{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.690 visninger | Oprettet:

Ringsko - for eller imod??? HJÆLP {{forumTopicSubject}}


Jeg står og er ved at købe hest - har ikke købt ham endnu - men har fundet en 5årig oldenborg bl. vallak som har et fantastisk sind, er sund og rask og ellers opfylder alle krav jeg har til min nye allround hest.

MEN han har lige fået ringsko på forhovene da han tabte alm. sko og har ret bløde/sarte hove (hvide) og før har haft revner i hovene, inden han gik med alm. sko.

Jeg er klar over at ringsko er en større udgift end alm. sko men ellers har jeg kun læst/hørt godt om ringsko og den effekt de har på hesten hov og benstilling.

Jeg har en veninde, som siger at jeg ikke skal købe ham pga. ringskoene, da det er at "købe sig til problemer" og ekstra udgifter.

Jeg synes umiddelbart at det er en lille detalje og jeg vil gerne betale det ekstra i smed for "drømmehesten".

Men hvad tænker I derude? Nogen der har erfaring med ringsko? Plusser og minusser ved dem?

Obs. det skal siges at han skal bruges som en allround hest og ikke konkurrencehest.

Håber på nogle gode kommentar, da jeg synes det er en svær situation! smiley

Mange hilsner Camilla


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ringsko - for eller imod??? HJÆLP
  • #1   21. dec 2011 Ringsko minimere den vibration, der kommer op igennem benet på hesten.

    Og hesten fejler jo ikke nødvendigvis noget fordi, den har ringsko på.

    Jeg ville ikke tænke mere over det. Og så meget dyrere er de heller ikke, i forhold til alm. sko.


  • #2   21. dec 2011 jeg ville heller ikke skænke det en tanke, hvis det er drømmehesten, så havde jeg købt den

  • #3   21. dec 2011
    Jeg har fået at vide at grunden til ringskoene er at hans hove er meget bløde og blandt andet revner meget nemt.
    Det er så fordi de er bløde at han træder alm sko af, men ikke primært derfor han får ringsko på.

    (hvis det giver meneing, det lyder lidt rodet kan jeg godt se)


  • #4   21. dec 2011 Det er ikke ringskoene du skal være bekymret for, men den dårlige hovkvalitet! Desuden må der være noget andet galt, siden smeden anbefaler ringsko.. Jeg bruger selv den udgave der hedder hardbar, men det er fordi ringskoene er bedre for hesten.. Få evt din egen smeds mening. smiley Held og lykke

  • #5   21. dec 2011 Jeg ville være noget mere bekymret over den grund, der er givet til at hesten går med ringsko...Bløde, hvide hove, der revner :-(( Det ville jeg overveje meget nøje. Ingen hove -ingen hest!! Og jeg taler efterhånden af erfaring efter 13 år med en hest med små stejle hove og kraftig balle forskydning samt en anden hest med en gennemløbende hornkløft. Da jeg skulle købe ny hest for nylig, var sunde velstillede hove af meget høj prioritet!! Af skade blir man jo klog....

    Ringsko er meget lettere at træde af end alm sko - synes derfor, at det lyser meget underligt, at hesten har ringsko på, fordi den træder alm sko af ???? Den ved jeg ikke helt, om jeg ville tro på...

    Var det virkelig drømmehesten, så ville jeg få hesten kørt på hestehospital og der få hovene og benstilling vurderet af en HESTE-dyrlæge OG dygtig smed samtidig.

    Som skrevet - så ville ringsko væklke bekymring hos mig.


  • #6   21. dec 2011 Min hest har gået med ringsko...men det vidste jeg ikke da jeg købte ham.
    Altså det var ikke der hvor jeg købte ham han avde gået med dem eller noget :-).
    Kan faktisk ikke helt huske hvorfor...men han fejler intet nu, og går slet ikke med sko lige pt :-).


    Hvis det er drømmehesten..så syntes jeg da du skal købe den :-). Men ja, vær sikekr på der ikke er noget alvorligt galt med hesten. Kunne du ikke evt. få din smed til at kigge på drømmehesten inden køb?:-).


  • #7   21. dec 2011 Jeg ville også være bekymret over ringsko. Det er enormt ærgerligt, hvis du køber den og senere finder ud af, at der er noget helt andet galt med dens hove smiley

  • #8   21. dec 2011 Syntes nu også det lyder som en mærkelig grund.. Jeg ville heller ikke købe den.. Mest fordi den har "bløde" og sarte hove.. Det kan nemt gå hen og give en masser problemer senere hen. Og ja hesten har meget nemmere ved at trædde ringskoene af fremfor alm sko. Man bruger normalt kun ringsko, hvis der er noget galt.

