{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP forfangen shetlænder
  • #1   9. maj 2012 INGEN GRÆS og INGEN SUKKER

    dvs. intet korn, ingen gulerødder og æbler osv.

    Giv ham wrap blandet med halm når du fodre og sørg for at han ikke bliver overvægtig.

    Hvis du er interesseret, kan jeg give dig nogle goder fodermidler til forfangne ponyer.


  • #2   9. maj 2012 Puha, jeg snakkede med min mor i går aftes om at, når v får hest igen, hvis den nogensinde bliver forfangen, så er det aflivning. Det er udmattende og forvirrende, hvordan græsset må være før de kan spise det, hvad de må få, hvor meget, hvad man skal gøre m.m.

    Min mors gamle hest blev forfangen i februar måned, og hun bruge halvanden time hver dag på at spule fødder, give medicin, give mad, ingen græs, motion når man kunne.. og hun blev forfangen 3 gange på 4 måneder, og så aflivte min mor hende.

    Jeg synes hellere ikke at man kan byde en forfangen hest at skulle gå på jordfold resten af deres liv m.m. En ting er heste der bliver nemme tykke over sommeren pga. de er overspisere, fordi de kan stadig få lidt græs på jordfoldende, med spirerne m.m, en anden ting er en forfangen hest.


  • #3   9. maj 2012 Wrap er en dårligere idé end hø, så giv hø istedet for.. ELLER lucerne.. Man kan få lucerne baller, som er gode for dem...

  • #4   9. maj 2012 camilla... jeg har opdaget det i tide så jeg tager det i opløbet han skridter rundt men er lidt stivbenet og snubbler... det er ikke sådan at han lider han har stadig glade øre...

    han er desværre blevet en del overvægtig så derfor skal han også lige have ro og bagefter i genoptræning.
    Men hvis det kan kureres kommer aflivning ikke på tale jeg vil gerne bruge tiden på ham og jordfold skal han alligevel meget på da han hurtig bliver ALT for tyk.... og man ville hellere ikke aflive en hest fordi den har tendens til fedme.


  • #5   9. maj 2012 Der er forskel på at opdage det i tide, dvs. at opdage det inden han bliver forfangen - eller at han ER forfangen. ER de først blevet forfangen, er der ikke noget som hedder "opdaget i tide" smiley

    Men husk, at de små spirer, korte græs er meget farlige. Det er faktisk før det er bedre, hvis han ikke er overspiser, og du får ham slank, at han kommer på langt, Ugødet græs.


  • #7   9. maj 2012 Ring efter smeden.. Hvis han ved, hvad han laver, så kan han også i samråd med dyrlægen, hjælpe den lille fætter..

  • #8   9. maj 2012 jeg har nu snakket med dyrlægen og han kommer i aften ved syv tiden og ser til hugo... spændt på hvad han siger ... og så vil jeg ud og snakke med nogle folk herude om lidt der har en sandbane/mini ridebane og høre dem af om hugo ikke må låne den

  • #9   9. maj 2012 Det kan godt lade sig gøre at få en forfangen hest til at kunne leve et normalt liv igen.

    Min islænder på 22 var for 2½ år siden slemt forfangen. Han har de sidste to somre gået med på normal sommergræs sammen med resten af flokken og han er sund, glad og har på intet tidspunkt haft tilbagefald.

    Det kræver dog at man er meget striks med fodringen og villig til at gå på kompromis med sin egen forestilling om sund "normal" foderstand. Man er typisk nødt til at afmagre hesten ret ekstremt for at få nulstillet de stoffer der giver problemer i stofskiftet og giver tendens til forfangenhed, så der er brug for at holde øje med blodværdier og tildeling af vitaminer og mineraler selvom hesten stort set ikke skal have noget at spise en periode. OG så kan man kun byde hesten en sådan kur hvis den ikke skal bruges til ridning eller kørsel samtidig. Men det har virkelig været en øjenåbner for mig og jeg kan garantere at min islænder ALDRIG igen får lov til at blive for tyk.


  • #10   9. maj 2012 Nina A
    jamen jeg vil virkelig gøre alt for ham ... han er mit et og alt og det er kun sket fordi jeg selv har været helt nede med flaget...

    nu glæder jeg mig til dyrlægen kommer i aften så vi kan gøre noget ved det her


  • #11   9. maj 2012 hvordan ved jeg om min søde shetlænder twister er forfangen?

  • #12   9. maj 2012 Giv ham æbleeddike i vandet, det sætte forbrændingen op så han taber sig lidt, og derved får det bedre smiley

  • #13   9. maj 2012 Du skal kun gi ham tørt hø at spise. Dyrllægen kan egentlig ikke gøre så meget, andet end at gi smertestillende hvis han har store smerter.

  • #14   9. maj 2012 SÅ har asger været her smiley hugo er forfangen men han sagde han nok skulle komme sig ... han skal motioneres let 4 gange om dagen skal have en 3.del af det han plejer at få at spise, så meget halm som muligt da han har tynd mave og så har han fået smertestillende og noget antibiotika.... nu skal det hele nok blive godt ?

  • #15   5. jun 2012 Tak fordi i har hjulpet mig men jeg har fundet ud af at han havde fået en fiberspringning.

Kommentér på:
HJÆLP forfangen shetlænder

Annonce