{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.444 visninger | Oprettet:

Unghest til 16-år dumt køb? {{forumTopicSubject}}

Hey, jeg er en pige på 16, har redet i mange år efterhånden, ca 10, og haft egen hest i ca 3 af dem. Har brugt et år på efterskole med ridelinje, hvor jeg virkelig har lært meget. Alt fra at håndtere en stresset situation med en akut-kolikhest til at ride Ordenlig og pæn dressur med bid? Jeg trænede bil.a. En "unghest" 10 års, men læreren lærte mig at ride hende som en ungheste, da hun dels var meget forstyrret, stresset og slet ikke alderstilsvarende uddannet)

Min tidligere pony har jeg også stortset lært alt hvad hun kan, for da jeg fik hende kunne hun lige knap trave en halv langside på banen uden at svede sig selv til livs af seperationsangst. Inden jeg solgte hende kunne hun det basale dressur både i sidepull, hackamore og rebgrime. Hun kunne ride timeslange rideture alene, trods hendes ekstreme seperationsangst. Hun sprang omkring 90 i løsspring, og 85 med rytter smiley mener selv jeg opnåede en del med hende, trods vores (desværre) store mangel på undervisning.

Jeg skulle nu have en hest med mere kapacitet, og prøvede nok omkring 15 heste i prislejet 5000 - 30.000 ,- vi faldt over denne fantastiske sorte unghest, en firårs gammel nordsvensk koldblodstraver, der ikke har været meget igennem. Han er virkelig dejlig, og vi klinger godt. Han er allerede relativt stabil på tur, og dette har jeg også selv afprøvet. Han er naturligvis ikke stabil i dressurren i det han ikke var redet mere end 10 gange da jeg prøvede ham første gang. Men alligevel var han til at stoppe for et pust og et roligt sind, og han reagere bare generelt ret godt. Så for 16000 blev det ham, og jeg har ikke været et sekund i tvivl, før min mors venner snakker om at man virkelig skal være forsigtig og så videre. Derfor ville jeg høre jer, ud fra hvad jeg har skrevet, lyder det her så som et farligt og dumt teenage projekt?


Håber i gider læse det, takker, isa


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghest til 16-år dumt køb?
  • #1   4. jul 2012 tillykke med din nye hest smiley kan bestemt ikke se noget forkert i at du som 16 årig får en ung hest !!!! du kan da være en langt bedre rytter end en på 30 smiley held og lukke i fremtiden

  • #2   4. jul 2012 Jeg synes ikke det lyder dumt. Altså hvis du har haft hest lang tid og du er rutineret er der vel intet problem. Jeg har haft arbejdet med ungheste siden jeg var omkring de 12 år. Så længe dine forældre tror på det og du selv føler det er det rette valg ser jeg intet problem smiley

  • #3   4. jul 2012 Der er intet forkert i det.... Det er vel an på hvor langt man er i sin ridning...
    Jeg fik min første hest som 13årig og den var ung.. Han var 3 år gammel og han kunne ingen ting....
    Jeg havde heller ikke den store forældre opbakning så jeg klarede meget af det selv....
    Fik lidt hjælp her og der så det var minimalt hvad jeg fik hjælp til...
    Jeg fik en fantastisk hest ud af det... så nej jeg synes bestemt ikke det er forkert at du får en unghest som 16årig....
    - Det er der mange der gør smiley


  • #4   4. jul 2012 Årh, det er rart at høre! Tak. Blev lige fanget i de andres bekymring og det argument at ungheste er farligere og mere ustabile.. Hm, men så er man vel bare ekstra påpasselig smiley tak! Glæder mig også heeeelt vildt!

  • #5   4. jul 2012 Forståeligt! Der er intet som selv at kunne forme sine egne dyr! smiley

  • #6   4. jul 2012 Kemi er det vigtigste, synes jeg. Det skal være rart at samarbejde med sin hest og det lyder det virkelig til at det er for jer, ergo ser jeg intet forkert i dit køb. Tillykke med ham :-.)