  • #9   21. dec 2011 Jeg ville som de andre siger, også være mere bekymret pga. De bløde og sarte hove.

    Men mange heste går med ringsko og af mange forskellige årsager. Andre mere alvorlige end andre.


  • #10   21. dec 2011
    Ringsko er et sygebeslag og de er meget nemmere for hesten at træde af end alm sko ? pga de rager bagud hvis de ligger rigitigt:-)

    Så jeg ville da overveje og undersøge grundigt hvorfor man har valgt den type sko, til sådan en ung hest? og som en skriver ovenover, så er det nok nærmere hovkvaliteten man skal vurdere lidt på? smiley

    Held og lykke med dit valg:-)


  • #11   21. dec 2011
    1000 tak for alle de gode svar og meninger!

    Jeg har selv haft hest før men aldrig haft problemer med hove eller ben på nogen måde så jeg synes det er svært at gennemskue betydningen af "bløde hove"!

    Er der nogen der kender til det?
    Gør det at man skal være ekstra forsigtig med ridning feks?
    Blir de oftere halt?
    Andet?


  • #12   21. dec 2011
    Ps. det er en hest til under 20.000kr, og han er ikke blevet handelsundersøgt endnu, det skal han her i januar af en dyrlæge jeg har valgt.

    Nogen der kender en god smed i nærheden af Aalborg/nord for Aalborg?


  • #13   21. dec 2011 God smed nær Aalborg; Thomas Vedel :o)
    - han er inde over med min skævbenede shetlænder med dårlige hove, og han gør hende haltfri gang på gang smiley


  • #14   21. dec 2011
    Okay! Tusind tak!

    Så kan jeg da høre om han vil vurdere hovene.


  • #15   21. dec 2011 Camilla B; Ja, gør det :o)
    Thomas er knalddygtig!


  • #16   21. dec 2011
    Fedt fedt fedt!

    Vil så gerne have denne hest - men ikke hvis han altså ikke er iorden! smiley


  • #17   21. dec 2011 Vores fuldblodshest har nogle bløde hove, og har også tabt sine sko mange gange det senete årstid. I sensommeren i år, besluttede vi så efter et helt år med limsko, ringsko, hartbar sko osv osv...og MANGE tusind kr fattigere (det er landet dygtigste smed, der har skoet hesten, så smedearbejdet har været super...hesten har bare små bløde hove), at tage skoene helt af!! Hovene så farlige ud, små flossede og hesten var noget ømtået på grus. Hesten har i knap to år fået verdens førende fodertilskud som tilskud til hove.

    Det er formentlig for livstid med de bløde, små hove idet meget jo er genetisk betinget. Hesten er nu "barfodshest" og er nu efter 3 månedet igen ridbar. Boots er vejen frem for os, så sko og sømninger simpelthen ikke dur i hestens bløde hove.


    Det er noget værre bøvl...dyr, besværligt og anledning til mange skrupler...Hovenes sundhed, størrelse, vækst og kvalitet skal man IKKE gå på kompromis med.


  • #18   21. dec 2011
    Tusind tak for indlæget - men phyyy en omgang! smiley

    Jeg håber at I slipper for mere bøvl.


  • #19   21. dec 2011 Min hingst går med ringsko og han har bestemt ikke dårlige hove, men han er lidt af en skøjteprins og han har "ødelagt" en sene i koden på et forben og et bagben.. Det gjorde han var halt. Han skal gå med ringsko for at stabilisere. Det skulle gøre at senerne skulle få lidt ro til at vokse sammen..

    Håber det giver mening.. Skriver fra min mobil så..


  • #20   21. dec 2011

    Det giver fint mening, tak smiley


  • #21   21. dec 2011 Min 1'er pony Chanel går med ringsko på forbenene, hun fik dem på efter hun fik en seneskade et par år tilbage.. Efter ringskoene kom på har hun aldrig haft problemer med benet igen..

    Men jeg ville nok også selv stille spørgsmålstegn til en sund/rask hest med ringsko..


  • #23   21. dec 2011 Ville selv være mere bekymret for hovkvaliteten end ringskoene. Har selv en der har gået med ringsko på forbenene, da den skulle løftes lidt bagtil i dragterne og alm.sko ikke ville gi ordentlig støtte.Ringsko giver et bedre og en større trædeflade.Min går nu med alm. og såler.Min har ALDRIG trådt sine ringsko af, selvom de er lagt langt tilbage.Men det er en merpris, men hvis hesten går lige på benene kan de jo lægges om. Men få en dygtig dyrlæge til at tjekke ben/hove helt igemmen. Held og lykke.

  • #24   21. dec 2011

    Igen tak for alle de gode svar - det betyder rigtig meget!


Kommentér på:
Ringsko - for eller imod??? HJÆLP

Annonce