{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.922 visninger | Oprettet:

martingal? god el. skidt? {{forumTopicSubject}}

hejza. hvad synes du om martingalen? bruger du den? hvilken en tybe har du? og hvilken en hest/pony bruger du den på?

1. jeg synes martingalen er good og hjælper mig med at styre heste bedre. og det er rart ike at få hestens hovede i mit hovedet. og at kunne se hvor jeg rider.
2. ja jeg bruger den.
3. jeg har en fin brun ringmartingal. og en fin sort en.
4. jeg bruger min sorte til lotte når vi springer.
og den brune til toby.


Kommentarer på:  martingal? god el. skidt?
  • #1   30. apr 2007 jeg synes den er fin, bare man IKKE spænder den for meget ind!
    bruger min til spring eller hvis hun er meget frisk på tur.


  • #2   30. apr 2007 Den er hel fin bare man ikke bruger den til at få hesten til at gå til biddet, ved at spænde ind i dressuren. Men hvis det bare er, for at holde hesten hoved nede så du kan styre den, er det godt nok.

  • #3   30. apr 2007 bruger den altid i spring..

    det er jo det den er til.. og hvis man taber tøjlerne over et spring er den der til at <i>"holde op på det"<i>


  • #4   30. apr 2007 mine bruger jeg kun til spring. har dem på for at kunne styre dem. toby holder hovedet højt af natur.

  • #5   30. apr 2007 Helt Ærligt.!
    Der er blevet oprette min 10000000 emner som dette.. Kan I ikk finde på noget nyt?


  • #6   30. apr 2007 bruger kun min til Spring og når jeg skal i skoven.

  • #7   30. apr 2007 Bruger min da min hest har hovedet meget højt .. Men spænder den sådan at den er lige tilpas og passer smiley
    Har en der høre fortøj med til smiley


  • #8   30. apr 2007
    Sisse A
    slap da af. hvor skulle jeg vide det fra...?


  • #9   30. apr 2007 jeg bruger den når jeg skal i skoven og jeg burde vel egentig også bruge den når jeg springer.

  • #11   30. apr 2007 Sisse A.
    ^Hvad hvis hun ikke har set emnet før?
    Det har jeg da heller ikke, bare fordi vi ikke kun sidder her og glor hele tiden.


  • #12   30. apr 2007 Bruger min til spring og på tur... fordi han er frisk på tur og synes det er en god sikkerhed at have den på...

  • #13   30. apr 2007 Jeg bruger den ALDRIG.
    På Lucky og mange andre heste/ponyer hvor lucky står opstaldet er vi stortset ingen der rider med den. Jeg skulle bare prøve for sjov skyld og se hvordan hun sprang uden en eller anden dag. Og lucky var meget bedre hun løb over hovedet ikk, vilket nok er grunden til at m,an bruger martingal hun løber mere hvis hun har den på og hun brugte ryggen meget mere. Så var der to andre der skulle prøve og se om jeg nu havde ret og deres var os meget bedre så nu er der ingen af så på SSRK der springer/rider med martingal( kun nogen få stykker)
    Jeg sys at i skulle prøve og springe uden. Det kunne være det samme ville ske for jer. :p?


  • #14   30. apr 2007 jeg syntes det er træls det har indlæg bliver oprettet hverdag, og syntes folk må selv om det,

  • #15   30. apr 2007 Jeg bruger den til hvis jeg f.eks skal til jagt eller springstævne. smiley Og brugte den på et tidspunkt i skoven dah un stejlede meget, det hjalp.

  • #16   30. apr 2007 Jeg bruger den til springningen, ellers kan jeg ikke styre min pony, da han tager biddet, og løber med hovedet i vejret xD

  • #17   30. apr 2007 Nete G
    Det passer så ikke med min (:
    Kan slet ikke holde min uden ..
    Da han som ovenover tager bidet, spænder op og har hovedet i vejret..
    Han er ikke til at dreje, da han jorde rundt uden. men med, er han mere medgørlig (;


  • #18   30. apr 2007 Nete G

    så du mener alle der rider med martingal og andre former for hjælpe midler er dårlige til at ride, jamen jeg syntes da det er herre fedt at du er så perfekt inden for ride verden, fordi så er der ingen berider der kan finde ud af at ride.
    tag dog ud til at stævne og stort ser 90% af alle rytter rider med det, ( der er selvfølgelig nogle der ikk har brug for det )

    mener du så også at man heller ikk må ride med pelham og andre hårde bid..??


  • #19   30. apr 2007 jeg ville fortrække fortøj.

  • #20   1. maj 2007 Toby er altså elevpony. man kan jo ikke bygge noget op uden det bliv' ødelægt af de der m*j unger.

  • #21   1. maj 2007 1hvad synes du om martingalen?
    2bruger du den?
    3hvilken en tybe har du?
    4hvilken en hest/pony bruger du den på?

    1, synes den er god.

    2. Ja det gør jeg.

    3. har et totti fortøj.