  • #7   4. jul 2012 Årh, tusind tak allesammen! Nu har jeg fåetm,ordet lidt tilbage smiley nu glææææder jeg mig til at han kommer hjem om nogle uger<3 taaak!

  • #8   4. jul 2012 Ser slet ikke noget problem i det! Alder har ingen betydning.. Bare man har en fornuftig forståelse for heste (som det lyder til, du har) og kan magte opgaven - for ja, det er noget af et arbejde med en unghest! Nogle har overskuddet til det, andre har ikke smiley

    Jeg har selv for nylig købt mig en 2 års plag, som jeg er inderligt glad for - kunne virkelig ikke have fundet mig en bedre hest! Min tidligere pony var 4, da jeg fik ham + jeg havde været med til at træne og tilride min søsters pony som 14 årig, så har jo noget erfaring med de unge dyr.. Men en gang skal jo være den første smiley Jeg er forresten 17 (bliver 18 i år).


  • #10   4. jul 2012 Tillykke med ham. Det bliver helt sikkert fantastisk! smiley

  • #11   4. jul 2012 Stort tillykke med ham! smiley

    Det lyder til at du har rigtig meget rutine, så det kan jeg da slet ikke se noget forkert i? Så du må have held og lykke! smiley


  • #12   4. jul 2012 Tillykke med hesten!
    Lyder fantastisk med sådan en dejlig én.. Har selv en sød dreng på 3 som jeg er begyndt at tilride, og det er ikke så slemt som folk tror. Bare tag det roligt og husk.
    En bange hest er en farlig hest, men en modig og tillidsfuld hest er et oplagt emne :)!


  • #14   5. jul 2012 Jeg var selv 16 da jeg fik crusador:-) han var kun 2 (snart 3) og jeg havde redet ca lige så lang tid som dig:-) så hvis du føler at du kan håndtere en unghest, så er det, det du skal have;-)



  • #15   5. jul 2012 Øj, hvor jeg glæder mig endnu mere nu smiley hæhæ, tusind tak alle sammen, i er en meget stor støtte! Og hvor lyder i til at have noglenfantastiske hesteoplvelser! Ih!

  • #16   5. jul 2012 Nu er det en rimeligt nervefast hesterace du har fået dig da jeg selv har haft samme race selv.. og jeg var kun 14 da jeg fik sådan en og hun var godt nok ikk ung men kunne hverken galopere eller noget andet end at trave en tur =) og gå for vogn. 9 år gammel.

    Og har ingen problemer haft med hende.. vi red en del spring stævner faktisk =) og har en del rosetter efter hende.

    Men jah stort tillykke med hesten og sys bestemt ikk at der er noget og være bange for


  • #17   5. jul 2012 Det lyder overhovedet ikke som et dumt projekt! smiley
    Hvis man ved man er klar på at skulle håndtere en ung hest og ved hvad det indebærer, så er det bare om at komme igang, hvis man kan sige det sådan smiley
    Det lyder til at det er drømmehesten du har fundet, så hvis det var mig, ville jeg have gjort det samme som dig! smiley Det er selvfølgelig at krav at man er helt klar på det, som det lyder til at du er! smiley
    Min søster fik også unghest da hun var 13 år. Han var dog redet op til LC niveau i både spring og dressur, da han snart blev 5 år gammel, men som unghest opførte han sig ihvertfald i den grad! :b det tog nogle måneders hårdt arbejde med bl.a. Horsemannship, og idag er han den skønneste, mest lydige bette dreng nogensinde! smiley
    Så stort held og lykke med din nye! smiley


  • #18   5. jul 2012 Feeeedt! Iiih, tak! Hey, nu hvor jeg har så mange ungheste-dygtige samlet, vil i så ikke give jeres mening? Han er nemlig tilredet med bid, for ja, som sagt ikke så længe siden. Han kan lige alle tre gangarter, men er ikke vildt stabil. Når jeg får ham, har han haft vokse/sommer pause i en måneds tid faktisk ogn vil nok skulle starte ret meget "forfra". Synes i at det er dumt at starte fra dag 1 med det bidløse, eller bedre at færdiggøre ham med bid, og når han er stabil, så træne ham til det bidløse? Hvad er mest skånsomt mht. Forvirring i hans lille hovede?:P

