{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Falabella....!?
  • #1   25. apr 2012 Hvad mener du!?? smiley

    Det er en hest - altså en race opdrættet i Argentina - meget ung race og der er lidt tvivl om hvordan den opstod (lang historie) smiley


  • #2   25. apr 2012 Nårrrrrh nu ved jeg hvad du mener (vidste ikke der var noget man kaldte en miniature) smiley

    Men nej, det er det ikke smiley


  • #3   25. apr 2012 Og den er "bygget" som en hest.... en ægte Falabella er registreret og har blondiner der fører direkte tilbage til Argentina smiley

  • #4   25. apr 2012 Sikke da noget pjat (altså af opdrætteren)..... nå ved du hvad, jeg prøver at ta' fat i en "tilfældig" opdrætter af dem og hører hvad de siger smiley

    Synes bare jeg har set opdræt af dem i flere lande, men det skal lige siges det sagtens kan være mig der husker forkert.... smiley


  • #5   25. apr 2012 Lidt historie:
    Breed History of the Falabella Miniature Horse

    In 1962, Julio Cesar Falabella, whose ranch was near Buenos Aires, Argentia, sold some midget ponies to President Kennedy's family, an event that brought instant fame to the Falabella Ranch's colorful and attractive horses. The Falabella strain of miniatures was originally started in 1868 by Julio's great-grandfather, Patrick Newell. When Newell died, he passed on the herd and his breeding methods to his son-in-law, Juan Falabella. Juan added European Shetland blood and, with considerable inbreeding, was able to gain consistently small size within the herd. Juan's son, Emilio Falabella, later passed the herd on to his son, Julio Cesar Falabella. In 1980, when Julio Cesar passed away, both the herd and ranches were divided between his second wife, Maria Luisa, and his daughter, Maria Angelica.

    Today, Maria Angelica Falabella resides in the United States, although she maintains a breeding herd of aproximately 200 animals in Argentina. She also maintains a 100% pure Falabella herd of about 70 animals in Roebuck, South Carolina. When new blood is desired, she obtains individuals from her herd in Argentina and does not include any miniatures of non-Falabella lineage.

    Many of the little horses are vividly marked with appaloosa spots, which could not have been inherited from Shetland Ponies, as the pattern does not occur in that breed. For this reason, it is possible that the Criollo and the short-legged Petizo, both Argentinean ponies, as well as other native stock, contributed to some of the original herds breeding animals.

    Also in the early 1960's, the Regina Winery of Edwina, California, imported some stock from the Falabella family herd in Argentina. Some of these horses were later acquired by a few California miniature breeders. Probably the best known of the Regina Winery's importations of miniatures was the appaloosa stallion "Chianti" (purchased by Dixie Blasingame) and the solid brown mare Regina (purchased by Ron and Sami Scheuring).

    Famous persons acquiring the miniatures, included David Sarnoff (president of NBC) and actors Yul Brynner, who had two Falabellas in Switzerland, and Helmut Dantine. Many Falabella-bred miniatures have since been imported from Argentina, and there are a few breeders who now specialize in Falabella stock





  • #7   26. apr 2012 Michella

    Ægte miniature ligner netop små heste. - Og ikke shetlændere smiley

    Men falabella og miniature er ikke det samme, nej.



    (undskyld min indskydelse, men har fulgt med i emnet smiley )


  • #8   26. apr 2012 Michella: Hende på sydfyn har ikke falabella´er - det er miniaturer smiley Men jeg ved godt, at der er flere, der tror, de kan kalde dem falabella blot de har højden smiley

  • #9   26. apr 2012 Tror det måske er fordi der ingen avlsforbund er for Falabella i Danmark..

  • #10   26. apr 2012 Kan se der er mange der fejlagtig tror deres pony er en Falabella, eftersom der er flere herinde der er oprettet som Falabella.... så der er åbenbart mange der er meget i tvivl om hvad det egentlig er. Det kunne godt se ud som om mange måske tror det bare er en pony under en vis højde smiley

    Nå men under alle omstændigheder, så har jeg nu fundet en liste over alle Falabella opdrættere, så nu er det bare igang med at kontakte dem og så må jeg se om ikke jeg kan få importeret nogle stykker. Kunne dog godt tænke mig at opdrætte dem herhjemme (altså rene Falabella´er) så må også lige finde ud af hvordan og hvorledes dette evt. kunne lade sig gøre.

    Men tusind tak fordi i gad forsøge at hjælpe smiley


  • #11   26. apr 2012 Michella: Jeg er godt klar over, sydfyn ikke er en lille plet, men der er nok ikke så mange på sydfyn, der avler mini´er. Så stor er sydfyn trods alt heller ikke smiley Hende jeg tænker på, kalder dem falabella. Godt nok er de små, men de er slet ikke så ædle som en falabella skal være.

Kommentér på:
Falabella....!?

Annonce