Min pony er 5 år gammel, og høre under dressueren. Hun søger stabilt ned i skridt, trav og nogenlunde i galop, men hvad skal hun kunne som 5 årig, eller hvad skal være begyndt at lære hende. Jeg tænker "uddannelse" :-)- Tak for svar på forhånd!
Der er ikke noget hun pinedød skal. Det kommer jo helt an på hvor langt hun er i sin uddannelse både mentalt og fysisk, muskler, styrke osv. Men føler du I er klar så leg med schenkelvigninger, versader, tilbagetrædning eksempelvis
Men i championatssammenhænge skal den kan øge og samle sammen igen i alle gangarter, kontragalop på lige spor, skridt-galop-skridt overgange, parade, tilbagetrædning mener jeg. Kig på programmet for 5 års;)
Hun skal lære at hoppe på tungen :)
Synes ikke at man skal træne efter championater. Man skal jo helst træne samling og bæring, og en smule versader. Temposkift og måske noget shoulder-off så hesten styrker skulder muskulaturen :)
Csm hvad er shoulder off og hvordan gør man det:-) undskyld jeg lige låner tråden:-)
Donlra: det kunne være nice! ;-)Csm: hvad med du med shoulder off?Jeanette: det okay :-)
I mine øjne skal en 5 års være i stand til at gå en stabil LA.Dvs, være stabil i alle 3 gangater, kunne lave temposkift, sidebevægelser og tilbage trædning.
Det er da forskelligt hvor meget hver hest kan (-:Minka er 5 nu, og ikke engang tilredet (-:
Jeg vender lige tilbage med en forklaring når jeg er på en computer og ikke tlf :)Må lige tilføje at jeg endnu ikke har oplevet en eneste hest der som 5 års var stabil i La, som ikke har fået overbelastningsskader, knogleforandringer, facetledsarthose eller andre sygdomme som kommer fordi hesten ikke er fysisk udviklet nok i sine knogler, led og sener. Knoglestrukturen er først helt færdigudviklet når hesten er 8-9 år, lidt afhængig af race og størrelse. Hvis man forventer at hesten arbejder korrekt (samling og bæring på plads, losgjort og smidig), kan det være svært at kunne ride en la når den allerede er 5 år, uden at presse den så meget så der ikke tages hensyn til psyke.
Syntes også LA lyder lidt for meget, hvert fald til os. Hun kan næsten schenkelvigning på den ene volte. Tilbagetrædning kan hun også, hun vil bre gerne kigge på stjerner i mens.. ;-)
Du skal være logget ind for at kunne besvare indlæg.
Opret bruger » Log ind
Hej jeg har gang i en ung pony her, som i kan se inde på min profil. ;) Hun hedder Papaya og er VERDENS sødeste pony, efter min mening! :P Hun er 3 år og er jo...
Min datter på 13 år har denne uge sovet på skift hos og med forskellige piger fra stalden: I og for sig meget hyggeligt, hvis det altså var at hun var en...
Ja, jeg har købt mig en lækker lækker to-års hoppe :) Se evt. Frida fra Toftgård på min profil ;) Hun blev to her d. 27. marts, og jeg vil godt vide, hvad...
Jeg ved godt valget er mit, men nu vil jeg høre hvad i havde gjort :) Jeg har lige i denne måned undervisning 2 gange, den ene om mandagen og den anden om...