{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.880 visninger | Oprettet:

Ridning og gravid {{forumTopicSubject}}

Må man ride når man er gravid? Er/har i selv været gravide og hvad valgte i?

Jeg er klar over risikoen for at falde af, gør det farligt. Men hvordan med de bevægelser man laver når man rider, kan de skade?

Jeg har ikke egen hest, men har lige fået den fedeste mulighed for at ride smiley Jeg trænger til motion nu hvor jeg er gravid og ridning er det eneste der rigtig motiverer mig. Men kan barnet tage skade af det?


Kommentarer på:  Ridning og gravid
  • #1   28. jun 2012 Jeg er forresten i 12. uge, hvis det gør nogen forskel hvor langt henne man er.

  • #2   28. jun 2012 Min veninde har omkring en måned til termin, og hun rider meget. Jeg synes dog det er lidt dumt, men har jo ikke selv været gravid! smiley

  • #4   28. jun 2012 ridning er faktisk en af de sportsgrene som ANBEFALES til gravide... (hvis man vel og mærke er VANT TIL at ride)...

    Ridning strammer dit bækken, og minimere risikoen for bækkenløsning osv...

    På fertilitets klinikker anbefaler de dog at man holder sig HELT fra alt sport 3 uger efter man er blevet "insimineret"/fået lagt æg op osv...


  • #5   28. jun 2012 Mange tak for svarene smiley Ja jeg googlede mig også frem til mange forskellige svar. Men jeg tror jeg vil give ridningen et skud og så sørge for at lytte til min krop.

    CBK - Tak for det og tillykke til dig også!


  • #6   28. jun 2012 Det kan ikke skade som sådan, men det er jo en farlig sport.

    Nu er mine heste nogle der er købt hjem med vanskeligt sind og jeg valgte ikke at ride hele min graviditet, hårdt var det, men det bedste valg smiley for mig.
    Vil bestemt ikke risikere at falde af, ville aldrig tilgive mig selv hvis der skete noget.


  • #7   28. jun 2012 jeg er også gravid og red til jeg var 20 uger henne... indtil jeg faldt af... så ture jeg ikke mere men ingen skade ud over hvis man lander forkert

  • #8   28. jun 2012 Baby er godt beskyttet så ridning skader ikke som sådan, det er risikoen for og eks falde af der gør det farligt.

    Så og ride ungheste og nervøse heste ville jeg nok holde mig fra, hvor risikoen er øget for og falde af


  • #9   28. jun 2012 Jeg vil bestemt også lige se hestenes temperament an først. Men ejer red selv under sin graviditet, indtil hun blev FOR gravid smiley Så jeg går ud fra de er ganske rolige.

  • #10   28. jun 2012 Men dejligt at høre bevægelserne i sadlen ikke skader fosteret!

  • #11   28. jun 2012 Tror som sådan ikke at det er farligere at ride når man er gravid end ellers, men en af mine veninder har lige fået part fordi hun er gravid, og måtte stoppe med at ride (mener vidst der er 3 uger eller sådan noget til at hun har termin)

  • #12   28. jun 2012 er selv i uge 21 og rider, dog ikke mine egne da de ikke har rutine nok, men jeg har ingen problemer og håber at kunne blive ved til det er oppe over smiley

  • #13   28. jun 2012 når jeg en dag bliver gravid er planen også at ride så længe som muligt (indenfor rimelighedens grænser)

  • #14   28. jun 2012 synes man skal lytte til sin krop og når den siger fra så skal man stoppe... min siger at nedsidning ikke er det bedste så det gør jeg ikke men ellers.... smiley

  • #15   28. jun 2012 min mor red tur med mig dagen før jeg blev født

  • #17   28. jun 2012 Er selv højgravid og fravalgte ridning helt fra start af, pga. den risiko der er forbundet med det. Man kan ikke kontrollere hvordan man falder af en hest, hvis det sker og ville ikke tilgive mig selv hvis der skete det der ikke måtte ske.

    Ud over det, så er ridning (bevægelserne) ikke skadelige, medmindre du er længere henne og ikke vant til at være fysisk aktiv.


  • #18   28. jun 2012 tror vist dú har fået svar nok så vil bare sige stort tillykke med maven - held og lykke

  • #19   29. jun 2012 Vil lige sige at jeg faktisk har hørt at dem som rider sommetider har mere besværede fødsler pga deres muskler er så stramme omkring bækken, så alting med måde.

    Jeg har en rolig hoppe jeg skridter lidt på engang imellem, og jeg er 31 uger henne i morgen, men seriøs ridning bliver det ikke til og det var det samme under sidste graviditet.


  • #20   29. jun 2012 Jeg red helt fra til jeg var i 8. måned. Min læge sagde god for det, så længe jeg havde det godt med det. Begyndte det at være ubehageligt eller gøre ondt, skulle jeg stoppe.
    Jeg sprang dog ikke, men red ture. Havde en meget pålidelig hest -som i "en hest, jeg kendte virkelig godt og stolede på". Og ja, hesten er bare et dyr, men man ved som regel hvad der skal udgøre en risiko.
    Jeg stoppede da knægten havde sat sig fast i bækkenet. Så gjorde det ondt, hvis hesten trådte et uventet skridt til siden, så der valgte jeg at stoppe.

