Lisa H Lisa H Storkøbenhavn, Danmark Bruger på velkommen til hestegalleri.dk - danmarks største mødested for heste-interesserede
Dato: 2012-6-30
Vist 362 gange

(Emnets ejer)

de første ting?

30. jun 2012 kl. 23:50

hej skal have hest på lørdag ( har oprettet ham herinde så bare kig forbi) :)
men hvad for nogle ting er vigtige at købe først?
jeg skal købe det her indtil videre:
1) regn dækken
2) fold klokker
3)nyt bid
strigler har jeg ( fik dem i julegave)
og har 2 sadelunderlag og en kæmpe flyttekasse fyldt med stævne ting.
og gamasher og klokker
men hvad mangler som start?
nu må i ikke lave en hulens lang liste med en masse ting for vi skal også have penge til os selv :) så bare som start:)

håber i vil hjælpe mig

Svar til emnet: de første ting?

30. jun 2012 kl. 23:53

Hovedtøj og sadel?.
Fold klokker, er vel ikke nødvendigt :)

30. jun 2012 kl. 23:56

Grimer og tove
Foder
Det er vist det vi har haft mest brug for til hestene :b

30. jun 2012 kl. 23:56

En helvedes masse ekstra grimer er en god idé. Men det lyder som om du har det meste.
måske træktorve også :)

(Emnets ejer)
30. jun 2012 kl. 23:57

hovedtøj og sadel følger med, og jeg har grimer og træk tove.
og foder har jeg også

1. jul 2012 kl. 00:00

Er den vant til at gå med dækken og benbeskyttelse, for ellers er det slet ikke nødvendigt. Det er en hest, den skal nok kunne klare sig uden, det er de færreste der ikke kan.

(Emnets ejer)
1. jul 2012 kl. 00:03

han er en lidt for tyk hest som sveder med dækken på om vinteren og det er enda en regndækken sidste år. som var iskoldt vejr udenfor :)

men jeg køber regndækken fordi hvis det regner skal han jo ikk være pladdervåd, og bruger regn dækken til ham om vinteren selvom han sveder for han skal ikk blive syg:)

1. jul 2012 kl. 00:05

Foldklokker er vigtige, hvis den har sko på :O))

1. jul 2012 kl. 00:06

den bør da ikke have regndækken på om sommeren.

1. jul 2012 kl. 00:07

Den bliver bare syg, hvis den har dækken på og sveder. Langt de fleste heste kan godt klare sig uden dækken! :-)

1. jul 2012 kl. 00:08

Derefter bid, hvis den skal rides heeh :O))

Hovolie. mordax hvis der skal springes :O)
Skal den gå med dækkener, så skridtæpper længere henne, når det bliver koldt, men regndækner er gode til hesten ikke bliver våd, hvis man fx. gerne vil ud og ride, eller skal starte stævne, at udstyret ikke nakker den, når den er helt våd :O)

1. jul 2012 kl. 00:09

og skridttæpper, er gode til at tage sveden (i de kolde perioder bruger man dette) eller hvis det styrt regner en hel dag, og hesten skal ind og tørres før ridning :O)

1. jul 2012 kl. 00:10

Pas på du ikke får en syg hest, regndækken er ikke godt hvis den sveder under, især ikke om vinteren, hvor den bare vil blive kold pga. sveden.

Skridtæppe og gemacher :)

(Emnets ejer)

regndækknet er også kun til hvis der skulle komme et kæmpe storm igen :)sprig kommer først senere for jeg har lidt problemer med ham så venter lidt ::)

1. jul 2012 kl. 00:13

Hej. Synes det du har lyder super fint. Og alt sådan noget som mordax og foldklokker.... vent med det:
Klokkerne er vigtige på fold, HVIS DEN GÅR OP I SIG SELV. Ellers kan den altså klarer sig uden, men det er selvfølgelig noget du ved bedst.
Sørg for du har de basale ting, og så kan du altid købe tingene løbende som du kommer til at få brug for dem.
Det er dumt at få købt en masse du måske ikke bruger.
Og lige ang mordax...... Jeg har startet jagter og military uden mordax, og de er kun nødvendige hvis jorden er våd eller blød. Bruger dem normalt aldrig i tør jord, og bruger dem aldrig på sandbane :)

1. jul 2012 kl. 00:17

Heidi C
mordax var også til senere henne ;O)
Som du kan se, har hun de ting hun skal til at starte med, så jeg skrev bare videre. Af de ting hun skrev, var det klokker der var vigtigst (kan se på profil den går med sko) , da regndækken kan ventes med, og bid hvis hun lige vil have den længere, før hun går ordentlig i gang.

