Hej. Min vallak har desværre fået konstateret allergi. Han skal i behandling med steroid(binyrebarkhormon).Desværre.Har prøvet med næsespray,men det hjælper ikke og er sværet at dosere.Hvad har I af erfaring mht. imunforsvaret og andre bivirkninger. Skriv gerne med svar hvis i HAR en hest der har prøvet det.
min får kenalog(binyrebarkhormon sprøjtet ind i bagknæet som ledbehandling..Ved godt det er et helt andet scenario, men det har ikke hjulpet, tværtimod tror vi det er det, der er skyld i at benet er blevet værre..Om det er godt til asma kan jeg ikke sige, men man skal passe på med at give hestene sådan noget, da det jo er noget være "gift"..Man må stole på sin dyrlæge og håbe på binyrebarkhormonets positive virkninger kommer hesten til gode..God bedring! :)
Har ikke haft heste der har været behandlet med binyrebak hormon, men har derimod selv været behandlet med det ved flere lejligheder... 1. Det er i min astma inhalator (og min datters) og der må man sige det har en positiv effekt jo...2. Har en næsespray med det i, imod høfeber, og her har det osse en god effekt, dog gør det pisse ondt i næsen når man har taget den!3. Da mit vand gik alt for tidligt i forbindelse med min yngste datters fødsel (9 uger før tid) fik jeg det man kalder "lungemodner" hvilket er en høj dosis af binyrebak hormon, der gør at barnets lunger (og andre organer) modnes med lynets hast, og giver således ca. 14 dages mer udvikling ved barnet... Her virkede det osse efter hensigten, for havde en datter, der trods sin tidlige fødsel, kunne trække vejret selv :)Dog har jeg også hørt at gigt behandling kan volde problemer med f.eks. skøre knogler og endnu dårligere led...
Man skal passe på med disse behandlinger også hvis hesten har været forfangen eller tendens til svær overvægt for det kan udløse forfangenhed.
Amanda Rygaard fynsmester for jr. 2012! .Binyrebarkhormon er da ikke mere giftigt, end at hesten i forvejen producerer det selv ;) Har ingen erfaring med det til behandling af astma :)
HEJ ALLE: Dette er kun til hesteejere der har ERFARING med at bruge produktet. VED det er farligt og ønsker derfor at høre fra mennesker med erfaringer ,nogen der har, eller har haft en hest ,der har prøvet behandling med steroid. Det skal ikke være en debat,men information fra kendere af steroid anvendelse.
Der var en hest i vores stald der blev aflivet for 14 dage siden, den var blevet forfangen efter astmabehandling med binyrebarkhormon, og hovbenet var drejet, pga det :(
Da min unge hest sidste efterår blev ramt af den frygtede aggresive herpes virus type, der giver svære lammelser i bagkroppen, behandlede vi ham med to store doser steroid. Det havde en overraskende god effekt, og jeg føler mig overbevist om, at dette var med til, at de hævede blodbaner, der trykkede på hans nervebaner, blev formindsket i tide, så der ikke skete permanente skader. Jeg tror ikke, han var kommet sigv så flot over virusangrebet uden de to store steroid doser. Steorid som behandling til astma har jeg ingen erfaringer med personligt, men på vores rideskolen har vi en pony, der har allergi/asmta som har fået steorid af flere omgange - men rimelig god effekt, dog ikke særlig lang tid. De er stoppet med behandling og har i stedet taget fat om roden, og fjernet årsagen til allergien.
Min er behandlet med syntetisk binyrebarkhormon (prednisolon) for allergi. Den stod med akut astma bronkitis et eller andet (den har allergi overfor bl.a. pollen, og det er ret svært at skærme den mod pollen). Det virkede i løbet af meget kort tid, krævede kun én behandling og gav ingen synlige bivirkninger.Inden behandling stod den på staldgangen og hev efter vejret, hostede, mv.
tak for gode indlæg.
Du skal være logget ind for at kunne besvare indlæg.
Opret bruger » Log ind
Jeg har nogle spørgsmål omkring steroider(ved ik om jeg overhoved må oprette dette emne, men hvis jeg ik må er ok). Jeg ved godt noget om det, bivirkninger og...