{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
867 visninger | Oprettet:

Gode turheste {{forumTopicSubject}}

Ja de hænger da hvert fald ikke på træerne.

Sad og så bryllup med victoria i dag og der var jo 400 meter optog med heste, og kom til at tænke på hvor meget de skulle finde sig i. Råb og højt musik, flag der vejre og blafre, balloner, lyden af 50 heste bag dem, mennesker, motorcykler, biler, sikkerhedsfolk der løb på siden osv osv. De fleste tog det overraskende roligt. Selvom jeg har redet i mange år, så kan jeg sige med sikkerhed at jeg aldrig har redet en hest, der ville kunne gøre det samme, uden at gå i panik og skabe farlige situationer.

Kunne antallet af ulykker i forbindelse med heste, gøres mindre hvis vi lagde langt mere arbjede i at gøre dem sikre og trygge ved alle de ting der kan opstå når man rider i skoven eller ved veje ?? Det er de færreste heste til privatbrug der opfører sig pænt og forbliver under rytters hjælper i pressede situationer. Mange heste er bange for ting bagfra, flyvende plastik, løber en hest, så løber alle, bange for dyttende biler osv. Der er selvfølgelig heste der er fuldkommen kolde over for det, men det er de færreste, og de fleste af dem som er, er ikke pga træning men af natur sådan.

Jeg skal købe hest her til efteråret og det vigtigste for mig er en god tur hest, men de er sværer at finde. Det er lettere at finde en hest der kan gå højt dressur , end en der går godt i trafik og skov,

For mig er en god turhest, en hest der er :

Under 150, gerne mellem 135 og 145 ( skal være let at komme op og ned af og ikke have store løft og store gangarter )

Skal stå BOM stille når man stiger op og af.

Skal kunne stå stille uden at være bundet.

Skal have gode stærke ben og hove og gå sikkert i ujævnt tærren.

Have et godt sadelleje.

Være blød i munden og kunne rides ud med alm trensebid

Være under rytterens hjælper, også når der kommer 20 harleyer bag en.

Skal kunne rides i flok, uden at ville være forrest, uden at sakke bagud og vigtigste af alt, uden at "følge" flokken i evt panik situationer.

Skal kunne rides ud alene.

Skal være helt tryg ved alt trafik.

Skal være ligeglad med blafrende ting og lyde.

Man skal kunne tage jakke af og på, på ryggen af hesten

Den skal stå stille , mens man retter stigbøjler og gjord fra ryggen af.

Forholde sig rolig, selvom den bliver bange, og må hverken tage flugten eller springer 10 meter til siden, ud foran en bil, fordi der ligger en fasan i vejkanten.

Den skal være modig og ikke tøve.



Sådan en god turhest er VIRKELIG ikke en hest der hænger på træerne, og man skal være rigtig dygtig rytter for at kunne træne disse ting.


Hvad tror i prisen for sådan en er.

Har i selv oplevet at eje eller ride sådan en hest ??

Jeg har før deltaget i et distance på 25 km på en islænder, og det var rigtig fedt, og det kunne jeg godt tænke mig med min fremtidige hest/pony.

Er der nogle af jer der rider agillity, distance eller bare lange ture i alt trafik og terræn ?? Har i selv trænet hesten op, eller var den bare " kold" fra naturens side ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode turheste
  • #1   19. jun 2010
    Maja er sådan en hest :o) vågen, men bombesikker og bliver hun endelig bange så gallopere hun 5 meter også er det det, men normalt kan man mærke når det er ved og ske og kender man hende fanger man det inden.
    Larm og diverse pludselige ting genere hende ikke, tung trafik mm. ej heller eller skud fx.

    Jeg tror det er en blanding af at hun er sådan fra naturens side også fordi hun har været slæbt til så meget, hun har oplevet alverdens ting.
    Hun har ikke kun oplevet et slags milijø men er blevet slæbt rundt til 117 forskellige slags stævner, stået mange forskellige steder osv.


  • #2   19. jun 2010 Mette N, tror du det er det ?? Jeg tænker at det kan trænes. Hvis hesten i forvejen er nede på jorden og kold over for det meste, mon så ikke det meste kan trænes ?? Ting som at stå stille ved op og nedsidning, er der mange heste der ikke kan, men det er jo et spørgsmål om opdragelse. Mange heste går også, når man retter stigbøjler eller spænder gjord. Mange heste følger også bare trop, hvis en hest i flokken løber, og ignoere rytteren. OSv. Det må da kunne trænes ??

    Og ja selvfølgelig er det en hest , og det skal det jo helst blive ved med at være.