(Emnets ejer)
1. jul 2012 kl. 00:19

hvad er mordax? og hvad hjælper det til?

1. jul 2012 kl. 00:19

Team små :D LUCKY BEACH!<3 OH YEAR :D <
Det er også helt i orden, men den behøver altså ikke klokker på fold bare fordi den går med sko? :)
Alle mine går med sko, og INGEN har foldklokker? :)

1. jul 2012 kl. 00:21

Lisa H
Mordax er små jern"søm" man kan skrue i skoen så hesten ikke glider hvis man gallopere i våd jord. :) http://da.wikipedia.org/wiki/Mordax

1. jul 2012 kl. 00:21

Ja, men hvis hun skriver det, så er det nok noget hun gerne vil have til den :O)) det er jo op til hende, ikke hvad andre synes hehe.
Er ligeglad med ALLE dine, men vi snakker om hendes :O))

(Emnets ejer)
1. jul 2012 kl. 00:22

jeg gør det kun fordi jeg kender én hest som får ødelagt sine hver uge fordi han har kæmpe hove og skraber meget i jorden med hoven og alt mulig og jeg køber også kun nogle billige lorte klokker :)

får vil kun det bedste for ham

1. jul 2012 kl. 00:22

- Mordax er nu også godt at bruge på græs.
Da jorden er formglattet som man kan sige, det er helt lige, og når flere galopere samme sted, kan den gå hen og blive blød.

1. jul 2012 kl. 00:23

Skrev sådan set også (hvis du da læste min besked) at det var noget hun selv bedst vidste! :)
Skriver bare det ikke er en nødvendighed :)

Og ja, mordax kan også bruges på græs men det tager jeg også som jord.

1. jul 2012 kl. 00:24

Lisa H
nemlig :O))
der var nok en grund til du skrev det, da man så ville have dette.
Min har gået uden foldklokker i mange år, INDTIL nu, nu kan han ikke uden, heller ikke på springbane mere, da han fik en sjov ide pludselig at træde dem af haha. Gummiklokker er gode! de holder faktisk i lang tid, og er meget billige :))

Lisa H
jeg synes det lyder til du har godt styr på det hele.
Pøj pøj med ham! :D

(Emnets ejer)

mange tak Heidi.
tror at når han får smed i næste uge så skal han have mordax fordi hans galop er meget væddeløbs agtig, og jeg er rædsens slagen for om han falder med den dårlige balance han har :)

1. jul 2012 kl. 00:25

Heidi C
nu jeg med hehe :O))

Jep, selv sandbaner KAN det også gøre (hjælper ved min) men nogle kan også uden der, man siger ellers ikke det hjælper, men min er bambi på glatis :O)

(Emnets ejer)
1. jul 2012 kl. 00:25

for han er ikk redet i lang tid :) så hans signaler skal startes fra bunden for han ved ikk hvordan man stopper:) hehe

1. jul 2012 kl. 00:26

Lisa
- Mordax bruges kun i perioder/nogle timer, de må ikke stå med det døgnet rundt, de skal ud når man ikke bruger dem :O))

(Emnets ejer)
1. jul 2012 kl. 00:26

hehe :) men tak for hjælpen der blev jeg lige lidt klogere :)

1. jul 2012 kl. 00:27

Man kan sige, mordax er altid gode for at holde dem på benene.
Men lige et godt råd.
Hvis du rider på virkelig blød jord/gras/sand og det er rigtig smattet, så er mordax ikke altid en god idé da de tit kan gøre det hele glat istedet. Men det skal altså også være VIRKELIG smattet så :P

1. jul 2012 kl. 00:27

Bruges sådan set kun som Heide C skrev, på våd - jordbaner :O))
Som spring/jagt/terræn. Man bruger det stort set aldrig i dressur, kommer an på bunden self. men ser ikke mange dressurryttere med dette :O)

