{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.992 visninger | Oprettet:

MAVESÅR! {{forumTopicSubject}}

Kære Hestefolk.
Jeg er i gang med et biologiprojekt i forbindelse med min uddannelse til Jordbrugsteknolog.
Projketet handler om en 7 år gammel galop hest med mavesår og vi skal finde ud af hvad man kan gøre for at afhjælpe mavesåret og samtidig beholde den i sporten.

Jeg vil rigtig gerne høre hvad jeres erfaringer er.
Har i en hest med mavesår? Eller kender én?
Hvordan opdagede i at det var mavesår?
Hvad har i gjort for at behandle det?
Hvilket foder får den?

Det er underordnet om det er en alm ridehest eller en galophest, men vil meget gerne hvis i vil skrive hvad det er for en hest og hvor gammel den er.

Mvh
Malene


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MAVESÅR!
  • #1   3. nov 2009 Det er vigtigt at hesten altid har mad i maven, så koncentrationen af mavesyre ikke bliver får høj, derfor skal der gives en masse stråfoder såsom hø eller wrap. smiley

  • #2   3. nov 2009 konstant adgang til strå foder (hø) plus medicin man får af dyrlægen (som er hammerdyr)

  • #3   3. nov 2009 Vi havde en elev pony der fik det. Fjordhest på 12 år.
    Vi opdagede det fordi hun ikke ville spise, tabte sig og fik kolik agtige symptomer, lå ned og frøs.
    Vi havde dyrlæge ude nogle gange uden resultat. Så fik vi lavet en prøve af hendes afføring som viste at der var blod i .. så en indoskopi af maven.
    Hun kom i medicinsk behandling skulle have masse hø og ingen havre, kun vitaminer. Vi valgte at flytte hende ned til mine svigerforældre som avle så hun kunne få lidt ro.
    Efter 14 dage begyndte hun at blive bedre. Efter 4 mdr flyttede vi en glad og tyk pony tilbage på rideskolen.
    Desværre holdte det kun 1 mdr .. selv om vi virkelig passede på hende. Så fik hun det dårligt igen. Vi tog en hurtig beslutning og valgte at sælge hende til en lille familie med to andre heste.
    Nu har hun det som blommen i et æg og har ikke ondt imaven.


  • #4   3. nov 2009 Min frieser har haft mavesår.
    Som 1½ års da jeg købte ham havde han altid meget dårlig mave. Dyrlægerne forsøgte forskellige slags mediciner mod diarre. Ingen sagde det ku være mavesår, da de mente han så slet ikke ville spise sin mad. Dog spiste han meget langsomt og ikke altid op den gang.
    Når han fik medicin virkede det de første 14 dage, men så var det som om han blev immun overfor det og så var det tilbage til det gamle igen.
    Som 4 års valgte vi så at få lavet en kikkertundersøgelse på ham og så viste det sig at han havde mavesår. Han fik noget meget dyrt medicin i 14 dage der hedder Gastrogard. Gastrogard nedsætter mavesyren i mavesækken. Derfter skulle han have noget der hedder pronutrin i et par måneder som går ind og ligger en beskyttende hinde nede i mavesækken så chancen for det bryder op igen minimeres.
    Han skulle så efterfølgende bare ha alt det hø han overhovedet ku spise. Han fik roepiller uden sukker i og brogaardens fase 3 som er et foder produkt uden ret meget stivelse i, da de ikke må få ret meget stivelse når de har eller har haft mavesår.

    Følgende gik det så noget bedre med ham han fik mere energi og ædelyst. Dog svingede det stadig meget med hans mave hvor meget diarre han havde. Men vi troede han måske var blevet "ødelagt" inden i efter flere år med mavesår. Så det måske var derfor det nok aldrig blev godt

    Han er 7 år nu.
    For et år siden blev han pludselig dårlig igen. Mistede energi, tabte sig og blev den laveste rang på folden hvor han plejer at være leder.
    Dyrlægen tog en blodprøve og det viste en meget lav blodprocent.
    Vi blev enige om han nok havde fået mavesår igen til trods for han havde fået skåne kost lige siden vi opdagede det første gang.
    Han fik Gastrogard i 14 dage igen dog uden nogen kikkert undersøgelse denne gang.
    Det virkede ikke overhovedet. Så jeg smed ham i traileren og kørte ham til ansager hvor de kiggede ned i maven på ham.De fandt ikke noget mavesår. Mavesækken så rigtig pæn ud. Der blev så taget en biopsi af tarmen og det viste sig så at han havde kronisk tarmbetændelse.
    Kronisk tarmbetændelse er en allergisk reaktion over for noget foder.
    Jeg skulle så ved kun at gi ham hø først til hans mave var go og så derefter tilsætte en nyt produkt i en uge og se om han blev dårlig af det.
    Jeg fandt så ud af at han ikke kan tåle korn.
    Nu lever han af hø, lucerne roepiller, salvimin grøn og soyaolie. Han vejer det han skal og ikke 50 kg for lidt som han ellers altid plejer at mangle. Han har masser af energi nu og det er bare skønt. og han er glad hver dag.

    Det her var lidt noget andet end kun mavesår, men så har du hele min historie.
    Jeg tror dog ikke at mavesår og kronisk tarmbetændelse hænger sammen. Jeg har nok bare en uheldig hest.
    Men håber du ku bruge min lange roman her til noget smiley


  • #5   3. nov 2009 Hej Malene smiley

    Spændende emne smiley Jeg kan holde dig lidt opdateret fremover..
    Min elevs pony har lige været til tjek hos en af Tove Dues samarbejdspartnere. Her blev mavesår opdaget ved at ponyen havde en underlig pels og at den var begyndt at række tunge.

    Nu skal den så til Ansager Dyrehospital hvor de skal klarlægge hvilken form for mavesår der er tale om - så den kan få den rette behandling.

    Inden de drog til Fyn med ponyen havde den lokale dyrlæge tjekket ponyen op til flere gange (og ejerne havde mistet en masse penge) - men aldrig kom mavesår på tale.

    Det er sjovt at en kiropraktor skal fortælle dette fremfor en dyrlæge smiley

    Men nå, inden længe skulle vi gerne vide noget mere om, hvad der skal ske med en pony med mavesår, hvilken behandling, og om den forbliver ridehest (hvilket det siges at den gør)...



  • #6   3. nov 2009 Har brugt FIberplex - det er lavet til mavesårsheste og indeholder en masse fibre og gærkulturer.
    Find evt mere info på www.optihorse.dk


  • #7   8. nov 2009 Susi
    Det ville jeg også sige..
    Det bliver brugt til nogle heste jeg kender der døjer med mavesår


Kommentér på:
MAVESÅR!

Annonce