  • #19   5. jul 2012 Tillykke med hesten smiley Jeg kan ikke se noget problem med det, da jeg selv har tilredet en heste, og jeg er 15 så smiley Jeg vil sige at det er en god ting at købe den hvis du ikke allerede har købt den da du kommer til at lære utrolig meget smiley

  • #20   5. jul 2012 Ville sige at du skal ride ham færdig med bid, og så bidløs bagefter smiley Håber det hjælper smiley

  • #21   5. jul 2012 Det er helt op til dig selv om du vil bruge bid eller ej det er dig som skal have hesten.. jeg tilred min egen hoppe bidløst og gik så senere over til og bruge bid

  • #22   5. jul 2012 Han skal være bidløs senere hen, uden tvivl, men jeg vil heller ikke forvirre ham med nyt sted, nyt menneske, ny flok OG ny ridestil.. S:

  • #23   5. jul 2012 der er nu ikk noget forvirrende over ikk og ride med bid.. lad ham falde til ro nå han er flyttet og begynd stille og roligt op..

  • #24   5. jul 2012 Jeg er selv 14, og selvom min hest er 9 år, har den ikke prøvet noget, og skal derfor behandles som unghest, så jeg kan ikke se hvorfor det skulle være et problem smiley

    Tillykke med hesten smiley


  • #25   5. jul 2012 Tak folkens smiley

  • #26   5. jul 2012 Tillykke med din nye hest smiley
    Koldblod og tålmodighed er en super blanding, så det skal du nok klare. Bare du har nogle kompetente voksne mennesker i nærheden, du kan henvende dig til, hvis du pludselig bliver i tvivl om noget. Det har vi allesammen brug for engang imellem.

    Sigurd har fundet ny familie - han skal være westernhest smiley Det skal nok blive godt, han synes trail er sjovt.
    Men først skal han lige til Københavner Ridtet med mig på lørdag smiley Og så skal han lige have et par fridage inden handelsundersøgelsen næste torsdag.

    Du kan sagtens klare det smiley Du er rigtig rigtig god til at fornemme hesten, og rigtig god til at omsætte teori til praksis.
    Kæmpe held og lykke til dig.


  • #27   5. jul 2012 Ej hvor er det skønt at hære fra dig Vibeke. Sigurd var nok den sværeste hest at takke nej til, han var godt nok skøn! Dejligt at han har fundet en god familie! Ih hvor spændende! Håber også du har fundet den perfekte hypper smiley kærlige hilsner!

  • #28   5. jul 2012 Tillykke med hesten smiley
    Jeg synes heller ikke det er dumt, en koldblod er jo også kendt for, at være meget rolig.
    Jeg købte selv min pony som 14 årig, dengang var han 4, og nu er han 10. Jeg har ikke fortrudt, har fået den bedste pony jeg kunne ønske mig.


  • #29   5. jul 2012 Jeps smiley
    Jeg sidder her med piskesmæld i nakken og resterne af en hjernerystelse (Sigurd blev forskrækket, og jeg havde regntøj på - totalt dårlig kombi), og jeg skal have en dejlig ryttervant 6 års, der har gået som foldbums de sidste to år smiley
    Det skal lige siges, at den altså har en super fornuftig indstilling til nye ting, og ganske vigtigt har den været nabo til et entreprenørfirma, så den er vant til alverdens store maskiner.
    Kiropraktoren har vist opgivet at overtale mig til ikke at ride lørdag - det er sidste tur med Sigurd, og den VIL jeg have. Så jeg rider med nakkekrave i bedstemor-tempo smiley
    Det er en mand, der skal have Sigurd, og han var bare solgt ligeså snart han kom i sadlen. Han rider også bidløst smiley

    Glæder mig til at følge dig og din nye hest - og til der kommer nogle billeder af den smukke fyr smiley