    Det var godt for kroppen, fordi den blev holdt igang, og fødslen derfor oftest er nemmere, når muskulaturen er blevet brugt undervejs.


  • #21   29. jun 2012 sandie L.:

    Det var nu noget af en påstand! Bækkenløsning skyldes ene og alene hormoner som løsner ledbåndende op til fødslen. Bækkenløsning er så den sygelige tilstand af dette, som indtræder på et alt for tidligt tidspunkt i graviditeten. Det er rigtigt at ridning strammer dit bækken op og at de muskler kan hjælpe med at minimere generne ved bækkenløsning. Men får man først ægte bækkenløsning, skal man absolut holde sig fra at ride.
    Jeg fik bækkenløsning i 10. uge, og den blev ganske rigtigt udløst under en ridetur. Stille og rolig, vel at mærke. Men jeg kunne knap komme af hesten og kunne ikke selv køre hjem bagefter. Så der blev ikke mere ridning til mig dengang og det gælder bare om at holde sig 100% i ro.
    Jeg har haft "glæde" af min bækkenløsning i mere end 10 år efter, og havde min bækkenmuskulatur ikke være så veltrænet, så havde jeg nok ikke haft min fulde førlighed idag. En nyttig oplysning til andre som er slemt angrebet, er, at man fortsat udskiller de samme hormoner mens man ammer. Med andre ord fortsætter man med at have bækkenløsning i lettere grad så længe man ammer. Men sundhedsplejersker og jordemødre fortier oftest denne oplysning, fordi det er godt for barnet at blive ammet.


  • #22   29. jun 2012 jeg skrev heller ingen steder at det er tilrådeligt at ride NÅR/HVIS man får bækkenløsning...

    skrev at ridning kan være med til at minimere risikoen (generne hvis du hellere vil kalde det det)..


  • #23   29. jun 2012 Det er hvad man selv er til og hvad kroppen siger. Jeg red med nr 1 til 7 mdr henne men med denne her er 39+1 der har jeg kun ganske få gange kunne være oppe. Jeg har bækkenløsning og meget ondt. SÅ på de aller bedste dage var jeg oppe. En berider jeg kender red til 14 dage inden en anden til hun var 4 mdr. SÅ det er hvad man selv kan og vil. Men det skader ikke hvis alt er normalt. Man skal passe på sig selv men det skal man jo lige meget hvad

  • #24   29. jun 2012 Gitte B

    Jeg havde også bækkenløsning og måtte sygemeldes, her efter fødslen har jeg døjet helt vildt og gør endnu.
    Jeg ammede til for 1 uge siden, vores datter er 7½ mdr.
    Har været ved læge kiro osv. med mit bækken og ja ingen har givet mig den oplysning med at det fortsætter under amningen.

    Kan ske jeg kan se frem til det bliver bedre nu.


  • #25   29. jun 2012 godt jeg ikke skal amme


  • #26   29. jun 2012 Åh, jeg har ikke redet i et halvt år smiley Er der nogen der er begyndt at ride under deres graviditet og hvordan gik det? Hvis det er så farligt at begynde når man ikke er helt vant til det, tør jeg vidst ikke.

  • #27   29. jun 2012 Lindhovedgården .
    Ren nysgerrighed, hvorfor skal du ikke amme?

    Du behøves ikke svare hvis det er for personligt smiley


  • #28   29. jun 2012 For det første kunne jeg ikke med den første og for det andet har jeg så store babser at jeg ikke kan klare tanken om det. Er en af dem der virkelig ikke bryder mig om at se folk der ammer.

  • #29   29. jun 2012 sandie L.:

    Igen... ridning kan ikke minimere risikoen. Det er hormoner som intet har med ridning at gøre, som afgør om man får bækkenløsning. De muskler man har udviklet ved ridning kan til gengæld være med til at mindske generne.

    Team Hjortkjær Hjortvald .:

    Tillykke med datteren :0)
    Ja, jeg mærkede en tydelig bedring efter jeg holdt med amningen, og jeg spurgte efterflg. min sundhedsplejerske om det kunne passe. Og så måtte hun jo gå til bekendelse :0/ Jeg startede med ridningen efter 3 mdr. men det var lidt for tidligt. Efter jeg holdt med at amme, kunne jeg mærke at jeg langsomt fik det bedre når jeg havde redet.
    Men pas på dig selv. Sæt manden til at støvsuge, vaske gulv og muge ud ;0) Det er nemlig nogle af de værste ting du kan udsætte dit bækken for. Og ligesådan skal han bære de tunge ting for dig...
    God bedring :0)


  • #31   12. jul 2012 hejsa jeg har to dejlige drenge på 5 og 1.5 år og har redet med begge to... barnet tager ikke skalde af det... jeg fik afvide at jeg kunne forsætte med at ride til jeg ikke kunne komme op mere... nu har jeg en belgier bla. og jeg var 8 mdr henne før jeg stoppede....

Kommentér på:
Ridning og gravid

Annonce