  • #3   19. jun 2010 tror det vil være svært at finde en der opfylder alle disse krav, men det er self ikke umuligt og nogle kan vel tillæres (:

  • #4   19. jun 2010 Nårh ja, men tænker hellere ikke at købe en hest med alle disse krav. Det bliver vel umuligt.

    Mange af tingene kan jo trænes.

    Men tænker bare i al almindelighed at mange af vores heste til privat brug slet ikke kan opfylde, bare lidt af overstående ting. Egentlig lidt skræmmende.


  • #5   19. jun 2010 Sådan en hest, tror jeg ikke på findes.
    Ingen hest er komplet idiotsikker, det ligger simpelthen ikke i dens natur. Flugtinstinktet kan ikke pilles ud af den, og det vik jeg gerne vædde på.


  • #6   19. jun 2010
    Maja opfylder alle ting - dog ikke helt præcist pt. da jeg slacker på opdragelsen og slf. bliver hesten derefter.
    Men da hun var i sit gamle "humør" var hun præcist som beskreven oven for, med undtagelse af at hun har elendig benstilling der gør hun slider forkert på hovene også kan hun altså godt blive bange, men det sker 1 gang hver 5år at hun bliver så bange, så at hvis hun kunne pisse i bukserne, så gjorde hun det.

    Jo, de findes - derfor jeg også, når jeg en gang selv skal have hest - gerne vil have en der er mindst 15år og har været med i "krigen" dvs. oplevet noget!


  • #7   19. jun 2010 Anitta
    - Mange private heste er jo konkurrenceheste, og man får ikke en god konkurrencehest, som kan træke procenter hjem, som samtidig er 'bombesikker'.
    De skal være lidt vågne og tændte, ellers kommer man ikke frem på dem.

    Jeg syntes nu ikke det er skræmmende, for det er ikke alle der ser det som en nødvendighed at ride ture.. smiley


  • #8   19. jun 2010 En hest er jo et dyr, og uanset hvor bombesikker den så er - så kan der ske noget der virkelig forskrækker eller skræmmer den. Og så tager instinkterne jo over - trænet eller ej.
    Man kan helt sikkert træne det så langt, at en sådan situation er næsten umulig at finde - men det kan ske.


  • #9   19. jun 2010 du skal g¨efter "koldblodstype" hestene....
    varmblodstyperne bliver avlet varme og tændte, for at kunne have en masse nerve, så de bliver letridelige og lækre på en dressurbane.

    koldblodstyperne skulle kunne holde hovedet koldt, tåle lidt af hvert, være rolige at omgås - og så findes de i mange gode størrelser.

    Min Gero er oversat en "svær varmblod".
    Han er bygget lidt som en koldblodstype, og langt hen ad vejen, er han også lige så gemytlig. Dog har han stadig lidt nerve (dog oftest kontrollerbar), så han ikke er helt en dødbider at ride.

    Jeg ville undersøge lidt omkring nogle af de gamle ponyracer? nogle af de typer der bliver brugt som køreheste? hvad med noget welsh eller en anden af de engelske øers gamle arbejddsracer?


  • #10   19. jun 2010 Tror det bliver RIGTIG svært at finde en hest der kan opfylde de krav smiley

    Vil selv mene at min egen Joy kan opfylde de fleste, men sådan noget med at stå bomstille kan han ikke, og flagrende plastik ville han da også pruste en del over smiley

    Tror du selv bliver nødt til at træne din kommende hest, hvis den skal opfylde alle de krav smiley


  • #11   19. jun 2010 ha ha...min scooter kan det der- men det tæller vel ikke... og jeg tør vædde på at min traver heller ikke tæller, for han er ca 10 cm for høj og så traver han lidt voldsomt... men ellers kan meget af det trænes... jeg har da redet gennem sådan en lang smal handels gågade en travl fredag eftermiddag bare for at se hvor langt jeg var nået med den "umulige hysteriske" halvpartshoppe... den gang jeg var ung og uansvarlig... det havde jeg nok ikke gjort her 15 år senere, men det gik heldigvis fint... ejeren ville også så gerne forære mig sin problemhest, senere hen, men jeg gik jo kun i skole og havde ikke penge til udgifterne ved at have hest... suk
    der findes altså rigtig gode heste, - men det kræver at deres ryttere også er ordentlige...