1. jul 2012 kl. 00:28

Nope :D
Håber vi hjalp dig på rette spor! :D

1. jul 2012 kl. 00:29

Heidi C
Hahahha ja, er det overdrevet smattet, er der intet der hjælper xD så bliver bunden kun værre for dem der skal springe senere xD
sidst slog min hest hele skoen af pga. mordaxen bare gled rundt, hahah lidt vildt :O))

(Emnets ejer)

det gjorde i ihvertfald :)

(Emnets ejer)

HG er det bedste heste sted!! :D

1. jul 2012 kl. 00:30

nemlig!
Har tit oplevet at folk skruer mordax i men hvis du rider i 15 cm mudder så glider de altså istedet. Så er det bedre bare at lade dem klarer det selv :D

(Emnets ejer)
1. jul 2012 kl. 00:31

det der mordax kan man selv tage det af? troede det var noget smeden skulle hamre fast, men hvordan sætter jeg det på?, og hvordan tager jeg det af??:/

1. jul 2012 kl. 00:32

Hahahha ja :D!
Men ser jeg sådan en jordbane/glatbane hvor mordax ikke hjælper, så må jeg hellere melde fra til næste gang, vil nu ikke gerne have en sko røget af på få min. xD Især når der har været ponyer før, NØJ de baner kan blive elendige :D! så det bedre med en der KAN uden sko, og billigere htihi :D

- godt vi kunne hjælpe :D

1. jul 2012 kl. 00:33

Man kan købe et mordax sæt, og der er en skrue med i. Kan lige sende et billede til dig.
Men smeden laver hullerne, og så skruer man dem i når man skal bruge dem, og skruer dem af når man ikke bruger dem mere :D
http://www.kjaergaarden.dk/product/selvskaerende-mordax-saet-386/

1. jul 2012 kl. 00:35

Lisa
De kan købes ved smeden, men man køber ofte et sæt til sig selv :D
billede - http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQbFVeqem-rEr1qKskb6oJMGLOBp4PP8-dCTTo8a4CHKkujRngd

men til smeden, skal du sige at han skal lave mordax huller i skoene, FØR han smider dem på hesten :O))

(Emnets ejer)
1. jul 2012 kl. 00:35

ok men mange tak :)

(Emnets ejer)
1. jul 2012 kl. 00:36

jeg ved ikk om jeg gør det rigtigt på det tidspunkt og glemmer garanteret bare at tage dem af, så jeg tror bare at Walle må prøve uden :)

1. jul 2012 kl. 00:38

synes det er en god idé du starter uden, så kan du altid smide dem på! :)

1. jul 2012 kl. 00:41

Hvordan :D INTRO DAAAAAAAAAAAAAm

se billedet, mens jeg skriver
http://www.teigar.dk/files/images/Evt./mordax_saet.jpg

1. du tager den yderst til venstre, hvor der er en lille børste på (træet) i den ene ende, og en metal spids i den anden. Metalspids bruges til at få jorden op ad hullet, hvor børsten går ind og renser, da alt skal være ude, før man begynder med næste punkt.

2. du tager de skruer du skal bruge forskellige str. (de små er mest til græs, de store mere til meget mudrede baner) hvis skruen ikke passer, skal du tage den store metal som er formet som et ( ''T'') hvor den nederst i T-et har en metal dims, som du skal skrue i, for at forme mordaxens huller. --> passer hullet, tager du mordaxen der skal i, tager ( metale ''T'') igen (den der er øverst oppe) hvor du kan se i den ene side er der nogle firkanter, i store og små. Dem skal man bruge til at skrue i :O))

3. du tager mordax'en, skruer den i med T-et. ført lidt den modsatte vej, og så den vej der strammes til, og sådan lidt tilbage igen og så helt i :O)) sådan gøres det hele vejen.

4. efter ridt, tager du T'-et igen, og skruer dem op, wupti :O))

Håber det var godt forklaret :D! men man lærer det vildt hurtigt!

