Anna Toft. Anna Toft. Østjylland, Danmark Bruger på velkommen til hestegalleri.dk - danmarks største mødested for heste-interesserede
Dato: 2012-6-30
Vist 261 gange

(Emnets ejer)

Hvad skal hun kunne?

30. jun 2012 kl. 20:59

Min pony er 5 år gammel, og høre under dressueren. Hun søger stabilt ned i skridt, trav og nogenlunde i galop, men hvad skal hun kunne som 5 årig, eller hvad skal være begyndt at lære hende. Jeg tænker "uddannelse" :-)
- Tak for svar på forhånd!

Svar til emnet: Hvad skal hun kunne?

30. jun 2012 kl. 21:04

Der er ikke noget hun pinedød skal. Det kommer jo helt an på hvor langt hun er i sin uddannelse både mentalt og fysisk, muskler, styrke osv. Men føler du I er klar så leg med schenkelvigninger, versader, tilbagetrædning eksempelvis

30. jun 2012 kl. 21:13

Men i championatssammenhænge skal den kan øge og samle sammen igen i alle gangarter, kontragalop på lige spor, skridt-galop-skridt overgange, parade, tilbagetrædning mener jeg. Kig på programmet for 5 års;)

30. jun 2012 kl. 21:17

Hun skal lære at hoppe på tungen :)

30. jun 2012 kl. 21:19

Synes ikke at man skal træne efter championater. Man skal jo helst træne samling og bæring, og en smule versader. Temposkift og måske noget shoulder-off så hesten styrker skulder muskulaturen :)

30. jun 2012 kl. 22:46

Csm hvad er shoulder off og hvordan gør man det:-) undskyld jeg lige låner tråden:-)

(Emnets ejer)
30. jun 2012 kl. 23:13

Donlra: det kunne være nice! ;-)
Csm: hvad med du med shoulder off?
Jeanette: det okay :-)

30. jun 2012 kl. 23:26

I mine øjne skal en 5 års være i stand til at gå en stabil LA.
Dvs, være stabil i alle 3 gangater, kunne lave temposkift, sidebevægelser og tilbage trædning.

30. jun 2012 kl. 23:44

Det er da forskelligt hvor meget hver hest kan (-:
Minka er 5 nu, og ikke engang tilredet (-:

1. jul 2012 kl. 00:07

Jeg vender lige tilbage med en forklaring når jeg er på en computer og ikke tlf :)

Må lige tilføje at jeg endnu ikke har oplevet en eneste hest der som 5 års var stabil i La, som ikke har fået overbelastningsskader, knogleforandringer, facetledsarthose eller andre sygdomme som kommer fordi hesten ikke er fysisk udviklet nok i sine knogler, led og sener. Knoglestrukturen er først helt færdigudviklet når hesten er 8-9 år, lidt afhængig af race og størrelse. Hvis man forventer at hesten arbejder korrekt (samling og bæring på plads, losgjort og smidig), kan det være svært at kunne ride en la når den allerede er 5 år, uden at presse den så meget så der ikke tages hensyn til psyke.

(Emnets ejer)
1. jul 2012 kl. 10:03

Syntes også LA lyder lidt for meget, hvert fald til os. Hun kan næsten schenkelvigning på den ene volte. Tilbagetrædning kan hun også, hun vil bre gerne kigge på stjerner i mens.. ;-)

Du skal være logget ind for at kunne besvare indlæg.

Opret bruger »   Log ind

Besvar indlæg: Hvad skal hun kunne?

Lignende forum-emner

Om HesteGalleri:

HesteGalleri er en del af Bazoom.dk Bazoom er medlem af brancheforeningen FDIM som varetager den danske internet trafikmåling.

Bazoom.dk er med ca 100 mio. sidevisninger om måneden blandt Danmarks 10 mest trafikerede sider.

Bazoom