  • #12   19. jun 2010 Jeg har mødt mange heste med potentialle til at være den hest du ønsker.
    Det eneste man kommer sovende til her i livet, er drømmende. Der skal ligges arbejde i alle heste, og der er da også grænser for hvad der er muligt (:

    Men hvis bare du vedhvad du vil ha' og ikke går på kompromis med dine ønsker, så er der helt sikkert en hest for dig, der lever op til de krav, og synes ikke dine krav er urimelige ;D


  • #14   19. jun 2010 Zey opfylder faktisk alle dine krav. Hun er virkelig sikker på tur. Hendes ejer red hende forleden på et militærområde, og der landede en helikopter omkring 50-100 meter fra hende. Hun spændte op, men løb ikke, trak ikke eller noget som helst.
    Alt kan trænes. Jeg har selv trænet en del med at få hende til at stå stille:) Og jeg rider hende i rebgrime i skoven, som hun reagerer langt bedre på end normalt "bødt" bid.

    Vælg en hest som har et roligt sind. En du føler du kan stole på. Og for guds skyld, prøv hesten i skoven f'ør køb!


  • #15   20. jun 2010 Tja.. Der beskrev du lige Asterix (;
    Hvis jeg forholdte mig roligt og ikke blev nervøs, er jeg ret sikker på at hvis Asterix var med på sådan en tur 2-3 gange (mht til bryllup) ville han også kunne gå fuldstændig kold igennen det.

    Jeg tror på at en hest kan 'trænes' til at være kold i alle situationer.
    Hvis man sørger for at være en god leder, vil hesten i pressede situationer søge hen til dig, og ikke løbe væk fra dig. Hvis min egen bliver smånervøs, skal jeg hoppe af og trække ham forbi. Han ved at jeg beskytter ham, for jeg er hans leder og han er tryk ved det.

    Men hvis jeg var dig ville jeg helt klart gå efter koldblod. De er nemlig avlet efter et godt sind, mens varmblod er avlet til konkurrencebrug og den hest som du beskriver vil ja være en umulighed at finde (:


  • #16   20. jun 2010 vil også mene at sådanne heste ikke hænger på træerne, altså nu er alle Mine heste, hvis jeg selv skal betegne det, så trafiksikre som en hest kan være, de er IKKE bange for noget som helst, reagere ikke på tæt og MEGET tung trafik, men derfor vil jeg da aldrig kunne udelukke at de ikke blev bange for en gang plastik der lige pludselig var der, eller en mand der dukkede op bag en bil.
    - på den anden side, gad jeg godt nok heller ikke have en hest, der ikke var sig selv (altså hest nok) nok til ikke at blive bange for sådanne ting. Altså her mener jeg, at jeg da selv lige vil blive forskrækket, så hvorfor skulle hesten ikke også?

    Btw. så har jeg læst et sted at de heste kongehuset bruger og generelt heste vi ser i medierne er selvfølgelig trænet, men de har vat i ørene således de ikke bliver påvirket af, som jeg nævnte før, pludselige ting og der er en mening med at de meget sjældent går mindre end to og to, det er for at sikre sig at de forholder sig rolige :).


  • #17   20. jun 2010 Tror det handler om træning. Min Bianca var et nervevrag da hun var omkring 4 år og skulle tilrides, men nu er hun et eksempel på at det med trafik diverse plastic og andet kan trænes. smiley Hun er altid støttepedagog for de andre på tur og til stævner. smiley

  • #18   20. jun 2010 Min islænder var også da jeg købte hende, meget usikker og utryg, men i løbet af nogle måender og en masse træning , kunne man sidde og klappe kage og kaste med regntøj over hovedet på hende, mens jeg sad på ryggen. Da jeg købte hende var hun bange for sadlen.

    Så alt kan trænes.

    Selvfølglig skal en hest være en hest. Den må skam gerne kigge, pruste og tøve lidt inden den går. Men at tage benene på nakken og tæske afsted, eller lave de der 20 meter hop til siderne, det går bare ikke, det er alt alt for farligt.

    Det må jo kunne lade sig gøre at finde og træne den til.


  • #19   21. jun 2010 Jeg har selv ledt efter en hest( dog større) efter de samme kriterier som dig og ikke fundet den endnu. Set på mange, som skulle være sådan men endnu ikke fundet den. Selvfølgelig skal det trænes som du også skriver, og hestens temperament være roligt, men rigtig mange heste er bare heller ikke opdraget. Jeg gider ikke hoppe efter en hest, når jeg skal op, fordi den ikke har lært at stå stille, og det kan alle heste lære. En hest er ikke en maskine, men hvis man skal ride i trafik og natur skal den være rolig og til at stole på ellers synes jeg det er for farligt, både for hest og rytter og andre.

Kommentér på:
Gode turheste

Annonce