    4 har brugt den til spring på alle mine heste. Så nu bliver den brugt på Sunny Girl da det er jo den eneste hest jeg har smiley


  • #22   1. maj 2007 1: genial opfindelse
    2: har jeg gjort
    3: en normal en(;
    4: Trixie har jeg brugt den på

    Martingalen er den der har hjulpet mig til at kunne styre farten på Trixie, for da jeg fik hende løftede og sænkede hun hovedt meget og løb, men martingalen gjorde så at når hun ikk gjorde noget, gjorde martingalen ingenting, men når hun løb tog den fat i hende og hjalp mig med at få kontrollen, så nu kan jeg sagtens ride hende uden(;


  • #23   1. maj 2007 Rider ikke emd den fordi jeg har et decideret problem med min hest. det er bare rart at have den når man springer, nogle heste kan godt finde på at acellerere mod springet og holder man dem igen finder de på at tage hovedet op, og på den måde er det sjældent at de får ryggen med sig. Kan slet ikke se hvorfor du synes den er dårlig Nete. men hver sin smag.

    Det er jo ikke et stort problem hverken jeg eller de fleste har.
    Hvis du ser på de fleste "top ryttere" rider de også med martingal til springning.







  • #24   1. maj 2007 springer du selv meget Nete?

  • #25   1. maj 2007 okay. Jeg bruger nu ikke min martingal fordi hesten løber. hehe, bruger den fordi hesten tager hovedet op. Og hvis afstanden er kort og man har brug for at støtte ehsten lidt op, er det rarere emd en martingal end at hesten evt tager hovedet mere op.

    Vil heller ikke sige at en martingal er en problemknuser på at hesten løber.

    Men selvom du har dressuren på plads kan hesten alligevel godt tage hovedet op på en springbane.





  • #26   1. maj 2007 men spørgsmålet er om martingalen er god eller skidt. og vil ikke sige den er skidt, da den jo ikke ødelægger hesten, som fx en glidetøjle kan gære ved forkert brug. smiley

    hehe , xD


  • #28   1. maj 2007 Nete : Ja det kan sagtens lade sig gøre. Men det er rart at have den med alligevel, hvis hesten skulle ske at stikke hovedet op. smiley hehe, jeg har ikke nogle problemer med min hest, men har den med alligevel da det jo alligevel vil være træls at få en bom hvis hesten en dag skulle stikke hovedet op. smiley hehe

    Desuden er det ganske få der har haft indflydelse på sin hest hele dens liv eller har haft ressourserne til at kunne ride en hest rigitgt.

    jeg vil jo også mene at de fleste elite ryttere rider ordenligt dressur på deres heste. Alligevel bruger de jo også martingalen. smiley

    Desuden hvis man ikke rider ordenligt rundt på en springbane og har en god rytme kommer man sjældent langt, hele vejen imellem springene har en stor betydning, og kan man ikke få det til at hænge sammen skal man efter min mening være heldig at kunne komme igennem, især på de højere klasser. smiley


  • #29   1. maj 2007 Nete ; Okay, kan godt forstå dig nu smiley

    hehe, jeg vil også mene at man skal finde en anden løsning en end martingal hvis ikke man kan styre sin hest eller pony, det er jo ikke optimalt. Heri er jeg enig. hehe




  • #30   1. maj 2007 .,

  • Anna S
    Anna S Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 42 Følgere: 41 Svar: 5
    #31   15. maj 2007 Hej, spændende diskussion.
    Så kommer jeg med et spørgsmål: hvad med tidligere væddeløbsheste?
    Har riddet en fulblodhoppe, som løb væddeløb da hun var 3. Som 11 årig gik hun stadig med hoved op - både i terænnet og på ridebanen. Hun sprang højt, hvis forhindring var naturlig (dvs. ikke farvig) men efter hver spring ville hun jo også bare galopere igen med hoved op.
    Man kunne også se på hendes hals, at hun ikke kan gå til biddet, undersiden af halsen var temmelig muskuløs, det var så ikk ehendes halskam.
    Nu spørgsmål til Jer alle: hvad skal man så finde på ved sådan en hest? Vil martingal hjælpe? Eller rid emed hackamore?
    Det er utrolig svært at forandre noget på hesten, som har haft dårlige oplevelser som føl og har nervositæt og "galopinstinkt" i blodet.
    Tak for hjælpen


  • Tina R
    Tina R Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
    #32   27. sep 2013 Det er et gammelt men fint emne at tage op smiley Anna, min fuldblods er også væddeløbshest. Jeg har været i skoven 3 gange og galoperet uden at han løber af h... til!! Jeg har brugt martingal de her gange, og aldrig før følt at jeg havde så meget styr på ham. Han er mere harmonisk og jeg har ikke ret meget fat i ham faktisk. Jeg vil fortsætte med at bruge den på ture ud af huset!

Kommentér på:
martingal? god el. skidt?

Annonce