1. jul 2012 kl. 00:42

Enig med Heidi :O))
ind til der er en der viser dig det ordentligt i starten, så kører det bare :D

1. jul 2012 kl. 00:43

EJ! fik jeg skrevet så meget?
ikke en roman xD

1. jul 2012 kl. 00:43

Og så er der nogle af os der har selvskruene mordax (Som btw er MEGET nemmere xD)

(Emnets ejer)
1. jul 2012 kl. 00:45

ok :) tak kig forbi Walle ikk? :)

1. jul 2012 kl. 00:46

Gør jeg!:D

1. jul 2012 kl. 00:47

heidi

DUMME DIG xD GIII MIG! troede jeg ikke der var :D!
hahahah xD

Hvis i keder, kig forbi min PONY xD som er en hest :i

1. jul 2012 kl. 08:17

Fluespray er nok også meget rart at have, hvis der en dag skulle komme sol og stille vejr :)

1. jul 2012 kl. 08:51

Grime, trækketov, dækken til nødstilfælde, foder, hø og halm.
Og husk lige at lade hesten falde til, en dag eller to, før du begynder med at ride og træne en hel masse :)

1. jul 2012 kl. 08:53

mad til ham.;D

(Emnets ejer)
1. jul 2012 kl. 09:07

**¤>Sandra, Lady & Blue<¤** : ja self skal jeg nok lade ham falde til ;)
tænker at trække ham rundt på gården ( den er ret stor) og lade ham kigge lidt rundt på det hele ( han kigger meget på ting selvom han kender det men han bliver heller ikk bange for andre ting )
og måske lade ham græsse.
og så vil jeg gøre ham pæn med at strigle og vaske ham overalt for han er meget fedtet og halen er lidt ulækker. og jeg vil også træne komandoer ;)

mange tak alle sammen!!! ;D

(Emnets ejer)
1. jul 2012 kl. 09:09

hvor skal man sprøjte fluesprayen henne? :)
fluerne er jo på ansigtet på hesten, men kan må da ikk spraye den i ansigtet??:/

1. jul 2012 kl. 09:39

Grimer og træktov.

(Emnets ejer)
1. jul 2012 kl. 09:53

jeg har grimer og træktorve ;)

1. jul 2012 kl. 10:04

Grimer i bunkevis!
Insektspray (-:

1. jul 2012 kl. 11:06

Lisa
ikke hovedet eller i anus/trolden, men ellers over det hele :O)
Heller ikke lige manen eller halen.

Men jeg har nu sjælendt oplevet noget der virekede, måske en halv times tid, man kan jo blive ved. Som der er skrevet fra topryttere, er det meget bedre + lettere at købe et insektdækken i stedet (læs HEST)

(Emnets ejer)
1. jul 2012 kl. 11:09

ok mange tak ;)

1. jul 2012 kl. 11:25

har opgivet lidt at læse de øvrige indlæg, undskyld. Og hvad du mangler kan jeg ikke lige finde rundt i :oD
Så tager den nemme løsning og skriver de ting jeg har til Fareed som jeg har købt hen af vejen fordi nogle af dem glemte jeg da vi fik ham -.-'
Så kan du ud fra min liste evt vurdere om du føler du mangler noget :o)

Striglekasse med følgende strigler:
Gnubber, kardeks, blød strigle, hård strigle, man børste, hovrenser med børste, svedskraber, hovedbørste, elastikker.

Kombisadel med 2 sadelunderlag, så kan man vaske på skift.
Sadelovertræk så sadlen ikke bliver ødelagt/beskidt
Stigremme som passer og sikkerhedsbøjler
2 skridttæpper, igen så de kan vaskes på skift
2 vinterdækner, igen skiftende vask
1 overgangsdækken (skal have et mere)
hovedtøj med bid som passer til ham
dressurgemacher til forben, bruger dem dog ikke mere
klokker til ridning da han smeder
showshine fordi hans dækner slider hårene af
fluespray til om sommeren
godbidder
hønet, så sviner han ikke så meget i boksen
Stævneudstyr i form af hvidt underlag, hvidt skridttæppe og hvidt til rytteren.
2 grimer (bruger nogle specielle nogen som koster 180 stk så har kun 2)
træktov med sikkerhedslås

Rytterens udstyr er self. ridebukser m.m.
pisk
sporer (bruger hun ikke endnu)
ridehjelm
ridevest (bruger vi altid også i dressur
ridestøvler eller jumpurs med leggins

Du skal være logget ind for at kunne besvare indlæg.

Opret bruger »   Log ind

Besvar indlæg: de første ting?

Lignende forum-emner

Om HesteGalleri:

HesteGalleri er en del af Bazoom.dk Bazoom er medlem af brancheforeningen FDIM som varetager den danske internet trafikmåling.

Bazoom.dk er med ca 100 mio. sidevisninger om måneden blandt Danmarks 10 mest trafikerede sider.

Bazoom