg har gået og spekuleret, uden at finde et svar, hører jeg jer smiley Jeg står med en 4 års dsp pony, der mangler den helt korte sommerpels. Intet ekstremt blot ikke helt kort og fin som sædvanligt.
Det første jeg tænkte var orm og dernæst at han manglede noget i sit foder. Orm er han blevet behandlet for, den 9 april, og efterfølgende er han tjekket endnu engang i forbindelse med rideskolens årlige tjek, og der var ingen orm at komme efter.
Fodret skulle dække ham ind og han har umildbart fungeret fint på dette. Der udover har han fået E-vitamin (anbefalet af dyrelæge) og på varme dage fået elektrolytter.
Han bliver gnubbet godt igennem hver dag, og fælder også en smule men kortere bliver den ikke. Han er ikke mat i pelsen, har en del blommer og ser alt i alt sund og rask ud - og har også gjort det i vinter, men da uden en længere pels end normalen. Jeg er derfor lidt i vildrede da jeg vil mene at der er noget, når pelsen ikke bliver kortere i takt med vejret bliver varmere smiley

Derfor, har i nogle bud? smiley
- Johanne


Kommentarer på:  Manglene sommerpels?
  • #1   1. aug 2014 Få taget blodprøve og se om han mangler noget -der kan jo godt være noget der gør at han ikke optager tilstrækkeligt på trods af en ellers fin foderplan.

    Normalt ville jeg ved manglende pelsskifte tænke cushings, men som jeg forstår det HAR han skiftet pelsen, den er bare ikke kort og lækker som normal?


  • #2   1. aug 2014 Han fortsætter med at fælde, og gør det også på nuværende tidspunkt men han får aldrig en fin og kort pels. Cushings har jeg tænkt på, men har jeg slået væk igen - især på grund af hans alder.

  • #3   1. aug 2014
    Få evt. taget blodprøve? Hvad får hesten og spise?


  • #4   1. aug 2014 Krafft Grund som det fuldfoder rideskolen fodre med og derudover alt det hø han kan spise.

  • #5   1. aug 2014 Jeg tænker heller ikke umiddelart cuchings når pelsen ER skiftet men bare ikke er så pænt og kort som sædvanligt.

    Jeg ville få taget blodprøve og se om der mangler noget.

    I øvrigt kan en blodprøve osse afsløre orm en gødningsprøve ikke kan. Vores gamle belgiervallak fik blodorm går jeg udfra det var (snak med dyrlægen, de vil sikkert vide det), som ikek kan ses i gødningsprøven, men kan i en blodprøve.
    Han blev lidt sløv, fik lidt kedelig pels (ikke langpelset, bare sådan lidt kedelig og ikke blank og glat som normalt). Vi kunne ikke forstå hvorfor, de rvar jo lavet gødningsprøver, han var tjekket i alle ender og kanter og burde være sund og rask.
    Blodprøven viste jo så orm -rigtigt mange faktisk. Ormekur blev givet og han blev sit gamle jeg igen.



  • #6   1. aug 2014 Mange tak for hjælpen - vil jeg da klart overveje, da jeg ikke lige umiddelbart kan regne ud hvad det handler om.

  • #7   1. aug 2014 På mit opstaldningssted er der faktisk flere heste - ja næsten alle som mangler at skifte til den korte sommerpels i år. Vi har også undret os og talt meget om det. Det er ponyer af racerne islænder og tinker og heste lige fra frederiksborger, polsk araber og spanske. De bliver fodret forskelligt efter ejer og burde være dækket ind med alt, også ormekur inkl. blodorm.
    Kan det måske skyldes den meget varme vinter vi har haft?
    Jeg følger ihvert fald lige med på tråden smiley


  • #8   1. aug 2014
    Wicike - hvis det er hesten oppe i årene kan Crushings være en mulighed :o)
    Ellers, så afsted med blodprøve - det kan være græsset, grovfoderet e.l ;o)


  • #9   1. aug 2014 tænker at hvis det skyldtes vejret ville det være et generelt problem -og det synes jeg ikke det er.

    Vores ser super ud, og bortset fra en islænder jeg hjælper med, og som viste sig at have orm, synes jeg faktisk ikke jeg er stødt på heste med "pelsproblemer" i år... Jeg synes godt det kan være et problem de år hvor vi har haft meget skiftende vejr, men i år har det jo været meget stabilt, så det ville jeg ikke give skylden


Kommentér på:
Manglene sommerpels?

Annonce