  • #30   5. jul 2012 Min datter på 7 år har lige fået en 4 års som kun lige var tilredet da han kom hjem ;O) og ja vi ved godt der kommer kampe, vi ved også godt der kommer træning og hårdt arbejde....men vi ved til gengæld også at der kommer rigtig mange lærerige og gode timer de to imellem ;O) Hun er bare så heldig at hun har en super ridelærer og en mor der til tider lige kan sætte sig på ponyen hvis timerne bliver for sure for hende ;O)
    Jeg synes hvis man er parat til det arbejde der venter med en ung hest...her mener jeg skyde skulder, galop er ikke på plads etc....alle de ting der tager tid og arbejde før de er på plads...ja så får man en hest som er formet lige som man gerne vil have det...men det kræver at der er noget hjælp på sidelinjen til at se hvad man gør rigtigt og forkert...
    Min datter fik i øvrigt sin første pony da hun var 4 år og det var ponyen også, altså 4 år ;O) de sluttede af ved deres sidste stævne sammen i dressur i LC1 og LC2 samt LD i spring (grundet ponyen højde for hun er kun 1,06 cm.), ponyen kan nu lave versader, kontraversader og schenkelvigninger...så det kan altså sagtens lade sig gøre hvis man som sagt er parat til arbejdet ;O)


  • #31   5. jul 2012 Ej for pokker Vibeke, det lyder ikke rart:/ men dejligt i har fundet en god ny ejer, det fortjener han! Lyder også godt med din nye :-)! Tillykke med den!

    Meget inspirerende historie Mette, tak!

    Kærlige hilsner


  • #32   19. jul 2013 jeg er en pige på 13 og har haft en unghest men jeg syntes det vigtigste ved et køb af hest er at man klinger perfekt!:) og det skriver du jo at i gør så jeg kan ikke se noget galt i det:D

  • #33   20. jul 2013 Da jeg lige var fyldt femten købte jeg min første unghest.
    Han var 3.
    Han var lige blevet tilredet og kunne ikke så meget.
    Men han var mit livs kærlighed. Vi opførte os som om vi havde kendt hinanden hele livet.
    Han lærte ligeså stille at stole mere på mig og han blev rigtig god i galoppen.
    Vi fik det bedste venskab man overhovedet kan forestille sig, og han stoler mere på mig en nogensinde.
    Vi er seriøst som pot og pande. Og hele min familie elsker ham.

    Men i starten råddet dyrelæger, veninder og hestebekendte mig stærkt fra at købe ham, men da de så ham stod de alle med åben mund og sagde faktisk undskyld bagefter fordi at de kunne se at vi bare passede sammen.

    Så mit råd til dig er:
    1. Hvis du virkelig kan mærke det er rigtigt. (HELT NED I MAVEN)
    Har du bare den mindste tvivl over noget eller er usikker omkring købet så sig nej.
    Det ville være træls at fortryde bagefter.

    2. Husk at en unghest ikke er ligeså stabil som en hest på 12-15 er.
    En unghest kan godt pludselig få nogle gode idéer.
    Så det gælder om at klemme med knæende og holde godt fat, for dyret kan sgu godt finde på at springe til siden hvis de ser noget "uhyggeligt"

    3. Stol på dig selv og tænk positivt.
    Ikke alle dage er gode. Bare der er flere positive end negative.
    Når du rider så tænk hele tiden positivt. Specielt når det er en unghest.
    De skal nogle gange ha tingene afvide flere gange også nytter det ikke noget at blive sur.
    Hovedet klart "Den tager vi lige en gang til"
    (Ungheste har det med at miste respekten hvis man hæver stemmen.)

    Håber virkelig at du får et helt fantastisk venskab med din nye fire benet ven.
    Og at både du og den får lært en masse.

    P.s. Hvis du har muligheden så start undervisning.
    Jeg har ikke selv haft den mulighed i år, men starter det her efter sommerferien og jeg glæder mig som en baby og har 100 spørgsmål.
    Man kommer meget længere i sin ridning hvis man bliver undervist!

    Håber alt det bedste for jer!


Kommentér på:
Unghest til 16-år dumt køb?

Annonce